Geld & Recht alle pijlers

Buren willen een schutting... in de voortuin

22-04-2019 22:38 109 berichten
Eigenlijk wil ik gewoon even van mij afschrijven, want het liefst zou ik mijn buurvrouw een enkeltje maar de maan willen sturen.
Twee jaar geleden zijn we hier komen wonen. Van een flatje 4-hoog achter naar een eengezinswoning. Dat de buren van klimop hielden, namen we maar voor lief. De oude bewoners van ons nieuwe huis hielden ook van klimop, maar dit hadden ze, slim genoeg, al verwijderd. De schuttingen waren er echter al door aangetast en nodig aan vervanging toe omdat ze letterlijk op omvallen staan. De klimop-buren wilden in eerste instantie niet, want ze waren op leeftijd en dat koste ze teveel werk.
Nu hebben we met meerdere buren een klus van weten te maken, en gaan ze alsnog mee in het project. En wonder-boven-wonder konden ze die troep opeens zelf verwijderen. Prima. Waarschijnlijk omdat ze zelf met deze aannemer op de proppen zijn gekomen een leuke korting voor zichzelf hebben kunnen bedingen.
Nu is het de bedoeling dat er ook een 1.10 hoog schot in de voortuin komt. Haaks op de gevel. Nu staat er haaks aan de voorgevel een schot, 1.80m hoog, in een tuintje van 1,50m diep. Dit haalt een hoop daglicht weg in mijn keuken, wat ik heb aangeven bij haar. Maar nee, buurvrouw roept dat dit ding al er 27 jaar staat en ze hem dan maar op eigen grond gaat zetten. Want ze wil ‘vrij staan’ (lees: poedelnaakt door het huis banjeren) Dat buurvrouw dit huis enkel als postadres gebruikt en doordeweeks in een vakantiewoning resideert doet er niet toe. Dat het volgens de APV niet mag, heeft ze ook geen boodschap aan. Ik wil er geen burenruzie van maken omdat het mij niet waard is, maar ik wil dit ook niet over mijn kant laten gaan omdat ik bang ben dat ze straks nog meer over ons heen gaan lopen. Ik heb als alternatief een boompje aangeboden, maar ze wil de hele voortuin bestraat hebben. Wat is nu wijsheid? Manlief zegt dat ik beter mijn mond kan houden tot de achtertuin gedaan is....
Alle reacties Link kopieren
Afstandbediening schreef:
23-04-2019 07:31
Is dat bij jullie normaal dan, een schutting van 1.80m in het voortuintje?
Hier in het dorp zie je dat nergens, lijkt mij ook erg lelijk.
Meeste hebben gewoon een buxushaagje of laag hekje ofzo.

In mijn dorp/straat varieert het van helemaal niks tot 2-3 meter hoge hagen. Sommige huizen in mijn straat hebben ook zo'n hoog schot bij de huizen, en dan de resterende 1,5-2 meter lage hekjes. Ik heb aan de voorkant met mijn ene buren een heg die begint bij ca 2m, en dichter naar de straat 1.50-ish is, en aan de andere kant is het denk ik 1.30 met nog een vlinderstruik ervoor. Zelf vind ik de variëteit ook echt veel fijner dan die aangeharkte voortuintjes met allemaal hetzelfde schot ertussen, maar dat is mijn mening.

Ik zou geen huis kopen waarvan je vind dat er te weinig lichtinval in de keuken en aan de achterkant is, en dan vervolgens verwachten dat de buren hun afscheiding die ze al bijna 30 jaar hebben voor jou verlagen, ook al heb je recht op een lager schot.
Alle reacties Link kopieren
De klimop, die over de erfgrens groeit, mag je gewoon snoeien aan jouw kant. Heeft buurvrouw niets over te zeggen, als ze zelf niet snoeit. Wel moet je volgens mij de buurvrouw de kans geven om te snoeien.

De schutting staat er al 27 jaar zegt ze, wellicht geldt verjaring? Dat het een beetje raar is in een voortuin ben ik met je eens. Maar ja, als zij deze op eigen grond plaatsen heb jij niet zoveel in te brengen. Je kunt naar de gemeente, aan hun de vraag of zij gaan handhaven of niet.

Of er eerder of de schutting geklaagd is weet je niet, dat zij zegt dat het niet zo is wil niet zeggen dat dat niet zo is. Maar is verder niet relevant.

Als ik het zo hoor ben je wellicht beter af met zo'n hoge schutting in de voortuin, dat ontneemt ook elk contact met elkaar.
De titel klopt niet. Die moet volgens mij zijn:

“Buren hebben schutting van 1.80. Dat wist ik toen ik hier kwam wonen en nu wil ik die weg hebben”.

Dat is alsnog je goed recht hoor TO maar het helpt als je duidelijk communiceert.
Alle reacties Link kopieren
snippers schreef:
23-04-2019 08:44
Goed, ik ben dus met de andere buurvrouw een zeur. Kennelijk is het dus compleet normaal. Duidelijk. Dank voor alle reacties. Ik zal buurvrouw mijn excuses aanbieden voor het feit dat ik überhaupt durfde aan te geven.

Om nog een paar vragen te beantwoorden: we appen met een aantal buren (4 tal woningen) onderling en we letten goed op.
Ik heb een poosje terug de gemeente deze vraag voorgelegd over de schutting, en het mag dus niet. Omgevingsloket.nl ook gecheckt.
Het gaat om een voortuin van 1.50 diep, en een normaal rijtjeshuis. Niemand heeft er verder zo’n ding staan.

Maar goed, jullie mening is mij wel duidelijk, op een aantal na die wel goed lezen.
Wauw wat een passief agressieve reactie. Als je ook zo met je buren communiceert snap ik wel dat er weinig te praten valt en ze hun poot stijf houden.

Dat je in je recht staat is heel wat anders dan dat je dat ook zou moeten halen. Wat ik mis in jou reacties is ook maar enig begrip voor je buren. Er mankeert alleen maar van alles aan hen en je verklaart ze nog net niet voor gek met hun schutting en dat ze hun privacy niet zo maar op willen geven voor een beetje meer licht in jouw keuken.

Probeer je eens in hen te verplaatsen en denk mee aan een oplossing waar je beide mee zou kunnen leven.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 23-04-2019 11:37
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
23-04-2019 09:54
....................

Ik zou geen huis kopen waarvan je vind dat er te weinig lichtinval in de keuken en aan de achterkant is, en dan vervolgens verwachten dat de buren hun afscheiding die ze al bijna 30 jaar hebben voor jou verlagen, ook al heb je recht op een lager schot.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
snippers schreef:
23-04-2019 08:44
Goed, ik ben dus met de andere buurvrouw een zeur. Kennelijk is het dus compleet normaal. Duidelijk. Dank voor alle reacties. Ik zal buurvrouw mijn excuses aanbieden voor het feit dat ik überhaupt durfde aan te geven.

(...)

Maar goed, jullie mening is mij wel duidelijk, op een aantal na die wel goed lezen.
Wauw, dit is passief agressief.
Ik vind je vraag niet zo gek, het standpunt van de buren ook niet (vanuit de historie, een hoge schutting in de voortuin vind ik lelijk), maar als je op zo'n manier tegen mij zou praten was je me kwijt hoor, dan had ik geen enkele zin meer om constructief te doen.

Sorry, maar ik vind dit gedrag een stampvoetende kleuter maar dan de vorm die je vaak bij volwassenen ziet.
Alle reacties Link kopieren
Als die 1m80 schutting er staat kan je dat dan niet aangeven bij de gemeente? Dan moet ze die toch afbreken?
Ik was ook te makkelijk met mijn buren in het begin. Op een gegeven moment is bij mij wel de emmer overgelopen, want ze permitteerden zich meer en meer. Maar ik had de chance toen mijn emmer was overgelopen, een maand later hun huis te koop stond omdat ze gingen scheiden. Ik heb dus sinds kort nieuwe buren en ik zal niet meer zo makkelijk zijn!
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
23-04-2019 11:19
Als die 1m80 schutting er staat kan je dat dan niet aangeven bij de gemeente? Dan moet ze die toch afbreken?
Als de gemeente gaat handhaven wel, de vraag is of de gemeente gaat handhaven.
https://www.vantuinen.nl/regels-rondom-erfafscheiding/

Naast en achter het huis mag een afscheiding maximaal twee meter hoog zijn. Aan de voorkant van de woning mag de schutting maximaal één meter hoog zijn. Dit zijn de algemene regels. Als gemeenten afwijkende regels hanteren, dan staan deze in de plaatselijke verordeningen.

Informeer even bij de Gemeente dus of in jullie Gemeente afwijkende regels zijn aangezien jullie buren een afscheiding heeft van 1.80. De ambtenaar kan je dan zo vertellen of je buurvrouw in haar recht staat of niet.
Ik zie het helemaal voor me: de buren bekokstoven nieuwe plannen voor de voortuinen, roddelen flink wat af in de appgroep en de vervelende buurvrouw kan het nu nooit meer goed doen. Zoiets TO?

Je zal maar al ergens 27 jaar op deze manier wonen en nu dit gezeur over je heen krijgen, dan gingen mijn hakken ook in 't zand hoor.
Dat lijkt me nou echt geen porem, zo'n hoge schutting in zo'n klein voortuintje. Er is een reden waarom dat niet mag...
Behalve dat je in die ene post wel even duidelijk je ware aard laat zien, staat ook je OP al bol van de veroordelingen.
Blijkbaar heb je moeite met het accepteren dat de mening van iemand anders niet hetzelfde hoeft te zijn als jouw eigen mening. Dat je de redenen die iemand heeft om iets te doen/vinden denkt af te moeten doen als onzin, is geen fraaie eigenschap.

Ik zou dus ook niet blij worden van jou als m'n nieuwe buurvrouw.
Niet zo vreemd dat als je je (voor)tuin al 27 jaar op een bepaalde manier hebt ingericht, dat je dan niet staat te trappelen als de nieuwe buurvrouw die er pas 2 jaar woont, opeens andere plannen heeft met jouw tuin.
snippers schreef:
22-04-2019 22:38
...want het liefst zou ik mijn buurvrouw een enkeltje maar de maan willen sturen.
En dat alleen omdat ze graag wil houden wat ze al 27 jaar heeft?
Overdrijf je altijd zo?


Dat de buren van klimop hielden, namen we maar voor lief.
Nee, dat dat deed je niet, anders zou je zo ook niet zo denigrerend de 'klimop-buren' noemen

De klimop-buren wilden in eerste instantie niet, want ze waren op leeftijd en dat koste ze teveel werk.
Nu hebben we met meerdere buren een klus van weten te maken, en gaan ze alsnog mee in het project.
De buren voelen zich blijkbaar onder druk gezet door de buurt om toch mee te doen. Wees er maar trots op, dat jullie dat met je buren-w'app-groepje voor elkaar hebben gekregen

Dit haalt een hoop daglicht weg in mijn keuken, wat ik heb aangeven bij haar. Maar nee, buurvrouw roept dat dit ding al er 27 jaar staat en ze hem dan maar op eigen grond gaat zetten.
Als de schutting daar al 27 staat, dan is de lichtval nu niet anders dan toen je het huis kocht.

Want ze wil ‘vrij staan’ (lees: poedelnaakt door het huis banjeren)
En wat is daar op tegen in haar eigen huis? Ze doet blijkbaar haar best om er niemand mee lastig te vallen

Dat buurvrouw dit huis enkel als postadres gebruikt en doordeweeks in een vakantiewoning resideert doet er niet toe.
Nee, dat doet er inderdaad niet toe. Het is haar huis, haar tuin, haar grond.
Alle reacties Link kopieren
Bovenstaande vind ik ook wat vergezocht. Ook al woont ze er 27 jaar, het is een rijtjeshuis. Tenzij je ergens op de hei vrijstaand woont op een perceel met de afmetingen van een kasteelpark, weet iedereen in NL dat buren kunnen verhuizen. En dat nieuwe buren wellicht zaken anders zien/willen aanpakken.

Gewoon alles afwijzen en ‘nee’ zeggen is net zo rigide.

Ik heb nu voor de tweede keer in drie jaar nieuwe achterburen. En ook deze achterburen willen een totaal andere afzetting van de tuin (again). Zij begrijpen gelukkig wel dat ik geen cent wil bijleggen aan wéér een nieuwe afzetting als de huidige pas anderhalf jaar staat. Prima als zij het ding tegen de vlakte mieteren en iets nieuws neerzetten op hun kosten. Zij kozen er na overleg echter voor om er wat tegenaan te hangen (ook prima) en over drie jaar vervangen we het ding in overleg en delen we wel de kosten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
23-04-2019 12:37
Gewoon alles afwijzen en ‘nee’ zeggen is net zo rigide.
Klopt, maar als TO zich tegenover mij zo zou opstellen, dan zouden ook mijn beide hakken in het zand gaan.
Jouw buren zijn met je in overleg gegaan en hebben jouw kant van het verhaal (prima, maar ik betaal geen cent mee) gerespecteerd en in hun keuze meegenomen. TO maakt het verhaal van de buren echter belachelijk, want dat ze privacy wil om naakt te kunnen lopen is maar onzin, want ze is er toch nooit. Bovendien schijnt het belachelijk te zijn om van klimop te houden? En moet je maar een enkeltje naar de maan krijgen daarvoor?
Met zo'n houding ga je niemand zover krijgen om iets te doen wat jij graag wilt.
Alle reacties Link kopieren
Dat je geen hoge schutting in je voortuin wil snap ik, maar je pakt het wel lekker asociaal aan.. En wat de klimop en naakt in huis lopen er mee te maken heeft snap ik nog steeds niet.

Als je op deze manier met haar hebt gesproken snap ik dat je buurvrouw denkt " bekijk het lekker"

Ik zie jou er gerust voor aan dat je nu constant de gemeente gaat bellen en gaat zorgen voor handhaving ... gezellig wonen zo..

Ik heb recent compromis gesloten over nieuwe schutting. Buren willen perse beton schutting, helemaal dicht.. ik liever niet.. Maar als het dan op gezamenlijke erfgrens komt, kan ik aan mijn kant ermee doen wat ik wil,.. en dat hebben we dus zo afgesproken.. zij die schutting en ik aan mijn kant carte blanche.. Iedereen blij..
Alle reacties Link kopieren
KaleKip schreef:
23-04-2019 12:47
Klopt, maar als TO zich tegenover mij zo zou opstellen, dan zouden ook mijn beide hakken in het zand gaan.
Jouw buren zijn met je in overleg gegaan en hebben jouw kant van het verhaal (prima, maar ik betaal geen cent mee) gerespecteerd en in hun keuze meegenomen. TO maakt het verhaal van de buren echter belachelijk, want dat ze privacy wil om naakt te kunnen lopen is maar onzin, want ze is er toch nooit. Bovendien schijnt het belachelijk te zijn om van klimop te houden? En moet je maar een enkeltje naar de maan krijgen daarvoor?
Met zo'n houding ga je niemand zover krijgen om iets te doen wat jij graag wilt.
Dat zal ze vast niet zo tegen de buuv hebben gezegd. Hoop ik voor de TO dan want dan had ze aan mij ook geen gemakkelijke. Binnenshuis heb ik ook tegen man gezegd dat ik baalde als een stekker dat die border die net weer op trek kwam, wéér ondergelopen zou worden. En wéér drie weekends naar de gallemiezen voor een stomme omheining, rondlopen in bouwmarkten en tuincentra. En wéér rond de 1700,- voor een stomme omheining die ik vele malen liever stuk sla op vakantie.

Maar ja, daar kunnen de buren niets aan doen. En ik snap hun ook wel, hun tuin is veel breder maar echt een stuk minder diep dus die omheining is recht in hun gezicht. En lelijk! (Van die rasterplaten gevuld met keien). Maar ja, de vorige buur hield van strak en modern en heeft dus alles dichtgevoegd met een of ander spul. Aan mijn kant hangen er zakjes met plantjes aan (vetplantjesmuur), aan hun kant kan zelfs dat niet.

Maar goed, kan mij er nu geestelijk op voorbereiden, plantjes stekken of verplaatsen en met frisse tegenzin geld reserveren voor de nieuwe omheining. De buuv kan intussen alles bekijken en uitzoeken, vergelijken en plannen.

Nu maar hopen dat zij er langer blijven wonen als die nieuwe omheining er staat :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
snippers schreef:
23-04-2019 08:44
Goed, ik ben dus met de andere buurvrouw een zeur. Kennelijk is het dus compleet normaal. Duidelijk. Dank voor alle reacties. Ik zal buurvrouw mijn excuses aanbieden voor het feit dat ik überhaupt durfde aan te geven.

Om nog een paar vragen te beantwoorden: we appen met een aantal buren (4 tal woningen) onderling en we letten goed op.
Ik heb een poosje terug de gemeente deze vraag voorgelegd over de schutting, en het mag dus niet. Omgevingsloket.nl ook gecheckt.
Het gaat om een voortuin van 1.50 diep, en een normaal rijtjeshuis. Niemand heeft er verder zo’n ding staan.

Maar goed, jullie mening is mij wel duidelijk, op een aantal na die wel goed lezen.
Ow er wordt heel goed gelezen hoor. Je hebt de woning gekocht met aanbouw én klimop waarbij duidelijk was vóór de koop dat die niet weg mocht. "daar heb ik me bij neergelegd" eh nee dus want je wil nu toch veranderen. Eerst ja en amen zeggen tot de koop rondt is en dan je eigen zin toch doordrijven.
Ja je bent een lastige buur en ik velen zouden niet blij met je zijn.
Ja hoor buuv, blijft zo... neee toch maar niet want IK vind het niet mooi. Lekker dan.
Als ik trouwens om me heen kijk heeft vrijwel iedereen een coniferenhaag of bloemenstruik van minstens 150 hoog.
Alle reacties Link kopieren
snippers schreef:
23-04-2019 08:44
Goed, ik ben dus met de andere buurvrouw een zeur. Kennelijk is het dus compleet normaal. Duidelijk. Dank voor alle reacties. Ik zal buurvrouw mijn excuses aanbieden voor het feit dat ik überhaupt durfde aan te geven.

Om nog een paar vragen te beantwoorden: we appen met een aantal buren (4 tal woningen) onderling en we letten goed op.
Ik heb een poosje terug de gemeente deze vraag voorgelegd over de schutting, en het mag dus niet. Omgevingsloket.nl ook gecheckt.
Het gaat om een voortuin van 1.50 diep, en een normaal rijtjeshuis. Niemand heeft er verder zo’n ding staan.

Maar goed, jullie mening is mij wel duidelijk, op een aantal na die wel goed lezen.

Nee.. jij koopt een huis waarvan de lichtinval eigenlijk niet naar je zin is.. De buren hebben uitbouw die licht wegneemt EN ze willen die hoge schutting aan de voorzijde.. nog minder licht.. Die klimop opmerking zou ik niet zo veel mee doen..Wat op mijn grond overhangt snoei ik af.. simpel.. Als ze dat niet willen hebben ze pech.. mijn tuin.. En wie weet hadden ze daar buren ruzie over met vorige buren..

JIJ koopt die woning.. dan had je beter moet kijken voor je het kocht.. Je kan niet verwachten dan iedereen maar gaat doen wat jij wil.
Maar we hebben vrijstaande huizen hier dus nergens last van
Alle reacties Link kopieren
poppiejoppie schreef:
23-04-2019 12:58
Als ik trouwens om me heen kijk heeft vrijwel iedereen een coniferenhaag of bloemenstruik van minstens 150 hoog.
Dat is anders dan een schutting, daar stellen ze andere eisen aan..
lemoos2 schreef:
23-04-2019 12:57
Nu maar hopen dat zij er langer blijven wonen als die nieuwe omheining er staat :-D
Dat hoop ik ook voor jou, wat een gedoe zeg!
Alle reacties Link kopieren
poppiejoppie schreef:
23-04-2019 12:58
Als ik trouwens om me heen kijk heeft vrijwel iedereen een coniferenhaag of bloemenstruik van minstens 150 hoog.
Hier mag je niet eens zelf bepalen wat je in je voortuin zet. Verplicht een beukenhaagje rondom (maximaal 0,75 meter, komen ze ieder jaar opmeten), geen grind/split, geen boompjes of struiken, geen fonteintjes, geen beelden, geen tuinbank of stoeltjes, geen solarlampen/gewone lampen, geen bordjes met tekst. Het merendeel heeft groenblijvende bodembedekkers met een bloembak in het midden of een paar rozenstruiken. Alleen met kerstmis gedogen ze links en rechts wat decoratieve lampjes.
Nee heb je, ja kun je krijgen
poldervrouw schreef:
23-04-2019 12:59
Dat is anders dan een schutting, daar stellen ze andere eisen aan..
Toch is het bij het uitrijden soms best gevaarlijk omdat je slecht zicht hebt door die hoge hagen in de voortuin.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
23-04-2019 11:31
Als de gemeente gaat handhaven wel, de vraag is of de gemeente gaat handhaven.
Ah, zijn ze dat niet verplicht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven