Geld & Recht alle pijlers

Buffer/spaargeld

07-11-2016 16:01 388 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel topics over sparen hoe, waar en waarom. Ik vraag me echter af hoeveel mensen echt achter de hand hebben? 10.000 of 30.000?

Ik weet dat je bij het nibud een adviesbuffer kunt berekenen maar daar ben ik niet echt benieuwd naar, ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen gespaard hebben.
Het begint allemaal met bewustwording. :-)

En waar je op kunt bezuinigen/soberder in kan worden etc dat zal voor iedereen anders zijn maar ik ben er zelf van overtuigd dat een groot deel van het probleem (als in: maar niet tot een buffer kunnen komen, denken dat een bepaald maandbedrag te laag is om mee rond te komen etc.) wordt veroorzaakt door de neiging van mensen om te impulsief te kopen. En dan bedoel ik niet de neiging om de halve Action leeg te kopen maar meer dat het een soort gewoonte is dat dingen nu eenmaal ooit gekocht worden en ook weer ooit vervangen worden. Zonder direct een milieu- of duurzaamheidsfanaat te worden is het best interessant om vaker stil te gaan staan bij de manieren waarop je koopt. Ik denk ook dat dit bij vrijwel alle mensen niet eens heel bewust gebeurt maar dat in de loop der tijd (alleen al in de afgelopen 100 jaar) het consumentisme ervoor heeft gezorgd dat we al het geld dat binnenkomt geneigd zijn uit te geven. Ook juist doordat er minder dure spullen worden gekocht. Bestek, een winterjas, iets leuks voor aan de muur. Dingen die men vroeger eigenlijk 'voor een leven lang kocht'. Ik denk dat 'men' meer met dat idee zou moeten gaan kopen. Maar goed, dit gaat te ver off topic en past allemaal beter in het consumindertopic. Maar om het weer ontopic te houden, zo kun je dus denk ik op de lange termijn wel een buffer krijgen.
Idd NYC, je hebt gelijk!

In mijn geval bijvoorbeeld, ik ben 9 jaar geleden ZZP'er geworden en verdiende daardoor heel wat meer dan in loondienst. Ik kan mij de tijden dat ik halverwege de maand 's nachts wakker werd met, oh ja, die rekening komt er ook nog aan, nog heel goed voorstellen uit de tijd dat ik jonger was en in vaste dienst. Slapeloze nachten gehad destijds en niet zozeer omdat ik het toen niet zou redden financieel, maar ik kon net rondkomen als ik "gewoon" leefde. Op deze manier heb ik tot mijn 40e geleefd en ook ben ik opgevoed met "geef geen geld uit wat je niet hebt".

Juist hierdoor en mijn verleden ben ik nooit echt veel ruimer of luxer gaan leven, ondanks dat ik in de afgelopen jaren echt heel veel heb kunnen bufferen/sparen. Het spaargeld geeft mij een gevoel van vrijheid en ja, soms koop ik gerust (sporadisch) een paar laarzen van Euro 250, maar die draag ik dan ook gerust zo'n 15 jaar. Daarnaast vind ik het een uitdaging om mijn spaarbedrag nog meer te laten groeien, het is een soort sport geworden zeg maar. En toch ga ik heel vaak uit (kroeg, restaurant etc), ik doe waar ik zin in heb. In de supermarkt koop ik zowel merkartikelen (als ik de goedkopere versies al heb geprobeerd, maar deze niet lekker vond) en koop mijn vlees regelmatig bij de slager (gewoon omdat ik het echt veel lekkerder vind).

Voor iedereen geldt, leef zoals je wil leven, maar probeer ook verder te denken dan de dag van vandaag. Oke, het kan op een dag zomaar over zijn, maar voor hetzelfde geld word je 90. Ik ben een aantal jaar geleden mijn beste vriendin verloren, zij was 47 jaar, en ik leef mijn leven deels voor haar (figuurlijk). Denk altijd aan haar als ik in de kroeg naar een live-band sta te luisteren of sta te dansen. Leef je leven zoals jij dat wil, maar vergeet niet de doelen die nog voor je liggen :-)
quote:wilma36 schreef op 17 november 2016 @ 14:59:

[...]

Alles valt of staat met plannen. Ik doe 2 keer per week boodschappen en daarvoor maak ik een lijstje. Daarnaast maken wij lunchpakketjes zoveel mogelijk van te voren klaar. De koffiekan wordt 's avonds klaar gezet en die gaat aan op de tijd dat de wekker ook gaat, dmv een tijdklok. Dus als we beneden komen is de koffie klaar. Dan is het een kwestie van ontbijt regelen, koffie in de thermo doen en een kopje voor jezelf inschenken om direct op te drinken. Mijn man kan binnen een half uur de deur uit zijn en dan heeft hij brood, tussendoortje, drinken en koffie mee. Nu heeft hij dusdanig werk dat hij zelden de mogelijkheid heeft om op zijn werk eten te kopen, dus hij moet wel.

Ja idd plannen, nu je het zo zegt denk ik, ik heb het gewoon te druk. Moet er wel bij zeggen dat ik solo ouder ben van vier kinderen, mijn dag is van ochtend tot avond vol, s avonds maak ik huiswerk en daarna ontbreekt het aan puf eerlijk gezegd.

Ben bang dat ik alleen ervoor gezorgd heb dat dit off topic is geworden. Je m'excuse....
anoniem_205517 wijzigde dit bericht op 17-11-2016 16:56
Reden: Onvolledig
% gewijzigd
--
6000 nu.

Maar heb nu pas sinds een jaar een parttime baan en woon nog thuis.

Daarvoor was ik student met een weekendbaantje en heb een half jaar geleden ook nog een auto gekocht waar de helft van mijn spaargeld aan op is gegaan.
Hebben jullie ook een aparte buffer voor de studie van de kinderen? En welk bedrag is hierbij het streven als eindddoel?

Ik vind dat zo lastig om in te schatten hoevee je t.z.t. ongeveer nodig hebt? Al snap ik ook wel dat hier verschillen in zitten. Een pilotenopleiding kost beduidend meer dan een kappersopleiding o.i.d. Maar voor het idee.
quote:mamaonbekend schreef op 22 november 2016 @ 10:53:

Hebben jullie ook een aparte buffer voor de studie van de kinderen? En welk bedrag is hierbij het streven als eindddoel?

Ik vind dat zo lastig om in te schatten hoevee je t.z.t. ongeveer nodig hebt? Al snap ik ook wel dat hier verschillen in zitten. Een pilotenopleiding kost beduidend meer dan een kappersopleiding o.i.d. Maar voor het idee.Wij komen straks op ongeveer 10.000 per kind uit en om het dan mooi te maken stort ik er ook even iets bij zodat het er echt staat. We begonnen met maandelijks sparen van ongeveer de kinderbijslag, financiële tegenslag gehad, en weer opgepakt. We hebben drie kinderen en voor twee hadden we een spaarpolis en voor de derde niet. Nu het eerste bedrag vrij is gekomen en het tweede binnenkort vrij komt hebben we alles op de grote hoop gegooid en door drie gedeeld. We vonden het niet eerlijk dat het ene plan beter rendeerde dan het andere en de kinderen dus niet een gelijke hoeveelheid tot hun beschikking zouden hebben door toeval.
quote:mamaonbekend schreef op 22 november 2016 @ 10:53:

Ik vind dat zo lastig om in te schatten hoevee je t.z.t. ongeveer nodig hebt? Al snap ik ook wel dat hier verschillen in zitten. Een pilotenopleiding kost beduidend meer dan een kappersopleiding o.i.d. Maar voor het idee.

Hier staat inmiddels iets meer dan 10.000 klaar voor een eventuele studie. Moet het meer worden zal ze moeten lenen, houdt ze over kan ze er eventueel later meubels van kopen, of een nieuwe keuken (momenteel overweegt ze een opleiding die doorgaans terug betaald wordt door het bedrijf).

Maar vergis je niet over zo´n kappersopleiding. De dochter van een vriendin deed hem, die kapperskoppen, scharen en messen zijn echt heel duur hoor. Bovendien is het een MBO opleiding dus je krijgt geen OV-kaart.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 22 november 2016 @ 11:09:

[...]

Hier staat inmiddels iets meer dan 10.000 klaar voor een eventuele studie. Moet het meer worden zal ze moeten lenen, houdt ze over kan ze er eventueel later meubels van kopen, of een nieuwe keuken (momenteel overweegt ze een opleiding die doorgaans terug betaald wordt door het bedrijf).

Maar vergis je niet over zo´n kappersopleiding. De dochter van een vriendin deed hem, die kapperskoppen, scharen en messen zijn echt heel duur hoor. Bovendien is het een MBO opleiding dus je krijgt geen OV-kaart.Als ik mij niet vergis was er laatst in het nieuws dat mbo ook in aanmerking kwam voor een OV-kaart.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
quote:jennie77 schreef op 22 november 2016 @ 11:12:

[...]

Als ik mij niet vergis was er laatst in het nieuws dat mbo ook in aanmerking kwam voor een OV-kaart.Dat zou mooi zijn. En ergens eigenlijk ook logisch. Juist MBO doe je na de mavo (of na havo-4). Die zijn dan 16 en nog lang niet toe aan een rijbewijs maar moeten net zo goed soms 50 km of meer verderop zijn voor hun studie.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 22 november 2016 @ 11:18:

[...]

Dat zou mooi zijn. En ergens eigenlijk ook logisch. Juist MBO doe je na de mavo (of na havo-4). Die zijn dan 16 en nog lang niet toe aan een rijbewijs maar moeten net zo goed soms 50 km of meer verderop zijn voor hun studie.Klopt, mijn dochter heeft die ov kaart pas eind 2mbo gekregen, in de tussentijd heeft zij 3000 euro van haar spaarpotje opgesoupeerd aan reiskosten. Daartegenover krijgt ze dan wel sinds een tijdje ook stufi dus dat heft elkaar dan wel een beetje op ten opzichte van haar broertjes die waarschijnlijk hbo gaan doen.
quote:Ceylon schreef op 22 november 2016 @ 11:09:[/b

Maar vergis je niet over zo´n kappersopleiding. De dochter van een vriendin deed hem, die kapperskoppen, scharen en messen zijn echt heel duur hoor. Bovendien is het een MBO opleiding dus je krijgt geen OV-kaart.

Was maar een voorbeeld hè . Schoot me zo snel even niks anders te binnen.

Zoon zit pas net in de brugklas dus heb verder geen idee hoor, wat het kost.

Daarom ook de vraag.
Ca. 65.000 euro. 50+, 1,5 salaris, geen kinderen.

Van een groot deel gaan we begin volgend jaar boetevrij een deel van de hypotheek aflossen.

Ook wordt mijn man binnenkort aandeelhouder bij het bedrijf waar hij werkt. Brengt meer op dan het miezerige rentepercentage bij de bank.

We sparen niet regulier. De ene maand hebben we meer uitgaven dan de andere maand. We sparen eigenlijk altijd ons vakantiegeld, 13e maand en deel hypotheekrenteaftrek.

Het enige waar wij veel aan besteden zijn kleding en boeken. Uit eten gaan doen we niet veel. Alcohol drinken we niet (Als ik wel eens hoor hoeveel een klant bij de slijter af moet rekenen, schrik ik me een hoedje) 1x per jaar stedentrip, 1x 2 weken naar zuid-Europa. De laatste verre reis was 9 jaar geleden. Komt over een paar jaar wel weer eens. Nu nog geen zin in.
quote:Ceylon schreef op 07 november 2016 @ 16:06:

Volgens deskundigen zou je maandelijks 20 procent van je netto inkomen moeten sparen.

10% lees ik net op hun site. Volgens hen zou je het daarmee ook weer snel aangevuld hebben mocht je er een keer iets van nodig hebben gehad.

Ik zit voor het eerst iets boven hun advies Over het algemeen vind ik het Nibud een beetje optimistisch met wat ze verwachten. Binnenkort wat aan onderhoud aan mijn huis doen en ik zak er ook zo weer onder.
standaard opdracht op t eind van de maand. Alles wat boven 1000 Eur staat wordt automatisch naar spaarrekening getransfereerd.

Spaarrek: 35K

Aandelen: 50K

Vastgoed: +- 540K (geleend en huurders betalen dat voor ons af).

Ik 40 en vrouw 35. t gaat hem volgens mij gewoon om durven.

Wij hebben nooit gehuurd maar ons toen pijn gedaan door een ouder apt te kopen.Bleek dat de afbetaling (10 jaar) niet veel hoger was dan iets moderner huren. Maar intussen is t wel van ons.

geen exuberant inkomen maar altijd alert geweest met grotere aankopen.
Wij hadden een fikse buffer.. Maar verbouwing, andere auto en reizen heeft het nu tot onder ons gewenste niveau laten komen. In januari beginnen we weer opnieuw. Potje van het huis staat hier los van (dus voor onderhoud)
Samen met man zo'n 33.000 euro. We sparen ook voor onze 2 kinderen (kleuter en peuter). Dat is gezamenlijk zo'n 5000 euro op het moment, daar komt elke maand €50 bij..
Wij sparen niet voor onze kinderen. We zijn zeker wel voornemens om hun studie te gaan betalen.

We hebben, zonder te sparen, ook de studies van de kinderen van mijn man weten te betalen. Mijn ouders hebben dat ook gedaan voor mij en mijn zussen (ondanks ongeschoold werk).

Ik durf erop te gokken dat we dat later ook voor onze kinderen kunnen doen.
De kinderen hebben allebei een aantal spaarrekeningen waar op gespaard wordt, los van onze eigen spaarrekeningen. Elke spaarrekening komt op een ander moment "vrij".
Spaarrekening: €1000

Aandelen: €220000

Vermogen in huis: €50000, spaarhyp: €25000.

Ben 38. Bijeengesprokkeld door maandelijks €1000 over te boeken naar m'n aandelenrekening. Sparen voor een uitgave die meer dan een jaar weg ligt heeft geen enkele zin, beleg dus.

Werk niet meer.
Life is fun. Live it.
16.000 en straks is alles weg en beginnen we opnieuw :-) = doelsparen

Alles samen (kinderen en andere rekeningen) hebben we ongeveer 30.000 aan liquide middelen.
quote:Zebraa schreef op 23 november 2016 @ 14:07:

Ben 38. Bijeengesprokkeld door maandelijks €1000 over te boeken naar m'n aandelenrekening. Sparen voor een uitgave die meer dan een jaar weg ligt heeft geen enkele zin, beleg dus.

Werk niet meer.Beleggen is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend, sparen heeft altijd zin, maar dat is mijn persoonlijke mening.
quote:loisnvt schreef op 23 november 2016 @ 15:13:

[...]

Beleggen is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend, sparen heeft altijd zin, maar dat is mijn persoonlijke mening.Ik zou (denk ik) altijd sparen verkiezen boven beleggen. Over beleggen wordt altijd gezegd dat je het moet doen met geld dat over is/je eventueel kunt missen/het niet erg is als er een keer een tegenvallend resultaat is etc. Maar hoe/wanneer bepaal je dat? Ik vermoed dat ik dat nooit zal denken.
quote:Zebraa schreef op 23 november 2016 @ 14:07:

Werk niet meer.Maar wat nu als je dringend moet beschikken over een euro of vijfduizend voor een onverwachte uitgave? Aandelen verkopen, ook al is dit op een dan ongunstig moment?
Lastig.. Ik heb zelf nu €8500,- ben 24 jaar en sinds kort fulltime werkzaam. Volgens het nibud zit ik nog onder de buffer, ben het daar niet helemaal mee eens.
Ik vind het Nibud heel dubbel in haar adviezen. Buffer schatten ze tamelijk hoog in, maar wat dan als zakgeldbedragen normaal zou moeten zijn daar vind ik ze heel erg laag zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven