Geld & Recht alle pijlers

Buren willen een schutting... in de voortuin

22-04-2019 22:38 109 berichten
Eigenlijk wil ik gewoon even van mij afschrijven, want het liefst zou ik mijn buurvrouw een enkeltje maar de maan willen sturen.
Twee jaar geleden zijn we hier komen wonen. Van een flatje 4-hoog achter naar een eengezinswoning. Dat de buren van klimop hielden, namen we maar voor lief. De oude bewoners van ons nieuwe huis hielden ook van klimop, maar dit hadden ze, slim genoeg, al verwijderd. De schuttingen waren er echter al door aangetast en nodig aan vervanging toe omdat ze letterlijk op omvallen staan. De klimop-buren wilden in eerste instantie niet, want ze waren op leeftijd en dat koste ze teveel werk.
Nu hebben we met meerdere buren een klus van weten te maken, en gaan ze alsnog mee in het project. En wonder-boven-wonder konden ze die troep opeens zelf verwijderen. Prima. Waarschijnlijk omdat ze zelf met deze aannemer op de proppen zijn gekomen een leuke korting voor zichzelf hebben kunnen bedingen.
Nu is het de bedoeling dat er ook een 1.10 hoog schot in de voortuin komt. Haaks op de gevel. Nu staat er haaks aan de voorgevel een schot, 1.80m hoog, in een tuintje van 1,50m diep. Dit haalt een hoop daglicht weg in mijn keuken, wat ik heb aangeven bij haar. Maar nee, buurvrouw roept dat dit ding al er 27 jaar staat en ze hem dan maar op eigen grond gaat zetten. Want ze wil ‘vrij staan’ (lees: poedelnaakt door het huis banjeren) Dat buurvrouw dit huis enkel als postadres gebruikt en doordeweeks in een vakantiewoning resideert doet er niet toe. Dat het volgens de APV niet mag, heeft ze ook geen boodschap aan. Ik wil er geen burenruzie van maken omdat het mij niet waard is, maar ik wil dit ook niet over mijn kant laten gaan omdat ik bang ben dat ze straks nog meer over ons heen gaan lopen. Ik heb als alternatief een boompje aangeboden, maar ze wil de hele voortuin bestraat hebben. Wat is nu wijsheid? Manlief zegt dat ik beter mijn mond kan houden tot de achtertuin gedaan is....
Alle reacties Link kopieren
Wellicht kun je haar nog overtuigen met het argument dat een hoge schutting haar huis inbraakgevoelig maakt. Zeker omdat ze er niet vaak is. Tegen de inkijk kan ze dan wat folie op haar raam plakken, bied je toch aan om het voor haar te doen?
snippers schreef:
22-04-2019 22:54
Dit is wat wij, de buren, en de aannemer er niet in krijgen. Ik had al een check gedaan bij omgevingsloket.nl en navraag gedaan bij onze gemeente. Het mag gewoon niet. Argument van de buuf is: het ding staat er al 27 jaar en niemand heeft er ooit wat over gezegd.
"Heeft u onderling afspraken gemaakt met uw buren? Dan gelden deze niet automatisch voor nieuwe buren, tenzij er sprake is van verjaring, een notariële akte of nieuwe afspraken in de koopovereenkomst."

Ik weet niet of een schutting met beperkte levensduur onder verjaring valt, maar zo ja dan staat buuv sterk in haar eis. Ze moet dan wel kunnen aantonen dat de schutting van die hoogte er al minimaal 20 jaar staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er niks van. Wat is nou het verschil tussen een schot en een schutting?

En zijn jullie huizen dan zo anders dat bij hun de ramen hoog zitten dat er geen inkijk mogelijk is volgens jou, en dat een schutting van 1.80m jou enorm veel daglicht scheelt, dus dat jouw ramen blijkbaar laag zitten?

Ik snap je probleem niet. Het klinkt vooral alsof jij die nieuwe buurvrouw bent die alles opeens op haar manier wil hebben, en vooral ook erg onvriendelijk over haar buren spreekt (toen konden ze opeens wel die klimop weghalen, tut tut. Misschien hebben die mensen zich wel enorm ergens toe moeten zetten om mee te kunnen in het plan).
Hoe oud is de buurvrouw?

Is het een optie het schot voor nu te aanvaarden, maar op 't moment dat het huis ooit verkocht wordt de boel instant te verlagen?
Of zelfs gewoon weg te halen?
^Ik moet inderdaad wel zeggen dat je er veel bij haalt wat niets met deze kwestie van doen heeft, zoals met die klimop. Buurvrouw wil dus het oude 1,80m schot vervangen voor een nieuw schot van dezelfde hoogte. Jullie willen er een lager schot voor in de plaats, maar dat evengoed 10cm te hoog is volgens de APV. Dan sta je sowieso al niet zo sterk met je argumenten. Waarom dan niet gewoon 1 meter ipv 1,10m?

Dat buurvrouw doordeweeks elders is doet er inderdaad niet toe.
elein schreef:
22-04-2019 23:34
Ik snap er niks van. Wat is nou het verschil tussen een schot en een schutting?

En zijn jullie huizen dan zo anders dat bij hun de ramen hoog zitten dat er geen inkijk mogelijk is volgens jou, en dat een schutting van 1.80m jou enorm veel daglicht scheelt, dus dat jouw ramen blijkbaar laag zitten?

Ik snap je probleem niet. Het klinkt vooral alsof jij die nieuwe buurvrouw bent die alles opeens op haar manier wil hebben, en vooral ook erg onvriendelijk over haar buren spreekt (toen konden ze opeens wel die klimop weghalen, tut tut. Misschien hebben die mensen zich wel enorm ergens toe moeten zetten om mee te kunnen in het plan).
Schot of schutting: het gaat om 1 deel van 1,50 meter. Hoe wil jij het noemen? Dan zal ik het even aanpassen.

Ik heb verder geen probleem met mijn buren, met de rest kan ik prima overweg, en eerlijk gezegd kon ik dat met deze tot voorheen ook. En nee, lezen: mijn ramen zitten niet laag.
Mijn keukenraam zit vrij hoog, maar zit voor de positie van het licht ten opzichte van de schutting/ schot/hoe-jij-het wilt noemen vrij onhandig.

En om eventueel nog meer commentaar te krijgen dat ik dit huis dan maar beter niet had kunnen kopen : zij hebben een aanbouw aan de achterzijde, wat aan de achterkant ook veel licht weghaalt. De klimop op de schutting stond 3 meter hoog en er werd ons direct duidelijk gemaakt dat wij er niets aan mochten snoeien, terwijl zij er letterlijk nooit zijn.
Tsja... dan ben ik de gene die moeilijk doet en naar praat over ze hoor... ze hebben evengoed recht op hun mening en hun wensen. Maar zij dreigden juist uit het project te stappen omdat we met de andere buren naar een andere aannemer neigden, dan degene die zij ons opdrongen.
Alle reacties Link kopieren
snippers schreef:
23-04-2019 02:55
Schot of schutting: het gaat om 1 deel van 1,50 meter. Hoe wil jij het noemen? Dan zal ik het even aanpassen.

Ik heb verder geen probleem met mijn buren, met de rest kan ik prima overweg, en eerlijk gezegd kon ik dat met deze tot voorheen ook. En nee, lezen: mijn ramen zitten niet laag.
Mijn keukenraam zit vrij hoog, maar zit voor de positie van het licht ten opzichte van de schutting/ schot/hoe-jij-het wilt noemen vrij onhandig.

En om eventueel nog meer commentaar te krijgen dat ik dit huis dan maar beter niet had kunnen kopen : zij hebben een aanbouw aan de achterzijde, wat aan de achterkant ook veel licht weghaalt. De klimop op de schutting stond 3 meter hoog en er werd ons direct duidelijk gemaakt dat wij er niets aan mochten snoeien, terwijl zij er letterlijk nooit zijn.
Tsja... dan ben ik de gene die moeilijk doet en naar praat over ze hoor... ze hebben evengoed recht op hun mening en hun wensen. Maar zij dreigden juist uit het project te stappen omdat we met de andere buren naar een andere aannemer neigden, dan degene die zij ons opdrongen.

Ik zou ook niet blij zijn met jullie als ik hen was. Zij wonen daar al bijna 30 jaar, hebben hun privacy en dan komen er nieuwe buren en moet het ineens allemaal anders.

Dat van die aanbouw wist je inderdaad bij koop, daar kan je nu niet over gaan zeuren.
Die klimop stond er neem ik aan ook al. In je OP schrijf je “ Dat de buren van klimop hielden, namen we maar voor lief. “ maar dat meende je dus eigenlijk niet. Je nam het voor lief toen je het huis kocht, maar daarna moest het allemaal anders. Net als de voortuin.

Dat zij er minder zijn heeft hier niks mee te maken. Als ze er zijn willen ze graag hun privacy en niet dat iedereen rechtstreeks naar binnen kijkt. Als ze dat al bijna 30 jaar zo gewend zijn gaat hun woongenot er op achteruit als het ineens allemaal anders moet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jou een zeur. Ik moet niet denken aan een schutting van1.10 meter, ik snap die buurvrouw wel. Ze mogen op eigen grond doen wat ze willen. En dat van hor vaak ze er wel niet is is geen reden. Jouw mening telt daaarom niet sterker mee ofzo.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-04-2019 22:49
Je staat dus in je recht, maar je wil je recht niet halen want je moet vriendjes blijven met de buuf die er nooit is.

Recht is niet iets dat je vanzelf krijgt, als je je recht niet wil halen, dan krijg je het dus niet. De keuze is echt volledig aan jezelf.

Dit dus.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
patchouli_ schreef:
23-04-2019 05:26
Ik zou ook niet blij zijn met jullie als ik hen was. Zij wonen daar al bijna 30 jaar, hebben hun privacy en dan komen er nieuwe buren en moet het ineens allemaal anders.

Dat van die aanbouw wist je inderdaad bij koop, daar kan je nu niet over gaan zeuren.
Die klimop stond er neem ik aan ook al. In je OP schrijf je “ Dat de buren van klimop hielden, namen we maar voor lief. “ maar dat meende je dus eigenlijk niet. Je nam het voor lief toen je het huis kocht, maar daarna moest het allemaal anders. Net als de voortuin.

Dat zij er minder zijn heeft hier niks mee te maken. Als ze er zijn willen ze graag hun privacy en niet dat iedereen rechtstreeks naar binnen kijkt. Als ze dat al bijna 30 jaar zo gewend zijn gaat hun woongenot er op achteruit als het ineens allemaal anders moet.
Dit +100
Is er een buurtbeheer of wijkteam van de gemeente die bij de buren langs kunnen gaan met de regelgeving van de gemeente?
Volgens mij begrijpen de buren het niet.
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
23-04-2019 07:01
Ik moet niet denken aan een schutting van1.10 meter.
Is dat bij jullie normaal dan, een schutting van 1.80m in het voortuintje?
Hier in het dorp zie je dat nergens, lijkt mij ook erg lelijk.
Meeste hebben gewoon een buxushaagje of laag hekje ofzo.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-04-2019 22:42
zo te lezen heb je twee opties: wel over je kant laten gaan, of dan maar een burenruzie.
Of wachten tot ze dood gaat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
We hebben er hier ook eentje die de voortuin omheind heeft door een meer dan twee meter hoge heg. Zelfs het paadje naar de voordeur is aan beide zijden afgemaakt door de heg. Je moet er je maar lekker bij voelen. Het doet me denken aan mijn vriendin in Cairo, daar zijn veel huizen ommuurd, ook vanwege veiligheid.
Resultaat is wél dat je geen uitzicht hebt. Zou ik ook niet fijn vinden. Hebben jullie een buurtgroep die contacten heeft met gemeente en instanties? Je zou eerst kunnen vragen of je aanspraak mag maken op verlaging van het schot. Als het juridisch juist is, kun je bij de buren aankloppen. Of niet. Want je roept wél de discussie op....
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
23-04-2019 07:01
Ik vind jou een zeur. Ik moet niet denken aan een schutting van1.10 meter, ik snap die buurvrouw wel. Ze mogen op eigen grond doen wat ze willen. En dat van hor vaak ze er wel niet is is geen reden. Jouw mening telt daaarom niet sterker mee ofzo.
Dat is niet waar, en aan de voorkant van een huis al helemaal niet.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Goed, ik ben dus met de andere buurvrouw een zeur. Kennelijk is het dus compleet normaal. Duidelijk. Dank voor alle reacties. Ik zal buurvrouw mijn excuses aanbieden voor het feit dat ik überhaupt durfde aan te geven.

Om nog een paar vragen te beantwoorden: we appen met een aantal buren (4 tal woningen) onderling en we letten goed op.
Ik heb een poosje terug de gemeente deze vraag voorgelegd over de schutting, en het mag dus niet. Omgevingsloket.nl ook gecheckt.
Het gaat om een voortuin van 1.50 diep, en een normaal rijtjeshuis. Niemand heeft er verder zo’n ding staan.

Maar goed, jullie mening is mij wel duidelijk, op een aantal na die wel goed lezen.
Wat een bijzondere reactie. Jammer dat je het nodig vindt om zo te reageren. Er zijn toch heel veel mensen die jou wel begrijpen, en die aangeven dat jij in je recht staat? Het lastige is dat je wel ruzie gaat krijgen als je dat recht opeist.
patchouli_ schreef:
23-04-2019 05:26
Ik zou ook niet blij zijn met jullie als ik hen was. Zij wonen daar al bijna 30 jaar, hebben hun privacy en dan komen er nieuwe buren en moet het ineens allemaal anders.

Dat van die aanbouw wist je inderdaad bij koop, daar kan je nu niet over gaan zeuren.
Die klimop stond er neem ik aan ook al. In je OP schrijf je “ Dat de buren van klimop hielden, namen we maar voor lief. “ maar dat meende je dus eigenlijk niet. Je nam het voor lief toen je het huis kocht, maar daarna moest het allemaal anders. Net als de voortuin.

Dat zij er minder zijn heeft hier niks mee te maken. Als ze er zijn willen ze graag hun privacy en niet dat iedereen rechtstreeks naar binnen kijkt. Als ze dat al bijna 30 jaar zo gewend zijn gaat hun woongenot er op achteruit als het ineens allemaal anders moet.
+100
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet een compromis sluiten met een schuin aflopende schutting al dan niet met doorkijk?
Afbeelding
Marana-- schreef:
23-04-2019 08:50
Wat een bijzondere reactie. Jammer dat je het nodig vindt om zo te reageren. Er zijn toch heel veel mensen die jou wel begrijpen, en die aangeven dat jij in je recht staat? Het lastige is dat je wel ruzie gaat krijgen als je dat recht opeist.
Ik ben ook blij met die reacties. En ik ga niets eisen hoor :) De aannemer werkt hier sowieso niet aan mee, dat hebben wij al zwart-op-wit. Ik heb nu zoiets van: doe waar je je goed bij voelt, zet het ding dan maar neer. Het zit ons meer dwars dat ze overal dwars tegen in gaan en er geen overleg mogelijk is. En daar was ik door de andere buren al voor gewaarschuwd. Dat ik voor mijn gevoel nu als boevrouw wordt neergezet die als een klein kind loopt te stampvoeten, voelt onterecht. En er is inderdaad een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
masatu schreef:
23-04-2019 09:15
Kan je niet een compromis sluiten met een schuin aflopende schutting al dan niet met doorkijk?
Afbeelding
Zoiets wilde ik dus voorstellen.
Je haalt er van alles bij om een negatief beeld van de buurvrouw te schetsen, terwijl het enkel om de schutting gaat. Die staat er blijkbaar al 27 jaar, nog nooit iemand moeilijk over gedaan, geeft haar veel privacy, dus ik snap haar standpunt wel.
Tja, je hebt de kwestie ook veel te omslachtig omschreven met allerlei randzaken die er niets mee van doen hebben.

Houd het gewoon bij die schutting en richt je daarop. Dat iemand van klimop houdt of doordeweeks ook in een vakantiewoning zit heeft er niets mee te maken.
snippers schreef:
22-04-2019 22:54
Dit is wat wij, de buren, en de aannemer er niet in krijgen. Ik had al een check gedaan bij omgevingsloket.nl en navraag gedaan bij onze gemeente. Het mag gewoon niet. Argument van de buuf is: het ding staat er al 27 jaar en niemand heeft er ooit wat over gezegd.
Niemand, tot nu.
passief agressief
jammer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven