Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch ook fijn Stippel, hier denken mensen gratis met elkaar mee ;)
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Hoi allemaal! Ik wilde even laten weten dat het bij mij even radiostilte is, omdat we afgelopen weekend ons eerste kind hebben verwelkomd, en momenteel lekker in de kraamperiode zitten en aan elkaar aan het wennen zijn . Zodra ik weer energie heb om actief te forummen meld ik me vanzelf weer :)!
Gefeliciteerd Bloemetjesolifant!

Hopelijk is alles goed gegaan en kunnen jullie genieten van deze bijzondere periode. Misschien niet heel consuminderig, maar wel heel gaaf!
Gefeliciteerd bloemetjesolifant!

Hopelijk hebben jullie een fijne kraamperiode en kunn jullie van elkaar genieten ondanks dat het wennen is.
Gefeliciteerd bloemetjesolifant! Laat het maar over je heen komen allemaal. Hopelijk heb je een fijne kraamhulp!
Denk dat ik even niet mee ben. Als je eenmaal het grensbedrag bereikt hebt wat je maximaal mag inbrengen ( dus afgelost hebt om het gedeelte daarboven te schrappen), kan het soms toch interessanter worden om reserves te beleggen wanneer het rendement hiervan groter is dan de verschuldigde rente op hypotheek minus belastingteruggave?

(Was er gisteren kennelijk niet meer helemaal bij: hier kun je zowel rente als aflossingen inbrengen tot een grensbedrag van 3090 euro. Meest voorkomend is hier trouwens de annuïteitenhypotheek.)
Gefeliciteerd bloemetjesolifant!!!
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Gefeliciteerd bloemetjesolifant.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Gefeliciteerd bloemetjesolifant, geniet ervan!
Wat leuk, bloemetjesolifant! Gefeliciteeerd!
Proficiat Bloemetjesolifant!! Lekker utrusten, knuffelen met jullie baby en je laten verwennen!
Gefeliciteerd Bloemetjesolifant!!
Gefeliciteerd bloemetjesolifant

@valdemar, ik ken ook alleen de Nederlandse situatie maar beleggen kan inderdaad veel meer opleveren dan aflossen. Zelf heb ik bijvoorbeeld een hypotheekrente van 1,6%. Dan kan het rendement op beleggen al snel hoger zijn. Probleem is alleen dat je met beleggen natuurlijk ook heel veel geld kunt verliezen dus je moet het alleen doen met geld wat je kunt missen. Hier gebruikte ik voorheen en dadelijk als alles op orde is ook weer, een combinatie van aflossen en beleggen om zo de risico's te spreiden maar toch wat eerder van dat hele hypotheekbedrag af te zijn.
Gefeliciteerd, bloemetjesolifant!
Van harte bloemetjesolifant!
Wat leuk, van harte bloemetjesolifant!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Gefeliciteerd bloemetjesolifant
Toen de spaar rentes nog hoog waren, was het voordelig om niet af te lossen. Bijv. Spaar rente 3% en hypotheekrente 4% (netto 2% rekening houdend met hra). Dat is nu niet meer aan de orde met die lage spaarrentes.

In NL mag je alleen rente aftrekken, aflossing niet.
Gefeliciteerd Bloemetjesolifant! :D
Dank jullie wel :)!
Van harte gefeliciteerd Bloemetjesolifant! Veel geluk met de kleine!

Interessant dat het in België zo anders is met de belasting en hypotheek. In Nederland kennen we geen grensbedrag en mag je alleen de rente aftrekken. Lastig te vergelijken, ik zou niet weten wat wanneer in België voordeliger is.
quote:Mugske schreef op 19 november 2016 @ 15:01:

Net naar de zorgverzekering gekeken. We blijven bij Mens, inderdaad een van de goedkoopste. Goede ervaringen dit jaar. Wel aanvullende verzekering gewijzigd. Ze hebben ook een spaar programma, punten kun je ook inruilen voor korting op aanvullende verzekeringen.Mugske: als je de Menzis verzekering via PMA hebt, is nú het moment om 33 euro terug te vragen.
Allereerst gefeliciteerd Bloemetjesolifant met het moederschap!

En de mensen die toch mogen blijven op hun werk! Gefeliciteerd!

Ik wilde graag mee schrijven hier maar ik merk dat na het overlijden van mijn moeder ik mijn concentratie nog steeds niet helemaal terug heb. Het hakt er toch behoorlijk in.

Doe lang over de dingen die ik moet doen dat ik niet veel tijd over heb om op fora te lezen en al helemaal niet om mee te schrijven. Soms doe ik niets en dan zijn er zo weer 2 uur om zonder dat ik het echt door heb. Lastig maar ja. Geeft niet, komt vast wel weer goed.

Ik heb dit weekend weer even bijgelezen hier.

Het is teveel om te reageren op alles. Dat gaat niet. Maar ik ga een poging wagen! Ben er nu echt even voor gaan zitten.

Mijn uitgave patroon is ook niet meer wat het geweest is. Net alsof het niet zo boeit. Maar het boeit me wel. Het is ook niet zo dat het de spuigaten uit loopt hoor. Maar ik begrijp dat je als je geen ruimte hebt door zulke situaties wel echt in de problemen kan komen. Geen puf om te koken, ach ik bestel wel wat.....tsja, dat is niet handig, wel verklaarbaar.

Ik wil nu de boel weer proberen recht te trekken. Sinterklaas komt eraan, dat vieren we anders dan andere jaren. Minder uitgebreid. Al voor het overlijden had ik dat al aangegeven bij de kinderen. Dat het wel wat minder kon. En dat vonden ze geen probleem. Dus wat dat betreft kost het nog wel wat extra maar niet te gek. We doen 25 euro per lootje en daarnaast wil ik beide kinderen zelf nog wat geven. Boek, pantoffels, pyjama, doucheschuim oid. Beetje zakvulling met dingen die ze toch nodig hebben maar ook leuk vinden om te krijgen.

Mijn vader zijn administratie doe ik nu ook. Hij wilde graag dat ik dat ging doen, heb het ook aangeboden. Hij kan dat echt niet. Ik vind het leuk om te doen en help hem graag. Ik ga ook een volmacht krijgen voor de bank en de belastingdienst. Binnenkort moeten we dat gaan regelen.

Wat erg sneu is, is dat hij opeens geen huurtoeslag meer krijgt, inkomen blijft gelijk, de huur ook. Alleen nu woont hij alleen en verdient hij (iets) teveel.

De zorgtoeslag is ook drastisch omlaag gegaan. Had wel verwacht dat die zou halveren maar het is nog minder. Hij krijgt ruim 300 euro minder per maand.

Heb nu alles op een rijtje gezet en nu is het even bekijken wat hij per maand nodig gaat hebben voor zichzelf. Gaat goed komen maar het is wel even slikken.

Zorgverzekering moet ik ook naar kijken. Mijn jongste moet waarschijnlijk komend jaar een beugel. En de verzekering die wij nu hebben gaat de vergoeding eruit. Dus even goed naar kijken. Want beugels zijn wel een dure aangelegenheid.

Ik las ook iets over doelen voor 2017. Ik had bedacht dat ik wil proberen om 100 euro meer te gaan sparen per maand. Volgens mij moet dat lukken.

Voor 2017 heb ik een schatting gemaakt van de inkomsten en uitgaves. Ziet er wel goed uit. Denk wel dat dat moet lukken.

Aflossen denk ik niet want we willen graag een nieuwe keuken najaar 2017 of begin 2018. Even kijken wat de kosten zullen gaan zijn. En wil de spaarrekening niet te ver laten zakken. Onze auto is de jongste ook niet meer en heeft aardig wat km op de teller maar zolang hij het nog doet vind ik het prima.

Ow en Nicole, minder werken of niet is idd lastig met jou voor en tegen lijstjes maar als het financieel kan zou ik het zeker proberen!

Kan je niet deels thuis werken? Je geeft aan af en toe in de avond wat te doen. Doe je dat dan thuis of moet je daarvoor naar je werk? Als je thuis kan werken kan je misschien 1 dag thuis werken?

En anders is een tussenoplossing zo gek nog niet, dat gaat nu ook goed.

Ik werk zelf "maar" 2,5 dag en ik vind het heerlijk. De halve dag was in de kinderdagblijfperiode wel de lastigste dag. Maar wij mochten wel halve dagen afnemen. Ik werkte tot 12 en moest uiterlijk 13 uur er zijn. Dat was goed te doen. Maar dat is al aardig wat jaren geleden. Na de zomer heb ik zelfs geen kinderen meer op de lagere school.

En volgens mij was het toen allemaal wel iets soepeler te regelen met de opvang. Nu zijn er veel langere wachtlijsten als ik dat zo om mij heen hoor.

Succes met beslissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven