Geld & Recht alle pijlers

Buffer/spaargeld

07-11-2016 16:01 388 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel topics over sparen hoe, waar en waarom. Ik vraag me echter af hoeveel mensen echt achter de hand hebben? 10.000 of 30.000?

Ik weet dat je bij het nibud een adviesbuffer kunt berekenen maar daar ben ik niet echt benieuwd naar, ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen gespaard hebben.
quote:dorkette schreef op 23 november 2016 @ 15:57:

Lastig.. Ik heb zelf nu €8500,- ben 24 jaar en sinds kort fulltime werkzaam. Volgens het nibud zit ik nog onder de buffer, ben het daar niet helemaal mee eens.Die Nibud bufferberekenaar is raar. Die houdt alleen rekening met spullen in huis, auto etc. en rept met geen woord over werkloosheid of ziekte. Daar hoef je blijkbaar geen rekening mee te houden, terwijl dat grote bufferslurpers zijn
quote:Meauve01 schreef op 23 november 2016 @ 15:21:

[...]

Maar wat nu als je dringend moet beschikken over een euro of vijfduizend voor een onverwachte uitgave? Aandelen verkopen, ook al is dit op een dan ongunstig moment?Dan verkoop je €5000 aandelen.
Life is fun. Live it.
quote:NYC schreef op 23 november 2016 @ 15:19:

[...]

Ik zou (denk ik) altijd sparen verkiezen boven beleggen. Over beleggen wordt altijd gezegd dat je het moet doen met geld dat over is/je eventueel kunt missen/het niet erg is als er een keer een tegenvallend resultaat is etc. Maar hoe/wanneer bepaal je dat? Ik vermoed dat ik dat nooit zal denken.Daarom werkt minimaal 90% van de Nederlanders tot z'n 70ste. Omdat men niet weet hoe beleggen werkt en men consumeren belangrijker vindt dan vroeg met pensioen.
Life is fun. Live it.
quote:Zebraa schreef op 23 november 2016 @ 16:51:

[...]

Daarom werkt minimaal 90% van de Nederlanders tot z'n 70ste. Omdat men niet weet hoe beleggen werkt en men consumeren belangrijker vindt dan vroeg met pensioen.Ik vraag me af of de wens tot consumeren/consuminderen te maken heeft met de wens om wel of niet te gaan beleggen. Er zijn wellicht ook beleggers die uiteindelijk ook meer gaan consumeren in plaats van minder. Het hoeft niet per definitie te leiden tot duurzamer leven.
En als iedereen in de consumindermodus schiet, hoe vergaat het dan de beleggers?

Als iedereen op 40 stopt met werken, en zou moeten leven van beleggingen...gaan die beleggingen dan genoeg opbrengen ?
quote:Zebraa schreef op 23 november 2016 @ 16:51:

[...]

Daarom werkt minimaal 90% van de Nederlanders tot z'n 70ste. Omdat men niet weet hoe beleggen werkt en men consumeren belangrijker vindt dan vroeg met pensioen.Ik zou niet weten wat ik met mijn tijd moest als ik nu al met "pensioen" zou gaan. Werken is meer dan alleen geld verdienen wat mij betreft. Het is een deel ontwikkeling, opleidingen doen, meedraaien in de maatschappij, heeft een sociaal aspect en noem maar op.
quote:NYC schreef op 23 november 2016 @ 18:21:

Ik vraag me af of de wens tot consumeren/consuminderen te maken heeft met de wens om wel of niet te gaan beleggen. Er zijn wellicht ook beleggers die uiteindelijk ook meer gaan consumeren in plaats van minder. Het hoeft niet per definitie te leiden tot duurzamer leven.Precies. En andersom: ik consuminder, maar beleg niet. Die twee dingen staan voor mij volkomen los van elkaar.
quote:Tr0tter schreef op 23 november 2016 @ 18:32:

[...]

Precies. En andersom: ik consuminder, maar beleg niet. Die twee dingen staan voor mij volkomen los van elkaar.+1
quote:S0LEIL schreef op 23 november 2016 @ 18:29:

[...]

Ik zou niet weten wat ik met mijn tijd moest als ik nu al met "pensioen" zou gaan. Werken is meer dan alleen geld verdienen wat mij betreft. Het is een deel ontwikkeling, opleidingen doen, meedraaien in de maatschappij, heeft een sociaal aspect en noem maar op.Juist met werken (en zeker full time) heb je voor al deze zaken geen tijd. Sinds ik gestopt ben met werken heb ik nog nooit zo'n rijk sociaal leven gehad en zit zo vol met energie. En heb nu alle tijd om interessante dingen te doen, lezen, vrijwilligeren, lezingen bijwonen, met vrienden afspreken, heel veel reizen, etc.
Life is fun. Live it.
quote:JapjapII schreef op 23 november 2016 @ 18:26:

En als iedereen in de consumindermodus schiet, hoe vergaat het dan de beleggers?

Als iedereen op 40 stopt met werken, en zou moeten leven van beleggingen...gaan die beleggingen dan genoeg opbrengen ?Nee. En de wereld wordt er meteen een stuk leefbaarder van.
Life is fun. Live it.
quote:Zebraa schreef op 23 november 2016 @ 19:38:

[...]

Juist met werken (en zeker full time) heb je voor al deze zaken geen tijd. Sinds ik gestopt ben met werken heb ik nog nooit zo'n rijk sociaal leven gehad en zit zo vol met energie. En heb nu alle tijd om interessante dingen te doen, lezen, vrijwilligeren, lezingen bijwonen, met vrienden afspreken, heel veel reizen, etc.

Ik werk fulltime, maar doe daarnaast ook vanalles hoor. Misschien dat jou dat niet lukte, dat kan.

Maar contacten van werk horen ook bij mijn sociaal leven. Ik doe vanuit werk een opleiding die ik anders nooit gedaan zou hebben, etc.

Prima dat het voor jou op deze manier vervullend is, voor mij zou dat niet zo zijn.
quote:NYC schreef op 23 november 2016 @ 18:21:

[...]

Ik vraag me af of de wens tot consumeren/consuminderen te maken heeft met de wens om wel of niet te gaan beleggen. Er zijn wellicht ook beleggers die uiteindelijk ook meer gaan consumeren in plaats van minder. Het hoeft niet per definitie te leiden tot duurzamer leven.

Die zijn er vast. Maar daar gaat het niet om.

Consuminderen staat voor mij voor minder werken en dus meer vrijheid en onafhankelijkheid van de staat. Een makkelijke (en voor Jan Modaal de enige manier) manier om dit te bereiken is de combinatie consuminderen en beleggen.
Life is fun. Live it.
quote:Zebraa schreef op 23 november 2016 @ 19:38:

[...]

Juist met werken (en zeker full time) heb je voor al deze zaken geen tijd. Sinds ik gestopt ben met werken heb ik nog nooit zo'n rijk sociaal leven gehad en zit zo vol met energie. En heb nu alle tijd om interessante dingen te doen, lezen, vrijwilligeren, lezingen bijwonen, met vrienden afspreken, heel veel reizen, etc.Vind ik toch ook best wel een vorm van consumeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven