Geld & Recht alle pijlers

BTW

05-03-2013 12:18 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er verstand van BTW.

Stel ik koop een produkt en krijg vervolgens een aankoopbon.

Is een winkelier verplicht om daar het BTW bedrag op te vermelden?

In mijn geval stond daar een bedrag op van ¤700,00, korting van ¤140,00 te betalen ¤560,00, maar geen BTW. of Vat.

Overigens staat er ook niet op dat het TaxFree is gekocht.

Kan ik dan vanuit gaat dat de winkelier wel BTW gaat afdragen?

Ben benieuwd....
Dat hangt wel van een paar dingen af. Ben je particulier? Heb je bij een groothandel gekocht? Als je particulier bent, is de ondernemer niet verplicht een factuur te maken, laat staan daar op btw te vermelden. Een groothandel maakt altijd een factuur.

Bron
Jij maakt je druk of de winkel wel BTW afdraagt? Dat is jouw probleem toch niet? EN als jij recht hebt op BTW -terugvordering vraag je om een bon met BTW-vermelding.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Veel kleine ondernemers maken geen aparte BTW-bon, tenzij je er om vraagt omdat het voor je eigen BTW-administratie noodzakelijk is. Dus, nee, het feit dat er geen BTW-bedrag op de bon staat betekent niet dat de winkel niets afdraagt. Dat zou wat zijn zeg..
Ik ben benieuwd waarom je dit vraagt...
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Op mijn bonnen staat ook geen btw. Mocht de klant er om vragen dan schrijf ik het er op.

Ik draag natuurlijk wel gewoon btw af.
quote:Fame schreef op 05 maart 2013 @ 13:00:

Ik ben benieuwd waarom je dit vraagt...

Beste Fame,

Goede vraag

Ik zal het proberen uit te leggen.

ik ben verzamelaar van nieuwe en vintage horloges en dat wereldje is erg klein kan ik vertellen.

Nu kunnen dure merk horloges met grote korting gekocht worden als je tenminste de juiste weg bewandeld.

Wel nu, het door mij genoemde bedrag is een voorbeeld bedrag, het werkelijke bedrag ligt vele malen groter.

Nu is de Douane op Schiphol de laatste jaren erg actief op het gebied van BTW ontduiken.

Het gaan dan met name om alle intercontinentale vluchten.

Wanneer ik naar het buitenland ga, heb ik altijd een kopie van de origenele factuur bij me.

In het verleden hebben ze mij al 1 keer aangehouden, maar kon doorlopen, daar ik netjes BTW betaald had.

Nu heb ik afgelopen week weer viaviavia een horloge gekocht en daar staat geen BTW op de factuur.

Stel dat ze mij aanhouden en ze doen moeilijk, kan ik alsnog de BTW aftikken.

Bij de plaatselijke COOP,AH en Esso, staan die bedragen er volgens mij wel op....

Uiteraard kan ik het horloge ook thuislaten, maar ik zou het graag willen weten, vandaar mijn vraag.......
Hoeveel horloges neem je mee dan? Ik snap je verhaal niet helemaal. Exporteer je die horloges weer? Heb je ze in Nederland gekocht?
Als het om het horloge gaat wat je draagt dan hoefj je daarvan toch geen factuur te laten zien?
Betreft het een buitenlandse factuur? Zo ja binnen of buiten Europa? Betaal je op rekening of ter plekke? Importeer je die horloges?
quote:koto37 schreef op 05 maart 2013 @ 14:41:

[...]

Nu is de Douane op Schiphol de laatste jaren erg actief op het gebied van BTW ontduiken....

Echt? Ik zou ze aangeven!

In principe moet een binnenlandse leverancier jou altijd btw berekenen, of dat nu op de bon staat of niet. Jij hebt niets te maken met het btw afdragen door een leverancier, dat is zijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik zou om een nieuwe factuur vragen.

Ik draag ook wel eens een mooi horloge, en neem echt niet altijd de factuur mee.
quote:Melpomene schreef op 05 maart 2013 @ 15:32:

[...]

Echt? Ik zou ze aangeven!

In principe moet een binnenlandse leverancier jou altijd btw berekenen, of dat nu op de bon staat of niet.

Ik zou om een nieuwe factuur vragen.Tenzij de BTW verlegd is.
quote:jollie schreef op 05 maart 2013 @ 15:33:

[...]

Tenzij de BTW verlegd is.

Als een leverancier iets verkoopt aan een consument, moet er btw berekend worden. Dat hoeft binnen de EU altijd maar eenmalig: als jij als tussenhandelaar fungeert en iets zonder btw krijgt geleverd, moet jij de btw berekenen aan jouw klant.

Uit het verhaal van TO lees ik dat zij eindklant is. Als ze het taxfree heeft gekocht, is het mogelijk dat ze btw moet betalen als het van buiten de EU komt.

Heb laatst zelf een vintagehorloge gekocht in de VS, via Ebay, en daarover moest ik ook btw voldoen. Ben ik ook niet blij mee, maar zo zijn de regels.
Als je als particulier in Nederland iets koopt bij een winkel, hoeft er geen btw op de bon te staan. de winkelier is natuurlijk wel verplicht om BTW af te dragen, en je mag er ook gewoon van uit gaan dat dit goed geregeld is.

Hoe het in het buitenland is weet ik niet.
quote:Melpomene schreef op 05 maart 2013 @ 15:36:

[...]

Als een leverancier iets verkoopt aan een consument, moet er btw berekend worden. Dat hoeft binnen de EU altijd maar eenmalig: als jij als tussenhandelaar fungeert en iets zonder btw krijgt geleverd, moet jij de btw berekenen aan jouw klant.

Uit het verhaal van TO lees ik dat zij eindklant is. Als ze het taxfree heeft gekocht, is het mogelijk dat ze btw moet betalen als het van buiten de EU komt.

Heb laatst zelf een vintagehorloge gekocht in de VS, via Ebay, en daarover moest ik ook btw voldoen. Ben ik ook niet blij mee, maar zo zijn de regels.Ik vind het verhaal nogal onduidelijk. Het kan zijn dat TO ook in de horloges handelt.
quote:jollie schreef op 05 maart 2013 @ 16:08:

[...]

Ik vind het verhaal nogal onduidelijk. Het kan zijn dat TO ook in de horloges handelt.

Het gaat om een verzamelaar, zo te zien. Maar ik vermoed, dat hij of zij er ook in handelt, en de horloges bij voorkeur in het buitenland koopt.

Ik neem wel eens alle aankoopfacturen voor de fotoapparatuur van mijn man mee.

Of TO heeft een factuur zonder btw gekregen, bijvoorbeeld voor uitvoer. Maar dan moet dat aangegeven worden, dat mag niet zomaar. Een leverancier mag in dat geval alleen zonder btw leveren als de uit daadwerkelijk kan worden aangetoond.
Maar TO, waarom vraag je niet gewoon om een nieuwe factuur als je problemen verwacht?
Als je van buiten de EU terug reist naar Nederland, hoef je alleen maar aan te tonen dat je het horloge in Nederland hebt gekocht. Dan wordt er vanuit gegaan dat er ooit gewoon btw (en douanerecht in voorkomende gevallen) over is betaald. De Nederlandse douane heeft er geen boodschap aan of jij in welk buitenland dan ook btw hebt betaald. Als je goederen invoert (vanuit een NEU-land) moet je bij de grens invoerrechten, dus btw en douanerecht, aangeven en betalen.
Ik verzamel, maar verkoop ook zo af en toe, in mijn optiek ben ik geen handelaar. Mijn insteek is verzamelen en niet verkopen.

Nu is Nederland ook een ruim begrip, je kunt nl. Horloges kopen op Schiphol. Je kunt of kon daar als particulier BTW vrij kopen.

Wanneer je bv. een rolex wilt kopen, krijg je normaliter geen korting, dat wil Rolex niet om het merk exclusief te houden. Toch wordt er via achterdeuren ongeveer 25% korting gegeven, dit geldt ook voor Breitling en Omega. Als ze daar achter komen zijn ze hun dealerschap kwijt.

Toch worden ook kortingen van 21% gegeven, vandaar mijn link met de BTW.

Overigens kan er ook naar een aankoopbon van een dure camera gevraagd worden.

Vluchten uit Amerika worden o.a. veel gecontroleerd op Ipads en e-readers.

Ook weet ik dat wanneer je een Rolex draagt bij aankomst van buiten de eu, je mag aantonen dat deze in NL is gekocht, kun je dat niet ter plaatse, mag die daar blijven totdat je kunt aantonen dat er BTW is afgedragen.
Het gaat er niet om of je jezelf een handelaar noemt. Als de belastingdienst op enig moment vindt dat je bedrijfsmatig bezig bent, kunnen ze over 5 jaar de btw invorderen over je verkopen.
Jij hoeft niet te bewijzen of je BTW hebt betaald, je hoeft alleen maar te bewijzen dat je iets in Nederland gekocht hebt. De BTW afdracht is dan het probleem van de verkoper.
quote:nausicaa schreef op 06 maart 2013 @ 08:39:

Jij hoeft niet te bewijzen of je BTW hebt betaald, je hoeft alleen maar te bewijzen dat je iets in Nederland gekocht hebt. De BTW afdracht is dan het probleem van de verkoper.Duidelijk, spreek je ut ervaring?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven