Geld & Recht alle pijlers

Buffer/spaargeld

07-11-2016 16:01 388 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel topics over sparen hoe, waar en waarom. Ik vraag me echter af hoeveel mensen echt achter de hand hebben? 10.000 of 30.000?

Ik weet dat je bij het nibud een adviesbuffer kunt berekenen maar daar ben ik niet echt benieuwd naar, ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen gespaard hebben.
Ik hoop dat ik op een dag met een glimlach voor mijn kledingkast kan staan en kan denken: zo nu is alles klaar/compleet/af en het enkel nog een kwestie is van een kledingstuk "op dragen" in plaats van iets te vervangen met de gedachte: eigenlijk vond ik die blouse altijd al te dun/die broek te strak/die trui te kriebelig/past dit nergens bij etc etc

Enerzijds is het denk ik een mentaliteitskwestie en anderzijds betekent het verstandiger (mogelijk ook eenmalig duurder) investeren in ander soort kledingstukken.

Ik ben er ook van overtuigd dat voor veel mensen geldt dat ze veel van die "eigenlijkjes" in de kast hebben hangen, die dan na relatief korte tijd alweer vervangen worden. Het zou op langere termijn denk ik veel geld schelen.
Waar koop je een goede nieuwe winterjas voor 50 EUR? Mijn budget voor kleding is ook niet oneindig en ik koop zowel nieuw in de winkel als via MP, maar met 360 zou ik niet uitkomen. Dat is een jas, een paar schoenen en wat ondergoed. Beetje fris
quote:Marana_ schreef op 17 november 2016 @ 09:19:

[...]

Kleding valt niet binnen die 125 euro van Tr0tter, daarvoor heeft ze 60 euro op de maandelijkse begroting staan (wat idd wel weinig is voor 2 personen).

Als ik dit zo lees heeft het ook met je levensfase te maken volgens mij. Of ik ben een saaie trut, kan ook hoor. Ik ga maar een keer of 5 per jaar naar bios of theater. Ik ga nooit zomaar naar de kroeg om te drinken, en ik vind concerten en festivals te druk en te duur (jaja oud wijf). Wel ga ik 5-6x per jaar naar bepaalde party's, voor ongeveer 50 euro pp. Verjaardagen zijn ook bij mij zonder cadeautjes, vanwege het doorschuiven van envelopjes en zo, ik denk dat de meeste (30 of) 40-plussers niet zoveel cadeauwensen meer hebben. En net als Tr0tter koop ook ik zelden dingetjes voor in huis. Ik denk dat ik ook niet meer dan 150 euro per maand uitgeef aan dit soort dingen.Wij zijn dus eind dertig en ik merk dat veel uitjes op een laag pitje hebben gestaan toen de kinderen klein waren. Nu ze groter worden pakken we dat weer een beetje op.
quote:Erizon schreef op 17 november 2016 @ 10:17:

Waar koop je een goede nieuwe winterjas voor 50 EUR? Mijn budget voor kleding is ook niet oneindig en ik koop zowel nieuw in de winkel als via MP, maar met 360 zou inboet uitkomen. Dat is een jas, een paar schoenen en wat ondergoed. Beetje fris Maar erizon, ben je op een gegeven moment niet gewoon klaar? Dat je ondergoed, sokken en evt schoenen wat vaker moet vervangen snap ik. Maar als je goed investeert in je kleding moet je toch jaren vooruit kunnen? Dan heb je niet jaarlijks een jas van 50,- nodig.
NYC, wel elke drie of vier jaar een winter / regen / tussenjas. Ik heb sowieso een echt warme en een nette zakelijke winterjas. En daar ben ik eigenlijk uitgegroeid , dus moet vervangen.

Truien vervilten na een jaar of 4-5 wel, shirts worden vaal en verliezen vorm. Zeker h&m'etjes.
Ik zal andere prioriteiten hebben. Bespaar meer op koffie onderweg, tijdschriften en andere abonnementen, onnodige verzekeringen (aanvullende zorgverzekering heb je enkel nodig als je chronisch extra kosten hebt), rijd een goedkoop autootje en heb weinig gadgets.
Ik heb net even die buffertest gedaan, maar ik vraag me af waarom het NIBUD denkt dat ik bijna 10k achter de hand moet houden voor mijn inventaris.

Nou is mijn koelvriescombinatie terminaal, dus ik ben al "plots" wat aan het vervangen, maar als ik even zo rondkijk.. wat kan er nou gebeuren voor 10k wat niet door brand/diefstal (want verzekerd) komt?

Stel deze week:

Overlijdt te koelkast: € 350,-

Ik zak door de bank: € 700,-

En door mijn bed: € 700,-

Doordat ik geschrokken opspring, spring ik met één voet op mijn laptop: € 500,- en met de ander op die van mijn vriend € 400

In een poging ze te repareren stop ik ze eerst in de wasmachine: € 400 en daarna in de droger: € 400

Ook als ik nog wat random spullen erbij weet stuk te maken kom ik niet verder dan € 4000,- Verwacht het Nibud dat ik dan uit stress en frustratie mijn keuken er uit sloop en opnieuw koop? Autokosten en kosten aan het huis zijn weer een andere post, dus dat is het niet.
Je keuken is dacht ik een mogelijke uitbreiding op opstalverzekering

Het gaat bij je inboedel denk ik om het verschil tussen de dagwaarde en vervangingswaarde.
quote:Erizon schreef op 17 november 2016 @ 10:43:

NYC, wel elke drie of vier jaar een winter / regen / tussenjas. Ik heb sowieso een echt warme en een nette zakelijke winterjas. En daar ben ik eigenlijk uitgegroeid , dus moet vervangen.

Truien vervilten na een jaar of 4-5 wel, shirts worden vaal en verliezen vorm. Zeker h&m'etjes.Maar dat bedoel ik dus ook. Misschien moet je dat op een bepaald moment niet meer doen. Voor mij is het ook nog vooral theorie hoor. Hoewel ik gemerkt heb dat mijn "challenge" een jaar geen kleding kopen dan wel niet gelukt is, maar me wel bewuster heeft gemaakt van wat ik dan wél koop (en wat, waarom, waarvoor etc)
Okay , ik ga echt niet 5 jaar in dezelfde winterjas lopen, dat is ook echt wel heel lang toch?

ik hoef niet elk jaar een nieuwe maar om het jaar misschien,

sws trek ik in oktober niet meteen mijn winterjas aan , dus is er ook nog zoiets als een tussenjas,

schoenen kun je lang mee doen, maar laten verhakken etc, moet dan toch ook, je rekent zo 20 euro bij de schoenmaker af

daarvoor zou ik dan eerder op mp een nog als nieuw paar voor een 10 euro halen.

Ik concludeer dat ik echt veel soberder zou moeten leven als ik zou willen sparen, ik geloof dat ik daar niet toe bereid zou zijn.
--
quote:Geronimo2 schreef op 16 november 2016 @ 23:25:

[...]

Daar heb je gelijk in, er komt echter een punt waarop je huis zoveel meer waard is geworden dat hij niet meer door een bepaalde bodem zakt, je zit ineens op een A locatie bv. Mocht de nood aan de man komen dan kun je het huis binnen half jaar met veel winst verkopen. Mocht jij je Hypotheek niet meer kunnen betalen dan kom er met kapitaal genoeg uit om iets te kopen/huren van de overwaarde. Vooral mensen die een goed opgeknapt huis hebben wat al langer dan 15 jaar in bezit is hebben vaak een enorme overwaarde.

Nou, op een A-locatie zit ik niet bepaald ! Maar huis wel langer dan 15 jaar geleden gekocht inderdaad, dus wel wat overwaarde.

Maar goed, ik kan er niks mee, dus ja..
quote:Erizon schreef op 17 november 2016 @ 10:17:

Waar koop je een goede nieuwe winterjas voor 50 EUR? Mijn budget voor kleding is ook niet oneindig en ik koop zowel nieuw in de winkel als via MP, maar met 360 zou ik niet uitkomen. Dat is een jas, een paar schoenen en wat ondergoed. Beetje fris hier

Ik weet natuurlijk nog niet of deze jas ook weer 5 jaar mee gaat, maar ik kom er zeker deze winter wel mee door en ook nog wel een winter. De jas die ik heb gekocht staat er al niet meer op, maar nog wel andere voor ook dat bedrag.

Dus net wat NYC zegt, ik koop niet ieder jaar een nieuwe jas en schoenen hoef ik ook niet ieder jaar nieuw. Ik heb er 5 paar staan en die wissel ik af. De meeste staan er ook al een aantal jaren. Er is nu 1 paar dat aan het eind van zijn levensduur zit. Ik ga dus hiervoor de opruiming in de gaten houden. Dus een jas voor 50 euro en een paar schoenen voor 80 euro is samen 130. Daarnaast heeft mijn man zowel een winterjas als schoenen deze winter niet nodig en krijgt hij een deel van zijn werkkleding van zijn werkgever. Die hoeven we zelf niet te kopen en het gaat om een voorbeeld van 720 euro voor 2 personen. Wat idd 360 euro pp is, maar waar die verdeling dus niet zo strak hoeft te zijn. Want ik moet naast hemden en onderbroeken ook af en toe een nieuwe BH, die hoeft mijn man niet. De verdeling van het kledingbudget zal dus nooit 50/50 zijn.
quote:Erizon schreef op 17 november 2016 @ 10:45:

Ik zal andere prioriteiten hebben. Bespaar meer op koffie onderweg, tijdschriften en andere abonnementen, onnodige verzekeringen (aanvullende zorgverzekering heb je enkel nodig als je chronisch extra kosten hebt), rijd een goedkoop autootje en heb weinig gadgets.

Tr0tter en NYC schrijven ook wel eens mee op het consumindertopic, net als ik, en het gros van de vaste schrijvers daar doen inderdaad vrijwel nooit een koffie onderweg, zomaar een tijdschriftje, en welke verzekeringen sluit je wel/niet af komt daar ook regelmatig aan bod.

Ja het is een kwestie van prioriteiten dus. Vind je het belangrijk om daar geld aan uit te geven of zet je het liever opzij zodat je mooie reizen kunt maken of een vrijstaande woning kunt kopen.

Ik doe ook meerdere jaren met winterjassen, ook wel langer dan 5 jaar. Maar ik heb wel meerdere winterjassen, ik koop er 1 per 2/3 jaar denk ik. Schoenen ben ik dan weer niet zo zuinig in, ik heb wel meer dan 20 paar en koop jaarlijks meerdere paren. Voor mij is minder dan 400 euro aan kleding dan ook te weinig. Ik heb ook wel eens een jaar vrijwel niets gekocht, maar dat ben ik nu hard aan het inhalen. Ik ben wel anders gaan kopen, minder kleding die kwalitatief wel beter is. Ik kom niet meer bij de Primark, C&A of H&M, ik had in het verleden teveel kleding die het net niet was maar vooral gekocht waren omdat ik het voor dat geld toch niet kon laten hangen.
ik koop kleding altijd in de uitverkoop en dan met minstens 50%.

2 jaar geleden een winterjas gekocht in de uitverkoop van 110 euro naar 30 euro. ziet er nog steeds goed uit en lekker warm.

het is een neutrale model die niet snel verouderd lijkt.

mijn zomerjas heb ik al 10 jaar denk ik. gekocht bij Mexx, van 100€ naar 30€ en afgelopen zomer kreeg ik nog een compliment van iemand die mijn jas wel mooi vond ????
zorgverzekering bij ons is ook goedkoop.

per persoon betalen wij momenteel 71,35 euro dat is de meest uitgeklede verzekering met het allerhoogste eigem risico. Dit doen wij al sinds de afschaffing van het ziekenfonds. ik denk dat wij zo heel veel geld hebben bespaard.
quote:Marana_ schreef op 17 november 2016 @ 11:29:

[...]

Tr0tter en NYC schrijven ook wel eens mee op het consumindertopic, net als ik, en het gros van de vaste schrijvers daar doen inderdaad vrijwel nooit een koffie onderweg, zomaar een tijdschriftje, en welke verzekeringen sluit je wel/niet af komt daar ook regelmatig aan bod.

Ja het is een kwestie van prioriteiten dus. Vind je het belangrijk om daar geld aan uit te geven of zet je het liever opzij zodat je mooie reizen kunt maken of een vrijstaande woning kunt kopen.

Ik doe ook meerdere jaren met winterjassen, ook wel langer dan 5 jaar. Maar ik heb wel meerdere winterjassen, ik koop er 1 per 2/3 jaar denk ik. Schoenen ben ik dan weer niet zo zuinig in, ik heb wel meer dan 20 paar en koop jaarlijks meerdere paren. Voor mij is minder dan 400 euro aan kleding dan ook te weinig. Ik heb ook wel eens een jaar vrijwel niets gekocht, maar dat ben ik nu hard aan het inhalen. Ik ben wel anders gaan kopen, minder kleding die kwalitatief wel beter is. Ik kom niet meer bij de Primark, C&A of H&M, ik had in het verleden teveel kleding die het net niet was maar vooral gekocht waren omdat ik het voor dat geld toch niet kon laten hangen.

Dit scheelt zo veel, zeker met een gezin.

En mijn winterjas was duur, maar ging dan ook zeven jaar mee. Nu een nieuwe gekocht en de oude blijft hangen. Als ik weer een baan vind, kan ik een oude warme jas goed gebruiken. Pleinwacht bij kleuters vraagt om een goede warme jas, maar dan wordt die jas ook best vaak per ongeluk vies.
quote:sssssst schreef op 17 november 2016 @ 11:52:

[...]

Dit scheelt zo veel, zeker met een gezin.

En mijn winterjas was duur, maar ging dan ook zeven jaar mee. Nu een nieuwe gekocht en de oude blijft hangen. Als ik weer een baan vind, kan ik een oude warme jas goed gebruiken. Pleinwacht bij kleuters vraagt om een goede warme jas, maar dan wordt die jas ook best vaak per ongeluk vies.

dan ben je wrs niet alleen heel sober maar heb je ook veel discipline, cq tijd? want het gebeurt mij echt regelmatig dat ik geen tijd heb om brood te maken of drinken mee te nemen, zo"n koffiebeker raak ik dan ook weer kwijt om dat ik erg slordig ben,

nou ja en ik ben druk

altijd op tijd op staan om bijv brood voor onderweg te maken lukt niet altijd, als ik al de boodschappen in huis heb trouwens.

en vaak weet ik ook niet hoe lang bijv bijeenkomsten van vrijw werk bij mij duren, en ik geloof dat ik ook te lullig ben om thermosbekers met koffie en brood en snacks mee te zuilen, in mijn ogen is dat enorm veel gedoe. IK vind het echt ontzettend knap dat jullie van dit soort dingen geen last hebben, of wel erom heen organiseren. ben wel benieuwd hoe jullie dat soort dingen doen.
--
quote:Poeszie schreef op 07 november 2016 @ 16:03:

Gezien je naam ben ik wel benieuwd hoeveel je zelf hebt gespaardIn een nummer van Donald Duck, zei Dagobert dat hij één maximakatriljoen gulden heeft gespaard... Dat is dus 0,44 maximakatriljoen euro. Geen idee hoeveel precies maximakatriljoen is, 9 keer zoveel geld als alle andere 6.999.999.999 inwoners van de wereld bij elkaar?
World of Warcraft: Legion
We hadden best een mooie spaarrekening maar die is heel snel geslonken nadat ik moeder werd en 3 maanden later afgekeurd raakte door een herseninfarct. Het koste me ongeveer 1350 euro van mijn salaris en dat is een flinke hap als je gewend bent om comfortabel te kunnen leven. Gelukkig werkt mijn man fulltime en hebben we destijds niet de hoogste hypotheek afgesloten die we konden krijgen. Dat betekent dat we de hypotheek en de rekeningen nog kunnen betalen maar veel luxe zit er niet meer in. We waren gewend een paar keer per maand naar feesten, concerten en de bios te gaan. Als we er zin in hadden, boekten we een weekendje weg. Ik gaf veel uit aan de kapper en in Douglas en andere zaken voor uiterlijke verzorging. Die tijd is over en eigenlijk mis is het ook niet eens. Ik kan nu heel tevreden zijn als ik door creatief te zijn uitkom met het geld. Het klinkt vast heel verwend maar ik heb inmiddels ook veel merken ontdekt die een stuk goedkoper maar net zo goed zijn als duurdere merken. Ik zou het vinden als we ook nog iets wisten te sparen maar tot nu toe vind ik dat best lastig...
quote:tinnifin schreef op 17 november 2016 @ 14:25:

[...]

dan ben je wrs niet alleen heel sober maar heb je ook veel discipline, cq tijd? want het gebeurt mij echt regelmatig dat ik geen tijd heb om brood te maken of drinken mee te nemen, zo"n koffiebeker raak ik dan ook weer kwijt om dat ik erg slordig ben,

nou ja en ik ben druk

altijd op tijd op staan om bijv brood voor onderweg te maken lukt niet altijd, als ik al de boodschappen in huis heb trouwens.

en vaak weet ik ook niet hoe lang bijv bijeenkomsten van vrijw werk bij mij duren, en ik geloof dat ik ook te lullig ben om thermosbekers met koffie en brood en snacks mee te zuilen, in mijn ogen is dat enorm veel gedoe. IK vind het echt ontzettend knap dat jullie van dit soort dingen geen last hebben, of wel erom heen organiseren. ben wel benieuwd hoe jullie dat soort dingen doen.

Brood haal ik uit de vriezer 's morgens voordat ik ga douchen (ik sta om 5.30 uur op), zet ook meteen koffieapparaat aan. na douchen aankleden en make-uppen. Brood is dan inmiddels bijna ontdooit (zo niet, ook geen ramp) en beleggen is nog geen 5 minuten werk. Ik heb altijd wel beleg in de vriezer, dit haal ik vaak uit de vriezer de avond daarvoor.

Soms neem ik ook enkele snoeptomaatjes of schijfjes komkommer mee, dit doe ik de avond van tevoren even klaarmaken en in een zakje de koelkast in. Echt, dit alles neemt nog geen 5 minuten in beslag, gewoon kwestie van in je systeem zetten

[...]

nou ja en ik ben druk

Ik smeer iedere ochtend drie boterhammen om mee te nemen, en 1 om thuis op te eten, terwijl mijn thee aan het trekken is. Dit duurt geen 3 minuten. Dat stop ik dan met fruit en kwark tegelijk met mijn telefoon in mijn tas, kost ook geen minuut. Ik haal maximaal 2x per week boodschappen en ja ik ben zo georganiseerd dat ik dus altijd genoeg brood, beleg, fruit en kwark in huis heb tot aan het volgende boodschappenmoment. Ik heb geen kinderen, dat scheelt wel veel 's ochtends denk ik. Mijn wekker staat iedere dag op hetzelfde tijdstip, en ik heb een vast schema, want ik moet op een bepaald tijdstip op mijn werk zijn. Ik sta ook wel eens een paar minuten later op, maar dan haal ik die tijd in door mijn haar makkelijk in een staart te doen, geen oorbellen in te doen en geen mascara en oogpotlood te gebruiken (meer make-up draag ik niet naar mijn werk), wat sneller mijn thee en broodje weg te werken, dat soort dingen.

Op mijn werk kan ik alleen koffie, thee en cup-a-soup krijgen, er is geen kantine. Ik kan natuurlijk wel naar de supermarkt gaan in mijn lunchpauze, om een makkelijk broodje te halen of zo, maar ik loop liever een rondje door het bos.

Dat is dus hoe ik het doe. Georganiseerd leven, goed plannen, dat compenseert mijn slordigheid. En is beter voor mijn ochtendhumeur. Dingen die ik niet dagelijks mee hoef naar mijn werk, bijv werk dat ik de vorige avond mee naar huis heb genomen, vergeet ik wel heel vaak. Zit niet in mijn schema
quote:AngeleyedEvil schreef op 17 november 2016 @ 14:50:

We hadden best een mooie spaarrekening maar die is heel snel geslonken nadat ik moeder werd en 3 maanden later afgekeurd raakte door een herseninfarct. Het koste me ongeveer 1350 euro van mijn salaris en dat is een flinke hap als je gewend bent om comfortabel te kunnen leven. Gelukkig werkt mijn man fulltime en hebben we destijds niet de hoogste hypotheek afgesloten die we konden krijgen. Dat betekent dat we de hypotheek en de rekeningen nog kunnen betalen maar veel luxe zit er niet meer in. We waren gewend een paar keer per maand naar feesten, concerten en de bios te gaan. Als we er zin in hadden, boekten we een weekendje weg. Ik gaf veel uit aan de kapper en in Douglas en andere zaken voor uiterlijke verzorging. Die tijd is over en eigenlijk mis is het ook niet eens. Ik kan nu heel tevreden zijn als ik door creatief te zijn uitkom met het geld. Het klinkt vast heel verwend maar ik heb inmiddels ook veel merken ontdekt die een stuk goedkoper maar net zo goed zijn als duurdere merken. Ik zou het vinden als we ook nog iets wisten te sparen maar tot nu toe vind ik dat best lastig...Oei, pittig, een herseninfarct zo jong en met een klein kindje. Mooi hoe je het nu redt, en erg balen dat je je leven zo hebt moeten aanpassen, maar wel erg fijn dus dat jullie een buffer hadden en geen maximale hypotheek.

[...]

nou ja en ik ben druk

en vaak weet ik ook niet hoe lang bijv bijeenkomsten van vrijw werk bij mij duren, en ik geloof dat ik ook te lullig ben om thermosbekers met koffie en brood en snacks mee te zuilen, in mijn ogen is dat enorm veel gedoe. IK vind het echt ontzettend knap dat jullie van dit soort dingen geen last hebben, of wel erom heen organiseren. ben wel benieuwd hoe jullie dat soort dingen doen.Alles valt of staat met plannen. Ik doe 2 keer per week boodschappen en daarvoor maak ik een lijstje. Daarnaast maken wij lunchpakketjes zoveel mogelijk van te voren klaar. De koffiekan wordt 's avonds klaar gezet en die gaat aan op de tijd dat de wekker ook gaat, dmv een tijdklok. Dus als we beneden komen is de koffie klaar. Dan is het een kwestie van ontbijt regelen, koffie in de thermo doen en een kopje voor jezelf inschenken om direct op te drinken. Mijn man kan binnen een half uur de deur uit zijn en dan heeft hij brood, tussendoortje, drinken en koffie mee. Nu heeft hij dusdanig werk dat hij zelden de mogelijkheid heeft om op zijn werk eten te kopen, dus hij moet wel.

[...]

nou ja en ik ben druk

en vaak weet ik ook niet hoe lang bijv bijeenkomsten van vrijw werk bij mij duren, en ik geloof dat ik ook te lullig ben om thermosbekers met koffie en brood en snacks mee te zuilen, in mijn ogen is dat enorm veel gedoe. IK vind het echt ontzettend knap dat jullie van dit soort dingen geen last hebben, of wel erom heen organiseren. ben wel benieuwd hoe jullie dat soort dingen doen.Dat is toch echt een kwestie van jezelf aanwennen vind ik. En als je weet dat 's morgens weinig tijd hebt (ik dus) dan maak je je broodjes de avond van tevoren. En gedoe om het mee te zeulen.. het zijn maar een paar broodjes en een appel hoor. Ik zou dat echt zonde van mijn geld vinden.
O ja, voor de boodschappen houd ik dus ook een bepaald minimum aantal aan. Ik heb bijvoorbeeld altijd 6 pakjes koffiemelk op voorraad staan. Meestal ben ik er in een week 3 of 4 nodig, dat koop ik dan (ik zorg dat er weer 6 staan). Als ik een pak havermout uit de kast pak en in de voorraadbus doe dan neem ik dat de eerstvolgende keer weer mee. Dus van sommige dingen staat gewoon altijd wat op voorraad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven