Geld & Recht alle pijlers

Buurvrouw gelijk??

22-04-2021 22:19 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Wij willen een uitbouw nemen van 2.5 m aan de achterkant. Buurman links vind dit oké.

Buurman rechts wilde ook mee doen zodat het zou schelen in de kosten.

Zijn buurvrouw aan de andere kant heeft al een uitbouw waarvan haar muur op zijn grond staat.

Nu wil zij niet dat er tegen haar muur wordt aangebouwd en houdt dit tegen.
Er is al met VEH gekeken en nu blijkt dat zij juridisch in haar recht staat en onze buurman dus geen uitbouw kan nemen.

Wie kan mij hier wat meer info over geven? Ik snap eigenlijk gewoon niet dat zij dit tegen kan houden aangezien haar muur op zijn grond staat..
Alle reacties Link kopieren
Het maakt mij niet uit hoor, in zoverre dat hij nu geen uitbouw neemt en we dus geen kosten meer kunnen delen haha
Alle reacties Link kopieren
Mwrosa schreef:
22-04-2021 22:37
Als hij een uitbouw wil zal hij een compleet losse uitbouw moeten bouwen zodat er niks tegen haar muur aan komt maar dan gaat je ruimte verloren
Dat bedoelde ik, daarom zou het redelijk zijn als de bestaande muur op zijn terrein weg moet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rechtenvastgoed.nl/koop/geb ... mans-muur/

Hier staat hoe het werkt.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Alleen ik maak me druk dat dus iemand anders zo je "woonplezier" in de weg kan zitten. Je kan dus niet eens je huis verbouwen zoals je dit wil( moet natuurlijk wel altijd in overleg gaan) maar dan verwacht je dat beide partijen coulant zijn of iig een compromis willen sluiten. Maar zij dus niet
Mwrosa schreef:
22-04-2021 22:39
Het maakt mij niet uit hoor, in zoverre dat hij nu geen uitbouw neemt en we dus geen kosten meer kunnen delen haha
Nou, ik zou wel even opletten want de consequentie kan zijn dat hij de muur niet op zijn erfgrens wil en dan hebben jullie misschien een verspringende muur binnen.
Mwrosa schreef:
22-04-2021 22:41
Alleen ik maak me druk dat dus iemand anders zo je "woonplezier" in de weg kan zitten. Je kan dus niet eens je huis verbouwen zoals je dit wil( moet natuurlijk wel altijd in overleg gaan) maar dan verwacht je dat beide partijen coulant zijn of iig een compromis willen sluiten. Maar zij dus niet
Wat voor reden geeft ze eigenlijk?

Het enige wat ik me kan gedenkenis dat ze geluidsoverlast krijgt als de muur ertegen aan komt. Maar kiest eigenlijk niet hoe ze dat doen als alle buren bij de bouw een uitbouw willen.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
22-04-2021 22:38
Wat maakt het jou eigenlijk uit? Jij kunt je uitbouw toch gewoon bouwen?
Ik gok dat buurman nodig is omdat de nieuwe muur delen goedkoper is en op de erfgrens kan staan.
Ze heeft buurman dus nodig.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Buurvrouw is iemand die ook nooit mee doet met kerst verplichting omdat ze geen haken in de muur wil. Dat vind ze zonde van de muur.

Ook haar zonnescherm wilde ze niet aan de muur hebben hangen want dat vond ze zonde van de muur. Staat dus op palen.

Ze doet ook nooit mee met straat bbques. Ik vraag me ook af waarom zij in een rijtjes huis woont haha.

Voor ons geen probleem om onze uitbouw alsnog neer te zetten, verwacht niet dat buurman nou opeens moeilijk gaat doen eig.
Dit is een gebruikelijke constructie bij veel nieuwbouwrijtjeshuizen. In het koopcontrsct is dan opgenomen dat je bij een uitbouw de buitenmuur op grond van de buren mag zetten (of anders geformuleerd, dat je de buitenmuur van je uitbouwende buur op je grond moet toestaan).

De eerste uitbouwer heeft dus geluk, want kan de binnenmuur recht doortrekken. Als de ander op een later tijdstip ook wil uitbouwen, zal hij de buitenmuur tegen de eerder geplaatste muur moeten zetten. En dan springt de binnenmuur dus iets in.

Wij hebben hetzelfde in ons rijtje huizen. Onze uitbouw is tijdens de bouw geplaatst, met inderdaad de buitenmuur op het perceel van de buren.
Alle reacties Link kopieren
Mwrosa schreef:
22-04-2021 22:41
Alleen ik maak me druk dat dus iemand anders zo je "woonplezier" in de weg kan zitten. Je kan dus niet eens je huis verbouwen zoals je dit wil( moet natuurlijk wel altijd in overleg gaan) maar dan verwacht je dat beide partijen coulant zijn of iig een compromis willen sluiten. Maar zij dus niet
Die mensen bestaan. Verderop in de straat dezelfde situatie. Alleen heeft de ‘buurvrouw’ in kwestie de pech dat de buren nu over alles vallen. Hemelwaterafvoer op hun perceel, de aangrenzende opritten waarvan hun deel verzakt door de werkbusjes van de buurman in kwestie...

En ik snap dat geklier ergens wel. Wat is dat nu helemaal voor moeite om de buren te laten tekenen dat ze zelf opdraaien voor eventuele schade als ze de muur ook mogen gebruiken voor een gelijke uitbouw? Ik heb destijds er geen minuut van wakker gelegen, dacht alleen ‘Handig, nu loopt de tuinafscheiding ook gelijk op’. En concreet heb ik alleen een aannemer over de vloer gehad die foto’s kwam maken van onze binnenkant en ik heb getekend voor foto’s van bestaande situatie aan de buitenkant. Een maandje later stond die aanbouw er kant en klaar.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Meerdere werkbusjes voor het huis van de buren zetten is ook gewoon asociaal.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
22-04-2021 22:50
Die mensen bestaan. Verderop in de straat dezelfde situatie. Alleen heeft de ‘buurvrouw’ in kwestie de pech dat de buren nu over alles vallen. Hemelwaterafvoer op hun perceel, de aangrenzende opritten waarvan hun deel verzakt door de werkbusjes van de buurman in kwestie...

En ik snap dat geklier ergens wel. Wat is dat nu helemaal voor moeite om de buren te laten tekenen dat ze zelf opdraaien voor eventuele schade als ze de muur ook mogen gebruiken voor een gelijke uitbouw? Ik heb destijds er geen minuut van wakker gelegen, dacht alleen ‘Handig, nu loopt de tuinafscheiding ook gelijk op’. En concreet heb ik alleen een aannemer over de vloer gehad die foto’s kwam maken van onze binnenkant en ik heb getekend voor foto’s van bestaande situatie aan de buitenkant. Een maandje later stond die aanbouw er kant en klaar.
Ja dat lijkt me prima om dat vast te leggen idd.
Maar als je dit "gedoe" allemaal niet wil moet je denk ik in een hutje op de hei gaan wonen. Wonen in een rijtjeshuis is ook overleggen met de buren en samen ergens uit komen. En niet standvastig alles tegen houden
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
22-04-2021 22:55
Meerdere werkbusjes voor het huis van de buren zetten is ook gewoon asociaal.
Nee ze hebben drie werkbusjes op de eigen oprit staan. Alleen zijn die van een dusdanig gewicht dat de gezamenlijk aangelegde oprit nu verzakt aan de kant van de buren vanwege hoogteverschillen. En die buren grijpen nu alles aan want die zijn pislink omdat de uitbouw van hun dromen hen door de neus is geboord. En voorheen mochten ze nog geen bloembak ophangen aan die muur.

Dus ja, ik snap het wel dat mensen dan ook al hun rechten en rechtjes gaan opeisen en afdwingen. Ik vind het ook erg kleinzielig om op die manier de buren te dwarsbomen, dan heb je ook schijt aan je buren i.m.o. Ik zou echt nooit een herrie gaan riskeren om iets waar ik totaal geen last van heb omdat ik toevallig ergens recht op heb. Hoe kun je nu last hebben van een uitbouw van de buren als ze daarmee de ‘grens’ gelijk trekken?

Ik zou het begrijpen als de buren een twee verdiepingen tellende aanbouw willen en je daarmee veroordeeld bent tot een eeuwig leven in de schaduw.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 22-04-2021 23:03
0.31% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Mwrosa schreef:
22-04-2021 22:56
Ja dat lijkt me prima om dat vast te leggen idd.
Maar als je dit "gedoe" allemaal niet wil moet je denk ik in een hutje op de hei gaan wonen. Wonen in een rijtjeshuis is ook overleggen met de buren en samen ergens uit komen. En niet standvastig alles tegen houden
Ik ben het dus eens met die buurman die nu de aanbouw door de neus wordt geboord. Ik vind dus ook dat die buurvrouw in kwestie dan beter in zo’n hutje op de hei kan gaan wonen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de bouw mag er veel meer. De uitbouw is dan meteen de erfgrens. Met een latere uitbouw mag dat officieel niet wanneer de buren geen uitbouw hebben. Dit moet dan op eigen grond. Als er al een uitbouw is, mag je alleen met toestemming de muur gebruiken. Heel eerlijk, ik zou dit ook niet toestaan. Je hebt geen overzicht of het goed gebeurd. Bijvoorbeeld of de spouwmuur goed gaat en of er schade op de langere termijn is. Niet fijn voor de buurman en mogelijk voor jullie natuurlijk, maar ik begrijp het wel. Een getekend documentje zou mij niet genoeg zekerheid geven :).
That’s how Sue c’s it
Alle reacties Link kopieren
Buurvrouw beschermt haar muur en dat is haar goed recht. Zo werkt het, je mag niet zomaar iemands muur gebruiken. Daar gaat ze ver in, maar ze staat in haar recht.

Ik vind het vreemd dat buurman nu van het hele plan afziet. Gewoon inspringen, van buiten zie je het niet eens. Van binnen ook niet denk ik.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
SueSylvester87 schreef:
22-04-2021 23:16
Vanuit de bouw mag er veel meer. De uitbouw is dan meteen de erfgrens. Met een latere uitbouw mag dat officieel niet wanneer de buren geen uitbouw hebben. Dit moet dan op eigen grond. Als er al een uitbouw is, mag je alleen met toestemming de muur gebruiken. Heel eerlijk, ik zou dit ook niet toestaan. Je hebt geen overzicht of het goed gebeurd. Bijvoorbeeld of de spouwmuur goed gaat en of er schade op de langere termijn is. Niet fijn voor de buurman en mogelijk voor jullie natuurlijk, maar ik begrijp het wel. Een getekend documentje zou mij niet genoeg zekerheid geven :).

idd, ze heeft groot gelijk. En het is ook heel normaal. Je kan nog steeds een prima uitbouw maken, maar met een eigen draagmuur. Echt, daar merk je niks van. Zelfde uitbouw.
Such fun!1
MarindaH schreef:
22-04-2021 23:23
idd, ze heeft groot gelijk. En het is ook heel normaal. Je kan nog steeds een prima uitbouw maken, maar met een eigen draagmuur. Echt, daar merk je niks van. Zelfde uitbouw.
Wel, de muur loopt niet door.
Alle reacties Link kopieren
Maar die buurman kan toch gewoon gaan bouwen op 1cm afstand? Je laat je toch niet tegenhouden door zo’n graftak?
TheeMetChocolade schreef:
22-04-2021 22:34
Koelkast!


:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Mwrosa schreef:
22-04-2021 22:30
Is allemaal nieuwbouw en zij heeft haar uitbouw in de bouw al laten mee nemen. Vandaar dat het op zijn grond staat. Is in het kadaster zo bepaald
Was bij ook maar bij ons stond ook in koopakte. Alleen stond er bij ons ook dat de buren wel dat de buren ook daarna een uitbouw konden realiseren maar wel op een manier dat hij bij hun insprong.
handbal wijzigde dit bericht op 23-04-2021 00:37
16.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
22-04-2021 22:41
Nou, ik zou wel even opletten want de consequentie kan zijn dat hij de muur niet op zijn erfgrens wil en dan hebben jullie misschien een verspringende muur binnen.
De buurman van to heeft zo wie zo een inspringende muur want dat is het gevolg van het later doen dan tijdens de bouw als je buren het wel doen. Daarnaast heeft to waarschijnlijk zo wie zo een inspringende muur want kan mij niet voorstellen dat de buren die het niet willen het goed vinden dat er op hun grond gebouwd wordt.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
22-04-2021 22:35
Dat kan inderdaad, die muur van de buurvrouw is dan tevens erfgrens (met alle onderhoudsplicht voor haar). Maar die buurman kan nog steeds uitbouwen al zal zijn uitbouw iets inspringen omdat hij zelf een tweede draagmuur moet laten metselen tegen die van zijn buurvrouw op. Een uitbouw kan ze echt niet tegenhouden, wel het ‘gebruik’ van haar muur.
Ja zo werkt het hier ook. Was voor gewaarschuwd bij de oplevering.
Wij hebben een buurt met koop en huur door elkaar en de verhuurder wil ook dat dit zo gebeurt.
Dat scheelt dan zoveel cm als je het na de oplevering nog zou willen en je zou naast een huurwoning of onwillige buur wonen.
Advies was dus of dat voor lief nemen of direct mee laten bouwen.
lemoos2 schreef:
22-04-2021 22:50
Die mensen bestaan. Verderop in de straat dezelfde situatie. Alleen heeft de ‘buurvrouw’ in kwestie de pech dat de buren nu over alles vallen. Hemelwaterafvoer op hun perceel, de aangrenzende opritten waarvan hun deel verzakt door de werkbusjes van de buurman in kwestie...

En ik snap dat geklier ergens wel. Wat is dat nu helemaal voor moeite om de buren te laten tekenen dat ze zelf opdraaien voor eventuele schade als ze de muur ook mogen gebruiken voor een gelijke uitbouw? Ik heb destijds er geen minuut van wakker gelegen, dacht alleen ‘Handig, nu loopt de tuinafscheiding ook gelijk op’. En concreet heb ik alleen een aannemer over de vloer gehad die foto’s kwam maken van onze binnenkant en ik heb getekend voor foto’s van bestaande situatie aan de buitenkant. Een maandje later stond die aanbouw er kant en klaar.
Het is wel iets meer dan "alleen" de muur gebruiken. Als buurman een uitbouw wil waarbij de binnenmuur niet inspringt, dan zal de buitenmuur van buurvrouw afgebroken moeten worden en worden vervangen door alleen een spouw of zoiets. Dus hetzelfde als de rest van de scheidingsmuur tussen beide huizen.

Buurman mag best aanbouwen. Alleen niet met een gedeelde muur. Zijn buitenmuur komt dan dus pal naast die van buurvrouw, waardoor zijn binnenruimte iets smaller wordt.
Alle reacties Link kopieren
Als iedereen die rust wilde op een hutje op de hei ging wonen werd het erg rustig in de rijtjeshuizen en erg druk in de hei.
Vind ik toch altijd zo'n zwaktebod.
Het komt inderdaad vaker voor dat iets wel mogelijk is bij de bouw en niet of minder makkelijk erna. Inspringen kan buurvrouw wellicht niet voorkomen dus dat lijkt me het handigste.

Ik heb geen idee wat de buurt bbq ermee te maken heeft of vind jij gewoon de buurvrouw saai/niet zo sociaal/niet gezellig en benoem je nu gewoon al je onvrede in 1 keer?
Soms he, kopen mensen een huis vanwege het huis en niet vanwege de buren, soms kopen mensen een huis omdat het huis geweldig is maar de buurt minder/niet passend, soms kopen mensen een huis omdat ze gewoonweg ergens moeten wonen en hopen dat de buren je een beetje met rust laten enz.

Laat het probleem bij wie het is namelijk je buurman, en niet de buurvrouw die haar muur (terecht) beschermd en bij jezelf.

Vrouw kan het trouwens toch niet goed doen want als ze nee had gezegd maar wel kerstverlichting had opgehangen aan de muur was er geroepen: "Nou ja wel kerstverlichting ophangen op die muur maar geen uitbouw wat flauw."
ibiopviva wijzigde dit bericht op 23-04-2021 05:15
0.39% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven