Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd

donderdag 27 juli 2017 om 10:09
donderdag 27 juli 2017 om 13:33
Sommige mensen zijn gewoon dom. En zelfs al had je wel dat geld, dan moet de aangeboden reis ook maar net jouw ding zijn. Er is nog wel eens een reden waarom bepaalde reizen zo goedkoop zijn...lunaleeflang schreef: ↑27-07-2017 10:09V1King, mij wordt ook continu door iedereen gevraagd waarom ik dit jaar niet op vakantie ga. 'Omdat ik geen geld heb', is geen goed excuus, want je kunt zoooo goedkoop op vakantie.
Ja klopt. Maar 250 euro om op vakantie te gaan is er ook niet. Waar bemoeit iedereen zich toch mee man?!
Misschien overstappen op de uitspraak, dit jaar blijf ik thuis, lekker ontspannen zonder de stress van weg te moeten?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

donderdag 27 juli 2017 om 13:38
Dianaf, oh wij doen niet aan van die aangeboden reizen en regelen alles zelf, dus dat is het probleem sowieso al niet. Maar het ging me er meer om dat geen geld, gewoon geld betekent. En dus niet 'wel een beetje'. Al had ik het wel, zoals V1king, heb ik alsnog het recht om niet te gaan.
Alsof je altijd moet?
Alsof je altijd moet?
donderdag 27 juli 2017 om 13:56
Ik gaf ook aan dat ik vanwege de verhuizing, nieuwe auto en een turbulente tijd op het werk eigenlijk gewoon lekker samen ontspannen thuis wil blijven en lekker dagjes weg wil gaan.
Overigens ben ik nooit een die-hard vakantieganger geweest. Als je een 'echte' vakantie definieert als een week of twee weken weg dan ben ik op mijn 19e ofzo voor het laatst op vakantie geweest, een week naar Kreta met mijn ex. Daarna had ik vanwege mijn studie geen geld voor om lang weg te gaan. Ik ben nog wel een aantal keer naar steden geweest (Istanbul, Londen, Cork, Manchester, Brugge), maar dat was dan vooral om vrienden te bezoeken, of als onderdeel van mijn studie.
@Luna: Ik weet ook niet of die van Triumph passen, ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om ze te passen in de winkel. Ik heb vooral vulling nodig (echt, een leeg theezakje is nog 'vol').
Overigens ben ik nooit een die-hard vakantieganger geweest. Als je een 'echte' vakantie definieert als een week of twee weken weg dan ben ik op mijn 19e ofzo voor het laatst op vakantie geweest, een week naar Kreta met mijn ex. Daarna had ik vanwege mijn studie geen geld voor om lang weg te gaan. Ik ben nog wel een aantal keer naar steden geweest (Istanbul, Londen, Cork, Manchester, Brugge), maar dat was dan vooral om vrienden te bezoeken, of als onderdeel van mijn studie.
@Luna: Ik weet ook niet of die van Triumph passen, ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om ze te passen in de winkel. Ik heb vooral vulling nodig (echt, een leeg theezakje is nog 'vol').
Valhalla! Where the brave may live Forever!
donderdag 27 juli 2017 om 14:52
V1k1ng volgens de wikipedia: Strikt genomen verstaat men onder vakantie een verblijf gedurende een periode van vijf of meer dagen met ten minste vier opeenvolgende overnachtingen niet in de eigen woning doorgebracht voor recreatieve doelen.
lunaleeflang, ik snap wat je bedoelt hoor. Net als geen zin om weg te gaan, óók gewoon een geaccepteerd antwoord moet zijn. Ik ben een paar jaar wel vrij, maar niet weg geweest. Geen zin in, want ik moest al zoveel (studie, werk enz), dus ik vond het zalig om gewoon lekker thuis te zijn.
Maar veel mensen vinden dat weg gaan tijdens de vakantie moet en soms zelfs nog een recht is (ik bedoel maar: lenen voor een vakantie
). In perioden van werkloosheid is dat het eerste dat bij mij geschrapt wordt, van die reizen kan ik ook zeker 6 maanden mijn vaste lasten betalen.

lunaleeflang, ik snap wat je bedoelt hoor. Net als geen zin om weg te gaan, óók gewoon een geaccepteerd antwoord moet zijn. Ik ben een paar jaar wel vrij, maar niet weg geweest. Geen zin in, want ik moest al zoveel (studie, werk enz), dus ik vond het zalig om gewoon lekker thuis te zijn.
Maar veel mensen vinden dat weg gaan tijdens de vakantie moet en soms zelfs nog een recht is (ik bedoel maar: lenen voor een vakantie

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

donderdag 27 juli 2017 om 18:43
Ik krijg die vraag ook nog regelmatig, 'zelfs' in mijn situatie. Nou ben ik dit jaar wel dat weekend naar een klooster geweest, maar voor veel mensen telt dat niet of zo. En voor mij de laatste keer dat ik naar het buitenland ging (en een paar uur boodschappen doen in Duitsland tel ik dan niet mee ...) is alweer vijf jaar geleden. Dat vind ik dus ook helemaal niet erg, vakantie is voor mij vooral fijne dingen doen waarvan ik ontspan. Maar inderdaad, veel mensen vinden dat weg gaan moet en een recht is,
Gelukkig zijn we hen geen verantwoording schuldig
maar irritant is het soms wel ja.

Gelukkig zijn we hen geen verantwoording schuldig

donderdag 27 juli 2017 om 18:56
@Dianaf: Dan ben ik inderdaad al sinds mijn 19e niet meer op vakantie geweest, alles was namelijk korter of niet recreatief.
Ik moet ook zeggen dat we ook nog gewoon een aantal klussen in huis hebben die gedaan moeten worden. Keuken moet opnieuw gedaan worden (iets met een ongelukje met grijze verf) en ik heb nog wat plannen voor het balkon. Verder nog een reenactment evenement en nog wat andere losse dingen. Ik denk dat we de vakantie wel door komen
Ik moet ook zeggen dat we ook nog gewoon een aantal klussen in huis hebben die gedaan moeten worden. Keuken moet opnieuw gedaan worden (iets met een ongelukje met grijze verf) en ik heb nog wat plannen voor het balkon. Verder nog een reenactment evenement en nog wat andere losse dingen. Ik denk dat we de vakantie wel door komen

donderdag 27 juli 2017 om 19:07
Hello ladies,
Stille meelezer hier, maar wellicht met een tip voor goede bh's
Ik heb zelf goede ervaring met Lincherie, zitten door heel NL geloof ik. Ik heb zelf ook niet vooraan in de rij gestaan toen er volle borsten werden uitgedeeld, maar hier slaag ik altijd. Helaas wel prijzig, maar ik doe dan wel echt jaren met deze bh's. En een goede bh vind ik persoonlijk heel wat waard.
Stille meelezer hier, maar wellicht met een tip voor goede bh's

Ik heb zelf goede ervaring met Lincherie, zitten door heel NL geloof ik. Ik heb zelf ook niet vooraan in de rij gestaan toen er volle borsten werden uitgedeeld, maar hier slaag ik altijd. Helaas wel prijzig, maar ik doe dan wel echt jaren met deze bh's. En een goede bh vind ik persoonlijk heel wat waard.
donderdag 27 juli 2017 om 20:02
Telt vrijwilligers werk op een festival als recreatief? Dan doe ik dit jaar voor het 4e jaar op rij volgend weekend en dan ben ik ook 4 nachten van huis maar verder ben ik dan ook al 8 jaar (sinds mijn 17e) niet meer op vakantie geweest. Ik vind het prima en mis het ver ook niet zo. Ik ben graag thuis en ontspan veel meer van lekker thuis aanrommelen dan van weg gaan. Dagjes weg en af en toe 1 of 2 nachten is voor mij prima.

donderdag 27 juli 2017 om 21:52
Snap best dat niet iedereen (altijd) op vakantie wil. Wij zetten er maandelijks wel 150 euro voor opzij, en voor huisdieren(arts)kosten nog eens 100 euro. Met 250 euro per maand extra zouden we lekker tempo maken met onze spaardoelen, maar ieder zijn eigen prioriteiten. Bij een gezamenlijke huishouding hoort compromissen sluiten.
Overigens lig ik lekker op schema met het vakantiebudget tot dusver, waarschijnlijk blijft er best wat over omdat e.e.a. goedkoper uitpakt dan geschat.
Overigens lig ik lekker op schema met het vakantiebudget tot dusver, waarschijnlijk blijft er best wat over omdat e.e.a. goedkoper uitpakt dan geschat.
anoniem_312983 wijzigde dit bericht op 28-07-2017 08:05
25.43% gewijzigd
donderdag 27 juli 2017 om 22:14
Dat hoop ik ook, want ik zie ook maar weinig in mijn maat wat ook nog voldoet aan mijn wensen.lunaleeflang schreef: ↑27-07-2017 20:24Valentina, bedankt voor de tip! Is jouw ervaring dat ze in de echte winkels meer hebben dan online? Want in de webshop hebben ze mijn maat helaas niet.
vrijdag 28 juli 2017 om 00:18
Onze 'echte' vakantie van vier nachten of langer is ook al een tijd geleden. We gaan over anderhalve maand twee nachten naar een Belgische stad en zijn vorig jaar drie nachten binnen Nederland geweest. Als we (veel) meer geld zou hebben, zouden we wel vaker/langer gaan, maar het heeft geen financiële prioriteit. We missen het verder ook niet, we hebben het thuis ook prima naar onze zin. We gaan wel regelmatig logeren bij vrienden en familie in andere steden, dus we komen toch wel overal. We hebben ook vaak gasten en dan doe je toch weer dingen in je eigen stad die je anders niet zo snel zou doen.

vrijdag 28 juli 2017 om 07:48
Zwartvlekje schreef: ↑27-07-2017 20:02Telt vrijwilligers werk op een festival als recreatief? Dan doe ik dit jaar voor het 4e jaar op rij volgend weekend en dan ben ik ook 4 nachten van huis maar verder ben ik dan ook al 8 jaar (sinds mijn 17e) niet meer op vakantie geweest. Ik vind het prima en mis het ver ook niet zo. Ik ben graag thuis en ontspan veel meer van lekker thuis aanrommelen dan van weg gaan. Dagjes weg en af en toe 1 of 2 nachten is voor mij prima.

vrijdag 28 juli 2017 om 21:19
Dat verschilt misschien per winkel? Ik ga naar de winkel in Apeldoorn en daar zijn ze zó meedenkend en kan er altijd van alles besteld worden. Ik heb tevens ook nog juist advies gekregen, want kocht altijd bh's met verkeerde omvang, zodat mijn bh's naast niet gevuld werden, ook nog eens verkeerd zatenlunaleeflang schreef: ↑27-07-2017 20:24Valentina, bedankt voor de tip! Is jouw ervaring dat ze in de echte winkels meer hebben dan online? Want in de webshop hebben ze mijn maat helaas niet.

Misschien even sfeer proeven in een winkel bij jou in de buurt? Succes!
vrijdag 28 juli 2017 om 21:34
Ja, zelfde organisator. Ik ga naar castlefest.schattigmeisje schreef: ↑28-07-2017 07:48Ja, wij ook! Wel met Keltfest en niet als op/afbouw, dus maar drie nachten ... Dat valt er dus net niet onder
![]()
Ik zat verkeerd te tellen overigens, het is zelfs 5 nachten. Van woensdag tot maandag.
Het vrijwilligen is hier trouwens ook echt uit budgetreden begonnen. Vrienden konden het niet betalen om als gast te gaan en zo zijn we hier een aantal jaar geleden mee begonnen. Het zelfde geldt voor mijn zusje en haar beste vriendin, die wilde graag op vakantie maar eigenlijk geen geld voor echt weg gaan en daarom doen ze nu dit voor het tweede jaar. Ondertussen vind ik het vooral heel leuk en gezellig.

vrijdag 28 juli 2017 om 22:40
Datzelfde geldt eigenlijk voor ons. Het is begonnen als een budget-manier om erheen te kunnen (naast dat het ons toen al erg leuk leek). Met Castlefest merkten we dat jaar dat het ons - en vooral mij - wat te lang en te druk werd, maar Keltfest zijn we blijven doen. Mijn man tegenwoordig als ehbo-er, en zo had hij wel minder lang gekund, maar bij Vana zelf gaat dat helaas niet. Toch jammer, want vrijwilligen is best verslavend, en de mensen zijn zo leuk, en en en

zaterdag 29 juli 2017 om 09:57
Ik heb dat wel eens gedaan bij Lowlands, dat vond ik ontzettend leuk! Nu zou ik alleen niemand meer mee krijgen, mijn vrienden hebben allemaal een heel leuk inkomen.
Verder ben ik ook een aantal jaar naar heel wat festivals geweest en dan zag ik dat gewoon als mijn vakantie. Maar kom er nu achter dat dat dus officieel geen vakantie is
Verder ben ik ook een aantal jaar naar heel wat festivals geweest en dan zag ik dat gewoon als mijn vakantie. Maar kom er nu achter dat dat dus officieel geen vakantie is

zaterdag 29 juli 2017 om 17:21
Qua verzorging geef ik ongeveer 20 euro uit per maand
Dat is ook voor de kapper.
Deo, tandpasta, douchegel, shampoo en conditioning, gezichtscreme en parfum inbegrepen.
Make up gebruik ik niet. Douchegel krijg ik vaak wel een keer op een verjaardag ofzo van iemand. Al jaren niet meer voor hoeven te betalen. Evenals 2 duurdere geuren per jaar. Die haal ik vaak van de diverse cadeaubonnen. Geen vast budget.
Kleding (allesomvattend: tassen, jassen, schoenen, ondergoed, sieraden) geef ik gemiddeld 45- 60 euro p maand aan uit als ik het over een heel jaar bekijk.
Meestal koop ik echter vaak 2 tot 3 keer per jaar tijdens sales en reizen wat en af en toe loop je tegen iets aan zoals een opheffingsuitverkoop. 10 euro voor een jeansbroek van WE. Prima!
Vakanties moet iedereen lekker voor zichzelf weten. Stom dat mensen te denken dat voor anderen te moeten bepalen. Ik leef voor reizen dus krijg het vaak juist andersom.
Krijg wel eens de opmerking. Je hebt geld zat want je reist altijd.... Ja echt. En dat zijn dan vaak mensen die enorme bakken geld voor materiele zaken uitgeven. Prima maar dat is niet mijn keuze. Dat veroordeel ik verdrr ook niet. Heel vervelend om je voor keuzes te moeten verantwoorden.
Lijkt me heel vervelend als je het geld dan ook helemaal niet hebt en anderen menen te weten dat je toch best wel weg kan gaan :/
Dat is ook voor de kapper.
Deo, tandpasta, douchegel, shampoo en conditioning, gezichtscreme en parfum inbegrepen.
Make up gebruik ik niet. Douchegel krijg ik vaak wel een keer op een verjaardag ofzo van iemand. Al jaren niet meer voor hoeven te betalen. Evenals 2 duurdere geuren per jaar. Die haal ik vaak van de diverse cadeaubonnen. Geen vast budget.
Kleding (allesomvattend: tassen, jassen, schoenen, ondergoed, sieraden) geef ik gemiddeld 45- 60 euro p maand aan uit als ik het over een heel jaar bekijk.
Meestal koop ik echter vaak 2 tot 3 keer per jaar tijdens sales en reizen wat en af en toe loop je tegen iets aan zoals een opheffingsuitverkoop. 10 euro voor een jeansbroek van WE. Prima!
Vakanties moet iedereen lekker voor zichzelf weten. Stom dat mensen te denken dat voor anderen te moeten bepalen. Ik leef voor reizen dus krijg het vaak juist andersom.
Krijg wel eens de opmerking. Je hebt geld zat want je reist altijd.... Ja echt. En dat zijn dan vaak mensen die enorme bakken geld voor materiele zaken uitgeven. Prima maar dat is niet mijn keuze. Dat veroordeel ik verdrr ook niet. Heel vervelend om je voor keuzes te moeten verantwoorden.
Lijkt me heel vervelend als je het geld dan ook helemaal niet hebt en anderen menen te weten dat je toch best wel weg kan gaan :/
maandag 31 juli 2017 om 14:15
De logica van mensen die menen dat je geld "hebt" omdat je naar hun idee veel aan het een of ander uitgeeft is een beetje apart. Dan hàd je misschien "veel" geld, maar je hebt t al uitgegeven aan X. Dan kan je het logischerwijs niet ook aan Y uitgeven. Dat lijkt mij een logische gedachtegang. Maar er is een sociaal geaccepteerde verdeling van geld, een percentage dat je geacht wordt uit te geven aan wonen, reizen etc. Als je daar aan morrelt gaan mensen vragen stellen / commentaar leveren omdat je boven of onder "je stand" leeft. Ik ga dr maar vanuit dat dat uit onbegrip is en niet uit vijandigheid. Maar irritant is het zeker.
maandag 31 juli 2017 om 14:32
Ik heb al een aantal keer de vraag gehad 'of we wel genoeg genieten'. Ik vind van welPluuus schreef: ↑31-07-2017 14:15De logica van mensen die menen dat je geld "hebt" omdat je naar hun idee veel aan het een of ander uitgeeft is een beetje apart. Dan hàd je misschien "veel" geld, maar je hebt t al uitgegeven aan X. Dan kan je het logischerwijs niet ook aan Y uitgeven. Dat lijkt mij een logische gedachtegang. Maar er is een sociaal geaccepteerde verdeling van geld, een percentage dat je geacht wordt uit te geven aan wonen, reizen etc. Als je daar aan morrelt gaan mensen vragen stellen / commentaar leveren omdat je boven of onder "je stand" leeft. Ik ga dr maar vanuit dat dat uit onbegrip is en niet uit vijandigheid. Maar irritant is het zeker.

maandag 31 juli 2017 om 15:12
Ik voel me regelmatig onbeschoft behandeld omdat ik in een bijna 20 jaar oude bus rijd, waar ik erg zuinig op ben. Als ik dan bij de garage kom, bijvoorbeeld omdat een domme buurvrouw er een deuk in gemaakt heeft, word ik als een sloeber behandeld en krijg ik een vieze verrotte leenauto mee, terwijl ik geld genoeg heb, alleen dat geef ik op mijn manier uit. Bijvoorbeeld aan het op de weg houden van mijn oude bus. En aan mijn supermooie huis. Maar niet aan uiterlijk vertoon.
Het rare is: als je geld uitgeeft aan mooie kleren en dure auto's, dan word je met alle egards behandeld, terwijl je dat geld dan juist niet meer hebt...
Het rare is: als je geld uitgeeft aan mooie kleren en dure auto's, dan word je met alle egards behandeld, terwijl je dat geld dan juist niet meer hebt...
maandag 31 juli 2017 om 16:10
Ja, vreemd is dat ja. Enerzijds maakt een ondernemer natuurlijk meer winst op mensen die hun geld makkelijk uitgeven, maar ik vind niet dat je onderscheid moet maken tussen klanten die op dit moment maar weinig geld uitgeven. Ik kom niet meer terug als ik zo behandeld word. Ik heb weleens contact gehad met een schilder die een 'klusje' van 2000 euro niet de moeite vond. Zonder dat hij het weet is hij daarmee niet alleen dat 'klusje' misgelopen, maar ook het stucen van de andere verdieping en het buitenschilderwerk dat we het jaar erna wilden laten doen.
Ik heb geen auto, maar ik herken het verhaal van de fietsenmaker. Ik heb een oude trouwe Gazelle van een jaar of 15 oud waar ik veel kilometers mee maak en die dus elk jaar een grote beurt krijgt. Na een verhuizing zocht ik een nieuwe fietsenmaker en de dichtst bijzijnde fietsenmaker zei dat hij er niet aan begon en dat ik maar een nieuwe moest kopen. Ik ga hem ook vervangen over een aantal jaar, maar het is geen oud barrel, alles werkt. Ik kom nu bij een andere fietsenmaker waar het al een stuk beter is, maar waar ik nog steeds een oud barrel meekrijg als leenfiets. Ik snap dat een fietsenmaker niet de meest luxe fietsen gaat aanschaffen als leenfiets (alhoewel ik denk dat het goede reclame zou zijn! Ik heb pas eens op de gloednieuwe moederfiets van een vriendin gefietst en dat was een enorm verschil, terwijl ik dacht dat de mijne niet zo slecht was) maar ik heb een fiets die duidelijk voor woon-werkverkeer gebruikt wordt, met handremmen en versnellingen, een zeer lage omafiets met terugtraprem vind ik geen fatsoenlijke vervanging daarvan.
Aan de andere kant word ik als consuminderaar dan weer met alle egards behandeld door de schoenmaker. Hij doet er een stomerij en een fourniturenzaak bij, dus ik kom daar toch vrij regelmatig. Ik hoor dat anderen hem soms een mopperpot vinden, maar daar heb ik dus echt nog nooit iets van gemerkt.
Ik heb geen auto, maar ik herken het verhaal van de fietsenmaker. Ik heb een oude trouwe Gazelle van een jaar of 15 oud waar ik veel kilometers mee maak en die dus elk jaar een grote beurt krijgt. Na een verhuizing zocht ik een nieuwe fietsenmaker en de dichtst bijzijnde fietsenmaker zei dat hij er niet aan begon en dat ik maar een nieuwe moest kopen. Ik ga hem ook vervangen over een aantal jaar, maar het is geen oud barrel, alles werkt. Ik kom nu bij een andere fietsenmaker waar het al een stuk beter is, maar waar ik nog steeds een oud barrel meekrijg als leenfiets. Ik snap dat een fietsenmaker niet de meest luxe fietsen gaat aanschaffen als leenfiets (alhoewel ik denk dat het goede reclame zou zijn! Ik heb pas eens op de gloednieuwe moederfiets van een vriendin gefietst en dat was een enorm verschil, terwijl ik dacht dat de mijne niet zo slecht was) maar ik heb een fiets die duidelijk voor woon-werkverkeer gebruikt wordt, met handremmen en versnellingen, een zeer lage omafiets met terugtraprem vind ik geen fatsoenlijke vervanging daarvan.
Aan de andere kant word ik als consuminderaar dan weer met alle egards behandeld door de schoenmaker. Hij doet er een stomerij en een fourniturenzaak bij, dus ik kom daar toch vrij regelmatig. Ik hoor dat anderen hem soms een mopperpot vinden, maar daar heb ik dus echt nog nooit iets van gemerkt.