Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen maand niet consuminderig geweest. Veel terrasjes, uiteten, ijsje etc.
Ook veel kosten gehad voor mijn kleine 4 potige vriend. Hij heeft gevoelige darmen dus moet ander eten hebben :facepalm: nouja kan gebeuren en kan hij niets aan doen natuurlijk.

Qua inkomen kan ik het wel hebben gelukkig, deze maand zoals het er nu ook uitziet ook ruim salaris dus dat komt goed. Maar moet toch beter op gaan letten dat is niet te bont maak met uiteten etc.
Alle reacties Link kopieren
Je mag op Netflix vier accounts hebben, dus wij delen ook met mijn broer. Zij twee accounts, wij twee accounts. Ik betaal hem daar overigens wel voor, omdat ik weet dat hij het kan gebruiken. Wij zouden die 12 euro in de maand in zijn geheel ook prima kunnen missen, maar als je je lasten kunt verlagen, waarom niet?

Verder vind ik het voor ons wel belangrijk om niet gierig/vrekkig te zijn, maar wel zuinig. Een aantal jaar geleden hadden we het financieel veel moeilijker en moesten we dus op sommige dingen écht besparen op een manier die niet fijn voelde (maar noodzakelijk was). We bleven dan ook graag eten bij familie die ons uitnodigde, we kregen van de buren de dingen uit hun voedselbankpakket die zij niet lustten. Nu vinden we het fijn als we ook iets terug kunnen doen en mensen hier of buiten de deur kunnen uitnodigen.

Overigens, aflossen of niet aflossen, ik moet mezelf tegenhouden af en toe om niet extra af te lossen (annuïtair). Onze rente is 2,2% en staat nog 8 jaar vast. Onze LTV t.o.v. de koopprijs is 93% en t.o.v. de huidige WOZ is 85%. Ik laat mijn studieschuld (3000 euro voor 0,01% die volgens mij nog 3 jaar vaststaat) ook nog oplopen, ik heb mijn jokerjaren ingezet. Ik gebruik dat bespaarde geld ook om daadwerkelijk te investeren, ik beleg in indexfondsen en ben nu crowdfunding aan het onderzoeken omdat ik het een fijn idee vind om iemand echt concreet te kunnen helpen. Maar toch knagen die schulden wel ergens aan me in mijn achterhoofd. Ik heb het geld gelukkig wel, waardoor ik met grote stappen zou kunnen aflossen als de rente stijgt. Ik hoop dat dat nu eens snel gaat gebeuren. Ik vind de kunstmatige renteverlaging een gevaarlijk beleidsmiddel en het duurt nu al veel te lang. Het zal erg geleidelijk aan moeten gebeuren om te voorkomen dat er opnieuw problemen komen. Op dat vlak is het wel goed dat veel mensen tegenwoordig kiezen voor hypotheken met lang vaststaande renteperioden. De laatste jaren stijgen de huizenprijzen fors door die goedkope leningen en ik denk dat veel mensen hun hypotheek niet meer zouden kunnen opbrengen als een variabele rente ineens een stuk omhoog zou gaan. Als de rente lang vaststaat, kun je nog anticiperen op hoger wordende lasten.
Afgelopen weekend ben ik met mijn moeder een paar dagen naar een klooster geweest. Heerlijk stil zijn, en tijd nemen om te onthaasten. Ik vond het erg inspirerend hoe eenvoudig ze daar leven, en hoe ze heel weinig nodig hebben om alles een prettige uitstraling te geven. Heerlijk om weer naar huis te gaan (mijn eigen bed met een goed matras! <3 ), maar ik zit nu wel weer boordevol ideeën om hier in huis weer die eenvoud aan te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Wat bijzonder Schattigmeisje, leuk dat het je zo heeft geïnspireerd.

Tr0tter, succes komende week!

Ik heb vrij de komende weken, en we gaan niet op vakantie. Ik heb eigenlijk wel zin in gewoon een paar weken thuis, af en toe uitstapjes maken en verder lekker eigen bed en douche en zo. Het is ook een soort van besparing, maar we gaan er wel van genieten (dus wel af en toe uit eten en zo, net als we op vakantie zouden doen).
Dank je! :)
En jij ook een fijne week natuurlijk! :D
Alle reacties Link kopieren
Wat ga je doen Trotter?
De Vierdaagse lopen. Voor de allereerste keer, dus ik vind 't best wel spannend...
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, dat snap ik dat je dat spannend vind. Veel succes dan!
Alle reacties Link kopieren
Succes Tr0tter!!
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wow, Trotter, wat stoer. Veel succes en weinig blaren gewenst ;-)
Dat vind ik stoer! Succes Trotter!
Alle reacties Link kopieren
Succes trotter! En veel plezier natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
De vierdaagse lijkt mij heel gaaf, maar ik ben niet zo'n wandelaar. Zeker geen meerdere dagen achter elkaar. Dus succes Trotter! :cheer2:

Ik realiseerde mij, oodat de hypotheek nu zo goed als afgelost is, ik per jaar ongeveer 15k overhoud om aan andere dingen uit te geven... :O Het voelt alsof ik de loterij heb gewonnen! :hello:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Heeft iemand nog aanraders voor blogs van mensen met een wat kleinere portemonnee? Ik lees hier vooral artikelen en interviews met mensen met een goed inkomen, die een koophuis hebben, vaak met zonnepanelen en al. Mijn situatie is heel anders, daarom zoek ik nog naar goede tips en tricks waar ik zelf niet snel aan zou denken. En dat mag best vrekkerig zijn.

Trotter veel succes! Ik ga hem een dag meelopen met een vriendin, maar 4 dagen zou mij nooit lukken. Heel veel succes :)

Schattigmeisje, dat klinkt heerlijk. Mooi om samen met je moeder zo'n ervaring op te doen.
Alle reacties Link kopieren
@Diana, wat super, ik kan me voorstellen dat je je nu echt rijk voelt :)

@Trotter, veel succes ! Je komt woensdag door mijn woonplaats. Ik moet gewoon werken die dag, dus kom niet supporten (maar er zijn waarschijnlijk genoeg andere mensen om je aan te moedigen).

Hier gister flink opgeruimd en wat klusjes die al langer lagen af kunnen ronden. Zo heeft mijn vriend het bed op de logeerkamer gerepareerd (lattenbodem bleef niet goed meer liggen, want het bed was na de verhuizing van onze kamer na de logeerkamer blijkbaar wat vervormd) en we hebben eindelijk gordijnen besteld voor onze eigen slaapkamer (we zijn vorig jaar februari naar dit huis verhuisd, dus dit klusje stond al even op de lijst). Daarnaast zijn vorige week de schilders langs geweest om het huis van de buitenkant weer mooi in de verf te zetten. Kostte allemaal wel wat, maar ik ben blij dat het weer gedaan is.

En naar aanleiding van jullie verhalen over schoonmaken ook de knoop doorgehakt om een schoonmaakster te nemen. Dat lijkt me toch wel heel erg fijn. Volgende week komt ze voor het eerst, de bedoeling is 1x in de twee weken 3 uur. Ik ben benieuwd hoe het bevalt en of ik mezelf ervan kan weerhouden om niet uitgebreid te gaan schoonmaken voordat zij komt.. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Succes Trotter!

@Luna: Zuinigaan schrijft over zuinig leven, Teunie van eenvoudigleven vroeger ook, maar nu gaat het steeds meer over haar gezin. Ik ken een aantal blogs over mensen die grote schulden aflossen, maar dat is weer iets anders. Ik weet dat er een Nederlandse blog is of was over een studente met een klein inkomen, maar de naam komt zo even niet naar boven. Er zijn wel veel Amerikaanse blogs over het leven op een klein inkomen, maar die hebben vaak wel een christelijke / huismoederinslag, en dat is ook niet echt jouw levensfase volgens mij. Een site die ik veel gebruik voor recepten is budgetbytes.com met allerlei erg lekkere recepten die ook nog eens heel goedkoop zijn. Geen blog maar wel erg nuttig.
Heel erg bedankt voor de tips!!!
Alle reacties Link kopieren
Luna, Koningin Minima is ook een leuk blog van iemand met een klein inkomen, die volgens mij meer in jouw levensfase zit!

Dianaf, dat is inderdaad super, zoveel overhouden ineens. Maar is dat niet geleidelijk gegaan? of merk je het nu ineens?
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier en succes trotter! :cheer2:
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
17-07-2017 14:19
Luna, Koningin Minima is ook een leuk blog van iemand met een klein inkomen, die volgens mij meer in jouw levensfase zit!

Dianaf, dat is inderdaad super, zoveel overhouden ineens. Maar is dat niet geleidelijk gegaan? of merk je het nu ineens?
Nee het is niet geleidelijk gegaan. Normaal was ik ongeveer 260 euro per maand kwijt aan hypotheeklasten + jaarlijks € 12k aflossen. Die lasten vallen volgend jaar dus volledig weg. Ik was al wel zover van, yeah geen hypotheeklasten, maar ik was die extra aflossing vergeten er bij op te tellen, dus dat was een leuke verrassing.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Succes Trotter! Lijkt me ergens supergaaf, de Nijmeegse vierdaagse lopen,vooral qua sfeer. Maar mij zou het ook niet lukken.

Luna, ik wil wel ook weer wat meer over besparen en eenvoudig leven gaan bloggen, dus dank je voor weer een zetje ;-) Hoe goed het gaat gaan weet ik niet, mijn blog lijkt alwéér plat te liggen. Dat is de laatste weken regelmatig, heel vervelend :thunder:
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik wist niet dat je een blog had, schattigmeisje! Sta je hierboven in het rijtje?
Nee, ik sta er niet tussen. Daarvoor blog ik teveel over verschillende dingen, ennuh ... het is mijn eigen blog, geen idee of ze er moeilijk over doen bij viva, dus voor de zekerheid maar niet ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven