Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met zo'n cup he, wat doe je dan als er geen fonteintje op het toilet is? Bijv tijdens een vakantie of een weekendje weg of een festival verschoon ik me regelmatig op een toilet waar geen fonteintje bij de toiletpot zelf is zeg maar, alleen in het voorportaal. Hoe doe je dat dan?
Je kunt een cup 12 uur inhouden. Meestal ben ik binnen die twaalf uur wel weer eens op m'n hotelkamer geweest. En zo niet, dan kiep ik 'm leeg in het toilet en veeg ik 'm een beetje schoon met een wc-papiertje. Je zou 'm zelfs kunnen uitspoelen met een flesje water, maar dat vind ik zelf meestal al teveel gedoe.
ah 12 uur, dat is best lang, dat scheelt inderdaad
_Marana_ schreef:
21-08-2017 13:44
Wat fijn Fiool, gefeliciteerd! Moet er nog veel geklust worden?
Bedankt :D Nee, er hoeft vrijwel niets aan gedaan worden. Dat scheelt een hoop tijd en moeite! Nog een tijdje duimendraaien tot we de sleutel krijgen en dan kan het feest beginnen. We zijn al extra aflossingen aan het plannen :whistle:
_Marana_ schreef:
21-08-2017 12:11
Als je goed afval scheidt zitten daar vrijwel geen dingen in die binnen een week gaan stinken.
Niet? Juist wel bij het restafval toch? Bij ons stinkt het ook altijd na een paar dagen. Wij hebben geen container, maar van die ondergrondse containers in de straat. Wij gooien soms de zak al na een paar dagen weg, ondanks dat hij dan nog niet vol is (30L). Het stinkt soms gewoon heel erg, zeker in de zomer.

Fiool: Gefeliciteerd! En wat goed die geleende dozen. Ik heb er toen ook best wat geleend, maar die waren duidelijk 5ehands ofzo, want niet heel stevig meer. Ik heb er toen toch maar een paar bijgekocht, maar gelukkig had ik ook veel houten kratten die samen en kast vormen, waardoor ik in totaal met 12 dozen/kratten klaar was.

Ik heb ook wel eens nagedacht over zo'n cup. Mijn vriendinnen zijn heel enthousiast. Maar dat is hier geen optie (verleden met vaginisme).
lunaleeflang schreef:
21-08-2017 21:49
Niet? Juist wel bij het restafval toch? Bij ons stinkt het ook altijd na een paar dagen. Wij hebben geen container, maar van die ondergrondse containers in de straat. Wij gooien soms de zak al na een paar dagen weg, ondanks dat hij dan nog niet vol is (30L). Het stinkt soms gewoon heel erg, zeker in de zomer.
Wat stinkt er dan? Vleesverpakkingen, geopende blikken en melkpakken stinken, maar die zitten bij het plastic afval. Schillen en zo zijn groenafval. Wat gooi je voor stinkdingen en natte dingen die kunnen gaan stinken bij het restafval dan?
_Marana_ schreef:
21-08-2017 22:01
Wat stinkt er dan? Vleesverpakkingen, geopende blikken en melkpakken stinken, maar die zitten bij het plastic afval. Schillen en zo zijn groenafval. Wat gooi je voor stinkdingen en natte dingen die kunnen gaan stinken bij het restafval dan?
Ah, daar had ik niet aan gedacht. Wij hebben geen groenafval, misschien is dat het verschil. Dat zou ik dan naar de stort moeten brengen, maar dat gaat wat lastig met de fiets of het ov.

Ik vind scheiden wel een ding, hoor. Bij mijn ouders is dat er echt ingeslagen, omdat mijn vader in de recycling zit. Maar hier in de stad wordt het je niet makkelijk gemaakt, vind ik.

Ik lees trouwens net dat we plastic niet in een grijze vuilniszak mogen aanbieden. Maar dat heb ik tot nog toe altijd gedaan. Leegschudden gaat bijna niet. Hoe willen ze dan dat we het doen? :|
Als het goed is kan je speciale vuilniszakken halen bij de gemeente dan. Bij de gemeente waar ik werk wel tenminste.
lunaleeflang schreef:
21-08-2017 22:18
Ik vind scheiden wel een ding, hoor. Bij mijn ouders is dat er echt ingeslagen, omdat mijn vader in de recycling zit. Maar hier in de stad wordt het je niet makkelijk gemaakt, vind ik.
Wij kunnen veel minder scheiden dan dat we willen. In het gebouw waar wij wonen kunnen we alleen restafval (in van die grote containers) en papier aanbieden. Aangezien wij wel meer willen scheiden brengen wij glas en plastic apart weg. Om stinken te voorkomen hebben wij de vuilnisbak nu wel buiten staan (want snel fruitvliegjes) en maken wij binnen gebruik van een klein afvalbakje waarvan het zakje iedere dag in de vuilnisbak gaat. Dat scheelt altijd wel een hoop.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
bizar eigenlijk dat er zulke ontzettend grote verschillen zijn tussen verschillende gemeentes in de regels voor afvalscheiding... een mens ziet door de bomen het bos niet meer!
Geen groenafval (tenzij zelf naar de stort brengen), dat klinkt mij echt heel bijzonder in de oren, ik had me niet gerealiseerd dat in (binnen)steden groenafval scheiden nog niet zo makkelijk is.
lunaleeflang schreef:
21-08-2017 22:18
Ik lees trouwens net dat we plastic niet in een grijze vuilniszak mogen aanbieden. Maar dat heb ik tot nog toe altijd gedaan. Leegschudden gaat bijna niet. Hoe willen ze dan dat we het doen? :|
Bij ons kun je gratis speciale doorzichtige zakken ervoor halen op diverse plekken, zoals supermarkten, of je kunt ze digitaal aanvragen en dan worden ze toegestuurd. Ik zou even checken hoe dat bij jullie zit.
schattigmeisje schreef:
22-08-2017 07:41
Als het goed is kan je speciale vuilniszakken halen bij de gemeente dan. Bij de gemeente waar ik werk wel tenminste.
Bij mijn ouders ook, maar hier dus niet :|

Ik woon in dezelfde stad als Luna en hier is het slecht geregeld.
Leuke docu serie, ons goeie geld! Lekker nuchter. Toen wij in Amsterdam centrum woonde kon je 2x per week vuilniszakken aan de straat zetten. Nu hebben we een blauwe, grijze en groene kliko. Speciale plastic zakken voor het plastic. Mijn schoonouders in een naast gelegen dorp hebben ook een kliko voor plastic.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Dat verschil is inderdaad wel apart. Komt omdat alle gemeentes het afval ophalen zelf moeten regelen. Voor ons was het een half jaar geleden even wennen: wij komen ook uit een flat waar alleen restafval en papier werden opgehaald (en glas brachten we zelf weg), hier hebben we alleen al vier verschillende kliko's voor de deur staan. Helemaal prima, want het zat me al niet lekker dat we zo weinig afval scheidden.
idd een verschil per gemeente.... ik heb een grote grijze bak en een veel kleinere groene.... ik scheidt dus het groene afval niet.... die bak zit al maanden continu vol met tuinafval en heb continu extra staan. papier en glas breng ik weg maar plastic moet weer ergens anders..... ik heb geen bijkeuken dus ik vind dit genoeg. zou ik een plastic bak hebben zou ik denk ik wel braaf daar alles ingooien....
Suf is dat, dat de groene bak veel kleiner is. Bij mij zijn de groene en de grijze bak even groot. De grijze wordt eens per 4 weken geleegd, de groene eens per 2 weken. En die zit vaak bomvol met tuinafval. Vaak hebben we ook nog tuinafval over, dat laten we in de kruiwagen liggen tot de ophaaldag, om het dan in de bak van de buren te kunnen gooien. Maar ook die van de buren zitten vaak vol. Jammer dat ze maar 1 maat kliko hebben, hoe groot of klein je tuin ook is...
In de herfst kunnen we gelukkig gratis alle bladeren kwijt bij een centraal punt in de wijk, en de takken van het snoeien in de winter/voorjaar worden opgehaald als je je aanmeldt bij de takkenroute (wel voor betalen natuurlijk).
Marana wauw! Goed geregeld daar!

Mijn ouders hebben een hele grote tuin. Die reden elke paar weken met een aanhangwagen vol naar de stort. Zij hebben in hun gemeente alleen een bruine container met twee helften. En plastic wordt opgehaald in van die speciale zakken.

Wij hebben veel planten in huis, en een balkonnetje met groen en veel kruiden, fruit- en groenteplantjes. En natuurlijk schillen en resten van groenten en fruit. Gaat allemaal bij het keukenafval :(

Hoe hebben jullie dat eigenlijk geregeld? Ik vind 2 prullenbakken in de keuken nogal overdreven. Dus nu staat de zak met plastic gewoon los in de hoek. Nogal lelijk.
Papier, glas en flessen staan in de hal. Ik zou zo graag een mooie goedkope oplossing hebben, zodat het niet zo vreselijk in het zicht staat. Wij hebben maar een klein appartement, dus van buiten of een bijkeuken is geen sprake. In de keukenkastjes past het ook niet.
Ik geloof dat ik een tweede prullenbak minder vervelend vind dan een losse zak voor plastic. Misschien een kleinere? Of zo'n bak met meerdere vakken?
Ik heb in de keuken een pedaalemmer staan voor restafval, in de bijkeuken voor plastic/drinkkartonnen/blik, en dan in de garage een doos voor oud papier en een krat voor glas. Schillen gaan direct in de kliko (en oud papier ook wel vaak trouwens, alleen in de winter is de doos in de garage wel prettig, minder koud).

Mijn vriend had in zijn vorige woonplaats ook zo'n kliko met twee helften, vreselijk onhandig.
lunaleeflang schreef:
23-08-2017 10:28
Hoe hebben jullie dat eigenlijk geregeld? Ik vind 2 prullenbakken in de keuken nogal overdreven. Dus nu staat de zak met plastic gewoon los in de hoek. Nogal lelijk.
Papier, glas en flessen staan in de hal. Ik zou zo graag een mooie goedkope oplossing hebben, zodat het niet zo vreselijk in het zicht staat. Wij hebben maar een klein appartement, dus van buiten of een bijkeuken is geen sprake. In de keukenkastjes past het ook niet.
Wel 2 prullenbakken in de keuken. Een grote voor het plastic afval en een kleine voor het restafval. Wij hebben ook geen grote keuken (en al helemaal geen bijkeuken), maar een kleine prullenbak neemt niet meer ruimte in dan zo'n zak. Verder hebben we voor het bioafval van de keuken een klein vuilnisbakje aan de binnenkant van het gootsteenkastje geschroefd. Papier gaat in een big shopper in de hal (kleine papiertjes en lege enveloppen eerst in een bakje in de keuken, daaruit hergebruiken we papier voor bijv. boodschappenlijstjes) en glas staat op het aanrecht. Dat brengen we altijd meteen weg als we naar de supermarkt gaan (2x per week), dus dat zijn hooguit 2 flessen of potten.
Een prullenbak in de keuken voor restafval. Glas, papier en plastic verzamelen we in de garage. Bij het plastic mogen ook blik en tetraverpakkingen. Tuinafval gaat in de groene container. Afhankelijk of we plek in de container hebben gaat groente- en fruitafval n de groene óf grijze container. Ze worden om en om opgehaald.
Hebben jullie een slim idee om papier en glas enzo handig weg te werken? Zodat het in elk geval niet in het zicht ligt?

Papier gaat nu in een shopper en eens per 2 weken breng ik dat weg.
Glas brengen we ook eens per 2 weken weg. En plastic zodra hij vol zit.
Ik ga eens zoeken naar een goedkope 30L prullenbak.
Ikea heeft van die stapelbakken voor een tientje per stuk, misschien is dat wat?
Lunaleeflang, glas en plasic worden weggebracht elke keer als er iemand naar de supermarkt gaat. Dan loopt het niet zo op en kan het niet gaan stinken. Ik stop ze in de shopper die dan toch mee moet. Plastic gaat in die groente/fruitzakjes, dan kun je ze gelijk dichtknopen als ze toch gaan stinken, zonder dat je de helft van de zak niet gebruikt hebt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wij hebben ook drie bakken staan nu, een voor plastic, een voor groen en een voor restafval. Het meeste hier is plastic merk ik, op het tuinafval na. Zo'n bakje in het gootsteenkastje geschroefd vind ik ook wel een goed idee, dat zou hier een bakje schelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven