Geld & Recht alle pijlers

CAO vs contract

24-11-2010 09:41 9 berichten
Hi allemaal,

Ik snap even iets niet mbt mijn contract op mijn werk. Misschien dat iemand hier iets weet?

Ik ben sinds dit september in dienst bij mijn werkgever. Ik ben ingedeeld in een bepaalde schaal.

In de CAO staat dat ik per 1 januari een trede omhoog ga in de schaal. Dit gebeurt alleen niet als je slecht functioneert (en dat is tot dusver nog niet het geval ). In mijn contract staat echter dat ik, omdat ik nog maar kort in dienst ben, ik niet een trede omhoog ga. Gewoon sowieso niet.

Nu roepen mijn collega's dat dit niet mag, omdat de CAO mijn individuele contract overruled. Da's allemaal leuk en aardig, maar ik kan dat niet vinden en ik weet dus niet of dit klopt. Weet iemand hier iets meer over? Is het altijd zo dat de CAO leidend is, of kun je in je contract andere afspraken maken?

Kijk, het contract is al getekend, ik wilde hier gewoon werken dus ik heb me er toen niet druk over gemaakt. Maar binnenkort is mijn beoordelingsgesprek waarin normaal gesproken wordt gekeken naar tredes e.d. En bij mij dus niet, omdat dit zo in mijn contract staat.

En ik wil best even bij P&O gaan vragen, maar dan wil ik even iets meer weten dan dit ik bedoel, als ik wat meer salaris zou kunnen/moeten krijgen zou dat natuurlijk fijn zijn!

(Ik zeg ivm met herkenning liever niet welke CAO het is, maar ik heb 'm goed gelezen en er staat echt dat over die trede e.d.)
Vage CAO regeling wel. Dan moet je iedereen die in december begonnen is in januari ook een periodiek geven? Stom. Na een jaar lijkt me prima. Eerst maar eens bewijzen.

Maar dat vroeg je niet . Ik weet het niet precies maar volgens mij bepaald de CAO mits in voordeel werknemer.
Ik kan me bij de CAO Welzijn herinneren dat zo'n uitzondering gemaakt kan worden, maar dat je dan na een jaar een trede omhoog zou gaan op de 1e van de maand waarop je in dienst bent getreden. Is zoiets bij jou misschien ook het geval?
quote:Suze02 schreef op 24 november 2010 @ 10:09:

Vage CAO regeling wel. Dan moet je iedereen die in december begonnen is in januari ook een periodiek geven? Stom. Na een jaar lijkt me prima. Eerst maar eens bewijzen.

Maar dat vroeg je niet

Nee

Op zich snap ik je wel, maar om nou tot 2012 te wachten met een salarisverhoging vind ik ook weer een beetje jammer. Wat dat betreft vind ik de constructie van ikbenanoniem wel leuk.

En ik vraag me nog steeds af waar dit te vinden is, wettelijk/juridisch zeg maar. Of het klopt.
Voor zover ik weet is je contract leidend. De CAO is wel wettelijk geregeld maar werkgever en werknemer kunnen daar vanaf wijken.
Alle reacties Link kopieren
De constructie van ikbenanoniem is de enige constructie die ik ken. Cao zkh, gz en vv. Jou constructie is afwijkend. Ik zou dus gaan onderhandelen op kantoor en vragen of je periodiek kan krijgen in september van ieder jaar.
Ja, onderhandelen vind ik dus moeilijk. Na 1 juli in dienst betekent hier geen trede erbij per 1 januari, omdat 'je

niet beoordeeld kan worden in zo'n korte tijd'. ik was bij het tekenen/onderhandelen te overdonderd om daar wat goeds op te zeggen...

Ik krijg alleen nu dus wel een beoordelingsgesprek. En ik weet niet zo goed of het nou de bedoeling is om daarin te 'onderhandelen'. Of dat ik heel onschuldig even bij P&O ga buurten om te kijken of er een regeling per 1 september mogelijk is (maar ik heb 'maar' een jaarcontract).

Pfft, moeilijk, moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt niet te kort gedaan. Volkomen normale gang van zaken in elk fatsoenlijk bedrijf. Het geeft geen pas om iemand die slechts een deel van het jaar in dienst is geweest, dezelfde, bij goed functioneren, periodieke verhoging te geven als iemand die een jaar in dienst is geweest. Vandaar dat er arbitrair een streep is getrokken, i.c. 1 juli, waarna je niet mee doet.
Opinions just like love do not pay any bills
Op zich snap ik dat ook wel. De vraag is dus of dat ook voor (heel) goed functioneren geldt. Want ik doe het wel goed, al zeg ik het zelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven