Geld & Recht alle pijlers

Boodschappenbudget

09-02-2017 13:34 343 berichten
Ik heb net gereageerd op een topic over bezuinigen op boodschappen en las daarna tot mijn schrik dat de laatste post uit 2010 was, dus niet erg recent.

Toch vind ik het op dit moment wel een leuk onderwerp. Doen jullie mee of zijn jullie dit onderwerp beu?

Ik trap af:

Wij zijn met 2 personen en ik heb een maandbudget van 400 euro.

Hiervan worden alle boodschappen gedaan, dus ook shampoo, schoonmaakmiddelen e.d.

We drinken alleen alcohol in het weekend, rode wijn en soms een speciaalbiertje, anders pils.

Gewoon bier kopen we bij Lidl,alleen als we visite krijgen kopen we merkbier. In het weekend hebben we ook altijd iets lekkers bij de koffie en 's avonds een toastje met franse kaas o.i.d. Chips heb ik in huis voor visite, zelf lust ik het ook graag maar beperk het vanwege de gezondheid/lijn Door de week drinken we koffie, thee, water en mijn man 's avonds maltbier of soms fris (Lidl)

Vlees is hier kipfilet(scharrel) rundergehakt en soms een stukje verse worst of een speklapje ofzo, dit alles wel biologisch i.v.m. dierenleed. Melk kopen we ook bij Lidl, wel biologisch. Zalm uit de diepvries van Lidl. We eten ongeveer 3x per week vlees.

Brood altijd bij de bakker (volkoren) en groente en fruit meestal bij Lidl.

Een keer per maand ga ik naar de markt voor een pond gemengde noten waar ik dan bijna een tientje voor kwijt ben. Duur, maar lekkerdere noten dan op de markt zijn er niet en voor de gezondheid zijn ze ook goed.

Ik moet bekennen dat ik nog best moeite moet doen om rond te komen met die 400 euro. Ik snap het zelf niet maar bij de kassa is het toch altijd weer schrikken.

Weggooien doe ik weinig. Soms een bekertje crème fraiche ofzo omdat ik plannen had iets te maken wat dan niet is gebeurd.

Wel koop ik in bulk bij de Lidl XXL weken bijvoorbeeld keukenrollen, toiletpapier e.d.

Dat is dan natuurlijk ook even wat meer geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 10 februari 2017 @ 18:41:

[...]

Als iedereen zo zou eten hebben we binnenkort geen aarde meer. Bizar gewoon.

Ja, eens. Asociaal gedrag.

Leer ook iets anders eten, er is zoveel heerlijks

Super onsmakelijk idee bovendien, die kilo's vlees naar binnen werken. Maar goed, dat is nog subjectief. Dat het zeer milieubelastend is, is een feit.
quote:herfstappeltaart schreef op 10 februari 2017 @ 18:41:

[...]

Dat heb ik aangegeven Blondie. Boodschappen is alles wat je koopt bij supermarkt, groenteboer, slager, bakker, drogist, markt, kaasboer, appelboer enz.

Niet onder boodschappen vallen kapper, uit eten, benzine.Oke dan laat ik het er hier maar bij.
Volgens mij was dit een boodschappen en budget topic. Beetje onnodig iemand zo te veroordelen en spreken over onsmakelijk.
quote:Bosbessen schreef op 10 februari 2017 @ 17:02:

[...]

Rond Pasen en kerst kan je bij de Lidl een stukje truffelkaas kopen voor veel minder. Iets van 4 euro ofzo. Daar koop ik er dan altijd veel van en smikkel ik langzaam op.Kaas van de Lidl is niet te vergelijken met die van de kaasboer. Alle waar naar zijn geld.
quote:lunaleeflang schreef op 10 februari 2017 @ 18:41:

Als iedereen zo zou eten hebben we binnenkort geen aarde meer. Bizar gewoon.Nou, inderdaad.
quote:Sosa85 schreef op 10 februari 2017 @ 19:19:

Volgens mij was dit een boodschappen en budget topic. Beetje onnodig iemand zo te veroordelen en spreken over onsmakelijk.Eens
Je moet je nooit in de schulden steken maar als je het geld wel hebt dan neem het er lekker van als het kan.
Bedankt voor het goede idee, morgen eten we stamppot rauwe andijvie met spekjes en een speklapje. Jammie!
quote:MinkeDeWit schreef op 10 februari 2017 @ 19:21:

[...]

Kaas van de Lidl is niet te vergelijken met die van de kaasboer. Alle waar naar zijn geld.Ieder zijn mening en zijn budget. Ik heb het geld niet om kaas van 20 euro te kopen, en die van de Lidl zijn ook lekker.
En nog 3,25 bij Lidl besteed vandaag: de koffiefilters waren op. Ook nog een zak rijpere Elstars gekocht zodat nu het aanrecht vol ligt met appels en een groot pak lange vingers. Dus een goedkoop dagje.

Van Lidl eet ik ook wel duurdere kaas, bevoorbeeld de oude geitenkaas maar eigenlijk alleen maar rond de feestdagen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 11 februari 2017 @ 00:33:

En nog 3,25 bij Lidl besteed vandaag: de koffiefilters waren op. Ook nog een zak rijpere Elstars gekocht zodat nu het aanrecht vol ligt met appels en een groot pak lange vingers. Dus een goedkoop dagje.

Van Lidl eet ik ook wel duurdere kaas, bevoorbeeld de oude geitenkaas maar eigenlijk alleen maar rond de feestdagen.Lidl heeft rond feestdagen altijd heerlijke dingen. Inderdaad speciale kazen en vleeswaren ook. Die zijn van een uitstekende kwaliteit vind ik. Straks weer rond Pasen...hemmmm.....
quote:Bosbessen schreef op 10 februari 2017 @ 22:25:

[...]

Ieder zijn mening en zijn budget. Ik heb het geld niet om kaas van 20 euro te kopen, en die van de Lidl zijn ook lekker.Helemaal mee eens. De gesneden geitekaas, de roomkaas met bieslook, allemaal prima en betaalbaar.
Wij (man+ik) geven iedere maand rond de 250 euro uit bij de AH. We kopen daar ook al onze verzorgingsproducten en de schoonmaakmiddelen. We hebben geen huisdier . We kopen waar we zin in hebben en letten niet op de prijs. Behalve bij fruit. Meer dan 3 euro voor 500 gram is teveel. Dan kopen we een alternatief.
quote:Blondie456 schreef op 10 februari 2017 @ 21:01:

Je moet je nooit in de schulden steken maar als je het geld wel hebt dan neem het er lekker van als het kan.

Dat is ook zo hoor, maar bij de consumptie van vlees speelt bij mij dierenleed en gezondheid ook een grote rol. Daarom eet ik niet meer dan 3x per week een kleine hoeveelheid vlees.

Maar ik oordeel niet over anderen. Moet iedereen zelf weten.
quote:herfstappeltaart schreef op 11 februari 2017 @ 08:43:

[...]

Helemaal mee eens. De gesneden geitekaas, de roomkaas met bieslook, allemaal prima en betaalbaar.Ik las dat je het ook over speciale kazen en vleeswaren had. Afgelopen kerst was er ook een heerlijke Italiaanse salami die erg pittig was. Bijna niemand at die hier dus samen met de truffelkaas goed kunnen inslaan. Oeh en die chocolade koekjes met spikkels, mjam! Daar kan ik me echt ziek aan eten.
quote:Bosbessen schreef op 11 februari 2017 @ 09:32:

[...]

Ik las dat je het ook over speciale kazen en vleeswaren had. Afgelopen kerst was er ook een heerlijke Italiaanse salami die erg pittig was. Bijna niemand at die hier dus samen met de truffelkaas goed kunnen inslaan. Oeh en die chocolade koekjes met spikkels, mjam! Daar kan ik me echt ziek aan eten.

Je moet je nooit in de schulden steken maar als je het geld wel hebt dan neem het er lekker van als het kan.Nou, mag hopen dat geld niet het enige criterium is voor een levenswijze.
Wij besteden met twee personen ongeveer € 500 per maand, partner luncht (eenvoudig) gratis op het werk. I.v.m. mijn diabetes eten we veel spelt producten die vaak wat duurder zijn. Verder biologisch vlees van de lokale boer en veel groente en fruit. Omdat ik niet altijd energie heb om de deur uit te gaan komen er vaak mensen gezellig bij ons eten, dan vinden we het leuk om uitgebreid te koken of tapas achtige gerechten neer te zetten. Een vriend van ons schuift regelmatig aan voor het eten en we zorgen vaak voor wat maaltijden in de vriezer voor onze beide ouders.

Vanavond komen er vier vrienden op uitgebreide borrel, dan maken we een vegetarische couscoussalade met gegrilde groenten en geitenkaas, apart merguez worstjes, en Turks brood met humus en andere dingen voor erbij, dit keer van de traiteur. (ik vind 'smeerseltjes' altijd zo'n vies woord

We kunnen zeker wel bezuinigen op de boodschappen maar ik vind het ook belangrijk om verantwoord te eten en we zouden niet willen bezuinigen op gastvrijheid. Uiteraard zou het anders zijn als de noodzaak van bezuinigen er wel is maar dan zou ik minder dure ingrediënten gebruiken en nog steeds genieten van bezoek dat gezellig aanschuift aan tafel.
Waarom is spelt beter bij diabetes?
Iedereen met diabetes reageert weer anders op bepaalde voedingsstoffen, spelt producten hebben langzame koolhydraten waardoor de bloedsuikerspiegel minder snel stijgt (lage glycemische index). Als ik gewone couscous eet heb ik meteen een flinke piek en moet ik veel extra insuline spuiten, bij spelt couscous blijft het binnen de perken. 100% spelt brood werkt voor mij ook beter dan volkoren o.i.d. De meningen over spelt zijn verdeeld maar voor mij werkt het goed.
Hier drie volwassenen en een peuter, 600 euro in de maand, alles incluis. Ook hondenvoer voor twee kleine honden.

Je moet je nooit in de schulden steken maar als je het geld wel hebt dan neem het er lekker van als het kan.voor mij gaan eetkeuzes niet alleen maar over geld... maar ook over milieu, duurzaamheid, dierenwelzijn etc
quote:gemberpannekoek schreef op 11 februari 2017 @ 14:14:

[...]

voor mij gaan eetkeuzes niet alleen maar over geld... maar ook over milieu, duurzaamheid, dierenwelzijn etcHelemaal gelijk en daarom mag iedereen het gelukkig zelf weten.
Hier ongeveer €500 pm voor 2 volwassenen en puber.

Dit is incl. kattenvoer ,maar exclusief hondenvoer,daar komt nog €50 pm bij.
quote:Tr0tter schreef op 10 februari 2017 @ 07:43:

[...]

Ik heb toevallig vorige week in een ander topic berekend dat wij gemiddeld 3,5 euro per persoon per dag kwijt zijn aan eten. Nu eten we best sober in vergelijking met anderen (geen vlees, weinig alcohol, zo min mogelijk snoep, koek en andere ongezonde dingen), maar wel gezond (dagelijks een pond verse groenten per persoon, voldoende zuivel, fruit, eieren, noten, volkorenbrood etc) en veel. Zelfs als je wel snaaivoer zou kopen en nog wat extra zou rekenen voor schoonmaak- en verzorgingsproducten is 250 euro per maand voor twee personen gewoon te doen.Een.pond groente per persoon? 500gram? Dat is toch wel heel veel? Eet je echt 500 gr sperziebonen p.persoon? Of eet je gedurende dag nog meer groente.. bij lunch ofzo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven