Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Respect, Vrolijkenoot. Zowel financieel als hoe jullie privé en werk combineren lijkt het me niet makkelijk en moeten jullie allemaal flinke offers brengen. Ik ben zelf gepromoveerd en het lijkt me heel eenzaam om het als buitenpromovendus te doen, zonder collega's om je heen die je uit je motivatiedips halen. En in combinatie met een gezin lijkt het me ook zwaar. Hoe lang denk je dat je man nog bezig is met zijn promotie en zit hij in een sector waarin hij daarna makkelijk een baan zal vinden of juist helemaal niet? Hopelijk is het nog een tijdje doorbijten en zitten jullie straks ruimer. Ik ben wel benieuwd waarom je zocht naar mustachians en nadenkt over een huis kopen, want in mijn beeld is dat vooral iets wat je je kunt veroorloven als besparen meer een keuze is dan een noodzaak. Of zie ik dat verkeerd? Je uitgaven zien er in ieder geval prima uit. Netjes hoor, 300 euro voor boodschappen voor 4 personen, daar redden wij het niet mee. Ik mis in je lijstje nog wel dingen als kleding voor jullie zelf, cadeautjes, spullen die je nodig hebt / die vervangen moeten worden, etc. Waarschijnlijk besteed je daar zo min mogelijk aan, maar in mijn ervaring kunnen dit soort dingen al met al nog best oplopen.

Balen Luna, dat het financieel niet lekker gaat bij jou. Hopelijk vind je gauw een fijne baan!

Fijn Pimpelmeesje, dat je zo aan het opruimen bent! Wij zijn ook weer bezig met opruimen, dingen op Marktplaats verkopen, afval naar de stort brengen en de zolder definitief omtoveren van rommelzolder tot 2 mooie, gezellige, zo leeg mogelijke kamers. Met een van de twee kamers zijn we nu bijna klaar en die ziet er nu zo fijn uit dat ik er het liefst de hele dag zou zitten, terwijl ik er vroeger altijd zo snel mogelijk wegvluchtte. Uiteindelijk vond ik dat zonde van het geld, want we betalen wel hypotheek voor die vierkante meters. Dan kun je er maar beter een ruimte van maken waar je van geniet.
Jeetje zoveel gebeurd in dit topic

Succes Bumba! Jammer dat je niet meer actief mee gaat schrijven, maar snap het wel. Bedankt voor het openen van een interessant topic.

Balen Luna, ik hoop dat je snel iets vind.

Gefeliciteerd Chocostukjes.

En welkom nieuwe lezers/ meeschrijvers. Respect VrolijkeNoot!

Dus... Ik doe niet mee met de challenge. Dan heb ik de neiging juist te gaan shoppen de maand erop. Wel let ik weer beter op de uitgaven en doe ik langzaamaan mijn overbodige zooi weg die ik door de jaren heen heb verzameld (op reissouvernirs, boeken en lps na). Zaterdag de IJhallen, kan niet wachten. Daarna wil ik AB-SO-LUUT niet meer van die kleine grote hoeveelheden frunnikjes in huis halen. Al een jaar niets meer van dat soort troepjes het huis binnen gehaald, maar het stond steeds meer in de weg. Begon me er zelfs aan te ergeren. Zo n steriel interieur zal nooit iets voor mij zijn, maar wel een gulden middenweg.

Ook op andere wijze bezuinigd door middel van Ziggo de deur uit te doen, scheelt weer 55 euro in de maand. Over twee maanden kan ik eindelijk naar SIM only overstappen en cashback Nuon staat voor de deur :)
nicole123 schreef:
04-07-2017 21:21
Respect, Vrolijkenoot. Zowel financieel als hoe jullie privé en werk combineren lijkt het me niet makkelijk en moeten jullie allemaal flinke offers brengen. Ik ben zelf gepromoveerd en het lijkt me heel eenzaam om het als buitenpromovendus te doen, zonder collega's om je heen die je uit je motivatiedips halen. En in combinatie met een gezin lijkt het me ook zwaar. Hoe lang denk je dat je man nog bezig is met zijn promotie en zit hij in een sector waarin hij daarna makkelijk een baan zal vinden of juist helemaal niet? Hopelijk is het nog een tijdje doorbijten en zitten jullie straks ruimer. Ik ben wel benieuwd waarom je zocht naar mustachians en nadenkt over een huis kopen, want in mijn beeld is dat vooral iets wat je je kunt veroorloven als besparen meer een keuze is dan een noodzaak. Of zie ik dat verkeerd? Je uitgaven zien er in ieder geval prima uit. Netjes hoor, 300 euro voor boodschappen voor 4 personen, daar redden wij het niet mee. Ik mis in je lijstje nog wel dingen als kleding voor jullie zelf, cadeautjes, spullen die je nodig hebt / die vervangen moeten worden, etc. Waarschijnlijk besteed je daar zo min mogelijk aan, maar in mijn ervaring kunnen dit soort dingen al met al nog best oplopen.
Mijn man denkt nog ongeveer 3 jaar nodig te hebben, hij is nu ruim een jaar bezig. Het scheelt dat hij een beetje een 'loner' is qua werk, hij heeft wel een motiverend netwerk, dat werkt goed voor hem. Zijn sector is humanities maar hij zit wel in een niche.
Ik ben zelf altijd wel bezig geweest met geld en financiën. Ik vind het leuk om op de site van nibud en de belastingdiendienst rond te scharrelen, mezelf te verbeteren in bijhouden van uitgaven, enz. Via de vrekkenkrant, genoeg, je geld of je leven, Marieke henselmans ben ik naar blogs gaan zoeken en kwam zo bij mister money mustache. Toen ik googlede op mustachians kwam ik op dit forum.

Dingen die vervangen moeten worden zoals vorig jaar de koelkast gaan van het spaargeld. Kleding koop ik voor mijn oudste zoon nieuw van de kinderbijslag (hij wil meestal geen tweedehands meer) en voor de jongste hebben we een soort doorgeefsysteem in een vriendinnenclub. Vaak kan ik voor hem ook wel slagen in de kringloop, weggeefwinkel of op een rommelmarkt. Kadootjes voor feestjes doet de oudste van zijn zakgeld. Familie doen we 10 euro per persoon (alleen gezinnen, geen neven, nichten enz.), onze kinderen iets meer, dit gaat van de kinderbijslag. Kleding voor mezelf koop ik in de kringloop. Ik wil hiermee ook voorkomen dat het milieu of werknemers te lijden hebben onder mijn aanschaf, en ik heb t geld niet voor dure ecologische fairtrade kleding. Het scheelt dat ik geen beroep heb waarvoor ik andere kleding nodig heb dan ik in het dagelijks leven draag. Mijn man koopt zijn kleding via marktplaats of bij de kringloop om dezelfde reden. Beiden alles behalve sokken, ondergoed en ondershirts. We hebben geen auto, dat scheelt ook in de kosten. Drinken geen alcohol en eten geen vlees.
Ik heb een spaarrekening waar ik zelden iets afhaal, dit is nog een 'papieren rekening', dit werkt heel goed voor mij. Voordat ik hier geld van mijn salaris naar overmaak kijk ik eerst of er extra kosten zijn die maand, die niet van die 100 uitjes/onvoorzien kunnen. Dat bedrag hou ik dan apart. Dat kan bijvoorbeeld een uitgave zijn als opladen van mijn ov chip oid. De rest gaat direct naar de spaarrekening. Maar eigenlijk red ik het wel met mijn geld en hoef ik zelden iets terug te boeken. We willen doorsparen tot we een groot deel van een hypotheek kunnen neerleggen, maar daarvoor is het wel nodig dat mijn man ook werk vindt straks na zijn PhD, omdat een studieschuld wordt meegerekend bij een hypotheekaanvraag.

Ik ben beduusd van jullie complimentjes. In onze omgeving zijn niet veel mensen die studeren of hebben gestudeerd en onze keuzes worden niet altijd begrepen en zelfs ernstig bekritiseerd. Dat is wel eens lastig.
Ik vind het heel knap dat jullie dat zo doen, respect daarvoor!
Maar ik vraag me wel af waarom. Vinden jullie het deze investering allemaal waard?
nicole123 schreef:
04-07-2017 21:21

Wij zijn ook weer bezig met opruimen, dingen op Marktplaats verkopen, afval naar de stort brengen en de zolder definitief omtoveren van rommelzolder tot 2 mooie, gezellige, zo leeg mogelijke kamers. Met een van de twee kamers zijn we nu bijna klaar en die ziet er nu zo fijn uit dat ik er het liefst de hele dag zou zitten, terwijl ik er vroeger altijd zo snel mogelijk wegvluchtte. Uiteindelijk vond ik dat zonde van het geld, want we betalen wel hypotheek voor die vierkante meters. Dan kun je er maar beter een ruimte van maken waar je van geniet.
Heerlijk zeg, als zo een kamer dan helemaal opgeruimd is. Ik moet ook nodig aan de slag op de zolder. Bij ons is het al snel bij iets dat niet gebruikt wordt: breng maar naar de zolder. Dat kan niet oneindig doorgaan. De werkkamer van mijn man zit daar ook, voor hem zou het ook beter zijn niet in de rommel te hoeven zitten.
Succes met het verdere project!
_Marana_ schreef:
05-07-2017 00:10
Ik vind het heel knap dat jullie dat zo doen, respect daarvoor!
Maar ik vraag me wel af waarom. Vinden jullie het deze investering allemaal waard?
Ja zeker, ik geloof wel in de maatschappelijke noodzaak van het onderzoek dat mijn man doet. Daarnaast zijn wij 15 jaar samen en hebben nooit veel meer geld gehad, dus we zijn niet anders gewend. Ik heb niet het gevoel dat ik dingen moet laten of offeren, denk dat dat ook scheelt.
Vrolijkenoot schreef:
05-07-2017 00:20
Ja zeker, ik geloof wel in de maatschappelijke noodzaak van het onderzoek dat mijn man doet. Daarnaast zijn wij 15 jaar samen en hebben nooit veel meer geld gehad, dus we zijn niet anders gewend. Ik heb niet het gevoel dat ik dingen moet laten of offeren, denk dat dat ook scheelt.
Mag ik vragen waar hij dan onderzoek naar doet? Of is dan gelijk duidelijk wie je IRL bent?
Welkom trouwens.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Jeetje zoveel gebeurd in dit topic

Succes Bumba! Jammer dat je niet meer actief mee gaat schrijven, maar snap het wel. Bedankt voor het openen van een interessant topic.

Balen Luna, ik hoop dat je snel iets vind.

Gefeliciteerd Chocostukjes.

En welkom nieuwe lezers/ meeschrijvers. Respect VrolijkeNoot!

Dus... Ik doe niet mee met de challenge. Dan heb ik de neiging juist te gaan shoppen de maand erop. Wel let ik weer beter op de uitgaven en doe ik langzaamaan mijn overbodige zooi weg die ik door de jaren heen heb verzameld (op reissouvernirs, boeken en lps na). Zaterdag de IJhallen, kan niet wachten. Daarna wil ik AB-SO-LUUT niet meer van die kleine grote hoeveelheden frunnikjes in huis halen. Al een jaar niets meer van dat soort troepjes het huis binnen gehaald, maar het stond steeds meer in de weg. Begon me er zelfs aan te ergeren. Zo n steriel interieur zal nooit iets voor mij zijn, maar wel een gulden middenweg.

Ook op andere wijze bezuinigd door middel van Ziggo de deur uit te doen, scheelt weer 55 euro in de maand. Over twee maanden kan ik eindelijk naar SIM only overstappen en cashback Nuon staat voor de deur :)
Toch vind het knap hoor onbetaald promoveren, hier doet vriend dat ook eigenlijk maar dan naast/tijdens zijn baan. Komt erop neer dat het schrijven vooral in vrije tijd gebeurd en nu we kleine kinderen hebben het op een heel laag pitje staat maar goed het heeft ook geen haast....

Maar goed ik ben ook niet echt van de geen spullen... ik vind verspilling wel zonde en ik geef ook liever veel geld uit aan spullen waar ik echt blij van wordt.... EN ik ben daar ook echt heel blij mee dan.... toen we ons huidige huis kochten hadden we vooral 2de hands en Ikea meubillair bijeengeraapt. Toen een heleboel dingen vervangen met behoorlijk duurdere dingen maar ik ben er nog elke dag blij mee en zie me ook eigenlijk alleen maar iets vervangen als het stuk is wat nog lang niet aan de orde is. Heb nog wel wat wensen als salontafel en andere stoelen maar goed ook daarmee de ikeastoelen staan nog wel ff en ik heb nog niets gezien waarvan ik denk dat is het...
Van een winkel als action wordt ik ook echt niet blij, kom daar ook echt altijd alleen maar met in mijn hoofd wat er nodig is....

Wel lekker Nicole dat je zo blij wordt van de zolder, ik ben ook heel blij dat we het gedaan hebben... moet alleen nog wat dingen opruimen daar en dan gaat het in toekomst een kinderkamer worden eens kijken wie daar wil slapen :) WIj hebben een kamer en een ruimte voor de was computer etc waarbij die laatste open is dus daar maak je ook echt geen slaapkamer van maar dat hoeft ook niet.
dianaf schreef:
04-07-2017 10:48

Bijzonder verhaal inderdaad. Eerst zit men te miepen dat we minder moeten lenen en meer aflossen. Doe je dat, dan is het ook niet goed. Het is toch alleen maar goed dan met koopt zonder hypotheek. Nou ja, ik snap wel dat banken er niet zo blij mee zijn.
Aan de andere kant, wij kijken naar een hoekwoning, die ook geschakeld beschikbaar is... voor 50k meer (en verder hetzelfde of net iets kleiner). Maar wij willen gewoon niet meer betalen voor een woning. Misschien bedoelen ze dat eigenlijk verwachten dat mensen die geen hypotheek meer hebben, een nieuw huis kopen waar wel weer een hypotheek op moet? Want dan stromen ze door en blijven er goedkopere woningen achter. Maar doordat ze in hetzelfde of goedkopere segment blijven, is er meer concurrentie? Alhoewel dat niet komt door een afgeloste hypotheek. Hm....
Dat had volgens mij met name met Amsterdamse appartementen te maken. Die werden veel gekocht door mensen die kleiner wilden gaan wonen, maar daar zitten ook starters op te azen die wel een hypotheek nodig zijn. En die komen er dan niet tussen omdat de ouderen zonder voorbehoud van financiering kunnen kopen. Tenminste, zo heb ik het begrepen.
dianaf schreef:
04-07-2017 10:48
Trouwens, kun je nog wel een hyptoheek krijgen als je de 60-70 gepasseerd bent? Dus dan is het toch noodzaak?
Voor ouderen geld de bijleenregeling natuurlijk net zo goed, maar mijn ouders konden wel een overbruggingskrediet/hypotheek krijgen toen ze hun nieuwe huis kochten. Toen hun oude huis was overgedragen hebben ze het grootste deel weer afgelost, maar toch een deel laten staan om niet al het geld vast te hebben zitten in stenen.
wilma36 schreef:
05-07-2017 09:01
Dat had volgens mij met name met Amsterdamse appartementen te maken. Die werden veel gekocht door mensen die kleiner wilden gaan wonen, maar daar zitten ook starters op te azen die wel een hypotheek nodig zijn. En die komen er dan niet tussen omdat de ouderen zonder voorbehoud van financiering kunnen kopen. Tenminste, zo heb ik het begrepen.
Voor ouderen geld de bijleenregeling natuurlijk net zo goed, maar mijn ouders konden wel een overbruggingskrediet/hypotheek krijgen toen ze hun nieuwe huis kochten. Toen hun oude huis was overgedragen hebben ze het grootste deel weer afgelost, maar toch een deel laten staan om niet al het geld vast te hebben zitten in stenen.
Ik heb nog even het artikel gelezen, en je hebt gelijk. Hele krappe markt en te veel mensen met interesse en te veel mensen die zo bij het geld kunnen. Maar aan de andere kant, die markt is volgens mij toch al een nachtmerrie.

Vrolijkenoot, geniet van de complimentjes! Het kan normaal al best pittig zijn om naast je werk en gezin te studeren, maar jullie situatie is best wel pittig in het kwradraat. Ik vind het best wel een prestatie dat het bij jullie gewoon werkt!
Wel jammer dat jullie omgeving het een bijzondere keus vindt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Vroeg of laat moeten we met de huizenmarkt toch door de pijn heen als maatschappij. Als de hoeveelheid doorstromers uiteindelijk opdroogt, zullen de huizenprijzen logischerwijs wel moeten zakken. Op dit moment zit de situatie nogal scheef in elkaar. Sommige kopers hebben een (al dan niet volledige) aflossingsvrije hypotheek die ze mee kunnen nemen, waardoor zij hoger kunnen bieden dan starters die volledig moeten aflossen, met hetzelfde inkomen. Idem voor mensen die al eerder veel hebben afgelost en dus meer eigen kapitaal in kunnen brengen (al dan niet ouderen). Of dat hoge bieden met een aflossingsvrije hypotheek verstandig is, laat ik wijselijk in het midden - maar het drijft de prijzen wel op.
Ik vermoed dat er achter deze berichtgeving een lobby zit die graag de leennormen voor starters wil versoepelen, onder het mom: dan kunnen zij tenminste ook mee doen. Gevolg: een verdere stijging van toch al te hoge huizenprijzen.
Ik zou liever zien dat de voorwaarden ook voor bestaande huizenkopers stap voor stap versoberd worden, maar politiek gezien wordt dat een lastig verhaal. En ik snap ook wel dat je als iemand met maximale aflossingsvrije hypotheek behoorlijk klem zit als je die "ineens" moet gaan aflossen, terwijl je daar nooit op gerekend hebt.

Nu kun je als starter gaan zitten mopperen over hoe oneerlijk het is dat je de markt uitgeprijsd wordt, of je kunt besluiten het spel voorlopig niet mee te spelen tot de voorwaarden redelijker zijn.
Ik kies dat laatste, maar ik heb de luxepositie dat we een betaalbare huurwoning hebben gevonden op een plek die ons bevalt. Die zijn helaas schaars als je in de randstad wilt (moet?) wonen. Soms ben ik wel bang voor Australische toestanden waar de prijzen pas écht de pan uit rijzen. Gewoon afwachten tot een prijscorrectie blijkt daar héél lang wachten te zijn geworden (20+ jaar...)
:cheer2: :cheer2: :cheer2:
Je hebt je geld Bubblegum? Echt waar? Wat fijn! Eindelijk :cheer2:
Yep :-)
Het gaat gelijk de hypotheek in. De maandlasten zullen daardoor flink dalen en we zijn weer een heel stuk dichter bij een afgelost huis. Het geld voor de laatste aflossing staat al klaar, maar omdat we nu (bijna) aan ons boetevrije max zitten, wordt dat 2018.
Als het opvragen van dat geld net zo snel gaat als met dit geld, dan mag ik daar nu alvast wel een aanvraag voor doen. ;-)
Wat gaat het dan soms ineens hard in zo'n topic! Even bijlezen hoor..

Welkom @ VrolijkeNoot, en RESPECT! voor het binnen 5 jaar aflossen van je hypotheek, @Diana!

En fijn dat je geld binnen is, @Bubblegum!

Al binnen een paar dagen blijkt dat ik ook niet zo'n fantastische tijdelijke no-spender ben, want ik heb wat spul gehaald voor mijn nieuwe moestuin. Daar tegenover staat wel dat ik -succesvol!- basilicum en munt gestekt heb. Dat is dus weer graties extra. Verder grijp ik met dit mooie weer even de kans om extra te lopen. Da's goed voor m'n gezondheid, tegen het zitten (ik doe zittend werk), kost ook helemaal niets en levert ook nog een hoop goede ideeën op. En soms ook nog gratis bosjes geplukte bloemen.

Ik merk ook wel dat ik zulke uitdagingen voor bewustzijn mooi vind, maar dat ze me ook wat teveel ingegeven zijn door een soort krapte, terwijl ik juist liever leef met een gevoel van overvloed. Als ik niet speciaal bezig ben met niets uitgeven, maar wél met genieten van wat om me heen is, geef ik ook geen drol uit, maar voel ik me wel gelukkiger. Maar een no-spend-maand is dan wel een mooie aanleiding om beter om me heen te kijken naar wat er allemaal is. Klinkt misschien wat warrig, maar ik weet ook even niet hoe ik het beter kan verwoorden :-O$ :shame:
http://www.lekkerlevenmetminder.nl

Over sparen, besparen, consuminderen en financiële vrijheid
Hoi Lekkerlevenisminder, ik reageer onder een andere naam op jouw blog :)

Vrolijke noot, ik begrijp de twijfel van je omgeving, maar ik begrijp ook wel dat je man hiervoor kiest. Respect dat jullie de draad hebben weten op te pakken na het overlijden van jullie dochtertje. Ik heb zelf ooit in de situatie gestaan dat ik van de dokters afscheid moeten nemen van mijn zoontje, die uiteindelijk zijn operaties overleefde en nu naast mij zit.
Ik was destijds mentaal een wrak, ik kan me niet voorstellen hoe het moet zijn als je kind daadwerkelijk overlijd.

Ik heb me wel aangemeld voor de challenge als buddy, maar ik doe niet mee.. ik ben altijd al heel kritisch op wat ik wel en niet koop. Dus voor mij heeft het geen toegevoegde waarde.

Bubbelgum. ik weet zo even niet welk geld, moet even teruglezen geloof ik :) Maar gefeliciteerd in ieder geval!

ik heb vanochtend gehamsterd bij de ah, koffiemelk voor een aantal weken. Verder ben ik nu wel met de vriezer en voorraad bezig, om alles op te maken. eind van de maand moeten we aan de belastingdienst een bedrag terugbetalen. Omdat we vorig jaar de hypotheek hebben afgelost en daardoor te hra veel hebben ontvangen moeten we nu wel op het geld letten, zodat we onze kleine spaarrekening niet hoeven aan te spreken. Denk dat dat toch uiteindelijk wel zal moeten, jammer..
Pluus, scherp gezien mbt het versoepelen van de leennorm.
Ik snap starters ook wel hoor, want goedkope huurwoningen zijn schaars, zeker in de Randstad. Eigenlijk moet je je zo snel mogelijk inschrijven om zoveel mogelijk punten/jaren bij elkaar te sprokkelen. Maar voor velen is particuliere huur bijna niet te doen, dus kopen wordt als enige optie gezien.

Ik hoor in mijn omgeving ook veel mensen die sowieso overbieden bij de aankoop van een huis, want ze hebben al zo vaak achter het net gevist. Ik zit gelukkige in de situatie dat ik niet weg hoef. Maar een heel aantal huizen die wel onze interesse hadden, hebben we laten lopen omdat ze (in ons optiek) gewoon veel te duur zijn. Een gewone vrijstaande woning (120 m2) die 420k kost bijvoorbeeld, in een niet al te beste buurt met echt niet veel grond. Dat ga ik er echt niet voor betalen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Zo dan. Ruim 200 euro verdiend net mijn oude spullen op de vlooienmarkt. Had ik echt niet verwacht.

Heb niet eens alles mee kunnen nemen want geen ruimte dus we willen nog een keer in het najaar gaan.

Eerder deze maand nog met 2 advertenties op marktplaats 50 euro (waar ik zelf maar 25 voor heb betaald)

Berging is ook bijna leeg nu. Heerlijk!

Dit is mijn ripgeld voor september wanneer ik een week op vakantie ga. Yes!
Fijn, broomtrommel. Zo'n zakcentje! Wij gaan vaak met Koningsdag op een kleedje verkopen. Ik vind dat ook leuk en gezellig om te doen.
Wij gaan sparen voor de vakantie van volgend jaar! We willen twee weekjes weg naar twee locaties binnen Nederland. Wij gaan niet vaak als gezin op vakantie. Ieder jaar ga ik met vriendinnen en onze kinderen binnen nederland naar een bungalowpark en mijn man reist graag verder weg en alleen. Hij heeft het geluk dat hij ook vaak uitgenodigd is in het kader van studie of lezing oid en daardoor iedere twee jaar wel een reis kan maken.
Volgend jaar gaan we dus twee gezinsvakanties doen volgens de planning.

Heftig jongens mama 2009, dat een van je zoontjes op het randje van de dood heeft gelegen. Oogal is hij niet overleden, je gaat dan net zo goed door een soort rouwproces.
Fijn dat het geld er is, Bubblegum! En heerlijk als je zo op kan ruimen en een zakcentje krijgen, broodtrommel :-)
Vrolijkenoot en Jongensmama2009, wat moet dat zwaar zijn geweest :hug:

Wij hebben van de week ook geïnvesteerd in wat extra voorraad. Een lading rundergehakt bij de Appie gekocht, dat gaat dan weer in porties van 125 gram in de vriezer voor als we pasta eten. En noodles, de good noodles zijn met deze aanbieding net wat goedkoper dan de goedkopere die we normaal halen. Omdat we ook nog eens een bol.com-cadeaukaart bij haalden zodat man een spel kon bestellen die hij heel graag wil hebben, telden de koopzegels flink op deze keer :yes: Ik vind dat een hele fijne manier om met ons leefgeld te sparen, omdat het anders gewoon op de betaalrekening blijft staan en toch makkelijker uitgegeven is. En zo krijgen we er nog wat rente over ook.
Hier ben ik weer!

Hier afgelopen week ook geïnvesteerd in de voorraad. We kregen een code voor gratis bezorgen van de AH en hadden een feestje, dus we hebben gelijk maar een enorme bestelling gedaan. Voorlopig hoef ik nauwelijks boodschappen te doen, alleen verse groenten. Het is ook nog hamsterweek, dat hielp nog een beetje extra, al kopen wij weinig producten die wel eens in de bonus zijn.

Helaas ook een acceptgiro van de Belastingdienst gehad, ik moet 300 euro terugbetalen voor eind augustus. Dat zou ik natuurlijk uit de buffer kunnen halen, dat is geen enkel probleem, maar ik vind het wel een mooie uitdaging om te kijken of ik dat geld ongemerkt bij elkaar kan sparen tot augustus. Ik heb vandaag mijn bankrekening afgeroomd en de eerste 50 euro is een feit. Ik heb wat spul dat al een tijdje MP op moet en de succesverhalen hierboven zijn een mooie aanleiding om dat nu eens echt te verkopen. En ik ga zo maar eens kijken hoeveel statiegeld ik kan verzamelen (het feestje is inmiddels geweest). Morgen breng ik ook de kratjes terug naar het pickup point, dat levert 16 euro statiegeld op.

Vanmorgen was ik vroeg op en ben ik de dag begonnen met het zelf bakken van een aantal baguettes. We hadden wat smeersels over, maar geen brood. Ik heb wel eerder brood gebakken, maar geen baguettes, maar het resultaat was erg goed. Het is makkelijker dan brood bakken, het deeg is sneller gekneed en het rijzen duurt minder lang. Het brood werd echt lekker luchtig. (Ingrediënten voor drie stuks van 25 cm: 450 gram witte bloem, 7 gram gist, 2 el plantaardige olie, 1 tl zout, 1 tl suiker, 180 ml lauw water. Eerste rijs 20 minuten, tweede rijs 40 minuten, 20-25 minuten op 220 graden bakken).
Zo, aardig wat bij moeten lezen na al die tijd.
Hier voornamelijk aan het spenden de laatste weken, maar dat krijg je als je gaat verhuizen.
We kunnen wel alle huidige gordijnen meenemen naar het nieuwe huis, en aangezien we ze nog mooi vinden en ze nog prima zijn doe we dat zeker. Moeten alleen voor kamer oudste zoon wat kopen qua gordijnen.
Verder morgen goedkoop een dagje weg met de mannen. Entree (mini world rotterdam) en treinreis totaal 30 euro excl eten etc. Nu neem ik dat zoveel mogelijk mee, maar nadeel is dat je daarbinnen niet mag eten van zelf meegebrachte dingen. Jongste laat ik dat echter wel doen ivm allergieen. Ga er vanuit dat ze daar wel begrip voor hebben.
Goed bezig allemaal. Leuk dat je goed verkocht hebt Broodtrommel. Ik wil dat in de toekomst ook graag doen, als de kinderen wat ouder zijn. Nu vooral op Marktplaats aan het verkopen. Ik had de afgelopen weken 14 advertenties erop gezet en als het goed is dan heb ik vandaag of morgen de helft verkocht. Prima score vind ik zelf, want het waren geen dingen die als een trein lopen.

Ik hoop dat jullie een leuk uitje gehad hebben Shenandoah! Ik heb daar ook wel eens zelf eten mee naar toe genomen hoor, volgens mij zijn ze niet zo streng. Als je er maar niet gaat picknicken, al kruimelend over de treinen heen hangt of je afval op de grond gooit. Met een gezin met kleine kinderen vind ik het onpraktisch, duur en meestal ongezond om ter plekke eten en drinken te moeten kopen, dus zeker iets als een tussendoortje en een flesje water nemen we gewoon mee. Als het niet mag gaan we het desnoods even buiten opeten of in de centrale hal op een bankje zitten.

Wij zijn vakantievoorbereidingen aan het treffen en kwamen erachter dat zowel onze autoverzekering/pechhulp als de reisverzekering die we op het oog hadden geen hulp bij autopech in het buitenland dekken. Een speciale module bij de reisverzekering kost zo'n 30 euro. Het klinkt bij zo'n verzekering leuk en voordelig als je alles aan en uit kunt zetten naar gelang je het nodig hebt, maar als elke module een paar tientjes is betaal je je scheel als je alle relevante dingen wilt verzekeren! Net even gebeld met de autoverzekering (bij ons inclusief pechhulp in Nederland) en voor 3,50 per maand heb ik er nu buitenlanddekking bij geregeld. Het is op elk moment opzegbaar, dus wel even onthouden om direct na de vakantie het weer op te zeggen. Maar al met al scheelt het een flink bedrag!
UItje was heel geslaagd! Uiteindelijk waren we er rond openingstijd. In de trein al wat gegeten en gedronken. Toen we uitgekeken waren was het 13.00. Was lekker weer, dus buiten op een bankje koekje en wat drinken. Rond 14.00 thuis, dus late lunch en jongste kon gelijk naar bed (die heeft nog een middagdut) Beiden jongens vonden het erg leuk! Ook dat het donker werd en je kon er nu ook pokemon's zoeken :P Treinreis was mede door praatgrage oudste (bijna 5) erg gezellig. Er zaten een stel Belgische toeristen in de coupe die er nogal van genoten dat geklets en er ook vrolijk op in gingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven