Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
quote:pejeka schreef op 15 april 2017 @ 18:48:

[...]

De vraag is dan: WIL je een tuin en het onderhoud dat daarbij hoort, en zo niet, waarom wil je dan een woning met tuin hebben?Als het huis binnen klaar is komt eet misschien wel een onderhoudsvrije tuin tot die tijd heeft buurman het er maar mee te doen.
.
Ik vind een grasveld met b.v. wat paardebloemen en madeliefjes juist mooi.

Onkruid tsja.. het zijn gewoon bloemen die je niet koopt in een tuincentrum en ook in het wild groeien.

Wat is onkruid? Ik vind een paar paardebloemen en wat bosaardbeitjes geen onkruid en denk dat je gewoon tegen buurman kan zeggen -vriendelijk maar zeer beslist- dat je de tuin heus niet zal laten verwilderen.

Verder niet op ingaan want er zijn ook buren die je arm bij de schouder afbijten als je ze één vinger geeft.



Metershoge brandnetels, een tuin vol puin/rotzooi al een half jaar terwijl je dat eigenlijk meteen of binnen een week naar het grofvuil moet brengen ja, dan mag hij klagen maar over een paar paardebloemen en bosaardbeitjes, wilde aardbeitjes of niet, kan hij niks zeggen.

Die aardbeitjes vind ik trouwens mooi. Smaken verschillen, jij kan zijn viooltjes of afrikaantjes wel te lelijk voor woorden vinden..

Gewoon netjes is netjes, en het gras maaien als het lang wordt moet voldoende zijn i.m.o.

Te vriend houden is één ding, naar zijn pijpen dansen is wat anders pas op dat het daar niet op uitdraait.

Veel plezier met je nieuwe huis!
Alle reacties Link kopieren
Voor degenen met zevenblad in de tuin: dat spul krijg je toch de tuin niet meer uit, maar als je geen tijd hebt groentes te halen omdat je in de tuin aan het werk bent de oplossing: http://www.smulweb.nl/recepten/zevenblad+recepten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 april 2017 @ 18:55:

[afbeelding]



Als het regent op vrije dagen, als we op vakantie geweest zijn, als we iets anders te doen hebben ziet mijn terras er wel eens zo uit. Duhhhh.Tokkie
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlinder1963 schreef op 15 april 2017 @ 18:57:

[...]



En dan laten jullie het zo staan en er nog meer bij laten komen?



Nee. Maar als je het leuker vindt om te denken dat ik dat wel doe, dan mag je dat gerust denken, hoor. Is veel leuker forummen, natuurlijk, als je er van uit gaat dat ik pas van mijn stoel kom als het er zo uit ziet.



Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:miedo schreef op 15 april 2017 @ 18:56:

[...]





Heb je geen buren dan?Niet echt dichtbij. Wonen achter de kerk, oude huizen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 april 2017 @ 18:59:

[...]



Maar ik heb wel alle overhemden gestreken. Ook die van mijn schoondochter.Daar hebben de buren geen reet aan natuurlijk. Buren willen een onberispelijk terras, zonder verfoeilijke paardenbloemen. Jij bent duidelijk geen ster in prioriteiten stellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine-2 schreef op 15 april 2017 @ 19:00:

[...]



TokkieMevrouw Tokkie, voor jou. Ik kon waarschijnlijk je ( schoon) moeder al wel zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 15 april 2017 @ 19:01:

[...]





Daar hebben de buren geen reet aan natuurlijk. Buren willen een onberispelijk terras, zonder verfoeilijke paardenbloemen. Jij bent duidelijk geen ster in prioriteiten stellen.Nee, ben ik heel slecht in. Ik kan wel goed hoge schuttingen kopen en mijn middelvinger opsteken naar zeikerds.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 15 april 2017 @ 19:00:

Voor degenen met zevenblad in de tuin: dat spul krijg je toch de tuin niet meer uit, maar als je geen tijd hebt groentes te halen omdat je in de tuin aan het werk bent de oplossing: http://www.smulweb.nl/recepten/zevenblad+receptenEn als de buren gaan klagen zeg je gewoon dat je je eigen groenten kweekt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 april 2017 @ 19:00:

[...]





Nee. Maar als je het leuker vindt om te denken dat ik dat wel doe, dan mag je dat gerust denken, hoor. Is veel leuker forummen, natuurlijk, als je er van uit gaat dat ik pas van mijn stoel kom als het er zo uit ziet.



[img]https://d2z3jx1tdlgbth.cloudfront.net/7 ... fac857.jpg[/img]Dat is dus precies wat ik bedoel dan haal je het gelijk weg, en laat je het niet zo volgroeien als op deze foto en zo ziet het bij onze buren er wel uit met als gevolg dat wij weer last hebben van hun onkruid en de woningbouw wel optreed.
Alle reacties Link kopieren
@mevrouw75, logisch dat onkruid groeit maar brandnetels van bijna een meter hoog en een of andere woekerende bodembedekker die nu in mijn hele tuin groeit omdat een aso liever nog een shaggie draait, een fles bier pakt en ondertussen een pizzaburger voor de kinderen in de oven gooit is wat anders die vanwege rugklachten niet kan bukken.



Bij mij staan ook paardebloemen her en der maar geen metershoge troep waarmee ik mijn buren hun tuin uit egoïsme verpest.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 april 2017 @ 19:02:

[...]



Nee, ben ik heel slecht in. Ik kan wel goed hoge schuttingen kopen en mijn middelvinger opsteken naar zeikerds.Een hoge schutting? Nou ik doe je vast mijn groeten aan de rijdende rechter.
quote:Bestaardigopzich schreef op 15 april 2017 @ 19:00:

Ik vind een grasveld met b.v. wat paardebloemen en madeliefjes juist mooi.

Onkruid tsja.. het zijn gewoon bloemen die je niet koopt in een tuincentrum en ook in het wild groeien.

Wat is onkruid? Ik vind een paar paardebloemen en wat bosaardbeitjes geen onkruid en denk dat je gewoon tegen buurman kan zeggen -vriendelijk maar zeer beslist- dat je de tuin heus niet zal laten verwilderen.

Verder niet op ingaan want er zijn ook buren die je arm bij de schouder afbijten als je ze één vinger geeft.



Metershoge brandnetels, een tuin vol puin/rotzooi al een half jaar terwijl je dat eigenlijk meteen of binnen een week naar het grofvuil moet brengen ja, dan mag hij klagen maar over een paar paardebloemen en bosaardbeitjes, wilde aardbeitjes of niet, kan hij niks zeggen.

Die aardbeitjes vind ik trouwens mooi. Smaken verschillen, jij kan zijn viooltjes of afrikaantjes wel te lelijk voor woorden vinden..

Gewoon netjes is netjes, en het gras maaien als het lang wordt moet voldoende zijn i.m.o.

Te vriend houden is één ding, naar zijn pijpen dansen is wat anders pas op dat het daar niet op uitdraait.

Veel plezier met je nieuwe huis!Wat moet ik binnen een week naar het grof vuil brengen?
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 15 april 2017 @ 18:59:

[...]



Als het huis binnen klaar is komt eet misschien wel een onderhoudsvrije tuin tot die tijd heeft buurman het er maar mee te doen.Een onderhoudsvrije tuin bestaat niet (tenzij je van plan bent alles vol te gooien met betontegels, en dan vraag ik me af waarom je een tuin wilt).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb ook van die zeikburen gehad. Hadden we plantjes in de voortuin (netjes gekocht bij het tuincentrum, beslist geen onkruid dus). Vonden ze die niet mooi en moest het weg.

En helaas ruikten ze nogal sterk tijdens de bloei. Okay, dat vond ik ook niet fijn, maar het was maar voor korte tijd. Hebben ze gvd de politie op ons afgestuurd met het verhaal dat er een wietplantage in huis zou zijn.

Serieus, waar dan? Het zijn kleine huizen, alle kamers waren in gebruik, dus waar moet ik 40 planten kwijt?

Je begrijpt, het komt nooit meer goed tussen zeurburen en mij.
De woningbouw komt sowieso niet zonder een (paar) waarschuwing(en) zomaar voor 100-en euro's je tuin opknappen, dan hebben ze je wel eerst gevraagd om er zelf iets aan te doen. En mijn ervaring is dat het onkruid dan wel eerst metershoog moet staan, echt niet omdat er paardenbloemen in je gras staan of omdat er wat gras tussen je tegels groeit. Ik zou me er niet te druk over maken.



Verder is het volgens mij tot op zekere hoogte ook een kwestie van smaak wat een nette tuin is en wat onkruid is. Wat de een onkruid vindt vindt de ander leuke bloemetjes. Wat mij betreft moet iedereen zelf weten wat hij met z'n tuin wil doen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 april 2017 @ 19:01:

[...]



Mevrouw Tokkie, voor jou. Ik kon waarschijnlijk je ( schoon) moeder al wel zijn.Sorry ma Flodder
quote:elfquest24 schreef op 15 april 2017 @ 18:39:

Het is een standaard huurcontract van de woningbouw waarin in principe staat dat je je tuin bij moet houden en niet verwaarlozen, maar dat is een breed begrip natuurlijk. Het is echt niet zo dat het onkruid tegen de schuttingen omhoog groeit en mijn tuin zwaar verwaarloosd is. Er staan wel paardebloemen in het gras en in de borders. Gras mag gemaaid worden en er groeit op de terassen op sommige plekken onkruid tussen de tegeltjes. Ik heb vorig jaar een heel stuk af laten graven waar zevenblad stond. Dit ook op advies van de buurman.



Zijn advies is: Alles eruit wat je niet wil en er een stuk zeil overheen gooien, tot je de tuin gaat aanpakken. Dat is wel effectief maar ziet er vreselijk uit natuurlijk.Dit laatste is echt een heel goed advies. Ik heb dat met vuilniszakken gedaan, het hielp!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 15 april 2017 @ 19:03:

[...]





En als de buren gaan klagen zeg je gewoon dat je je eigen groenten kweekt.Ja en dan breng je ze 's avonds uit burenliefde een eigengemaakte hap met zevenblad
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 15 april 2017 @ 18:58:

[...]



Want buren houden niet van natuur?nee buren houden niet van onkruid, daar gaat dit hele topic toch over?
quote:pejeka schreef op 15 april 2017 @ 19:05:

[...]

Een onderhoudsvrije tuin bestaat niet (tenzij je van plan bent alles vol te gooien met betontegels, en dan vraag ik me af waarom je een tuin wilt).Oké, onderhoudsarm dan. Is hier goed gelukt hoor.
quote:Lady_Voldemort schreef op 15 april 2017 @ 18:56:

[...]





De rechter ziet die woningbouw al aankomen: uitzetting vanwege een paar paardenbloemen.Jij bent echt een meester in het uiterste zoeken he?
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 15 april 2017 @ 19:05:

[...]





Een onderhoudsvrije tuin bestaat niet (tenzij je van plan bent alles vol te gooien met betontegels, en dan vraag ik me af waarom je een tuin wilt).Om je buren uit te kunnen roken tijdens een BBQ. Om in je blote hol op je loungeset te liggen en egaal bruin te worden als de zon schijnt, om je was buiten te kunnen hangen, om je hond niet uit te hoeven laten, om je motor in te kunnen stallen, om het opblaasbadje niet meer in je huiskamer te hoeven hebben.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven