Geld & Recht alle pijlers

Bruto loon bij PGB

16-11-2012 12:10 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of iemand hier verstand van heeft, maar ik probeer het toch graag even!

Een van mijn cliënten werkt als zorgverlener en wordt betaald uit een PGB. Het PGB van haar "werkgever" bedraagt 8.000 euro totaal. Zij krijgt dit volledige bedrag uitbetaald, dit is haar jaarinkomen.

Nu moet ik haar zorg- en huurtoeslag voor 2013 aan gaan passen aan haar verwachte inkomen van dat jaar, zodat ze niet weer een aanslag krijgt om iets terug te betalen. Bij de belastingdienst vul je een bruto loon in.

Maar ik weet dus niet wat haar bruto loon is. Haar werkgever heeft geen zorgbedrijf voor de administratie, dus ze ontvangt ook geen loonstrook o.i.d.

Iemand hier enig idee hoe het zit met bruto bij PGB?

(Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is!)
die 8000 euro is dan bruto, belastingen enz moeten nog afgedragen worden en doordat haar werkgever geen zorgbedrijf heeft voor de administratie is er waarschijnlijk ook geen belasting en premies ingehouden.

Ik wordt ook betaald uit een pgb maar dit loopt via de svb bank, zodat er belastingen en premies ingehouden worden
Bedankt voor je snelle reactie Leonie!

Klopt inderdaad dat er niets ingehouden wordt, daarom kreeg zij ook een aanslag om belastingen terug te betalen. En dat willen we voor volgend jaar voorkomen. Maar als ik het goed begrijp kan dat niet (want niet via SVB), en moet ze gewoon geld opzij houden om de inkomstenbelasting later af te dragen?
Ja, natuurlijk moet dat. Waarom zou voor haar die ¤ 8000 onbelast zijn?
Ik zou me maar even direct gaan verdiepen in het onderwerp PGB als je hier beroepsmatig mee te maken hebt!
quote:girasole3 schreef op 16 november 2012 @ 12:19:

Ja, natuurlijk moet dat. Waarom zou voor haar die ¤ 8000 onbelast zijn?

Ik zeg toch niet dat dat geld onbelast moet zijn?

Ik vroeg me dus alleen af of dat nog vooraf ingehouden moet worden, of dat ze alleen achteraf belasting kan betalen als haar werkgever geen zorgbedrijf ingeschakeld heeft om premies in te houden.

Die hostiliteit ook altijd hier!
quote:louba schreef op 16 november 2012 @ 12:24:

Ik zou me maar even direct gaan verdiepen in het onderwerp PGB als je hier beroepsmatig mee te maken hebt! Ga ik inderdaad doen, nieuwe cliënt, voor het eerst te maken met een PGB, dus ga er van het weekend meteen voor zitten
Taaie kost hoor! Kijk ook even om je heen voor een korte cursus van een middag of zo!
Dat geloof ik zo! Was sinds vanochtend aan het zoeken, maar kwam niet uit mijn bruto/netto dilemma.

Zo'n cursus is misschien wel een goede ja! Heb jij daar ervaring mee?
Ik heb geen verstand van PGB's, maar normaal gesproken is het zo dat als er geen 'tussenpartij' (een werkgever oid.) is en er worden geen inhoudingen toegepast, dat je dit bedrag op je aangifte invult onder "overige inkomsten" waarna je alsnog de nodige belastingen betaalt.

Dan is het inderdaad een kwestie van een deel van het bedrag reserveren zodat je daar je aanslag mee kunt betalen.
Nee, niet als zodanig. Beroepsmatig kan ik clienten met een PGB uitbesteden aan een PGB consulent (gelukkig!). Je kan ook op de site van het CAK kijken of op de site van de SVB.
Wittegeit, bedankt voor je reactie!

Bedankt voor de tip louba; ik ben al aan het uitzoeken en ga er meteen achteraan
quote:saaisaartje schreef op 16 november 2012 @ 12:18:

Bedankt voor je snelle reactie Leonie!

Klopt inderdaad dat er niets ingehouden wordt, daarom kreeg zij ook een aanslag om belastingen terug te betalen. En dat willen we voor volgend jaar voorkomen. Maar als ik het goed begrijp kan dat niet (want niet via SVB), en moet ze gewoon geld opzij houden om de inkomstenbelasting later af te dragen?De korste klap is om voor aankomend jaar een voorlopige aanslag aan te vragen bij de BD. Klik hier

Daarin kan zij aangeven wat zij denkt te gaan verdienen, en dan krijgt te elke maand het verzoek om een bepaald bedrag te betalen.

Aan het eind van het belastingjaar doe je dan aangifte, en dan wordt er precies gekeken wat er verdiend is, en wat ze uiteindelijk aan belasting moet betalen.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven