Geld & Recht alle pijlers

Camera van benedenbuurman

14-07-2018 11:47 55 berichten
Even de update in de OP.
Ten eerste, café eigenaar blijkt niet de eigenaar maar ook gewoon een huurder. Hij doet alleen alsof hij de eigenaar is.

Ik had aangegeven bij mijn huurbaas dat ik de camera niet prettig vond.
Huurbaas heeft overlegd met de andere twee eigenaren in dit pand, en de uitkomst is twee tegen een dat de camera inderdaad inbreuk is op de privacy van de huurders en bovendien was het niet aan de huurder om deze zonder toestemming van de eigenaar op te hangen.
De eigenaar van het café is een beetje pissig dat zijn huurder zichzelf presenteert als eigenaar en ook zo handelt.
De huurder van het café is ook een beetje pissig, op mij, en heeft me bedreigt.

Oorspronkelijke OP:

Ik heb een vraag over een bewakingscamera van de benedenbuurman, ik heb al gezocht maar kan over deze specifieke situatie niet echt iets vinden. Er is een nummer dat ik kan bellen maar dat kan maandag pas weer.

Eerst mijn woonsituatie uitleggen: ik woon in een pand met drie eigenaren. De eigenaar van het café beneden, de eigenaar van het appartement daarboven dat ik huur, de eigenaar van het appartement op de tweede verdieping dat ook wordt gehuurd.

De benedenvoordeur van de appartementen is alleen toegankelijk via een oprit. Deze oprit is deels eigendom van de café eigenaar en deels eigendom van de buurvrouw die aan de andere kant van de oprit woont.
Onze voordeur is tegelijk de achteringang van het café. Achter deze deur bevindt zich een kleine hal met trap naar boven en nog een deur waarachter het café is.
Toegoeging: de hoofdingang van het café waar de gasten naar binnen gaan zit aan de voorkant van het pand. Alleen huurders en soms personeel maken gebruik van de beschreven deur.

Nu hangt er dus ineens een camera, gericht op de oprit, voordeur en deels de stoep. Camera is opgehangen door café eigenaar.

Iedere keer als ik binnen of buiten loop, word ik ongewenst gefilmd. Mijn bezoek wordt ongewenst gefilmd. Mijn vriend die buiten een sigaretje gaat roken wordt ongewenst gefilmd.

Vraag is: mag dit zomaar? Heeft café eigenaar geen toestemming nodig van de andere eigenaren van dit pand of van de huurders?

Als ik goed begrijp wat ik heb gelezen, heeft hij sowieso toestemming nodig van de buurvrouw met wie hij de oprit deelt,omdat hij ook haar domein filmt. Over gedeelde panden met huurders kan ik echter geen informatie vinden.

Ook heb ik gelezen dat een camera geen op zichzelf staande maatregel mag zijn. Nu laat cafehouder altijd de benedenvoordeur én de deur daarachter naar zijn café open staan, dus iedereen kan vrij naar binnen wandelen (ook naar boven waar de appartementen zijn), maar hij plaatst wel een camera?

Voordat ik ga praten met café eigenaar, een man die ik beetje eng vind na eerdere conflicten, ik ben nogal snel overrompeld als iemand een grote mond tegen me opzet, wil ik graag weten wat de wet hierover precies zegt en of ik kan vragen de camera te verwijderen.
anoniem_63c1db6b0b36d wijzigde dit bericht op 02-10-2018 13:05
17.73% gewijzigd
Habbekratz schreef:
14-07-2018 13:51
Nee het is een openbare ruimte van het pand daar mogen de klanten van de cafebaas naar binnen om in zijn cafe te komen en mogen de bovenburen (recht van overpad zeg maar)naar boven.
Nee. Klanten komen door een van de twee voordeuren van het café aan de andere kant van het pand naar binnen. Behalve de huurders en de café eigenaar heeft niemand iets bij de deur met camera te zoeken. Daarom snap ik ook niet waarom die altijd wagenwijd open moet staan maar dan wel een camera om de boel te bewaken?

Of je wel of niet altijd maar overal gefilmd wil en mag worden lijkt me een andere discussie.
Rookgordijn1 schreef:
14-07-2018 15:30
Nee. Klanten komen door een van de twee voordeuren van het café aan de andere kant van het pand naar binnen. Behalve de huurders en de café eigenaar heeft niemand iets bij de deur met camera te zoeken. Daarom snap ik ook niet waarom die altijd wagenwijd open moet staan maar dan wel een camera om de boel te bewaken?
Heb je gevraagd waarom de deur altijd openstaat? Wat heeft de cafébaas voor reden?
Als die achterdeur ook de nooduitgang van het café is, dan mag die niet op slot, want een nooduitgang moet van binnenuit altijd te openen zijn. ( Dat betekent niet dat iedereen er zomaar van buitenaf naar binnen moet kunnen, maar zo’n deur is inbraakgevoelig.
Ik zou eerst eens bij je verhuurder navragen of die toestemming heeft gegeven en her probleem daar neerleggen, want het lijkt mij wel degelijk een schendig van je privacy.
En mensen die dat onbenullig vinden hebben vast niet zelf ook een camera 24/7 op hun voordeur gericht staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een lange regenjas en een integraalhelm op doen als ik langs die camera loop of sta te roken, en dan iedere keer scheerschuim op die camera spuiten....worden ze bloednerveus van.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
Is het wel een echte camera en geen dummy om mee af te schrikken?

Ik zou mij er in ieder geval niet druk om maken. Het is alleen maar veiliger.
forumfossiel schreef:
14-07-2018 15:39
Als die achterdeur ook de nooduitgang van het café is, dan mag die niet op slot, want een nooduitgang moet van binnenuit altijd te openen zijn. ( Dat betekent niet dat iedereen er zomaar van buitenaf naar binnen moet kunnen, maar zo’n deur is inbraakgevoelig.
Ik zou eerst eens bij je verhuurder navragen of die toestemming heeft gegeven en her probleem daar neerleggen, want het lijkt mij wel degelijk een schendig van je privacy.
En mensen die dat onbenullig vinden hebben vast niet zelf ook een camera 24/7 op hun voordeur gericht staan.
De deur kan niet op slot. Als hij dicht is, kan hij van binnen altijd geopend worden. Van buiten heb je echter een sleutel nodig.
Snap het probleem niet zo, het gaat duidelijk om het cafe en wie daar zoal binnenkomen of weggaan. Het lijkt me niet dat hij een camera heeft opgehangen om jou en een evt. vriend die buiten gaat roken in de gaten te houden.

Ik erger me meer aan hele vage beelden van al dan niet dronken vechtersbazen die iemand ongestraft het ziekenhuis in kunnen trappen omdat niemand kan bewijzen wie er nou precies die onschuldige voorbijganger in elkaar trapten, wie er toekeek of wie er hulp ging halen. Ook als iemand juist het slachtoffer te hulp schiet is dat duidelijk.

Vraag hem eens waarom hij die camera op heeft gehangen en hoelang hij de beelden bewaart. Zou het je gerust stellen als hij dagelijks de beelden wist als er niets bijzonders gefilmd is?

Ik denk dat je je er beter bij neer kan leggen, als je straks een keer lastig wordt gevallen door mensen die uit dat café komen heb je wel bewijs :idee:
Kan je nog plezier van hebben als je een beschrijving moet geven en je komt niet verder dan: hij had kort opgeschoren haar, een trainingspak en gympies aan.

Overal hangen camera's en al heel wat keren heeft dat ervoor gezorgd dat daders opgepakt konden worden; beelden liegen niet, je geheugen laat je al snel in de steek en 1 verklaring is geen verklaring..

Ben je je ervan bewust dat je ook in de meeste winkelstraten continue gefilmd wordt? Dat maakt het mss wat makkelijker te verteren: het is niet anders, als je niet gefilmd wil worden kan je niet met de trein reizen, winkelen en ga zo maar door.
@Lenn, nogmaals, het gaat niet om de ingang van het café. Het is de achteringang van het café en de benedenvoordeur van de huurders. Cafégasten komen niet door die deur. Alleen de huurders en soms het personeel van het café maken gebruik van die deur. Voor mijn gevoel toch wel iets anders dan het station of de hoofdingang van een café..

Het is een super rustige kroeg in een dorp, nooit problemen met dronken mensen.

En ja, ik vind het vervelend dat ik altijd gefilmd word, ook al doe ik niks verkeerd. Maar nogmaals, ook dat is een andere discussie.
forsyth schreef:
14-07-2018 12:09
https://ictrecht.nl/factsheets/cameratoezicht/

Volgens mij mag het gewoon. Hangt er wel een bordje met aankondiging dat er gefilmd wordt?
Ja, deze is echter alleen zichtbaar als je van de ene kant komt aanlopen en niet van de andere kant.
Frizz schreef:
14-07-2018 13:12
Maar op zichzelf is het dus onbenullig. Waar ben je bang voor?
Moet ik ergens bang voor zijn? Mag ik het niet gewoon irritant vinden om iedere dag gefilmd te worden? Ook al ben ik niet de eigenaar maar de huurder, het voelt toch als privé domein. Overal word je al in de gaten gehouden en nu ook nog als ik even in mijn pyjama de vuilniszak buiten zet.
Alle reacties Link kopieren
To, ik vind dat je gelijk hebt, hoor, om je goed te informeren.

Als blijkt dat het niet mag, haalt hij de camera maar weg. Die regelgeving is er niet voor niets.
Ik zou even langs het juridisch loket gaan.

En aan je vriend vragen of hij elke keer dat hij langs een camera komt even z’n lul laat zien.
Tijdschriftenverslindster schreef:
14-07-2018 13:24
Vraag het kosteloos aan www.juridischloket.nl
Ze reageren per mail binnen een paar dagen.
Bedankt voor die tip. Ik had iets gevonden over de Autoriteit Persoonsgegevens die je kan bellen met vragen over dit soort zaken, maar bij het juridisch loket kan ik ook alvast vragen in hoeverre een café geur- en geluidsoverlast mag veroorzaken.
Rookgordijn1 schreef:
14-07-2018 20:51
Bedankt voor die tip. Ik had iets gevonden over de Autoriteit Persoonsgegevens die je kan bellen met vragen over dit soort zaken, maar bij het juridisch loket kan ik ook alvast vragen in hoeverre een café geur- en geluidsoverlast mag veroorzaken.
Ja mozes kriebel. Ga dan ook niet boven een café wonen. Is verhuizen niet een optie?

Ik vrees trouwens dat je door nog veel mee camera's elke dag gefilmd wordt. Op straat, op het station, in de bus.....

Ik zou meer stampij maken over mijn eigen toegangsdeur die altijd open staat dan om een camera denk ik. Woon zelf tussen allemaal winkels, dus ik gok dat er wel meer camera's mijn doen en laten filmen.
Rookgordijn1 schreef:
14-07-2018 19:53
Het is de achteringang van het café en de benedenvoordeur van de huurders. Cafégasten komen niet door die deur. Alleen de huurders en soms het personeel van het café maken gebruik van die deur.
Dus die deur is wel een nooduitgang deur?
De cafegasten en personeel moeten dus bij nood ook die deur uit of is er in het cafe zelf ook nog een nooduitgang?
Alle reacties Link kopieren
Wat iedereen er van denkt heeft verder weinig te maken met je rechten. Als je wil weten hoe het zit, kijk je eens rond op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens. Zal je nog verrassen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
MiniMe3 schreef:
15-07-2018 10:51
Ja mozes kriebel. Ga dan ook niet boven een café wonen. Is verhuizen niet een optie?

Ik vrees trouwens dat je door nog veel mee camera's elke dag gefilmd wordt. Op straat, op het station, in de bus.....

Ik zou meer stampij maken over mijn eigen toegangsdeur die altijd open staat dan om een camera denk ik. Woon zelf tussen allemaal winkels, dus ik gok dat er wel meer camera's mijn doen en laten filmen.
Tja, soms is de situatie zo dat je even niet veel keuze heb. Een dak boven je hoofd is ook wat waard.
Bovendien, ook cafés hebben te maken met allerlei regels omtrend verschillende soorten overlast. Voorheen zat er een andere eigenaar die zich wel netjes aan de regels hield en geen overlast veroorzaakte.
Op termijn ga ik zeker verhuizen, maar dat is nu even niet mogelijk.

En ik weet dat ik overal gefilmd word, dat is de vraag niet.
Habbekratz schreef:
15-07-2018 11:06
Dus die deur is wel een nooduitgang deur?
De cafegasten en personeel moeten dus bij nood ook die deur uit of is er in het cafe zelf ook nog een nooduitgang?
Durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Aan de voorkant van het café zijn twee ingangen.
Om bij de deur te komen waar de camera hangt, moet je eerst door een deur achter de bar, dan kom je in een hal met trap naar boven, daarna door de achterdeur van het café die tegelijk mijn voordeur is.
Ook als die deur gewoon dicht is, kan hij gewoon open, van binnen althans. Kan niet op slot.
JollyRider schreef:
15-07-2018 12:05
Wat iedereen er van denkt heeft verder weinig te maken met je rechten. Als je wil weten hoe het zit, kijk je eens rond op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens. Zal je nog verrassen.
Die wilde ik maandag dus even bellen. Heb al op de site rond gekeken maar kon geen antwoorden vinden voor specifiek deze situatie.
gelderka schreef:
15-07-2018 12:39
Wat moet jij op die oprit als jij zelf altijd de achterdeur gebruikt?
Begrijpend lezen is blijkbaar moeilijk. Ik zal proberen heel simpel uit te leggen hoe ik mijn woning moet betreden:
Ik loop over de oprit (recht van overpad), open mijn benedenvoordeur (die dus tegelijk de achterdeur van het café is want hun hoofdingang ligt aan de andere kant van het pand), ik betreed het halletje, ga daar met de trap naar boven, loop over de gang en open de voordeur van het appartement.

Begrijp je dat?
Alle reacties Link kopieren
Rookgordijn1 schreef:
15-07-2018 15:39
Begrijpend lezen is blijkbaar moeilijk. Ik zal proberen heel simpel uit te leggen hoe ik mijn woning moet betreden:
Ik loop over de oprit (recht van overpad), open mijn benedenvoordeur (die dus tegelijk de achterdeur van het café is want hun hoofdingang ligt aan de andere kant van het pand), ik betreed het halletje, ga daar met de trap naar boven, loop over de gang en open de voordeur van het appartement.

Begrijp je dat?
:popcorn:
aliva schreef:
14-07-2018 20:08
To, ik vind dat je gelijk hebt, hoor, om je goed te informeren.

Als blijkt dat het niet mag, haalt hij de camera maar weg. Die regelgeving is er niet voor niets.
Laat je nog even weten hoe het is geregeld to met je rechten in verband met die camera?
Ik ben best nieuwsgierig of dit nou mag of niet.
stroman schreef:
14-07-2018 20:13


En aan je vriend vragen of hij elke keer dat hij langs een camera komt even z’n lul laat zien.
En dit natuurlijk! :proud:
Even een update. Ten eerste, café eigenaar blijkt niet de eigenaar maar ook gewoon een huurder. Hij doet alleen alsof hij de eigenaar is.

Ik had aangegeven bij mijn huurbaas dat ik de camera niet prettig vond.
Huurbaas heeft overlegd met de andere twee eigenaren in dit pand, en de uitkomst is twee tegen een dat de camera inderdaad inbreuk is op de privacy van de huurders en bovendien was het niet aan de huurder om deze zonder toestemming van de eigenaar op te hangen.
De eigenaar van het café is een beetje pissig dat zijn huurder zichzelf presenteert als eigenaar en ook zo handelt.
De huurder van het café is ook een beetje pissig, op mij, en heeft me bedreigt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de drukte niet. Irritant dat "filmen"? Waarom, krijg je er jeuk van of uitslag?
Mja, ik heb zelf overal camera's hangen. Vond het zelf niet zo nodig maar vriend wel. En eerlijk is eerlijk zeker nu de politie in actie moest komen en ik allerhande complimenten kreeg voelt het wel veiliger. Die dingen staan echt niet dag en nacht op te nemen hoor. Dus ik snap je niet zo goed, ik zou er blij mee zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven