Geld & Recht alle pijlers

Co-ouderschap en KA

09-12-2011 01:06 261 berichten
Mijn 1e vrouw en ik hebben bij onze scheiding een onderlinge overeenkomst voor co-ouderschap gesloten. Onze zoon (toen 2, nu 6) verbleef elke week 4 dagen bij haar en 3 dagen bij mij. Ik betaalde ¤85 KA voor dat verschil in dagen verzorging. Achteraf gezien is dat belachelijk, aangezien zij door de GBA inschrijving van onze zoon op haar adres aanspraak kon maken op duizenden ¤ heffingskortingen en de KBS.

Mijn 2e vrouw vertrok afgelopen maart met onze dochter (toen 6 mnd oud) uit onze gezamenlijke woning en ging 90km verderop wonen. Ik betaal ¤150 KA voor mijn dochter via een beschikking (verzoekschrift van 2e vrouw zonder verweer van mijn kant).

Volgen jullie het nog?

Augustus dit jaar verbreekt mijn 1e vrouw de co-ouderschapsovereenkomst door 70km hier vandaan met een andere man te gaan samenwonen en onze zoon mee te nemen. Hij gaat nu daar naar school. Ik heb bezwaar gemaakt maar ze heeft haar zin doorgezet.

Deels via de gezamenlijke advocaat van mijn exen (jawel) en daarna onderling (ik tegen 2 exen die samen optrekken) zijn we gedrieën tot overeenstemming gekomen dat mijn kinderen nu 1 weekend in de 2 weken gezamenlijk bij mij doorbrengen.

1e vrouw stuurt nu bericht dat ze, vanwege haar ‘verhuizing’ met onze zoon nu ook ¤150 KA eist.

Ik kan ondertussen amper de boodschappen nog betalen. Laat staan nieuwe kleren kopen of iets leuks doen met de kinderen. God verhoede dat ik mijn baan kwijtraak.

Ik ben van mening dat mijn 1e vrouw zelf de financiële gevolgen van het éénzijdig verbreken van onze wettelijk bindende co-ouderschapsovereenkomst mag dragen, maar ik ben me ondertussen ernstig bewust van de (advocaat)kosten van civiele procedures en de willekeur van rechterlijke uitspraken aangaande het toekennen van KA.

Inhuren van een advocaat en/of een procedure bij de rechtbank sleuren me beiden vroeger of later de schuldsanering in zonder uitzicht op verbetering van de situatie. Wat is wijsheid?

(het onbeschrijflijke verdriet van een vader die niet voor z'n kinderen mag zorgen heb ik achterwege gelaten)
.
Alle reacties Link kopieren
Klopt idd , we horen 1 kant van het verhaal en het is vaak ook actie /reactie.

Daar ontkom je niet aan als 1 iemand eenmaal de kont tegen de krib gooit, breekt de ander uiteindelijk ook en dan is een verstandhouding zo aan diggelen.
Oplossing 1 is dus geld. Wat zie je als mogelijkheden om dit aan te pakken?

Op dit moment is het probleem nog hypothetisch: je ex heeft een mail gestuurd maar nog geen juridische stappen ondernomen. Als ze die onderneemt, heb je 2 keuzes: geen verweer voeren of een advocaat in de arm nemen.

Beide opties kosten geld. Je zou kunnen beginnen met een schatting te maken van die kosten en ze met elkaar te vergelijken. Zo

krijg je meer duidelijkheid over de financiële kant van je beslissing. Ik heb het idee dat je die kant en de andere aspecten (zoals contact met je kinderen, hun belangen) moeilijk kunt scheiden. Duidelijkheid helpt om een keuze te maken.

Heb je genoeg informatie om dat bij benadering uit te rekenen? Weet je bv. hoeveel de geëiste alimentatie jou netto gaat kosten? Heb je uitgezocht of je met jouw inkomen recht hebt op toegevoegde rechtsbijstand (evt. door middel van wijziging van het peiljaar)?

Als je dit hebt uitgerekend, kun je redelijk goed inschatten wat de financiële gevolgen van je beslissing zijn.

Er is nog een derde optie en dat is niet afwachten of je ex naar de rechter gaat, maar een tegenvoorstel doen of voorstellen om te onderhandelen. Dat kan samen of met een advocaat, mediator of wederzijds vertrouwde derde erbij. Een advocaat of mediator kost geld, de andere opties zijn kosteloos. Dat is dus winst ten opzichte van de andere opties.

Je hebt dan de kans je financiële situatie aan je ex uit te leggen en aan te tonen. Wellicht ziet ze dan in dat er weinig bij je te halen valt en zal ze geneigd zijn haar eisen bij te stellen. Je kan ook denken over mogelijkheden om haar bv. een hogere bijdrage in het vooruitzicht te stellen als jouw financiële positie verbetert. Als stok achter de deur kun je aangeven dat je om volledige toewijzing van je zoon wilt vragen als zij naar de rechter gaat.

Wat vind je van het idee om de financiële gevolgen van de verschillende opties op een rijtje te zetten?
Ga in therapie!
Moeten we met de pet rondgaan?
quote:Aubrey schreef op 11 december 2011 @ 12:34:

Moeten we met de pet rondgaan?

Dus omdat het een penis tussen de benen heeft zouden we met de pet rond moeten gaan, terwijl het gewoon een kwestie van geen zin hebben om te "betalen "aan het onderhoud van zijn eigen kids, die hij willens en wetens toch echt zelf op de wereld heeft gezet en te slap is om het zelf groot te brengen?

Gaan we dan ook voor alle vrouwen die wel hun verantwoording voor hun kroost nemen die wel in hun uppie voor hun kids zorgen met de pet rond?, lijkt me dan wel zo eerlijk.
RonnieMitchel, volgens mij mis je het sarcasme/de ironie in de opmerking van Aubrey. Als je de rest van haar reacties leest, zul je dat wel zien.
quote:Kakelvers schreef op 11 december 2011 @ 11:57:

[...]

We horen maar één kant van het verhaal en weten dus niet wat de rol van Armand in werkelijk is.

Als er sprake was van co-ouderschap zal Armand ook deels kinderopvang gehad moeten hebben voor het kind. Armand werkt geeft immers aan vijf dagen per week te werken en kind was drie dagen per week bij hem. Hoe werden die kosten dan voldaan? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de moeder haar kind elk weekend naar vader liet gaan(bijv. vrijdag t/m zondag) terwijl moeder nu kiest voor de volledige zorg voor kind.Die moeder zal niet voor niks de veledige zorg op zich nemen, en ik kan me er wel wat bij voorstellen als je ex je steeds aan je hoofd zeurt dat hij geen zin heeft om mee te betalen voor de opvoeding van zijn eigen kind, misschien kreeg ze wel zulke braakneigingen van deze sneue man dat ze er voor gekozen heeft om nooit meer last van hem te hebben , live.
quote:flowerbombje schreef op 11 december 2011 @ 15:43:

RonnieMitchel, volgens mij mis je het sarcasme/de ironie in de opmerking van Aubrey. Als je de rest van haar reacties leest, zul je dat wel zien.Die heb ik wel gezien, ik doe er alleen even een schepje er boven op, een loser die zeikt dat hij iets voor zijn kinderen over moet hebben, kan van mij er een trap bovenop krijgen.
Dat komt dan niet helemaal over. Lijkt net alsof je Aubrey de grond in trapt.
@RonnieMitchel, ik begrijp je woede. Absoluut.

Maar ik vind TO niet volledig met zijn info. Vragen worden niet of onvolledig beantwoord. Hoe bracht hij zijn kind onder terwijl hij werkte? Is de draagkracht van zijn ex omhoog gegaan nu zij samenwoond?

Elke situatie is weer anders.

Ennuh, inderdaad het lijkt nu net of je Aubrey aanvalt.
Zo... Je kijkt even de andere kant op en de hel is losgebarsten. Ik kan het niet helpen dat de grootste schreeuwers hier:

*een ex hebben die wèl een klaploper is

*een ex hebben die niets om z'n kinderen geeft

*een ex hebben die smakken met geld verdient maar weigert dat aan z'n kinderen te betalen.

Het gaat hier om mijn k#t-ex, niet jullie k#t-ex.

Ik ben een vader die graag voor z'n kinderen wil zorgen maar van 2 kanten tegelijk gepakt is dit jaar. En ik verdien niet veel geld nee. De feiten staan in de OP maar dat heeft velen niet gehinderd om me aan de hand van niet-bestaande feiten door de modder te sleuren.

Ik bedoel: het is een man, dus die moét wel niet deugen, nietwaar?

Ik verbaas me erover dat een figuur als ronnie nog niet geopperd heeft dat ik m'n vrouwen sloeg en m'n kinderen misbruikte. Of omgekeerd. Of allebei. Anyone?

Zoals ik al eerder merkte, verzandt een topic na een pagina of 4 eigenlijk altijd in bagger. Hartelijk dank aan degenen die serieus en integer reageerden. Special thnx Dubiootje.

Ik hou dit topic voor gezien.
Ik vind je opmerkingen sowieso onder de gordel Ronniemitchel.

Dubiootje, goeie tips.

Armand, tijd om actie te ondernemen. Er zijn genoeg tips gegeven. En laat je niet kisten door die opmerkingen. Heel veel sterkte! Is echt niet makkelijk dit..
Armand: ik weet uit een eerder topic hoe je ermee zat dat je je kinderen veel minder ziet dan je zou willen. En inderdaad, als een ex niet wil, dan heb je uiteindelijk geen poot om op te staan. Of die ex nu een man of een vrouw is. EN dat is hard en erg zuur.

En extra zuur als je daardoor meer moet gaan betalen, omdat dit het gevolg is geweest van een eenzijdig besluit. Je wordt als het ware van 2 kanten genaaid. Maar lezers kunnen hier niets aan doen. Behalve tips geven.
Graag gedaan, Amand. Ik val trouwens in de eerste twee categorieën, maar dat is voor mij geen reden om mijn situatie op alle topics te projecteren. Bij sommige topics doe ik dat overigens wel

Je kan ook mensen onder de negeerknop zetten of postings gewoon negeren als je toch nog iets aan dit topic wilt hebben. Er worden namelijk ook goede adviezen gegeven en het zou fijn zijn als je daar iets mee kon doen. Ik vind je situatie heel verdrietig om te horen, voor alle partijen, en ik heb het idee dat je helemaal klem zit. Maar er zijn wel dingen die je kan doen, dingen waar je wel invloed op hebt. Je bent deels verlamd doordat je je vooral richt op de dingen waar je geen invloed op hebt.

Ik hoop dat je niet in een hoekje gaat zitten wachten tot iemand de volgende klap uitdeelt maar het heft in eigen handen neemt.
Ga in therapie!
[quote]

@ Amand: weet je al van het bestaan van de Dwaze Vaders ? Ik zie net dat zij een gratis spreekuur hebben. (alleen voor donateurs?) Zij kunnen je vast verder helpen, al is het maar advies over een goede advocaat.

Deze vraag stelde ik al 5 pagina's geleden, maar je geeft geen antwoord. Ik denk dat zij je misschien verder kunnen helpen. Hebben in elk geval al vaker dit soort zaken aan de hand gehad.

Succes en sterkte met deze situatie. Ik hoop in elk geval dat je jouw kinderen kunt blijven zien. (en ja, ik ben er ook zo één met een k#t-ex. Neemt niet weg dat ik echt wel snap dat het ook anders kan.)

quote:amand1969 schreef op 11 december 2011 @ 20:38:

Zo... Je kijkt even de andere kant op en de hel is losgebarsten. Ik kan het niet helpen dat de grootste schreeuwers hier:

*een ex hebben die smakken met geld verdient maar weigert dat aan z'n kinderen te betalen.

Ik ben een vader die graag voor z'n kinderen wil zorgen maar van 2 kanten tegelijk gepakt is dit jaar. En ik verdien niet veel geld nee. De feiten staan in de OP maar dat heeft velen niet gehinderd om me aan de hand van niet-bestaande feiten door de modder te sleuren.

Ik verbaas me erover dat een figuur als ronnie nog niet geopperd heeft dat ik m'n vrouwen sloeg en m'n kinderen misbruikte. Of omgekeerd. Of allebei. Anyone?

Zoals ik al eerder merkte, verzandt een topic na een pagina of 4 eigenlijk altijd in bagger. Hartelijk dank aan degenen die serieus en integer reageerden. Special thnx Dubiootje.

Ik hou dit topic voor gezien.

Beste Armand, ik vind het zo jammer en verspilde energie dat je zo boos reageert terwijl een aantal forummers je toch echt goed tips geven en gerichte vragen stellen.

Zelf heb ik je een paar zaken medegedeeld, iets waar je echt eens over na moet denken. Ik heb het vervolgens nog eens herhaald maar je reageert helemaal niet. Nogmaals.... jammer.

Ik wil je overigens veel sterkte wensen, want ik kan me goed in je situatie verplaatsen en vind het oprecht lullig voor je.
Armand ik vind het ook jammer dat je niet actief reageert op de tips en vragen.

Maar misschien wil je alleen maar spuien.

Nogmaals wat ik al eerder melde lijkt mij de situatie niet makkelijk, alleen mis ik informatie in je verhaal of je daadwerkelijk wil vechten om je kids meer te kunnen zien.

Of dat het gewoon je alleen gaat om het meer betalen.

Heb je al bij de dwaze vaders geinformeerd?
Ik ben volgens mij ook heel aardig tegen je geweest. Helaas ben jij niet de enige die in dit schuitje zit.

Sorry als ik niet duidelijk genoeg ben geweest.
quote:amand1969 schreef op 11 december 2011 @ 20:38:

Ik hou dit topic voor gezien.Ik heb geen kutexen en ik heb geen kinderen dus ik spreek niet vanuit enige frustratie. Wat mij bij jou (ook in andere topics) opvalt is dat je een redelijk verbitterde manier van reageren hebt die niet erg kies is. Op zich vind ik dat begrijpelijk omdat de gebeurtenissen bij jou allemaal vers zijn en jij het nog een plaatsje moet geven, maar je hoeft andere forummers die hier moeite doen om met jou mee te denken (mezelf uitgezonderd want ik had geen zinnige bijdragen) niet zo af te zeiken.
Quote TO,

Laat me dit nu niet van jou verbazen dat jij daar mee aankomt, dat zegt meer over jouw denkwijze dan de mijne, echter denk ik wel: hee wel appart 2 vrouwen allebij een kind en allebij weg bij jou, en nog steeds rinkelt er geen belletje bij jou?, waar zou het toch aan liggen dat ze weg zijn bij jou , omdat jij zo'n geweldig leuke vent bent?
quote:ronniemitchel schreef op 12 december 2011 @ 13:03:

Quote TO,

Ik wil het best opperen, maar ik vind het zo flauw.

Laat me dit nu niet van jou verbazen dat jij daar mee aankomt, dat zegt meer over jouw denkwijze dan de mijne, echter denk ik wel: hee wel appart 2 vrouwen allebij een kind en allebij weg bij jou, en nog steeds rinkelt er geen belletje bij jou?, waar zou het toch aan liggen dat ze weg zijn bij jou , omdat jij zo'n geweldig leuke vent bent?
En ik verdrink jonge poesjes in een juten zak in de sloot. Vóór het ontbijt nog.
Armand..waarom reageer je juist zo op de negatieve reakties? Zoveel posts

die je ter harte zou kunnen nemen.

Wat is je doel hier met dit topic? Zeik anderen niet af..en zorg dat je je

frustratie de baas wordt. Hier gaan je kids niets aan hebben. zo'n gefrustreerde vader.

Jammer dat je bij het opstellen van het ouderschapsplan geen goed advies hebt gehad. bv op

afstand van wonen en hoe en waar in de toekomst geschillen onderling op te lossen.

Ik ken je frustratie vanuit de positie van beiden. de betalende en ontvangende. Hier zijn

geen winnaars. alleen maar verliezers en dat zijn je kids.

Gooi je frustratie overboord en richt je op hen.

ik wens je veel sterkte. ze zijn en blijven je kids. zo doorleven heeft echt niemand wat aan.

* hug..ook voor je nieuwe lover ;-)*
Amand, heb je nog nagedacht over je opties?
Ga in therapie!
Armand,

Als je op deze manier gaat communiceren komen er helemaal geen nuttige reacties meer.

Jammer, want je zit met een groot probleem en met het openen van een topic zat je kennelijk ook om feedback verlegen.

Ik hoop voor je dat je zaken kan oplossen en je je kind gewoon weer regelmatig kan zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven