Geld & Recht alle pijlers

Buurman vraagt me iets aan de tuin te doen.

15-04-2017 18:28 2934 berichten
Ik ben even op zoek naar wat advies.



Ik woon sinds kort in een dorp. De mensen hier houden keurig hun tuintjes bij en trekken elk stukje onkruid eruit zodra het de kop opsteekt.



Ik heb chronische rugklachten en moet mijn energie verdelen. Er is nog veel te doen in de woning zelf. Daar ben ik me nu vooral op aan het richten. Als dat richting afronden gaat, wil ik de tuin aanpakken. Alles gaat dan op de schop. De paden en terrassen worden anders gelegd etc. Ik had ook bedacht om dan de tuin af te laten graven en de onnodige beplanting mee te laten nemen. Dit ga ik wel grotendeels uitbesteden.



Nu heb ik een buurman die mij heel af en toe een handje helpt met klussen. Heel fijn, maar hij is ook iemand die altijd wat te zeggen heeft over anderen en zich irriteert als iemand in de buurt eens een kliko in het gangpad laat staan. Hij is ook het type dat in actie komt en bijvoorbeeld al een buurtonderzoek heeft gestart om buren uitgezet te krijgen (buren waren drugsdealers en bedreigen zo'n beetje de hele buurt dus dat was ook niet zomaar)



Ik ga zo af en toe eens wat drinken bij hem om het burencontact goed te houden. Vandaag was ik daar en toen sprak hij me aan op het volgende:



Hij zei dat ik een contract heb getekend toen ik hier kwam wonen waarin staat dat ik de tuin zou bijhouden. Hij vertelde ook het verhaal van iemand waarvan de tuin helemaal verwilderd was en helemaal afgegraven is door een tuinman van de woningbouw waarvan de bewoners vervolgens de kosten moesten betalen. Hij waarschuwde mij het niet zover te laten komen. Nu ben ik een newbie op tuin gebied en vroeg ik hem wat er dan aan onkruid staat. Er staan paardebloemen in het gras en er groeien wat wilde aardbeien. Het kwam erop neer dat dat hem een doorn in het oog is en hij bang is dat het straks zijn tuin in waait en hij meer last van onkruid krijgt. Toen ik hem vroeg of hij daar nu al last van heeft, was het antwoord nee. Ik vind de paardebloemen in het gras eigenlijk wel mooi.



Mijn vraag is nu. Is zijn bemoeienis terecht en moet ik nu de paardebloemen tussen het gras vandaan gaan halen en het onkruid tussen de tegels om hem tevreden te stellen of moet ik juist een grens trekken, om duidelijk te maken dat ik niet wil dat hij zich met mijn tuin bemoeit?



Ik wil hem graag te vriend houden, maar wil ook niet dat hij gaat denken dat hij mij straks precies kan gaan vertellen wat ik wanneer in mijn eigen tuin doe.
quote:Blondie456 schreef op 15 april 2017 @ 19:29:

[...]

Hier zou ik dus echt niet tegen kunnen als er het er zo uit zou zien bij mij.Ik ook niet, maar bij de buren...
Alle reacties Link kopieren
quote:Bestaardigopzich schreef op 15 april 2017 @ 19:00:

Ik vind een grasveld met b.v. wat paardebloemen en madeliefjes juist mooi.

Onkruid tsja.. het zijn gewoon bloemen die je niet koopt in een tuincentrum en ook in het wild !



Sterker nog:ik zag op de terugweg van het tuincentrum mn netgekochte paarse bloemkes vrolijk in de berm groeien!



Wij hebben een onderhoudsvrije tuin.met tegels.kunnen de kinderen lekker fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Ik spreek mensen ook niet aan op smerige ramen en pleurisbende in hun tuin zolang het maar niet in mijn tuin ligt. Maar is behoorlijk irritant als die onkruid troep meters hoog onder de schutting vandaan over mijn planten woekert.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 15 april 2017 @ 19:29:

[...]





Maar reuze gezellig. Het grappige is trouwens dat in mijn 'verpauperde' buurt een tweekamerwoninkje duurder is dan een ruime eensgezinswoning met aangeharkte tuin in jouw regio. Verpaupering is ook al niet meer wat het in de jaren vijftig was.Vast wel. Maar verpaupering is verpaupering. Ook al kost die tweekamerwoning bij jou een godsvermogen (puur vanwege krapte op de aanbodsmarkt), dan nog ziet het er niet uit als de omgeving verwaarloosd is. Toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 15 april 2017 @ 19:32:

[...]



Volgens mij heb Ik dat net uitgelegd.



Ik weet hoe de natuur werkt, maar dat als overlast zien?



Die onkruidpieperds staan toch elke dag te schoffelen, dus hoe zij overlast van overwaaiende paardebloemzaadjes hebben is mij nog immer een raadsel v
Alle reacties Link kopieren
Gif spuiten, dat vind ik dan weer wel overlast en aso in het kwadraat trouwens. Gewoon de wereld naar de knoppen helpen vanwege je eigen neuroses met paardebloemen. Dat is nou weer iets waar ík met mijn verstand niet bij kan.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Een bioloog zei ooit tegen me: onkruid bestaat niet; het zijn enkel planten die de pech hadden op een plek te groeien waar ze niet gewenst zijn.



En een oud-huisgenootje... Die liet het liefst de hele tuin overwoekeren met hop omdat het dan zo lekker groen was.



Zoveel mensen, zoveel wensen. En leven en laten leven. Ik zou de paardenbloemen lekker laten staan zolang het bloemen zijn. Zodra ze richting pluizenbol gaan kun je ze altijd nog plukken om te voorkomen dat ze hun zaden verspreiden.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 15 april 2017 @ 19:35:

Gif spuiten, dat vind ik dan weer wel overlast en aso in het kwadraat trouwens. Gewoon de wereld naar de knoppen helpen vanwege je eigen neuroses met paardebloemen. Dat is nou weer iets waar ík met mijn verstand niet bij kan.



Ik ook niet!

Gelukkig staan we niet alleen hierin.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 15 april 2017 @ 19:33:

[...]





Vast wel. Maar verpaupering is verpaupering. Ook al kost die tweekamerwoning bij jou een godsvermogen (puur vanwege krapte op de aanbodsmarkt), dan nog ziet het er niet uit als de omgeving verwaarloosd is. Toch?Wat jij verwaarlozing vindt, vind ik charmant. Smaken verschillen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:herfstappeltaart schreef op 15 april 2017 @ 19:26:

Maar........je moet wel het onkruid wat echt overlast veroorzaakt weghalen. Paardebloemen zijn best mooi, maar zodra het pluisbollen worden en het waait weg komt het in heel de buurt op en ja....dat is overlast.Aaah, ik vroeg me al af hoe ik aan al die paardenbloemen kom, maar als mijn buren ze gewoon opruimen heb ik er ook geen last meer van
Alle reacties Link kopieren
quote:Nijn5 schreef op 15 april 2017 @ 19:37:

[...]





Aaah, ik vroeg me al af hoe ik aan al die paardenbloemen kom, maar als mijn buren ze gewoon opruimen heb ik er ook geen last meer van You wish...
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 april 2017 @ 18:46:

[...]



Wanneer komt de woningbouw bij jullie in actie ? Als er paardenbloemen in het gras groeit ? Als het gras niet op tijd gemaaid is ?Bij ons helemaal niet. De tuin was zwaar verwaarloosd toen ik erin kwam. Had een ouder echtpaar in gewoond die laatste 10 jaar niks aan de tuin had gedaan. Een grote wildernis, terras helemaal scheef han trekken etc.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 15 april 2017 @ 19:37:

[...]



Wat jij verwaarlozing vindt, vind ik charmant. Smaken verschillen.



Kan. Zo lang je tuin niet vol met onkruid staat en overwoekerd is, jouw goed recht. En eveneens het goede recht van de woningbouw om het aanzicht van de buurt netjes te willen houden.



Dus als jij dol bent op paardebloemen, plant ze vooral aan in leuke perkjes, maar er is geen enkele noodzaak je tuin te laten verworden tot een onverzorgde bende.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Nijn5 schreef op 15 april 2017 @ 19:37:

[...]





Aaah, ik vroeg me al af hoe ik aan al die paardenbloemen kom, maar als mijn buren ze gewoon opruimen heb ik er ook geen last meer van
Alle reacties Link kopieren
http://www.tuinpedia.nl/onkruid/



Zo komen we aan ons onkruid
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 15 april 2017 @ 19:35:

Gif spuiten, dat vind ik dan weer wel overlast en aso in het kwadraat trouwens. Gewoon de wereld naar de knoppen helpen vanwege je eigen neuroses met paardebloemen. Dat is nou weer iets waar ík met mijn verstand niet bij kan.Eens. En dat kan niet vaak genoeg gezegd worden wat mij betreft.
...
quote:_Vogeltje_ schreef op 15 april 2017 @ 19:36:

Een bioloog zei ooit tegen me: onkruid bestaat niet; het zijn enkel planten die de pech hadden op een plek te groeien waar ze niet gewenst zijn.



En een oud-huisgenootje... Die liet het liefst de hele tuin overwoekeren met hop omdat het dan zo lekker groen was.



Zoveel mensen, zoveel wensen. En leven en laten leven. Ik zou de paardenbloemen lekker laten staan zolang het bloemen zijn. Zodra ze richting pluizenbol gaan kun je ze altijd nog plukken om te voorkomen dat ze hun zaden verspreiden.



Inderdaad; kwestie van smaak dus.

Ik hou ook wel van zo'n wilde tuin.
Ik kots van de vensterbank decoraties van de overburen. Mag ik nu de woningbouw bellen? Ik heb er echt last van. Moet elke keer dweilen als ik per ongeluk naar de overkant van de straat heb gekeken.
quote:Mevrouw75 schreef op 15 april 2017 @ 19:34:

[...]





Ik weet hoe de natuur werkt, maar dat als overlast zien?



Die onkruidpieperds staan toch elke dag te schoffelen, dus hoe zij overlast van overwaaiende paardebloemzaadjes hebben is mij nog immer een raadsel vNou ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook gezeur vind als het om een paar paardebloemen gaat hoor. Mijn eigen frustratie gaat eigenlijk meer richting gemeente. Onze achtertuin grenst aan de gemeentetuin. Die laten dus echt ALLES groeien. Mijn buxusbol van 30 jaar oud is als ik een halve week niet kijk totaal volgegroeid met winde, en mijn bodembedekkers waren vorig jaar niet meer te zien door de wilde aardbeitjes (schattig hoor, maar ik heb er niet om gevraagd). Dus als iemand een strakke, netjes onderhouden tuin heeft en hij moet steeds rotzooi blijven opruimen omdat de buren overal lak aan hebben kan ik me enige ergernis wel voorstellen. Maar inderdaad, echte bemoeienis kan niet.
Alle reacties Link kopieren
Paardenbloemen plukken en er jam van koken.



http://eensnufjeaandachte ... ecept-paardenbloemen-jam/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 15 april 2017 @ 19:34:

[...]





Ik weet hoe de natuur werkt, maar dat als overlast zien?



Die onkruidpieperds staan toch elke dag te schoffelen, dus hoe zij overlast van overwaaiende paardebloemzaadjes hebben is mij nog immer een raadsel vZe kunnen hun grasveld niet schoffelen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:_Vogeltje_ schreef op 15 april 2017 @ 19:36:

Een bioloog zei ooit tegen me: onkruid bestaat niet; het zijn enkel planten die de pech hadden op een plek te groeien waar ze niet gewenst zijn.



En een oud-huisgenootje... Die liet het liefst de hele tuin overwoekeren met hop omdat het dan zo lekker groen was.



Zoveel mensen, zoveel wensen. En leven en laten leven. Ik zou de paardenbloemen lekker laten staan zolang het bloemen zijn. Zodra ze richting pluizenbol gaan kun je ze altijd nog plukken om te voorkomen dat ze hun zaden verspreiden.Ik ben ook helemaal voor natuur en mijn buren zullen mijn tuin ook minder netjes vinden dan de mijne, maar toch kan onkruid behoorlijk lastig zijn. Wij wonen tegenover een huis, waarvan de tuin een braakliggend stuk groot is, dat begroeid is met distels van meer dan 2 meter hoog aan het einde van de zomer. En dan is die sneeuw van zaadbollen toch wat minder leuk. Gelukkig hebben we ze nu zover dat ze 1 x per jaar maaien, net voordat de distels uitgebloeid zijn).
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 15 april 2017 @ 19:35:

Gif spuiten, dat vind ik dan weer wel overlast en aso in het kwadraat trouwens. Gewoon de wereld naar de knoppen helpen vanwege je eigen neuroses met paardebloemen. Dat is nou weer iets waar ík met mijn verstand niet bij kan.



Dat +1000!

Tis maar goed dat ik niet zulke buren heb.
quote:-Kittens- schreef op 15 april 2017 @ 19:49:

Ik kots van de vensterbank decoraties van de overburen. Mag ik nu de woningbouw bellen? Ik heb er echt last van. Moet elke keer dweilen als ik per ongeluk naar de overkant van de straat heb gekeken.



Of lampen, wij hebben wel eens aan de overkant een lamp gehad waarvoor wij de gordijnen dicht deden. Dat was storend licht van links als we tv keken.

Jammer niks aan te doen.
Overigens laten paardenbloemen zich erg makkelijk uitsteken met een speciaal stuk gereedschap. En als je konijnen hebt, kun je die er erg blij mee maken.

Gif gebruiken vind ik inderdaad ook erg aso.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven