Geld & Recht alle pijlers

Boodschappen budget

02-01-2019 16:18 222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eens benieuwd hoeveel € huishoudens kwijt zijn aan boodschappen per week?
Ik heb het dan alleen over eten en drinken, dus niet schoonmaakmiddelen of shampoo, ed.

Wil je hier reageren met:

Aantal volwassen?
Aantal kinderen?
Bedrag per week?

Ik zal ook reageren hieronder. Voor mijn gevoel zitten we ver boven het gemiddelde, maar misschien ook niet. Ik lees op verschillende sites zulke verschillende maatstaven, dus ik doe maar eens mijn eigen onderzoek. :)
Gekopbloemen schreef:
02-01-2019 19:24
2 volwassenen en een kleuter, veel te veel door thuisbezorgd.nl :-$
:facepalm: know the feeling. Hier ook! Pizzaatje op zaterdag vaak en ook zéker 1 x per maand uit eten en twee keer per maand afhaal (Chinees, patat, toko)
Hillegonda1 schreef:
02-01-2019 19:19
Minder dan 25,- per week per persoon aan voeding vind ik ongeloofwaardig of op zijn minst erg armoedig en karig.
Waarom? Het is een stuk goedkoper per persoon als je met meer mensen bent. Wij geven zo'n 80 euro uit met 2 volwassenen en een kind. Oke dat is iets meer maar we zouden echt wel met minder rond kunnen komen.
Naniene schreef:
02-01-2019 19:32
Waarom? Het is een stuk goedkoper per persoon als je met meer mensen bent. Wij geven zo'n 80 euro uit met 2 volwassenen en een kind. Oke dat is iets meer maar we zouden echt wel met minder rond kunnen komen.
Mij lijkt 100,- voor ons gezin ook prima te doen.
Hillegonda1 schreef:
02-01-2019 19:19
Minder dan 25,- per week per persoon aan voeding vind ik ongeloofwaardig of op zijn minst erg armoedig en karig.
Ja. Ik heb het weleens gevraagd, wat iemand dan at die voor heel weinig gezond en gevarieerd zei te eten.
Dat kwam neer op een weekmenu van soep met brood, spaghetti met saus uit een zakje, broodjes knakworst, gebakken aardappelen met blikgroente en een hamburger, rijst met chicken tonight of vergelijkbaar. Nauwelijks groente, eigenlijk allemaal dingen die ik als lekker makkelijk maar ongezond, prima voor één keer in de week zie. En zeker niet voor elke dag.

Ik eet weinig vlees, maar wel biologisch, dus drie keer zo duur als gewoon. Er gaat minstens een pak biologische yoghurt per dag door, twee dozen eieren per week, kaas, verse vis, minstens 800 gram groenten per dag door het avondeten, iedereen eet hier dagelijks noten, en fruit.
En weinig goedkope vulling als witte pasta enzo.

Toegeven, ik zou goedkoper toe kunnen als ik vaker aardappels vlees, groenten zou eten, maar dat doe ik nooit, hoogstens een stamppot, als ik minder gemaksvoedsel zou kopen ipv bijvoorbeeld van die verspakketten. Aan koek, snoep en frisdrank geef ik nauwelijks iets uit. Ik kan wel naar de Lidl gaan maar daar hebben ze niet eens fatsoenlijke biologische zuivel en de helft van wat ik nodig heb kan ik dan nog ergens anders gaan halen.
Thordis* schreef:
02-01-2019 19:38
Ja. Ik heb het weleens gevraagd, wat iemand dan at die voor heel weinig gezond en gevarieerd zei te eten.
Dat kwam neer op een weekmenu van soep met brood, spaghetti met saus uit een zakje, broodjes knakworst, gebakken aardappelen met blikgroente en een hamburger, rijst met chicken tonight of vergelijkbaar. Nauwelijks groente, eigenlijk allemaal dingen die ik als lekker makkelijk maar ongezond, prima voor één keer in de week zie. En zeker niet voor elke dag.


Ik eet weinig vlees, maar wel biologisch, dus drie keer zo duur als gewoon. Er gaat minstens een pak biologische yoghurt per dag door, twee dozen eieren per week, kaas, verse vis, minstens 800 gram groenten per dag door het avondeten, iedereen eet hier dagelijks noten, en fruit.
En weinig goedkope vulling als witte pasta enzo.

Toegeven, ik zou goedkoper toe kunnen als ik vaker aardappels vlees, groenten zou eten, maar dat doe ik nooit, hoogstens een stamppot, als ik minder gemaksvoedsel zou kopen ipv bijvoorbeeld van die verspakketten. Aan koek, snoep en frisdrank geef ik nauwelijks iets uit. Ik kan wel naar de Lidl gaan maar daar hebben ze niet eens fatsoenlijke biologische zuivel en de helft van wat ik nodig heb kan ik dan nog ergens anders gaan halen.
Zo eten wij helemaal niet. Dat hoeft echt niet.

Al denk ik dat je als alleenstaande ( die niet kan of wil koken) meer moeite hebt met 25 euro per week per persoon rond te komen. Ik red makkelijk 85-100 euro voor 4 personen per week. En dan eet ik dus helemaal niks van dat soort eten en wel veel groente en fruit.

Ik heb wel de tijd om 1x per week verschillende winkels en boeren en bepaalde aanbiedingen af te lopen en ik maak weekmenu's. En ik eet graag de jonge kaas van de LIDL en de melk is ook oke.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 19:42
14.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
250 per week voor 2 volwassenen. Ja het is behoorlijk te veel. Maar ik heb een flinke ( hele flinke) vleeseter.
Ik reken € 100,- per persoon per maand voor alle zaken die op gaan daar valt bij ons eten en drinken onder maar ook toiletpapier en douchegel e.d.. Wij zijn een gezin van 4 dus ongeveer € 100,- per week. Geen idee wat we uitgeven aan alleen eten en drinken.
Ontzettend flauw hoor dat het als zo ongeloofwaardig of armoedig wordt beschouwd als je minder dan 400,- per maand uitgeeft aan eten voor een gezin. Ja, wij eten 1x in de week spaghetti, maar altijd wel met verse groenten, en ook zeker 2x in de week een “Nederlandse” aardappel/vlees/groente maaltijd. Dus nee, ik zal inderdaad niet aan 800 euro per maand zitten. Maar er wordt nu net gedaan alsof je van -in mijn ogen normale bedragen- leeft op blikgroenten en chips.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
02-01-2019 20:03
Ontzettend flauw hoor dat het als zo ongeloofwaardig of armoedig wordt beschouwd als je minder dan 400,- per maand uitgeeft aan eten voor een gezin. Ja, wij eten 1x in de week spaghetti, maar altijd wel met verse groenten, en ook zeker 2x in de week een “Nederlandse” aardappel/vlees/groente maaltijd. Dus nee, ik zal inderdaad niet aan 800 euro per maand zitten. Maar er wordt nu net gedaan alsof je van -in mijn ogen normale bedragen- leeft op blikgroenten en chips.
Ik herken wat Thordis zegt. Er wordt hier best vaak in topics als deze geroepen dat mensen voor 40 euro per week met een heel gezin boodschappen kunnen doen, of een ander ongeloofwaardig bedrag.

Aangezien de meeste mensen die hier forummen zelf ook moeten eten en drinken en dus ook boodschappen doen is vrij makkelijk te vergelijken. Het is simpelweg godsonmogelijk om voor minder dan een tientje per dag een gezin te voeden, sterker nog, ik ben van mening dat het al moeilijk wordt om 1 persoon van zo'n laag bedrag fatsoenlijk te voeden. Tenminste, als je uitgaat van 3 maaltijden en 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Ik zou heel graag het adres willen hebben van de supermarkt waar je dat voor 7 dagen van de week kunt kopen voor minder dan 40 euro. Ik was vandaag in de supermarkt voor wat kleine dingetjes en was een tientje kwijt. En daar waren zeker geen 3 maaltijden van te maken.
Am Yisrael Chai!
Wij eten gezond vind ik. De meeste recepten vind ik op deze site; http://www.foodnetwork.co.uk/article/ch ... nners.html

Mijn ontbijt is vaak 150ml magere Franse kwark met een halve appel en een handje pinda's. Lunch 3 volkoren crackers met pindakaas en een ei. Gezond, eiwitrijk en niet duur.
En zou het dan beter zijn als we 200 per week zouden uitgeven en de helft onaangeraakt in de vuilnisemmer wordt gekiept? Mijn doel is juist om alles wat we kopen ook te gebruiken, of het nou een goedkope hamburger is of duurdere biologische producten. Ik denk ook niet vergeten moet worden dat twee kinderen van bijna 3 en 5 niet zoveel verbruiken als bijv tieners.
Gemak is vaak duur. Als je alles zelf maakt ben je automatisch goedkoper uit, die €100,- p.p. per maand is een heel reëel bedrag.
Ik denk zo’n 50-60 euro per week voor twee volwassenen.

We eten amper uit blik (enkel passata, tomatenpuree, bonen, kikkererwten) en koken amper met pakjes of zakjes (soms krieltjes en wokgroenten wegens gemak). Enige standaard kant en klare in de diepvries zijn doperwten en ijs. Soms koop ik wel eens de diepvries satébakjes van mora (uit gemak, maar zelfgemaakt is veel lekkerder). We doen misschien eens per maand aan bestellen/afhalen (simpelweg omdat bijna niemand bij ons levert :roll: ).

Frisdrank en alcohol drinken we niet. We eten ook weinig tot geen vlees/vis (een omni en een bijna-vegan), maar als ik het koop is het bio. Ook (dierlijke) zuivel is zo vaak mogelijk bio. Elke dag is er minstens een stuk fruit voorzien en ook is er bij lunch en avondeten let ik op voldoende groenten (800 gr voor 2 en minder koolhydraten). Er is altijd volkoren/spelt/anders vullend brood en ook de volkoren- of speltversie van pasta/rijst.

Ik maak vaak spaghettisauzen, stoofpotjes en soepen in grotere hoeveelheden op basis van het seizoen en een deel gaat in de diepvries. Lekker makkelijk, ‘s avonds hoef je dan alleen maar de pasta te koken. Wekelijks staat er wel eens soep op het menu, net als pasta, aardappels en een wokvariant. En heel soms eten we wel eens een stokbroodje met worstjes als avondeten :-$
Alle reacties Link kopieren
blehhh schreef:
02-01-2019 19:42
250 per week voor 2 volwassenen. Ja het is behoorlijk te veel. Maar ik heb een flinke ( hele flinke) vleeseter.
Hoeveel vlees moet diegene dan wel niet eten? :-o
Alle reacties Link kopieren
37,50 voor 1 persoon en 2 verwende konijnen die samen meer groenten eten dan baasje. :biggrin: Dit is inclusief houtkorrels, shampoo, maandverband, vuilniszakken, wcpapier, alles wat wordt opgebruikt wat niet eetbaar is zeg maar.

Ik ben een sobere eter (spaghetti, aardappels groenten vlees en nasi zijn al zo'n 80% van mijn maandelijkse menu, ik drink vrijwel geen sappen en nooit alcohol, weinig lekkers) maar eet wel elke dag een flink portie vlees dus dat levelt een beetje uit.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
02-01-2019 20:17
En zou het dan beter zijn als we 200 per week zouden uitgeven en de helft onaangeraakt in de vuilnisemmer wordt gekiept? Mijn doel is juist om alles wat we kopen ook te gebruiken, of het nou een goedkope hamburger is of duurdere biologische producten. Ik denk ook niet vergeten moet worden dat twee kinderen van bijna 3 en 5 niet zoveel verbruiken als bijv tieners.
Waarom voel je je zo aangesproken? Thordis had het over mensen die zeggen dat ze 25 euro p/w uitgeven IN HUN EENTJE en ik viel haar bij dat ik zelfs 40 euro in je eentje al ongeloofwaardig vind. Dat is namelijk nog geen 6 euro per dag.

Voor een gezin zijn de bedragen natuurlijk iets anders, een grootverpakking groente kost vaak net zo veel als een eenpersoonsportie. Maar er zijn hier ook regelmatig topic geweest dat mensen beweren dat ze voor 40 euro per week met hun gezin heel gevarieerd en gezond kunnen eten. Of voor 60 euro per week.

Zoals ik al zei: doe mij het adres van die winkel, graag!
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
02-01-2019 20:15
Ik herken wat Thordis zegt. Er wordt hier best vaak in topics als deze geroepen dat mensen voor 40 euro per week met een heel gezin boodschappen kunnen doen, of een ander ongeloofwaardig bedrag.

Aangezien de meeste mensen die hier forummen zelf ook moeten eten en drinken en dus ook boodschappen doen is vrij makkelijk te vergelijken. Het is simpelweg godsonmogelijk om voor minder dan een tientje per dag een gezin te voeden, sterker nog, ik ben van mening dat het al moeilijk wordt om 1 persoon van zo'n laag bedrag fatsoenlijk te voeden. Tenminste, als je uitgaat van 3 maaltijden en 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Ik zou heel graag het adres willen hebben van de supermarkt waar je dat voor 7 dagen van de week kunt kopen voor minder dan 40 euro. Ik was vandaag in de supermarkt voor wat kleine dingetjes en was een tientje kwijt. En daar waren zeker geen 3 maaltijden van te maken.
40 voor een gezin lijkt me ook tamelijk laag. Maar 100?
NYC schreef:
02-01-2019 20:03
Ontzettend flauw hoor dat het als zo ongeloofwaardig of armoedig wordt beschouwd als je minder dan 400,- per maand uitgeeft aan eten voor een gezin. Ja, wij eten 1x in de week spaghetti, maar altijd wel met verse groenten, en ook zeker 2x in de week een “Nederlandse” aardappel/vlees/groente maaltijd. Dus nee, ik zal inderdaad niet aan 800 euro per maand zitten. Maar er wordt nu net gedaan alsof je van -in mijn ogen normale bedragen- leeft op blikgroenten en chips.
Ik zeg toch ook niet dat je méér moet uitgeven? Alleen dat het mij opvalt dat wat de een ‘gezond en gevarieerd’ noemt, dat voor de ander niet altijd is.
Ik zeg er nota bene bij dat ik ook echt goedkoper zou kunnen als ik niet-biologisch zou eten bijv, of minder voorgesneden of luxe producten zou kopen of op aanbiedingen zou letten. Dan zou ik het met 200,- minder per maand ook wel redden denk ik.


En het maakt nogal uit of ‘4 personen’ twee volwassen en 2 peuters of kleuters is, of 2 volwassenen en twee pubers die volop groeien. Toen die kinderen 8 jaar jonger waren gaf ik fors minder uit, zelfs met luiers erbij. Maar een puber in de groei, die eet forsere porties dan ikzelf. En aangezien ik niet wil dat er tussendoor al te vaak chips, snoep of koek gesnaaid wordt haal ik extra yoghurt, brood, kaas en noten in huis voor ‘tussendoor’.
Wij aten om 19:00 vanavond, en beide (pre) pubers eten dan om 16:30 nog een kom volle yoghurt met een banaan ofzo, wegens hónger. Beiden daarna een portie avondeten die even groot is als de mijne. Overigens ook beiden hartstikke mager, dus ze eten niet teveel ofzo.

Maar ja, dat kost geld. En dan haal ik liever gezond voedsel dan een pak koekjes. En dat is duurder.
Lucifer2018 schreef:
02-01-2019 19:39
Zo eten wij helemaal niet. Dat hoeft echt niet.

Al denk ik dat je als alleenstaande ( die niet kan of wil koken) meer moeite hebt met 25 euro per week per persoon rond te komen. Ik red makkelijk 85-100 euro voor 4 personen per week. En dan eet ik dus helemaal niks van dat soort eten en wel veel groente en fruit.

Ik heb wel de tijd om 1x per week verschillende winkels en boeren en bepaalde aanbiedingen af te lopen en ik maak weekmenu's. En ik eet graag de jonge kaas van de LIDL en de melk is ook oke.
Dat is het verschil denk ik ook. Ik heb geen tijd om al te lang na te denken over wat ik waar haal, of om aanbiedingen in de gaten te houden. Ja, ik laat extra bezorgen als de appie goede aanbiedingen heeft. Weekmenus maak ik wel, maar op basis van waar we zin in hebben en sport- en tijdschema’s, niet op aanbiedingen.

Dat zou ik wel anders willen doen, maar ik ben daar niet zo heel goed in.
Ik vind het meeste ongezond eten duur. Koek, snoep en chocola vind ik in verhouding duurder als bijvoorbeeld een appel of een bakje yoghurt.
Ik ga dit jaar alles alleen maar door Appie laten bezorgen. Maar ik ben nog steeds in dr veronderstelling dat het met 80-90 euro per week zou moeten lukken (nog 10.- voor brood per week bij de bakker) Of maak ik nu echt een foute berekening en/of gaat dit echt alleen met heel eenzijdig/ongezond voedsel.

Ben helemaal in de war nu. Misschien eten we wel veel slechter dan ik dacht dat we deden...
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-01-2019 20:55
6.58% gewijzigd
telefoontje schreef:
02-01-2019 20:50
Ik vind het meeste ongezond eten duur. Koek, snoep en chocola vind ik in verhouding duurder als bijvoorbeeld een appel of een bakje yoghurt.
Dat is toch niet echt zo vind ik. Een zak chips krijgt een puber zo weg. Pak koekjes of ontbijtkoek ook. Het vult niet, je hebt er niets aan, maar het kost ook niets. Een kom biologische yoghurt met noten en fruit is duurder.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
02-01-2019 20:38
40 voor een gezin lijkt me ook tamelijk laag. Maar 100?
100 lijkt me redelijk standaard en zelfs wat aan de lage kant, zeker nu de BTW verhoogd is. Dat bedoelde ik juist, dat ik alles de 100 euro nogal ongeloofwaardig vind of in ieder geval denk dat dat niet voldoet aan mijn standaard voor "gezond en gevarieerd". Voor 100 euro per week kun je de basics in huis halen, inclusief non-food als toiletpapier en afwasmiddel en dergelijke. Maar veel goedkoper dan dat kan het volgens mij echt niet zonder niet ook op comfort of gezondheid in te leveren.
En hou je van wat luxere producten dan zit je al heel snel op een hoger weekbudget als gemiddeld gezin van 2 volwassenen, 2 kinderen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
02-01-2019 20:15
Ik herken wat Thordis zegt. Er wordt hier best vaak in topics als deze geroepen dat mensen voor 40 euro per week met een heel gezin boodschappen kunnen doen, of een ander ongeloofwaardig bedrag.

Aangezien de meeste mensen die hier forummen zelf ook moeten eten en drinken en dus ook boodschappen doen is vrij makkelijk te vergelijken. Het is simpelweg godsonmogelijk om voor minder dan een tientje per dag een gezin te voeden, sterker nog, ik ben van mening dat het al moeilijk wordt om 1 persoon van zo'n laag bedrag fatsoenlijk te voeden. Tenminste, als je uitgaat van 3 maaltijden en 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Ik zou heel graag het adres willen hebben van de supermarkt waar je dat voor 7 dagen van de week kunt kopen voor minder dan 40 euro. Ik was vandaag in de supermarkt voor wat kleine dingetjes en was een tientje kwijt. En daar waren zeker geen 3 maaltijden van te maken.
40 euro voor een nheel gezin is wat anders dan 25 euro euro per persoon. Dus vind maar raar verhaal.
NYC schreef:
02-01-2019 20:53
Ik ga dit jaar alles alleen maar door Appie laten bezorgen. Maar ik ben nog steeds in dr veronderstelling dat het met 80-90 euro per zou moeten lukken. Of maak ik nu echt een foute berekening en/of gaat dit echt alleen met heel eenzijdig/ongezond voedsel.

Ben helemaal in de war nu. Misschien eten we wel veel slechter dan ik dacht dat we deden...
Wat laat jij je toch makkelijk van de wijs brengen. Ik deel mijn ervaring, jij betrekt dat op jezelf en vervolgens ga je aan jezelf twijfelen? Ik zie je dat wel vaker doen, maar dat is toch niet gezond?
Je kunt héus van weinig geld gezond eten, als je daar tijd en moeite in stopt, aanbiedingen bekijkt enz. Ik zeg niet dat dat niet kan.
Het enige wat ik zei was dat ik weleens doorgevraagd heb bij iemand die beweerde voor weinig erg gevarieerd te eten en dat dat toen helemaal niet zo gevarieerd was. Dan is het geen wonder dat je weinig geld kwijt bent.
Maar dat je voor weinig geld best heel gezond kunt eten dat betwist ik niet. Ik zeg alleen dat ík dat niet kan, wegens gebrek aan tijd, motivatie en creativiteit. Dat zegt niets over jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven