Cash stuffen
donderdag 2 oktober 2025 om 21:04
Natuurlijk kan bijhouden simpel en heel uitgebreid, en ik snap ook wel het nut van zorgen dat je een globaal idee van hoeveel je te besteden hebt.
Wat ik in elk geval voor mezelf niet snap is het nut van exact in kaart brengen waar je elke euro aan hebt uitgegeven. Ik weet ook zonder een overzicht wel wat de grote vaste lasten zijn, of we nog veel vrij te besteden hebben of dat ik die maand al veel heb uitgegeven aan ‘fun’. Dat gaat vanzelf prima.
Ik bedoel: als je veel geld aan bijv kleding uitgeeft, of aan horeca, of wat dan ook, dan weet je dat toch wel, en als je in je overzicht ziet dat je dat hebt gedaan, geeft dat dan veel nieuwe inzichten?
Ik bedoel het niet als kritiek hoor want als iets werkt dan werkt het natuurlijk.
Maar het voelt voor mij als iets waar ik niets aan zou hebben.
Wat ik in elk geval voor mezelf niet snap is het nut van exact in kaart brengen waar je elke euro aan hebt uitgegeven. Ik weet ook zonder een overzicht wel wat de grote vaste lasten zijn, of we nog veel vrij te besteden hebben of dat ik die maand al veel heb uitgegeven aan ‘fun’. Dat gaat vanzelf prima.
Ik bedoel: als je veel geld aan bijv kleding uitgeeft, of aan horeca, of wat dan ook, dan weet je dat toch wel, en als je in je overzicht ziet dat je dat hebt gedaan, geeft dat dan veel nieuwe inzichten?
Ik bedoel het niet als kritiek hoor want als iets werkt dan werkt het natuurlijk.
donderdag 2 oktober 2025 om 21:22
Ik houd niet van globaal. Ik houd van nauwkeurig en precies.
Daarom doe ik het.
En mijn Excel ziet ook hoeveel ik heb uitgegeven ten opzichte van vorig jaar (rond deze tijd) en allemaal leuke andere dingetjes.
Ik vind het gewoon echt leuk, geld. Sparen en besparen, beleggen. Geld zien groeien.
Daarom doe ik het.
En mijn Excel ziet ook hoeveel ik heb uitgegeven ten opzichte van vorig jaar (rond deze tijd) en allemaal leuke andere dingetjes.
Ik vind het gewoon echt leuk, geld. Sparen en besparen, beleggen. Geld zien groeien.
Gewoon _melon met login problemen
vrijdag 3 oktober 2025 om 10:15
Ik gebruik ook een excel sheet en niet omdat ik anders ongeorganiseerd geld uit geef maar omdat ik dan een handig overzicht heb of de vaste lasten allemaal afgeschreven zijn. Die worden allemaal automatisch afgeschreven en mijn vriendin heeft ooit met iets gehad dat daar een fout was geweest en men er na 6 maanden achter kwam dat die fout er zat. Ze kon dus even 6 maanden vaste last aftikken. Dit voorkom je dus met een halve minuut per dag even je overzichtje checken
vrijdag 3 oktober 2025 om 10:40
Wombat schreef: ↑02-10-2025 21:04Natuurlijk kan bijhouden simpel en heel uitgebreid, en ik snap ook wel het nut van zorgen dat je een globaal idee van hoeveel je te besteden hebt.
Nou, ik denk dat dit alleen werkt als je genoeg hebt voor je uitgaven (inclusief fun-uitgaven). Ik hou het ook globaal bij, maar dat komt vooral omdat ik de luxe heb dat er aan het einde van de maand altijd geld overblijft. Het kan best dat ik elke maand een paar honderd euro uitgeef aan fun, maar dat kan ook. Ik hoef het niet bij te houden en ik weet ze ook niet allemaal uit mijn hoofd. Maar als je elke maand een paar honderd euro tekort komt of niet kan sparen, kan ik me voorstellen dat je al die kleine uitgaves wel gaat bijhouden. Die tellen namelijk best snel op tot een paar honderd euro.
vrijdag 3 oktober 2025 om 11:50
Voor ons gaf het veel nieuwe inzichten, er ging veel geld uit naar onzin/rommel terwijl wij veel meer waarde hechten aan ons huis onderhouden en vakantie, en daar was juist weinig geld voor. We hadden helemaal niet door dat we zo veel troep kochten.
Nu alles in potjes is verdeeld, is er niet genoeg geld in het potje om onzin en rommel te kopen waardoor we minder troep in huis hebben, en een klein beetje opzij kunnen leggen voor de dingen die we wel belangrijk vinden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in