Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
dinsdag 27 juni 2017 om 14:59
Dat is inderdaad een afweging die de hele tijd in ons achterhoofd zit. Tegelijkertijd is dat ook weer iets voor over een paar jaar - alleen de wachttijd voor een intakegesprek om te kijken of / wat er qua medicijnen veranderd zou moeten worden is al 6 maanden. De uitvoering van dat plan kan vervolgens ook weer makkelijk een jaar duren. Hij heeft nu een vast contract en dat is heel erg fijn, maar ook dat biedt niet alle garanties. Ondanks vaste contract stelt de werkgever steeds meer eisen (steeds meer flexibiliteit) en staat er steeds minder loon tegenover omdat de arbeidsvoorwaarden steeds verder afbrokkelen. Veel extraatjes, zoals scholingsvergoeding, personeelskorting en pensioenopbouw zijn er al af. Ik verwacht dat er in de toekomst ook aan de ORT en de reiskosten getornd gaat worden. Tegen de tijd dat we over twee jaar hopelijk kunnen beginnen met proberen om zwanger te worden, zou het goed kunnen dat hij dan nog meer moet werken tegen relatief nog minder geld.
Maar deze functie wordt het dus in ieder geval niet. Hij is niet enorm hard op zoek, maar hij houdt wel zijn oren open om te kijken of er nog andere opties zijn.
Het is ook weer de tijd voor de maanddoelen! Mijn doel voor dit jaar was vooral toch eens wat geld úitgeven ipv sparen. Dat is afgelopen maand weer gelukt, ik heb een paar degelijke zomerschoenen gekocht (135 euro). Voor komende maand heb ik geen grote uitgaven gepland staan, we gaan ook niet op vakantie.
Maar deze functie wordt het dus in ieder geval niet. Hij is niet enorm hard op zoek, maar hij houdt wel zijn oren open om te kijken of er nog andere opties zijn.
Het is ook weer de tijd voor de maanddoelen! Mijn doel voor dit jaar was vooral toch eens wat geld úitgeven ipv sparen. Dat is afgelopen maand weer gelukt, ik heb een paar degelijke zomerschoenen gekocht (135 euro). Voor komende maand heb ik geen grote uitgaven gepland staan, we gaan ook niet op vakantie.
woensdag 28 juni 2017 om 09:43
Na die 26 weken heb je gewoon recht op je normale WW, wat je anders ook zou hebben, dus ook het arbeidsverleden bij vorige werknemers telt mee. Het is altijd gebaseerd op je laatste salaris. Zelfs als je al een periode WW hebt gehad en daarna weer 26 weken werkt tellen je voorgaande jaren ook weer mee als werkverleden.lekkerlevenmetminder schreef: ↑26-06-2017 17:44Ik zou het inderdaad even navragen. Het komt over alsof je na 26 weken inderdaad weer recht op WW hebt. MAAR: wat voor recht? Bouw je dan weer vanaf 0 op omdat je je vaste contract hebt opgezegd? Ik val er nu zo net in, maar als hij bijvoorbeeld al jarenlang WW-recht heeft opgebouwd en dan weer naar het minimum gaat, is dat misschien iets om rekening mee te houden. Als hij die 36 weken heeft gewerkt en daarvoor ook geen werk heeft gehad, dan klinkt het alsof je er niet echt iets voor inlevert als je voor deze nieuwe baan gaat (mits met baangarantie voor die 26 weken).
woensdag 28 juni 2017 om 14:04
Nou, je bent van harte welkom! Ik heb er al ontzettend veel van geleerd (en probeer met mijn blog natuurlijk ook weer wat door te geven).lunaleeflang schreef: ↑26-06-2017 17:57Ik lees eigenlijk nooit blogs, maar wil daar toch wel mee beginnen in de hoop op wat tips. Op het moment spaar ik namelijk niks, noppes, nada
Misschien heb ik nog wat aan jouw blog!
HOH ik heb 0 verstand van WW, maar ik hoop heel erg voor jullie dat die baan iets gaat worden!
woensdag 28 juni 2017 om 14:07
En HoH: goed bezig met je doelen! Daarnaast: zo'n beslissing nemen blijft altijd lastig. Je geeft een bepaalde zekerheid op, maar aan de andere kant; als hij er meer plezier voor terug zou krijgen, dan is het misschien ook wel weer wat waard. Ik ben zelf ook nogal van de zekerheden (echt slim om dan ondernemer te worden, maar dat is een ander verhaal), maar ik heb om me heen eigenlijk nog nooit gezien dat zo'n switch echt heel slecht uitpakt. Geen garantie, maar meer plezier of de noodzaak om er iets van te maken kunnen veel doen.
woensdag 28 juni 2017 om 14:37
Dan snap ik het inderdaad wel, dat hij liever niet nog jarenlang bij deze werkgever zit terwijl het slechter en slechter wordt. Wel zou ik dan proberen ergens aan de slag te komen waar de perspectieven beter zijn dan de kans die hij nu kreeg. Iets waar hij - als het goed gaat - jaren of in de toekomst misschien vast zal kunnen werken. Garanties zullen ze niet direct bieden, maar een overstap naar een baan waar je zeker na een jaar al uit moet zou ik nog steeds teveel risico vinden in jullie situatie. Al ligt het er ook maar net aan hoe je erin staat. Mijn man en ik zijn risicomijders en spelen daarom financieel enorm op safe. Een ander zal minder gauw wakker liggen van het wagen van een gok en kijken waar het schip strandt. En als het werk van je vriend hem zo tegen gaat staan dat hij er een burn-out van krijgt o.i.d. dan ben je nog verder van huis en had je wel beter al eerder iets anders kunnen zoeken. Het blijft een lastig dilemma vind ik!heavenorhell schreef: ↑27-06-2017 14:59Dat is inderdaad een afweging die de hele tijd in ons achterhoofd zit. Tegelijkertijd is dat ook weer iets voor over een paar jaar - alleen de wachttijd voor een intakegesprek om te kijken of / wat er qua medicijnen veranderd zou moeten worden is al 6 maanden. De uitvoering van dat plan kan vervolgens ook weer makkelijk een jaar duren. Hij heeft nu een vast contract en dat is heel erg fijn, maar ook dat biedt niet alle garanties. Ondanks vaste contract stelt de werkgever steeds meer eisen (steeds meer flexibiliteit) en staat er steeds minder loon tegenover omdat de arbeidsvoorwaarden steeds verder afbrokkelen. Veel extraatjes, zoals scholingsvergoeding, personeelskorting en pensioenopbouw zijn er al af. Ik verwacht dat er in de toekomst ook aan de ORT en de reiskosten getornd gaat worden. Tegen de tijd dat we over twee jaar hopelijk kunnen beginnen met proberen om zwanger te worden, zou het goed kunnen dat hij dan nog meer moet werken tegen relatief nog minder geld.
woensdag 28 juni 2017 om 21:35
Een van de recruiters op mijn werk gaf aan dat je beter kan solliciteren vanuit een tijdelijke plek waar je het wel naar je zin hebt dan een vaste plek waar je niet naar je zin zit. Je straalt het namelijk uit als je ergens niet naar je zin zit en dat verkleint je kansen op een nieuwe baan waar je dan weer wel langer kan blijven zitten.
Zeker als de vooruitzichten op zijn huidige werk alleen maar slechter zijn.
Ik zou de gok wel durven nemen. Maar ik heb dan in mijn achterhoofd dat ik 9 maanden ergens heb gewerkt waar ik dood ongelukkig werd, dat nooit meer...
Zeker als de vooruitzichten op zijn huidige werk alleen maar slechter zijn.
Ik zou de gok wel durven nemen. Maar ik heb dan in mijn achterhoofd dat ik 9 maanden ergens heb gewerkt waar ik dood ongelukkig werd, dat nooit meer...
Valhalla! Where the brave may live Forever!

donderdag 29 juni 2017 om 11:09
Hoi allemaal,
Ik vind het een lastig besluit,maar ik heb besloten om me terug te trekken uit dit topic. Ik ben hier té weinig om nog echt mee te schrijven en de onderwerpen die worden besproken heb ik vaak niet zoveel verstand van. Bovendien speelt er privé een en ander waardoor ik momenteel niet de energie heb om overal mee te lezen en schrijven waar ik zou willen. Via Facebook ben ik nu lid van een bespaargroep waar wat meer in topics wordt gewerkt en daardoor wat minder commitment vraagt om alles door te lezen wat er in de tussentijd is gepost. Dus wie weet kom ik jullie daar nog wel tegen.
Aangezien we best lang met elkaar hebben geschreven vond ik het een beetje raar om zomaar opeens te vertrekken zonder even gedag te zeggen en jullie te bedanken voor alle tips, meeleven enz. Ik heb hier veel geleerd over mezelf en over manieren om te besparen. Ik wens jullie ook veel succes met al jullie dromen, wensen en bespaardoelen.
Liefs, Bumba
Ik vind het een lastig besluit,maar ik heb besloten om me terug te trekken uit dit topic. Ik ben hier té weinig om nog echt mee te schrijven en de onderwerpen die worden besproken heb ik vaak niet zoveel verstand van. Bovendien speelt er privé een en ander waardoor ik momenteel niet de energie heb om overal mee te lezen en schrijven waar ik zou willen. Via Facebook ben ik nu lid van een bespaargroep waar wat meer in topics wordt gewerkt en daardoor wat minder commitment vraagt om alles door te lezen wat er in de tussentijd is gepost. Dus wie weet kom ik jullie daar nog wel tegen.
Aangezien we best lang met elkaar hebben geschreven vond ik het een beetje raar om zomaar opeens te vertrekken zonder even gedag te zeggen en jullie te bedanken voor alle tips, meeleven enz. Ik heb hier veel geleerd over mezelf en over manieren om te besparen. Ik wens jullie ook veel succes met al jullie dromen, wensen en bespaardoelen.
Liefs, Bumba
donderdag 29 juni 2017 om 11:30
donderdag 29 juni 2017 om 14:04
Dag lieve Bumba. Ik zal je missen.Bumba1985 schreef: ↑29-06-2017 11:09Hoi allemaal,
Liefs, Bumba
Valhalla! Where the brave may live Forever!

zaterdag 1 juli 2017 om 16:08
Weer een kwartaal voorbij, tijd om de balans op te maken mbt de boodschappen.
In het tweede kwartaal gaven we gemiddeld 414 euro per maand uit aan boodschappen (eerste kwartaal nog 483) maar wel 124 euro aan uit eten en eten halen (eerste kwartaal 109).
Moet wel zeggen dat bij de boodschappen naast eten en drinken (incl alcoholische drank) ook veel non-food in zit, zoals verzorgingsproducten, kaarsen, en bij de Lidl een aantal aanbiedingen (uit mn hoofd kan ik zo al een scooterhelm, een fietshelm, een overhemd, een weekendtas en een paar sandalen noemen).
Al met al ben ik wel tevreden met de goedkopere iets minder dure boodschappen.
Het derde kwartaal zal door de vakantie duurder uitvallen qua uit eten en eten halen. Eens zien hoe de boodschappen zullen gaan.
De goedkoopste boodschappenmaand (332 euro) was de duurste uit-eten-en-eten-halen-maand (255 euro, maar daar zat ook een etentje voor vier in a 170 euro, komende maand worden we teruggetrakteerd).
In het tweede kwartaal gaven we gemiddeld 414 euro per maand uit aan boodschappen (eerste kwartaal nog 483) maar wel 124 euro aan uit eten en eten halen (eerste kwartaal 109).
Moet wel zeggen dat bij de boodschappen naast eten en drinken (incl alcoholische drank) ook veel non-food in zit, zoals verzorgingsproducten, kaarsen, en bij de Lidl een aantal aanbiedingen (uit mn hoofd kan ik zo al een scooterhelm, een fietshelm, een overhemd, een weekendtas en een paar sandalen noemen).
Al met al ben ik wel tevreden met de goedkopere iets minder dure boodschappen.
Het derde kwartaal zal door de vakantie duurder uitvallen qua uit eten en eten halen. Eens zien hoe de boodschappen zullen gaan.
De goedkoopste boodschappenmaand (332 euro) was de duurste uit-eten-en-eten-halen-maand (255 euro, maar daar zat ook een etentje voor vier in a 170 euro, komende maand worden we teruggetrakteerd).
zondag 2 juli 2017 om 11:33
En alweer 2 weken verder waarin we nog steeds niet ons geld hebben ontvangen. Eerst zijn we heel lang bezig geweest met de bank, die heeft ons doorverwezen naar de verzekeraar. Ik hoop dat het nu wel binnen 3 weken geregeld is, want dan gaan we op vakantie. En ik vind het niet fijn als er in die periode zo'n groot bedrag op mijn rekening wordt gestort. Vooral omdat we naar een bestemming gaan waar ik niet echt lekker kan internetbankieren. Denk aan een bedrag met 4 nullen.
Ik denk dat ik deze week maar weer eens ga bellen, zucht.
zondag 2 juli 2017 om 12:43
Wat vervelend, Bubblegum!Bubblegum1 schreef: ↑02-07-2017 11:33En alweer 2 weken verder waarin we nog steeds niet ons geld hebben ontvangen. Eerst zijn we heel lang bezig geweest met de bank, die heeft ons doorverwezen naar de verzekeraar. Ik hoop dat het nu wel binnen 3 weken geregeld is, want dan gaan we op vakantie. En ik vind het niet fijn als er in die periode zo'n groot bedrag op mijn rekening wordt gestort. Vooral omdat we naar een bestemming gaan waar ik niet echt lekker kan internetbankieren. Denk aan een bedrag met 4 nullen.
Beetje rare suggestie misschien, maar misschien helpt het om je gram te spuien op de Facebook pagina van de betreffende bank/verzekeraar? De ervaring leert dat instellingen negatieve publiciteit daar niet leuk vinden en dan soms wat sneller gaan lopen voor je... Ik vind het nooit zo'n sympathieke manier maar als uiterste redmiddel... en dat stadium heb je langzamerhand wel bereikt lijkt me...
zondag 2 juli 2017 om 14:22
@Bumba, wat jammer. Ik hoop dat alles goed gaat/komt in je privé situatie!
Ik ben inmiddels weer moeder geworden 3 weken geleden dus ik ben ook niet erg actief hier maar ik probeer mee te lezen. We hebben vorige week een rekening voor zoon geopend onder bewind zodat hij er pas met 25 jaar over kan beschikken. Verder niet echt consuminderig bezig, we moeten onze draai weer even vinden.
Ik ben inmiddels weer moeder geworden 3 weken geleden dus ik ben ook niet erg actief hier maar ik probeer mee te lezen. We hebben vorige week een rekening voor zoon geopend onder bewind zodat hij er pas met 25 jaar over kan beschikken. Verder niet echt consuminderig bezig, we moeten onze draai weer even vinden.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
zondag 2 juli 2017 om 17:27
Bubblegum, ik zou je aanraden -als je dat nog niet hebt gedaan- om bij beiden een klacht in te dienen (als het niet duidelijk is wie de boel vertraagd). Banken & verzekeraars zijn verplicht om een klachtenprocedure te hebben, dus waarschijnlijk zal jij online een formulier kunnen vinden.Bubblegum1 schreef: ↑02-07-2017 11:33En alweer 2 weken verder waarin we nog steeds niet ons geld hebben ontvangen. Eerst zijn we heel lang bezig geweest met de bank, die heeft ons doorverwezen naar de verzekeraar. Ik hoop dat het nu wel binnen 3 weken geregeld is, want dan gaan we op vakantie. En ik vind het niet fijn als er in die periode zo'n groot bedrag op mijn rekening wordt gestort. Vooral omdat we naar een bestemming gaan waar ik niet echt lekker kan internetbankieren. Denk aan een bedrag met 4 nullen.
Ik heb eerder dit jaar ook een discussie met verzekeraar gehad (storting hypotheek) en na een maand heb ik een klacht ingediend. Het is toen na ruim een week opgelost. Geen idee of het door klacht kwam, maar heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik een persoonlijk aanspreekpunt had.
pochacco wijzigde dit bericht op 02-07-2017 17:26
Reden: Typfout
Reden: Typfout
0.13% gewijzigd
If chocolate can't fix it, it's a real problem
zondag 2 juli 2017 om 18:25