Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lunaleeflang schreef:
27-07-2017 20:24
Valentina, bedankt voor de tip! Is jouw ervaring dat ze in de echte winkels meer hebben dan online? Want in de webshop hebben ze mijn maat helaas niet.
Volgens mij zijn de winkels franchisers, die hun eigen assortiment voeren. Valt altijd te proberen. En anders een speciaalzaak niet verbonden aan een keten? Daar kan ik met mijn grote maat ook slagen, sowieso kan het per model ook nog verschillen welke maat je nodig hebt. Ik heb een poos terug 2 beha's gekocht van hetzelfde merk, maar in verschillende maten. Was heel blij dat ik ze allebei gepast heb, want de BH die ik uiteindelijk in een grotere maat heb gekocht zat in de eerste maat echt niet goed. Werd compleet platgedrukt.
Ik zag al dat hij niet in mijn stad zit, maar mocht ik eens in een andere stad zijn wil ik het zeker wel eens proberen!
Ik ben wel eens naar speciaalzaken geweest, maar die zijn meestal toch gericht op de grote maten. Soms beginnen ze pas bij C en anders toch wel vaak bij 75A ofzo. Helaas.
schattigmeisje schreef:
29-07-2017 10:13
Wat houdt je tegen om 'alleen' te gaan? :jump: Je komt er toch wel genoeg leuke mensen tegen!
Ik houd er niet van om dingen alleen te doen. Of ja, alleen lunchen en zo vind ik prima. Maar alleen op vakantie is voor mij ook echt de hel, dus alleen op een festival lijkt me niets. Al die nieuwe mensen + het werk kost me dan zoveel energie dat ik er niet meer van kan genieten.
Dat soort ondernemers kom ik ook weleer tegen. Die lopen zo een klant en toekomstig werk mis.

Net afgestudeerd en nieuwe baan aan andere kant van het land. Met mijn vader op zoek naar een woning. Kantoor van verhuurmakelaar : wij hebben niets dat u kunt betalen zonder dat hij ook maar gesprek met ons ha gevoerd.

Autogarage van merk: gordel aan bestuurderskant zat klem en kon daardoor niet gebruikt worden. Dus kon niet met de auto rijden daarom. Gebeld voor een afspraak : ja, dan moet ik materiaal bestellen en weer hebben nu zomercheck actief, dus druk, komt u over een week maar.
Andere garage van zelfde merk gebeld. Was al in de middag. Komt u nu maar, want als er iets besteld moet worden, kan dat nog vandaag gebeuren. In de garage hebben de monteurs het kunnen fixen zonder bestelling en het wassen nog gratis ook. Die zaak heeft mij nu dus al jaren als klant voor reparaties en onderhoud. En waarschijnlijk binnenkort voor een nieuwe auto.
Herkenbaar! De allereerste keer dat we een (gloednieuwe!) auto kochten gingen we op een zaterdag op de fiets naar de autoboulevard om daar bij meerdere dealers te gaan kijken. Helaas begon het echter te stortregenen, dus we kwamen er half verzopen aan, nog nadruppelend van de regen. Bij de meeste bedrijven werden we zo ongeveer de zaak uitgekeken. Wat moesten wij als arme druipende sloebers nou bij hun mooie nieuwe net gepoetste bolides? Terwijl we een gloednieuwe auto contant konden afrekenen, dus zulke arme sloebers waren we niet, al kwamen we op de fiets. Slechts één bedrijf behandelde ons met respect; we kregen er een kopje koffie/thee aangeboden en ze gingen serieus op onze vragen in. Onnodig om te zeggen dat we uiteindelijk daar onze nieuwe auto hebben gekocht.

Pluuus schreef:
31-07-2017 14:15
Maar er is een sociaal geaccepteerde verdeling van geld, een percentage dat je geacht wordt uit te geven aan wonen, reizen etc. Als je daar aan morrelt gaan mensen vragen stellen / commentaar leveren omdat je boven of onder "je stand" leeft.

Ik ken het eerder andersom; dat mensen mij vragen waar ik het 'toch van doe', al die bijzondere en verre reizen. Ze vergeten dan alleen voor het gemak even dat ik zelden kleding, schoenen, make-up of gadgets koop en vooral dat ik een hypotheek had die nog geen kwart was van hun hypotheek en dat ik dus heel veel geld overhield om aan andere dingen te besteden (en inmiddels heb ik helemaal geen hypotheek meer en houd ik dus nóg meer geld over).

Vaak is het een keuze waar je je geld aan uitgeeft, en verwachten mensen inderdaad dat je een zo groot mogelijke auto en een zo groot/duur mogelijke woning koopt, gewoon omdat het kan met je salaris. Ik rijd in ons kleine autootje net zo snel (en zuiniger) als in een grote, en ik woon in ons huidige appartement zelfs nog lekkerder dan in onze vorige huis-van-vier-etages, dus het hoeft voor mij altijd allemaal niet groter en meer en duurder. We zijn dik tevreden met ons leven en met de spullen die we hebben, en ik denk dat het daar bij een heleboel mensen (die altijd maar meer-meer-meer willen) aan ontbreekt.
Ik denk dat van die simpele verkopers niet precies snappen hoe het nou echt zit met geld te besteden hebben. De vrouw van de rijkste familie in het dorp waar ik vandaag kom liep vroeger weleens in een oude jas die mij moeder gelijk met haar gekocht had destijds. Mijn moeder droeg die jas inmiddels als ze aan het werk was. Die mevrouw droeg hem nog dagelijks. Want uiterlijk vertoon deed er niet toe.

Maar ik vind het wel grappig om te merken dat jullie dezelfde ervaring hebben. Het heeft te maken met inschattingsfouten en nouveau richegedrag van mensen denk ik.
Ik heb zelf (volgens) mij nog nooit gehad dat ik echt genegeerd of weggekeken werd in een winkel. Of het moet zijn in sommige kledingwinkels dat het personeel je zo'n beetje schaduwt?

Maar ik herken wel de verbazing bij de bank omdat je niet het maximum wilt lenen, en de verbijstering als je maar de helft van de aankoopwaarde wilt lenen en ook niet geïnteresseerd in een spaarhypotheek of in extra verzekeringen. Nou, het kon niet anders dat we een erfenis hadden ontvangen, want hoe kom je anders aan zoveel geld. :facepalm: Mooi staaltje niet verder kijken dan je neus lang.

Mensen die mij goed kennen weten dat er niet zozeer veel geld binnen komt, maar doordat ik een knieperd ben en weinig wensen heb, dus wel makkelijk die lange verre reis kon maken. Dus die zijn niet verbaasd als ik 4-5 weken weg ben. Dat weekje in het voorjaar naar een all-inclusive zorgde voor meer verbazing en was reden tot bezorgdheid. :rofl: Eigenlijk was het wel lief. ;-D

Mensen die mij niet zo goed kennen, kunnen mij niet goed inshatten. Op basis van mijn werk en lange vakanties verwachten ze dat ik een heel erg goed salaris heb. Aan de andere kant heb ik geen eigen auto, reis veel met fiets en ov, heb geen smartphone en zeg ik ook gewoon dat ik iets zonde van mijn geld (eten in de kantine) of te duur vind, dus misschien ben ik helemaal niet zo rijk? Of misschien kan het niet uit omdat vriend beter verdiend en ik daarin mee moet of zo. En sommigen zijn ervan overtuigd dat mijn vriend bijna alles moet betalen, want van mijn salaris kun je echt niet goed leven. :sherlock:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Vakantie-update: wij komen ver onder budget uit. Als in: voor 1k minder uitgegeven dan begroot aan onze drieweekse zomertrip :-o :yes:
Redenen:
*voormalig Oostblok is (nog steeds) heel goedkoop. Denk: uit eten voor 10-15 euro inclusief drankjes en fooi, met z'n tweeën. Volle tank voor nog geen 30 euro. Overnachten voor 15 euro p.p.
* veel gewandeld en andere "ongeorganiseerde" activiteiten. Toch een stuk goedkoper dan bijv. pretparken bezoeken of een guided tour langs XYZ ofzo. De meeste zaken die we leuk vinden zijn gratis of goedkoop. We laten niks dat we echt graag willen, maken wel de afweging pret nu vs kosten (en dus latere / andere pret). Als je 80 euro kunt neertellen voor een trip, maar voor nop een vergelijkbare ervaring kan opdoen die evenveel pret geeft ...dan is de keuze snel gemaakt.

Kortom, blij!
Yes! Ruim 450 euro terug van de energieleverancier o.a. dankzij alle zonnige dagen in dit voorjaar :-) en het maandbedrag nog verder omlaag. Sinds we zonnepanelen hebben is het maandbedrag ieder jaar verlaagd en hebben we mooie een teruggave gehad.
Wat fijn NYC!
En Pluuuus knap hoor. Ik vind dat op vakantie toch altijd lastig, omdat ik dan al gauw wat meer in de geniet-modus beland.

Normaal vind ik niet op vakantie gaan niet erg, maar ik heb nu echt heel veel zin om even weg te gaan van hier. Ik zit al tijden niet goed in mijn vel en elke dag is hetzelfde. Het weer nodigt ook niet uit om naar buiten te gaan, dus ik zit heel veel thuis. Ik klaagde daarover tegen een vriendin en die reageerde met: ja ik kan ook echt niet wachten tot ik volgende maand weg ga, ik heb het echt nodig. FYI: ze is dit jaar al 3x op vakantie geweest. :bonk:

Overigens is mijn vriend zijn (nieuwe) baan kwijt, totaal onverwacht. Dus dat wordt heel gezellig komende tijd, lekker samen thuis zitten en solliciteren :(
lunaleeflang, dat is lekker klote dat jullie straks beiden zonder werk zitten. Komt hij op kort termijn thuis te zitten.

Ik moet eerlijk zijn, dat ik graag meerdere keren per jaar op vakantie ga. Meestal heb ik al vrij snel weer behoeft aan vakantie. ;-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dianaf, hij is al thuis. Hij kwam laatst ineens voor de middag al thuis van zijn werk en zei dat hij zijn baan kwijt was. Hij mocht kiezen voor de maand uitwerken of gelijk stoppen en koos voor het laatste. Zowel vanwege het gebrek aan motivatie om door te gaan alsook om te zoeken naar een nieuwe baan.

En ik snap dat echt wel, hoor, dat je graag vaak op vakantie wil. Maar ik vond het van die vriendin nogal zuur omdat het leek of ze het er 'inwreef'. Sinds mijn laatste vakantie is ze 6x weg geweest.
Oeh, balen dat je vriend zijn baan kwijt is. Hopelijk heeft hij snel iets nieuws...
Snap wel dat hij dan niet wil blijven werken, dan zou de motivatie bij mij ook wel weg zijn.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
jeetje dat is wel heel vervelend voor jullie Luna! Ik hoop dat je vriend snel wat anders heeft. En jij ook :-)
Luna, dat is mooi [piep] met peren zeg.
In verband met bleu-heid raad ik je aan om (ondanks het weer, dat vandaag inderdaad echt drama was) toch naar buiten te gaan. Al is het maar 10 minuten of een kwartiertje. Met plu of regenpak. Zoveel mogelijk groen zien (stadspark telt ook). Ik heb in een langdurig werkloze situatie met zieke partner een tijd gekampt met een rothumeur, nare negatieve gedachtes en vooral de moedeloosheid van die periode pik ik een beetje bij je op (en snap ik ook, gezien de situatie). Buiten komen was voor mij echt een must, ook al ben ik van nature een bankhanger. Het is geen wondermiddel, ik moest mezelf altijd dwingen om te gaan, maar ik knapte er (in ieder geval tijdelijk) even van op om buiten te zijn.
Als je een omdenkfan bent: Goed nieuws, nu kunnen jullie gezellig samen een staycation vieren!
Maar als je daar zin in hebt, mag je me ook een verbale klap op mijn kanis geven voor die opmerking. Ik weet dat ik al die positivo's op een bepaald moment wel kon schieten :hamer: Duimen voor een snelle ommekeer voor jullie.
Luna, kan je aan huizenruil of housesitting doen? Al is het in Nederland zelf. Even een weekje of twee in een andere omgeving is ook wel fijn en goed. Daar zijn speciale sites voor en kost je verder niets behalve een treinticket.

Er zijn veel gratis festivals en activiteiten momenteel in het land.
Wat vervelend voor jullie, Luna! Het elke dag even naar buiten gaan is zeker een goed idee trouwens.
lunaleeflang schreef:
08-08-2017 15:24
Dianaf, hij is al thuis. Hij kwam laatst ineens voor de middag al thuis van zijn werk en zei dat hij zijn baan kwijt was. Hij mocht kiezen voor de maand uitwerken of gelijk stoppen en koos voor het laatste. Zowel vanwege het gebrek aan motivatie om door te gaan alsook om te zoeken naar een nieuwe baan.

En ik snap dat echt wel, hoor, dat je graag vaak op vakantie wil. Maar ik vond het van die vriendin nogal zuur omdat het leek of ze het er 'inwreef'. Sinds mijn laatste vakantie is ze 6x weg geweest.
O ja, dat is wel heel iets anders. Niet chic nee.
Groot gelijk dat je vriend dan maar voor naar huis gaan kiest, dan heeft hij idd meer tijd om te zoeken/op gesprek te gaan. Hopelijk vindt hij snel iets nieuws.
Pluuus, oh nee hoor! Vandaag zie ik het weer positiever in, dus ik kan zulke dingen wel waarderen :) Mijn moeder weet hoe erg ik er doorheen zit, dus die heeft bedacht dat we elke week wat leuks gaan doen. Gisteren kwam ze spontaan langs en zijn we wat gaan doen. En dit weekend neemt een vriendin me ergens mee naar toe (verrassing), dus ik moet eigenlijk helemaal niet klagen!!

Broodtrommel, dat is een heel goed idee! Ik ga eens na of dat mag van de woningbouw.

We hebben vanmorgen even wat dingen op een rijtje gezet. Helaas heeft mijn vriend geen recht op WW, daar had ik zelf nog niet eens over nagedacht. Maar goed, dat is dan maar zo. Dus als we binnen een paar weken niets vinden, moeten we de bijstand in. Omdat we nog geen 27 zijn, moeten we 28 dagen wachten. Dus voor de zekerheid gaan we morgen een bijstandsuitkering aanvragen. Ik vind het eigenlijk te bizar voor woorden, ik had dit echt NOOIT verwacht. En we hopen maar dat we het ook niet nodig gaan hebben...

Ik heb net even berekend hoeveel we dan overhouden. Mijn vriend zou dan recht krijgen op zorgtoeslag, ik heb dat gelukkig nu al. Onze vaste lasten zijn natuurlijk nog van de tijd dat we het wel prima hadden, dus veel abonnementen kunnen over een x aantal maanden of zelfs pas over een jaar omlaag. Dan houden we zo'n 250 euro over voor boodschappen, onvoorziene uitgaven, kleding, kapper, 'leuke' dingen. Nu doen we voor 300 boodschappen, dus dat gaat wel wat krap worden. Moet vast lukken, want er zijn hordes mensen die het lukt, maar het wordt wel wennen. Vooral voor vriend die HELEMAAL niets met budgetten, aanbiedingen of besparen heeft.
En mijn vriend zijn eigen risico staat op maximaal, maar die breekt nogal eens wat. Dus we hopen dan maar dat hij dit jaar niet op de eerste hulp belandt.

Maar goed, nogmaals. We hopen dat het niet nodig is. Mijn vriend heeft zich tot nu toe altijd wel gered. Maar ja aan de andere kant: ik dacht ook dat ik zó een baan zou hebben, zoals me dat altijd al lukte. Maar dat viel ook behoorlijk tegen :(
waarom heeft je vriend z'n eigen risico op maximaal als hij zo'n brekebeen is, Luna?
Gemberpannekoek: Zijn ouders hebben tot een paar jaar geleden zijn zv nog betaald en hij heeft daar sindsdien nooit wat aan veranderd. Elk jaar weer zegt hij ook dat hij dat eens moet verlagen. Maar waar ik dat elk jaar ontzettend goed uitzoek voor mezelf, is hij gewoon veel te makkelijk daarin. En tot nu is dat ook nooit een probleem geweest.
Ah vandaar. Nu ja, ik duim maar mee voor jullie dat in ieder geval één van jullie snel een baan vindt dan... bijstand in moeten lijkt me geen pretje.

Loop je er nooit eens tegenaan dat je vriend er zo anders in staat qua besparen en met geld omgaan trouwens? Dat lijkt mij namelijk best lastig...
Luna, gelukkig dat je het weer wat zonniger inziet. En wat goed dat je zoveel support uit je omgeving krijgt, dat is onbetaalbaar.
Wat is het hier stil zeg! Is iedereen z'n geld aan het uitgeven tijdens de vakantie? Wij hebben een dure reis gemaakt, maar het was wel helemaal Top. Dan weet je wel weer waar je het voor doet om het hele jaar wat voorzichtig te leven. Niet gierig, maar gewoon, eigen boterhammen mee naar het werk, eten wat in de aanbieding dat soort dingen. En daardoor geld overhouden voor iets groots.

Ik heb niet alles teruggelezen en sluit aan waar we nu gebleven zijn. Verder geen spannende dingen hier om te vertellen. O ja wel, we nemen zonnepanelen. Ik ben heel benieuwd wat dat ons gaat schelen. Wij gebruiken best veel volgens mij met 2 pubers die het liefst de hele dag de ipad aan hebben staan. (ok, man en ik zijn ook niet zo goed voorbeeld hierin :proud: ) Verder veel was en die gooi ik ook nog vaak in de droger. Dus van mij mogen die panelen snel komen. (betalen we ook weer een beetje minder VRH aan het einde van het jaar :-D )
Nee hoor. Druk met werk OMDAT iedereen op vakantie is bij ons ;)

Heb al best wat spijkers met koppen geslagen.

ZIGGO heb ik er al uitgegooid. Vorige maand de laatste betaling, hoppa 55 euro bespaard. Vodafone was veel te duur dus opgezegd en nieuw nummer afgesloten enkel Sim Only. Scheelt straks 30 euro in de maand!

1 goed doel van de 8 die ik steun opgezegd. De grootste die het wel kan dragen. Weer 5 euro, PV opgezegd, weer 5 euro per maand.

Rechtsbijstand ook er uit gekieperd. 16 euro bezuinigd hiermee. Heb het al 10 jaar en nooit nodig gehad.

Verbruik NUON valt ook reuze mee dus kon ook maandbedrag met tientje naar beneden zetten. Binnenkort 200 Cashback en volgens verbruik krijg ik in oktober rond de 100 euro terug.

Was heel veel gemakzucht bij, geen vut me er in te verdiepen enzo. Maar het scheelt bakken met geld terwijl ik er niets voor hoef te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven