Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
Bloemetjesolifant, gefeliciteerd! Hetzelfde geldt voor Maïskip, wanneer ze weer meeleest/schrijft!

Hyperbole, ik sluit me aan bij Nicole, lilaemme en Worteltaart. Bewust leven inderdaad. In 'betere' tijden gooi je dan naar mijn idee niet onnodig geld weg, zou ik echt zonde vinden, of er nu wel of geen slechtere tijden komen.

Ik heb bij onvermijdelijke rekeningen juist de neiging ze meteen te betalen, dan vertroebelen ze ons spaarsaldo ook niet, want het moet er uiteindelijk toch af, dan hebben we dat maar gehad. Verder denk ik nooit in termen van 'dec is een dure maand'. Of het nu in dec of mei betaald moet worden maakt me niet uit, het moet toch.

Ook al zijn de mp opbrengsten een schijntje tov de uitgaven de komende twee maanden, het is fijn om op te ruimen en dat je er toch iets aan overhoudt. Zo spaar je gewoon weer verder.

We hebben het hier vaker besproken, iedereen doet het weer anders, maar wij werken niet met potjes. We hebben gewoon 1 spaarrekening waar alles op staat. Daar zijn dan ook regelmatig fluctuaties maar de buffer is hoog genoeg om geen zorgen te hebben over voldoende geld om rekeningen te betalen. We sparen geen vast bedrag per maand. Gewoon wat er die maand te sparen valt. En soms niets, moet er juist wat van de spaarrekening gehaald worden vanwege een grotere uitgave.

Mijn zorgverzekeraar biedt 1% korting voor een jaarbetaling. Heb ik tot nu toe nooit gedaan en nu ook niet denk ik. Verder weet ik dat ik naast de premie elk jaar weer het volledig eigen risico kwijt ben, vaak al heel vroeg in het jaar ineens. Plus nog allerlei extra uitgaven die niet onder de dekking vallen. Ik reserveer daar niets voor. Door het jaar heen komen de kosten langs en betaal ik ze. De hoogte ervan is altijd weer afwachten. Maar het is me wel echt een flinke kostenpost.

@bumba, ik zou voor zo weinig geld niet zomaar alles overhoop gooien. Leuk als je er geen last van hebt, maar anders is het misschien niet de moeite waard. Wat voor mij ook een overweging is is dat ik de afgelopen jaren erg veel gedoe heb gehad met mijn zorgverzekeraar, over het al dan niet dekken van bepaalde kosten. Gevoelsmatig vind ik mijn positie toch wat sterker als ik niet alles al vooruit betaald heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel over het in één keer betalen van de zorgverzekering. De korting is bij mijn verzekeraar 3% en dat scheelt mij bijna 50 euro. Gezien de lage rente momenteel op de spaarrekening vind ik het wel aantrekkelijk klinken.

De tandartsverzekering gooi ik er denk ik uit voor komend jaar.
Mijn doel, en daar wil ik eigenlijk relatief snel mee beginnen, is de broekriem weer wat aantrekken. Ons leefgeld is twee maanden terug 25,- per week omhoog gegaan, en we lopen niet meer bij de voedselbank. Ik merk dat we sowieso wat losser zijn geworden: toch een keer kaarsen in huis halen (die ik ook wel echt brand, dat scheelt), standaard kaas in huis hebben, wat meer fruit, maar ook vaker even iets lekkers, die net wat duurdere koffie, of een keer een biertje of wijntje in het weekend. Het zijn allemaal geen hele schokkende dingen of bedragen, maar wel net zo dat we ook echt stukken meer aan boodschappen kwijt zijn dan we eerst waren. En ik merk dat het niet altijd de gezondste dingen zijn waar het meer aan boodschappen heen gaan. De kaas blijft maar ik wil weer minder chips en chocola in huis halen haha.
@Bumba, volledig off topic (sorry anderen), en misschien zit je totaal niet op tips te wachten (in dat geval sorry), maar ik wil dit wel met je delen. Heb jarenlang getobt met PMS en echt van alles geprobeerd en ik inmiddels ben ik ervan af. Het wondermiddel voor mij bleek een verandering in voeding te zijn. En echt, ik heb van alles geprobeerd, van acupunctuur tot pilletjes en poeiertjes... Ik ben alkalisch gaan eten en drinken en de PMS is verleden tijd. Het was eventjes een omslag, maar geen dag spijt. Zeker niet met alle andere voordelen.
quote:lilaemme schreef op 21 november 2016 @ 15:22:

@Bumba, volledig off topic (sorry anderen), en misschien zit je totaal niet op tips te wachten (in dat geval sorry), maar ik wil dit wel met je delen. Heb jarenlang getobt met PMS en echt van alles geprobeerd en ik inmiddels ben ik ervan af. Het wondermiddel voor mij bleek een verandering in voeding te zijn. En echt, ik heb van alles geprobeerd, van acupunctuur tot pilletjes en poeiertjes... Ik ben alkalisch gaan eten en drinken en de PMS is verleden tijd. Het was eventjes een omslag, maar geen dag spijt. Zeker niet met alle andere voordelen.Bedankt voor de tip. Wie weet is dat ook nog iets om naar te kijken. Er zijn ook nog wat voedingssuplementen die ik zou kunnen proberen. (Ben sinds kort lid geworden van een Facebookgroep voor vrouwen met PMDD, een heftige variant van PMS) In elk geval fijn dat jij er vanaf bent... Ik hoop het ooit ook kwijt te zijn. Ach, nog zo'n 12 jaar tot de overgang, als ik er ongeveer even snel in kom als mijn moeder
Even van me afschrijven hoor. Vorige week had ik een sollicitatiegesprek. Er bleken nog meer (interne) kandidaten te zijn met belangstelling voor deze functie, die iets heel anders wilden gaan doen of naar een hogere schaal wilden doorgroeien. Voor mij was het echter erop of eronder, omdat ik per 1 januari weg moet als ik niet zou worden aangenomen. Het gesprek ging echt zwaar k*t, en ik had er dus weinig vertrouwen in. Ik heb er de afgelopen dagen gewoon slecht van geslapen, en ik zat helemaal in een dip, omdat ik er van overtuigd was dat ik niet goed genoeg was. Gelukkig dachten degenen met wie ik het gesprek had daar anders over; ik ben aangenomen! Het is echt een pak van m'n hart, ik moet er niet aan denken om weer te moeten solliciteren en afhankelijk te zijn van het UWV.
Gefeliciteeeeeeeeeeerddddd!!!!!!!

Super tr0tter!!
Gefeliciteerd!!
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:Tr0tter schreef op 21 november 2016 @ 17:40:

Even van me afschrijven hoor. Vorige week had ik een sollicitatiegesprek. Er bleken nog meer (interne) kandidaten te zijn met belangstelling voor deze functie, die iets heel anders wilden gaan doen of naar een hogere schaal wilden doorgroeien. Voor mij was het echter erop of eronder, omdat ik per 1 januari weg moet als ik niet zou worden aangenomen. Het gesprek ging echt zwaar k*t, en ik had er dus weinig vertrouwen in. Ik heb er de afgelopen dagen gewoon slecht van geslapen, en ik zat helemaal in een dip, omdat ik er van overtuigd was dat ik niet goed genoeg was. Gelukkig dachten degenen met wie ik het gesprek had daar anders over; ik ben aangenomen! Het is echt een pak van m'n hart, ik moet er niet aan denken om weer te moeten solliciteren en afhankelijk te zijn van het UWV.Van harte! Da's een lekker begin van de week!
quote:Bumba1985 schreef op 21 november 2016 @ 15:27:

[...]

Bedankt voor de tip. Wie weet is dat ook nog iets om naar te kijken. Er zijn ook nog wat voedingssuplementen die ik zou kunnen proberen. (Ben sinds kort lid geworden van een Facebookgroep voor vrouwen met PMDD, een heftige variant van PMS) In elk geval fijn dat jij er vanaf bent... Ik hoop het ooit ook kwijt te zijn. Ach, nog zo'n 12 jaar tot de overgang, als ik er ongeveer even snel in kom als mijn moeder Ik ken nog een paar dames die zo van de ellende zijn afgekomen... Andere voordelen: je huid knapt er van op. Sterkere nagels en haar. Meer energie.... En het is een stuk goedkoper dan een aanvullende verzekering, al die pillen en poeiers en ook een stuk lekkerder dan die naalden in je lijf... Google er maar eens op. Een lekker makkelijk leesbaar boekje, inclusief een te volgen menu om er eens lekker in te komen is 'De Alkalinekuur' van Stephan Domenig (nee geen aandelen ) En nu weer on topic haha.
Gefeliciteerd Trotter!
Wat heerlijk, Trotter!

En gefeliciteerd, Bloemetjesolifant en Maiskip!
Wat geweldig Tr0tter, gefeliciteerd!

Maiskip, mocht je meelezen: ook van harte! Alles goed gegaan?
En Maiskip, als je meeleest: gefeliciteerd en veel geluk gewenst!
Ow, helemaal gemist: gefeliciteerd Maiskip!!
Gefeliciteerd Bloemetjesolifant! Veel geluk gewenst, ik hoop dat jullie een fijne kraamtijd hebben.

En Trotter ook van harte met je baan, superfijn!

Ik ben me rustig aan het orienteren op zorgverzekeringen, ik overweeg het tandartspakket eruit te gooien en eigen risico op maximaal te zetten, aangezien mijn buffer groot genoeg is om die kosten op te vangen. Daar ga ik deze week nog eens uitgebreid naar kijken.

En ik ga ook eens opzoeken wat ik voor doelen voro 2016 voor mezelf had gesteld, leuk om terug te lezen en te evalueren.
Trotter, wat goed dat je na al die tijd eindelijk beloond wordt met een vast contract. Geen gedoe meer met de vraag of er weer een potje wordt gevonden, of weer een tijdje uit dienst. Geeft toch wel rust. Fijn, proficiat!
Maiskip en Bloemetjesolifant, gefeliciteerd met de geboorte van jullie kinderen! Ik hoop dat jullie snel herstellen en lekker kunnen genieten van die kleine mensjes die jullie hebben gecreëerd

Trotter, wat gaaf zeg, gefeliciteerd!

Hier ook aan het orienteren op de zorgverzekering voor volgend jaar. Aangezien ik ga bevallen ga ik aanvullend pakket voor kraamzorg afsluiten en voor de zekerheid fysiotherapie. En ik betaal ook in 1x voor wat extra korting.

Oeps, laptop leeg! Later meer!
Trotter, gefeliciteerd met je vaste contract!

Maïskip, gefeliciteerd met de kleine!
Ik ga de aanvullende verzekering er waarschijnlijk uitgooien. De reden dat ik deze in de afgelopen jaren nog had was vanwege fysio en de pil. Aangezien ik het afgelopen jaar geen gebruik meer heb gemaakt van de fysio gaat die kostenpost niet opwegen tegen de opbrengst. De kosten van de pil + ADHD medicatie spaar ik dan maar gewoon weer iedere maand apart.
Trotter wat goed zeg, proficiat!

Hier geen zorgverzekeringsvraagstukken, zorg zit (bijna) in zijn geheel in de belastingen (op een eigen risico na, per volwassene is dit rond de 300 euro per jaar). Tandarts moet je hier wel zelf betalen, kun je wel een verzekering voor afsluiten, dat gaan we wellicht voor mijn man wel doen maar zelf heb ik nooit iets bij de tandarts dus ik verzeker me nooit daarvoor.
Zijn er hier mensen die vermogensbelasting (dreigen te) moeten betalen en die specifieke dingen doen om dat te beperken (legaal)? Bijv. geld in groene beleggingen steken, of uitgaven naar voren halen?

Wij gaan dit jaar misschien over het grensbedrag heen omdat we een aantal verbouwingen nog een jaartje uitgesteld hebben en op korte termijn een nieuwe auto nodig zullen hebben. Maar eigenlijk zonde van de belasting die we dan nu misschien moeten betalen.

Aan de andere kant zal het hooguit op een paar tientjes neerkomen, daarvoor ga ik niet nog even halsoverkop zo'n verbouwing in december erin proppen, als het al mogelijk zou zijn, of eerder dan nodig een nieuwe auto kopen. Want de afschrijving van een auto is zo'n 10% per jaar, terwijl de afschrijving van het spaargeld minder dan 0,5% is (verrekend met ontvangen rente).
Hoe ver zijn je verbouwingsplannen? Stel dat je in maart gaat verbouwen, en je weet al wie je daarvoor inschakelt, dan kun je evt alvast een aanbetaling doen?

Misschien is het goed om eerst te berekenen hoeveel je kwijt bent. Als je 50.000 euro bezit betaal je 13 euro, heb je 60.000 euro dan wordt het 133 euro. Dat vind ik dan toch wel weer aardig wat geld.
Wat fijn Trotter.

@ Hyperbole, ik heb dat gevoel ook een beetje. Een groot deel van mij spaarrekening gaat de komende maand uitgegeven worden aan rekeningen voor het nieuwe huis. Nu was dat ook de bedoeling, maar ik vind het toch een beetje jammer, omdat ik gewoon heel trots ben dat ik zoveel gespaard heb. Aan de andere kant geniet ik er ook heel erg van, want ik vind het superluxe dat ik de werklui zonder na te hoeven denken gewoon kan betalen. Sowieso was mijn buffer heel veel hoger dan wat mijn minimum buffer in mijn hoofd is en ga ik vanaf nu alles wat meer is dan dat aflossen op de hypotheek, dus mijn buffer wordt de komende jaren nooit meer zo hoog.

Ik ga mijn eigen risico voor mijn zorgverzekering voor het eerst op minimaal zetten ipv maximaal, omdat dit jaar alle vier mijn verstandskiezen er uitgehaald gaan worden en je daar eerst je eigen risico voor moet opmaken. En ik betaal het ook in één keer, de korting is mooi meegenomen, maar ik vind het maandelijks ook wel lekker overzichtelijk, minder vaste lasten.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven