Geld & Recht alle pijlers

Concurrentiebeding

13-12-2016 16:42 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag, ik werk momenteel als secretaresse bij een verhuurmakelaar in het zuiden van het land. Afgelopen weekend heb ik een sollicitatie verstuurd en ik mag op gesprek komen. De werkzaamheden zijn soortgelijk en het andere bedrijf zit in dezelfde stad. Mijn huidige arbeidscontract heeft een concurrentiebeding wat inhoud dat ik binnen een straal van 15 km niet bij een concurrent mag gaan werken. Heeft het zin om op dat gesprek te gaan of zijn werkgevers hier heel strikt in?

Bedankt alvast en groetjed
Exact PP, daarom ga ik er ook vanuit dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Maar de beste manier is natuurlijk om er in onderling overleg uit te komen (zonder betaling).
Voor zover ik het lees brengt de wisseling van baan voor TO geen enorme voordelen met zich mee (niet veel dichter bij huis, geen promotie, enz). De werkgever heeft een lokaal bedrijf in een lokale markt met hevige concurrentie. En in de functie van secretaresse beschikt iemand vrijwel altijd over concurrentiegevoelige informatie. Bovendien is het beding slechts heel lokaal van toepassing, namelijk binnen een beperkte straal. Ik acht de kans daarom best aannemelijk dat de werkgever TO aan het beding houdt en dat een eventuele rechter dat in stand zal houden.
quote:Principe-Prinses schreef op 13 december 2016 @ 19:51:

Mwoah, volgens mij loopt het zo'n vaart niet. Kom op zeg, het gaat niet over een multinational met enorme bedrijfsbelangen. Maar om een doodgewone buurtmakelaar.En het beschermen van het inkomen van een makelaar en zijn/haar personeel zou niet belangrijk zijn ofzo?
quote:-NummerZoveel- schreef op 13 december 2016 @ 20:02:

[...]

En het beschermen van het inkomen van een makelaar en zijn/haar personeel zou niet belangrijk zijn ofzo?Aan wat voor info moet ik dan denken bij een secretaresse? Alle info over de huizen (hoe lang ze te koop staan, of ze al eerder voor een andere prijs te koop hebben gestaan) is toch al te vinden op Funda?
quote:Erizon schreef op 13 december 2016 @ 17:25:

[...]

Niet noodzakelijkerwijs. Een concurrentiebeding mag niet zomaar voor elke functie. Er moet sprake zijn van een bepaald zwaarwegend belang van de werkgever, want je belemmert iemands verdienmogelijkheden ermee.

En dat er een dergelijke regel in je arbeidsovereenkomst staat zegt ook niet alles. Laat je werkgever maar naar de rechter stappen om de vergoeding op te eisen en uitleggen waarom jij niet bij de concurrent zou mogen werken. Ik denk dat de rechter het gelijk van tafel veegt. Wat voor strategisch belangrijke informatie heb jij als secretaresse nou mee te brengen naar de concurrent? (Met alle respect voor het nuttige werk van secretaresses)

Dit.

Echt.
quote:-NummerZoveel- schreef op 13 december 2016 @ 20:02:

[...]

En het beschermen van het inkomen van een makelaar en zijn/haar personeel zou niet belangrijk zijn ofzo?Want, wat voor groot geheim kan de secretaresse doorspelen?! Wat een onzin.
quote:montblanc schreef op 13 december 2016 @ 20:19:

[...]

Aan wat voor info moet ik dan denken bij een secretaresse? Alle info over de huizen (hoe lang ze te koop staan, of ze al eerder voor een andere prijs te koop hebben gestaan) is toch al te vinden op Funda?Prijsbeleid van de makelaar, inkoopafspraken met toeleveranciers en samenwerkingspartner, contacten van de makelaar, klantgegevens.
quote:-NummerZoveel- schreef op 13 december 2016 @ 20:56:

[...]

Prijsbeleid van de makelaar, inkoopafspraken met toeleveranciers en samenwerkingspartner, contacten van de makelaar, klantgegevens.

Bedankt.

Succes met deze/toekomstige sollicitaties To!
Ik zou het risico niet gaan lopen TO.
quote:Fee-de-Goede schreef op 13 december 2016 @ 20:19:

[...]

Dit.

Echt.

Dit.

Echt.

Niet.
Over al die concurrentiegevoelige info: Geldt daar geen geheimhoudingsplicht voor?
http://www.flexnieuws.nl/ ... kel-7653-bw/#.WFCCOvkrJaQ

Maar.. hebben we het over een onbepaalde tijd contract of bepaalde tijd?
Ik ben het eens met Gelderka,

Concurrentie beding is aan heel veel regels gebonden, maar wordt niet zomaar opzij geschoven als het aan de regels voldoet. Win goed advies in voordat je jezelf in de nesten werkt.
Keep on keeping on
quote:gelderka schreef op 13 december 2016 @ 23:06:

[...]

Zolang je er werkt wel.

Wanneer je er niet meer werkt... niet.

Jawel hoor, geheimhouding van bedrijfsvertrouwelijke informatie geldt ook na afloop van een contract, en zelfs met of zonder beding.

Je wilt je toch 100% kunnen inzetten voor je nieuwe werkgever.

Waar ligt de grens tussen 'je inzetten voor je nieuwe werkgever' en 'doorgeven geheimen oude werkgever' ? Wat is eigenlijk geheim?

Daarom bestaat het concurrentiebeding.

En ja, dat geldt gewoon en wordt niet 'zomaar' van tafel geveegd.Eens. Niet iedereen kan goed inschatten wat wel of niet als bedrijfsvertrouwelijk moet worden beschouwd. En als mensen daarin verkeerde keuzes maken, dan is het kwaad al geschied. Terugdraaien is niet mogelijk, een redelijke vergoeding vaak niet betaalbaar. En dus bestaat het concurrentiebeding ter bescherming van de belangen van de ex-werkgever, maar in zekere zin ook voor de werknemer als bescherming tegen de eventuele gevolgen van verkeerd handelen.
quote:Erizon schreef op 13 december 2016 @ 17:25:

[...]

Wat voor strategisch belangrijke informatie heb jij als secretaresse nou mee te brengen naar de concurrent? (Met alle respect voor het nuttige werk van secretaresses)Dat hangt ook af van hoe de rol van secretaresse wordt ingevuld. Bij sommige bedrijven is een secretaresse een veredelde receptioniste, terwijl er elders ook binnendienst sales activiteiten bij zitten, zeker als het niet een supergroot bedrijf is. Grote kans dat je als secretaresse van een makelaarskantoor heel veel sales leads kent.
Ik heb begrepen dat een concurrentiebeding anno 2016 niet heel sterk meer is.

De werkgever moet duidelijk aantonen dat hij er een soort van schade door lijdt als jij bij de concurrent gaat werken.

Heb je geen rechtbijstandverzekering of ben je misschien lid van een vakbond? Laat hen anders eens naar je contract en concurrentiebeding kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven