Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
quote:Vlinder1963 schreef op 15 april 2017 @ 19:04:

[...]



Dat is dus precies wat ik bedoel dan haal je het gelijk weg, en laat je het niet zo volgroeien als op deze foto en zo ziet het bij onze buren er wel uit met als gevolg dat wij weer last hebben van hun onkruid en de woningbouw wel optreed.

Serieus? Voor 3 paardebloemen en een distel?



Ik geloof dat ik spontaan heel blij ben dat zowel mijn buren als mijn wbv betere dingen te doen hebben.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 april 2017 @ 19:00:

[...]





Nee. Maar als je het leuker vindt om te denken dat ik dat wel doe, dan mag je dat gerust denken, hoor. Is veel leuker forummen, natuurlijk, als je er van uit gaat dat ik pas van mijn stoel kom als het er zo uit ziet.



[img]https://d2z3jx1tdlgbth.cloudfront.net/7 ... fac857.jpg[/img]

Ben je in mijn tuin geweest voor die foto?

Toen mijn oude buurman nog leefde haalde ik wel wat vaker onkruid weg omdat hij zich er zo aan stoorde. Vorige week heb ik de voortuin gedaan (afgelopen zondag eigenlijk, dus zes dagen geleden) en er staan nu alweer paardebloemen

Ik ben aan het sparen om in elk geval de voortuin te laten bestraten. Er ligt nu grint waaronder het worteldoek inmiddels wel verdwenen is. Echt een crime
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 15 april 2017 @ 19:04:

[...]





Een hoge schutting? Nou ik doe je vast mijn groeten aan de rijdende rechter.







Zo hoog als mogelijk maar mag, natuurlijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:pipootje schreef op 15 april 2017 @ 19:05:

[...]





Wat moet ik binnen een week naar het grof vuil brengen?



Pff.. geen idee, puin van een uitgebroken muurtje? Lege verfemmers? Olievaten, roestende kinderwagens, metershoge stapels oud papier? Nou ja ik bedoel gewoon echt ouwe zooi, een in elkaar gestort kippenhok wat stinkt (keer gezien bij vrienden) en vreselijk stonk, dat soort dingen..

*gaat Rijdende Rechter kijken op Uitzending Gemist*
Alle reacties Link kopieren
Goh TO woon je bij mij in de straat/buurt? Hier ook een paar van die oudere mekkeraars. Ik liet het mijn ene oor in en het andere oor uit gaan. Ik hou de tuin namelijk heus wel bij, maar niet zo strak als mensen die iedere dag thuis zijn. Tja.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
quote:JesyDoe schreef op 15 april 2017 @ 19:04:

@mevrouw75, logisch dat onkruid groeit maar brandnetels van bijna een meter hoog en een of andere woekerende bodembedekker die nu in mijn hele tuin groeit omdat een aso liever nog een shaggie draait, een fles bier pakt en ondertussen een pizzaburger voor de kinderen in de oven gooit is wat anders die vanwege rugklachten niet kan bukken.



Bij mij staan ook paardebloemen her en der maar geen metershoge troep waarmee ik mijn buren hun tuin uit egoïsme verpest.Pizzaburgers,....die ken ik niet. lLekker ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat erg. Ik overweeg weleens om in een dorp te gaan wonen maar door topics als deze ben ik meteen weer genezen. Wat een verschrikkelijke woonplekken bestaan er toch in dit land.



Ik zou de woningbouw met een geweer van mijn erf jagen, als ze zich met mijn tuin kwamen bemoeien. En als ik zo eens uit mijn raam kijk naar de stadstuintjes hierzo, is het gros niet bepaald bang voor onkruid en troep. Heerlijk!
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 15 april 2017 @ 19:17:

Oh, wat erg. Ik overweeg weleens om in een dorp te gaan wonen maar door topics als deze ben ik meteen weer genezen. Wat een verschrikkelijke woonplekken bestaan er toch in dit land.



Ik zou de woningbouw met een geweer van mijn erf jagen, als ze zich met mijn tuin kwamen bemoeien. En als ik zo eens uit mijn raam kijk naar de stadstuintjes hierzo, is het gros niet bepaald bang voor onkruid en troep. Heerlijk!Ik woon nu in een dorp en mijn buren hebben wel wat anders te doen dan over paardebloemen piepen.
quote:Bestaardigopzich schreef op 15 april 2017 @ 19:16:

[...]





Pff.. geen idee, puin van een uitgebroken muurtje? Lege verfemmers? Olievaten, roestende kinderwagens, metershoge stapels oud papier? Nou ja ik bedoel gewoon echt ouwe zooi, een in elkaar gestort kippenhok wat stinkt (keer gezien bij vrienden) en vreselijk stonk, dat soort dingen..

*gaat Rijdende Rechter kijken op Uitzending Gemist* Dat bepaal ik zelf wel wanneer ik dat weg breng. Het wordt steeds gekker
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 15 april 2017 @ 19:17:

Oh, wat erg. Ik overweeg weleens om in een dorp te gaan wonen maar door topics als deze ben ik meteen weer genezen. Wat een verschrikkelijke woonplekken bestaan er toch in dit land.



Ik zou de woningbouw met een geweer van mijn erf jagen, als ze zich met mijn tuin kwamen bemoeien. En als ik zo eens uit mijn raam kijk naar de stadstuintjes hierzo, is het gros niet bepaald bang voor onkruid en troep. Heerlijk!Lijkt me ook zalig, in een omgeving te wonen waarin de mensen hun tuinen laten verworden tot onkruidvelden en troep... hoe noemden we dat ook weer? Oh ja... verpaupering...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 15 april 2017 @ 19:20:

[...]





Lijkt me ook zalig, in een omgeving te wonen waarin de mensen hun tuinen laten verworden tot onkruidvelden en troep... hoe noemden we dat ook weer? Oh ja... verpaupering...Welnee. Hippie communes kan ook. Of gewoon midden in de natuur, of heel hip gewoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 15 april 2017 @ 19:18:

[...]





Ik woon nu in een dorp en mijn buren hebben wel wat anders te doen dan over paardebloemen piepen.Pffffjiew, even het zweet van mijn voorhoofd wissen. Mijn vertrouwen in de mensheid is weer een beetje hersteld gelukkig.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik heb nog steeds spijt dat ik destijds niet tegen het zeikwijf mijn buurvrouw heb gezegd dat als het haar echt zo stoorde dat het haar dan vrij stond de boel aan te pakken.
Alle reacties Link kopieren
@blijfgewoonbianca, ik vreet dat soort dingen niet dus kan ik je geen antwoord op geven.



Je kent die reclame toch wel: voor wie liever een sixpack drinkt dan er een traint....



Nou das bij uitstek mijn buurvrouw, ja met dat zij de brandnetels niet gebruikt voor thee of soep. Ziet het ook niet met de gordijnen de hele dag dicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik erger me kapot aan vieze voordeuren en smerige ramen. Zal ik nooit tegen mijn buren zeggen, of de woningbouw vragen of zij er een glazenwasser op los laten. Dat vind ik pas verpaupering. Paupers,....fijn woord vind ik dat. Plebs, ook zo'n lekkere.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:wittegeit schreef op 15 april 2017 @ 18:54:

Als er bloeiende paardenbloemen in je gras staan dan betekent dat in elk geval dat het al een tijdje niet meer gemaaid is. Bij eens per week even maaien krijg je geen bloeiende paardenbloemen (en dus ook geen pluizenbollen met rondvliegend 'onkruid').



Onkruid tussen de stenen uit halen is een rotkarweitje. Als iedereen dat zoveel mogelijk bij probeert te houden dan zorgt dat er ook voor dat je omgeving er minder werk aan heeft. Om je een idee te geven: ik heb vroeger een tussenwoning gehad waarbij mijn buren de tuin goed verzorgden. Later kwamen er aan beide kanten 2 vrijgezelle heren in te wonen die er niks aan deden en dat zorgde ervoor dat ik zeker 3x zoveel werk had. Je tuin zoveel mogelijk onkruidvrij houden is dus zeker iets waar je omgeving ook baat bij heeft.



Als je trouwens een relatief eenvoudige manier zoekt om onkruid tussen de stenen uit te halen en je wilt niet teveel bukken dan zou je schoonmaakazijn kunnen proberen. Onverdund is het heel effectief. Het stinkt even wat, maar de volgende dag zie je het onkruid al afsterven en het is verder niet slecht voor de omgeving zoals bijv. gif wel is.Wij spuiten in het voorjaar en in het najaar met Weedol en je hoeft nooit meer een sprietje onkruid tussen de tegels uit te halen. Werkt perfect.
Alle reacties Link kopieren
quote:JesyDoe schreef op 15 april 2017 @ 19:24:

@blijfgewoonbianca, ik vreet dat soort dingen niet dus kan ik je geen antwoord op geven.



Je kent die reclame toch wel: voor wie liever een sixpack drinkt dan er een traint....



Nou das bij uitstek mijn buurvrouw, ja met dat zij de brandnetels niet gebruikt voor thee of soep. Ziet het ook niet met de gordijnen de hele dag dicht.Dat zeg ik: ze is vast een asowijf, maar zonder haar brandnetels krijg je zelf ook brandnetels in de tuin. Gewoon, omdat dat gebeurt.
Ik zou het behoorlijk irritant vinden als mijn buurman zich met alles zou bemoeien. Je hebt van die mensen die graag de hele buurt controleren onder het mom van goede bedoelingen.

Maar........je moet wel het onkruid wat echt overlast veroorzaakt weghalen. Paardebloemen zijn best mooi, maar zodra het pluisbollen worden en het waait weg komt het in heel de buurt op en ja....dat is overlast.
quote:pejeka schreef op 15 april 2017 @ 19:20:

[...]





Lijkt me ook zalig, in een omgeving te wonen waarin de mensen hun tuinen laten verworden tot onkruidvelden en troep... hoe noemden we dat ook weer? Oh ja... verpaupering...Nee hoor, dat is de 'creëer je eigen zelfpluktuin-starterkit'.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 april 2017 @ 19:00:

[...]





Nee. Maar als je het leuker vindt om te denken dat ik dat wel doe, dan mag je dat gerust denken, hoor. Is veel leuker forummen, natuurlijk, als je er van uit gaat dat ik pas van mijn stoel kom als het er zo uit ziet.



[img]https://d2z3jx1tdlgbth.cloudfront.net/7 ... fac857.jpg[/img]Hier zou ik dus echt niet tegen kunnen als er het er zo uit zou zien bij mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 15 april 2017 @ 19:20:

[...]





Lijkt me ook zalig, in een omgeving te wonen waarin de mensen hun tuinen laten verworden tot onkruidvelden en troep... hoe noemden we dat ook weer? Oh ja... verpaupering...



Maar reuze gezellig. Het grappige is trouwens dat in mijn 'verpauperde' buurt een tweekamerwoninkje duurder is dan een ruime eensgezinswoning met aangeharkte tuin in jouw regio. Verpaupering is ook al niet meer wat het in de jaren vijftig was.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 15 april 2017 @ 19:26:

Ik zou het behoorlijk irritant vinden als mijn buurman zich met alles zou bemoeien. Je hebt van die mensen die graag de hele buurt controleren onder het mom van goede bedoelingen.

Maar........je moet wel het onkruid wat echt overlast veroorzaakt weghalen. Paardebloemen zijn best mooi, maar zodra het pluisbollen worden en het waait weg komt het in heel de buurt op en ja....dat is overlast.Ik zal natuurlijk nog in mijn kinderfase zitten, maar paardebloemen als overlast voor de buurt zien, daar snap ik nou niks van.
TO, even los van de discussies een paar praktische tips. Afhankelijk van de grootte van je tuin kun je het beste een bepaalde tijd per week voor tuinonderhoud reserveren. Bij een gemiddelde tuin kom je met 30/60 min per week een heel eind, dan heb je echt een keurige tuin. Het is wel zaak het een beetje bij te houden.

Maai in ieder geval 1 x per week het gras, dan vallen de paardenbloemen wat minder op, al zul je uitzaaien daarmee niet voorkomen. En trek daarnaast elke week wat onkruid uit de borders.



Als je nu al het geld kunt missen zou ik inderdaad nu de boel af laten graven en laten afdekken of aardappels poten (goed middel tegen zevenblad). Dan ben je in ieder geval een jaar lang van het onderhoud af en kun je ondertussen bedenken wat je met de tuin gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 15 april 2017 @ 19:29:

[...]



Hier zou ik dus echt niet tegen kunnen als er het er zo uit zou zien bij mij.Er is toch niemand geweest die zei zoiets te hebben en het prima te vinden ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Mevrouw75 schreef op 15 april 2017 @ 19:29:

[...]





Ik zal natuurlijk nog in mijn kinderfase zitten, maar paardebloemen als overlast voor de buurt zien, daar snap ik nou niks van.Volgens mij heb Ik dat net uitgelegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven