Concurrentiebeding
dinsdag 13 december 2016 om 16:42
Goedemiddag, ik werk momenteel als secretaresse bij een verhuurmakelaar in het zuiden van het land. Afgelopen weekend heb ik een sollicitatie verstuurd en ik mag op gesprek komen. De werkzaamheden zijn soortgelijk en het andere bedrijf zit in dezelfde stad. Mijn huidige arbeidscontract heeft een concurrentiebeding wat inhoud dat ik binnen een straal van 15 km niet bij een concurrent mag gaan werken. Heeft het zin om op dat gesprek te gaan of zijn werkgevers hier heel strikt in?
Bedankt alvast en groetjed
Bedankt alvast en groetjed
dinsdag 13 december 2016 om 16:54
quote:RegalPrinces schreef op 13 december 2016 @ 16:49:
Hoe kan de oude werkgever erachter komen, als jij die niet als referentie opgeeft?
En dan belt de oude makelaar naar de nieuwe om wat over een huis te vragen en wie krijgt hij aan de lijn..
To, sinds dit jaar is het gebruik van concurentiebedingen aan banden gelegd. Bij contracten voor bepaalde tijd mogen ze nog maar heel weinig, en bij onbepaalde tijd moet duidelijk zijn hoe het schadelijk is voor je oude werkgever is als jij bij de concurrentie zou gaan werken.
Jouw contract is echter ouder, en ik weet niet wat voor informatie jij mee zou kunnen nemen? Ik ben wel een leek, dus ik kan je niet adviseren om het erop te wagen, maar het beding klinkt eigenlijk een beetje loos.
Hoe kan de oude werkgever erachter komen, als jij die niet als referentie opgeeft?
En dan belt de oude makelaar naar de nieuwe om wat over een huis te vragen en wie krijgt hij aan de lijn..
To, sinds dit jaar is het gebruik van concurentiebedingen aan banden gelegd. Bij contracten voor bepaalde tijd mogen ze nog maar heel weinig, en bij onbepaalde tijd moet duidelijk zijn hoe het schadelijk is voor je oude werkgever is als jij bij de concurrentie zou gaan werken.
Jouw contract is echter ouder, en ik weet niet wat voor informatie jij mee zou kunnen nemen? Ik ben wel een leek, dus ik kan je niet adviseren om het erop te wagen, maar het beding klinkt eigenlijk een beetje loos.
dinsdag 13 december 2016 om 17:25
dinsdag 13 december 2016 om 17:25
quote:Habbekratz schreef op 13 december 2016 @ 17:12:
Dan zit er niets anders op dan het boetebeding af te kopen.
Niet noodzakelijkerwijs. Een concurrentiebeding mag niet zomaar voor elke functie. Er moet sprake zijn van een bepaald zwaarwegend belang van de werkgever, want je belemmert iemands verdienmogelijkheden ermee.
En dat er een dergelijke regel in je arbeidsovereenkomst staat zegt ook niet alles. Laat je werkgever maar naar de rechter stappen om de vergoeding op te eisen en uitleggen waarom jij niet bij de concurrent zou mogen werken. Ik denk dat de rechter het gelijk van tafel veegt. Wat voor strategisch belangrijke informatie heb jij als secretaresse nou mee te brengen naar de concurrent? (Met alle respect voor het nuttige werk van secretaresses)
Dan zit er niets anders op dan het boetebeding af te kopen.
Niet noodzakelijkerwijs. Een concurrentiebeding mag niet zomaar voor elke functie. Er moet sprake zijn van een bepaald zwaarwegend belang van de werkgever, want je belemmert iemands verdienmogelijkheden ermee.
En dat er een dergelijke regel in je arbeidsovereenkomst staat zegt ook niet alles. Laat je werkgever maar naar de rechter stappen om de vergoeding op te eisen en uitleggen waarom jij niet bij de concurrent zou mogen werken. Ik denk dat de rechter het gelijk van tafel veegt. Wat voor strategisch belangrijke informatie heb jij als secretaresse nou mee te brengen naar de concurrent? (Met alle respect voor het nuttige werk van secretaresses)
dinsdag 13 december 2016 om 17:26
Mocht je oude werkgever kwaad willen als jij overstapt en je gerechtelijk hierop aanspreken, dan heeft hij geen sterke zaak, omdat jij geen directe klantenrelaties zult hebben als secretaresse. Zeker niet als jij aantoonbaar vooruit gaat met een nieuwe baan, bijv meer loon en/of een hogere functie. Mocht je worden aangenomen, dan zou ik voordat je ja zegt om de tafel gaan met je huidige werkgever om dit te bespreken. Beter gewoon netjes voorleggen dat je graag een stap in je carriere maakt, en dat het concurrentiebeding je daar niet in zou mogen beperken.
dinsdag 13 december 2016 om 17:29
quote:Erizon schreef op 13 december 2016 @ 17:25:
[...]
Zelf als secretaresse werkend hoor en zie ik veel meer dan een deel van de anderen van 't bedrijf .
Werkelijk iedereen passeert wel es via ons kantoor en wij nemen ook alle telefoons aan in eerste instantie.
Bovendien heb ik ook nog een zicht op de boekhouding.
Ik heb geen concurrentiebeding, maar mijn baas zou toch echt wel eventjes vloeken als ie hoort dat ik bij de concurrentie ga werken.
[...]
Zelf als secretaresse werkend hoor en zie ik veel meer dan een deel van de anderen van 't bedrijf .
Werkelijk iedereen passeert wel es via ons kantoor en wij nemen ook alle telefoons aan in eerste instantie.
Bovendien heb ik ook nog een zicht op de boekhouding.
Ik heb geen concurrentiebeding, maar mijn baas zou toch echt wel eventjes vloeken als ie hoort dat ik bij de concurrentie ga werken.
dinsdag 13 december 2016 om 18:14
Misschien eens de reden met je huidige baas bespreken dat je weg wil bij zijn bedrijf? Als je dezelfde functie hebt in je nieuwe baan, dan moet er iets anders zijn? Sfeer, salaris of iets dergelijks? Misschien kan/wil je huidige baas wel iets veranderen om jou bij zijn bedrijf te behouden? Is dat ook een optie?