Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
maandag 15 januari 2018 om 22:02
Klopt. Of hij er dan ook komt, op wat voor termijn en op welke plek is een tweede, ik denk niet dat ze voor elke losse aanvrager direct een paal de grond in slaan recht voor je deur. Verder heb je bij 1 paal het risico dat er net iemand anders aan het opladen is en betaal je veel meer voor laden aan een paal (per km meer dan de benzineprijs) dan voor thuisladen. Dus ik wil pas een elektrische auto als ik hem op eigen terrein kan opladen, of als er bij parkeerplaatsen heel veel palen staan met een gunstig tarief. Ik besef dat het wel een beetje een kip-ei probleem blijft op deze manier, want weinig palen => weinig elektrische auto's en weinig elektrische auto's => weinig palen.
maandag 15 januari 2018 om 22:39
Mijn ouders hebben ook sinds 2 jaar zonnepanelen. 12 stuks, dak op West, zuidwesten. Bij hun scheelt het tot nu toe zo'n 70 euro per maand.fiool schreef: ↑15-01-2018 12:38Klinkt goed, Bumba, zo doen wij het ook. Geen enkel budget hier.
We hebben morgen een afspraak om ons dak te laten checken voor geschiktheid voor zonnepanelen. Iemand hier ervaring met zonnepanelen? Volgens de offerte kunnen we er genoeg kwijt om onze energiebehoefte te dekken. Ik vind het ook gewoon gaaf, zelf energie opwekken![]()
dinsdag 16 januari 2018 om 06:26
Die laadpalen die je bij de gemeente aanvraagt zijn openbaar, maar je kan gewoon een eigen laadpunt kopen. Die heb ik al vaak genoeg gezien. Alleen duurt het dan wat langer dan als je een paal van de gemeente gebruikt, maar dat lijkt me een kwestie van thuiskomen = aan de oplader.nicole123 schreef: ↑15-01-2018 22:02Klopt. Of hij er dan ook komt, op wat voor termijn en op welke plek is een tweede, ik denk niet dat ze voor elke losse aanvrager direct een paal de grond in slaan recht voor je deur. Verder heb je bij 1 paal het risico dat er net iemand anders aan het opladen is en betaal je veel meer voor laden aan een paal (per km meer dan de benzineprijs) dan voor thuisladen. Dus ik wil pas een elektrische auto als ik hem op eigen terrein kan opladen, of als er bij parkeerplaatsen heel veel palen staan met een gunstig tarief. Ik besef dat het wel een beetje een kip-ei probleem blijft op deze manier, want weinig palen => weinig elektrische auto's en weinig elektrische auto's => weinig palen.
https://www.anwb.nl/auto/themas/elektri ... kt-opladen
Ik wil nog even wachten, vooral omdat ik de radius/prijs-verhouding nog niet optimaal vind.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
dinsdag 16 januari 2018 om 09:28
Ik zie het inderdaad. Maar op eigen terrein kan bij ons niet, dus dan zou je zelf betalen en een vergunning moeten aanvragen voor een paal die vervolgens door iedereen gebruikt kan worden. Dan koop ik dus liever zoiets als ik ook een huis met eigen oprit heb, dan weet ik tenminste zeker dat ik kan opladen als ik dat wil.V1k1ng schreef: ↑16-01-2018 06:26Die laadpalen die je bij de gemeente aanvraagt zijn openbaar, maar je kan gewoon een eigen laadpunt kopen. Die heb ik al vaak genoeg gezien. Alleen duurt het dan wat langer dan als je een paal van de gemeente gebruikt, maar dat lijkt me een kwestie van thuiskomen = aan de oplader.
https://www.anwb.nl/auto/themas/elektri ... kt-opladen
Ik wil nog even wachten, vooral omdat ik de radius/prijs-verhouding nog niet optimaal vind.

dinsdag 16 januari 2018 om 10:18
Ik heb voor 2018 wel een maandelijks budget in elkaar gezet.
Want ik weet van mezelf dat als ik dat niet doe, het geld uit mijn hand vliegt aan onzin.
Wel heb ik bij de post 'vrij te besteden' een ruim bedrag van € 150 p.m neergezet, dit is voor uitjes, kleding en kapper. Als ik dat bedrag helemaal uitgeef is het Ok, hou ik over dan is het fijn meegenomen.
Verder heb ik voor de extra hypotheek aflossingen een bedrag van € 750,-p.m. gereserveerd, hiermee wil ik 2x per jaar de hypotheek aflossen, een keer in juli, en een keer in december. Aan de buffer wordt ook gewerkt, hiervoor reserveer ik € 450,-p.m.
Want ik weet van mezelf dat als ik dat niet doe, het geld uit mijn hand vliegt aan onzin.
Wel heb ik bij de post 'vrij te besteden' een ruim bedrag van € 150 p.m neergezet, dit is voor uitjes, kleding en kapper. Als ik dat bedrag helemaal uitgeef is het Ok, hou ik over dan is het fijn meegenomen.
Verder heb ik voor de extra hypotheek aflossingen een bedrag van € 750,-p.m. gereserveerd, hiermee wil ik 2x per jaar de hypotheek aflossen, een keer in juli, en een keer in december. Aan de buffer wordt ook gewerkt, hiervoor reserveer ik € 450,-p.m.
woensdag 17 januari 2018 om 09:19
Vraag voor de mensen die hun hypotheek hebben afgelost, hebben jullie de hypotheek ook uitgeschreven? Ik begreep dat als je nog eens gaat verhuizen, dat je dan je oude hypotheek hergebruiken.
Ook las ik van de week dat het in te zien is wie zijn hypotheek heeft afgelost en dat dit criminelen zou aantrekken. Ik heb mij nooit gerealiseerd dat dit in te zien is.
Ook las ik van de week dat het in te zien is wie zijn hypotheek heeft afgelost en dat dit criminelen zou aantrekken. Ik heb mij nooit gerealiseerd dat dit in te zien is.
woensdag 17 januari 2018 om 10:00
Bubblegum1 schreef: ↑17-01-2018 09:19Vraag voor de mensen die hun hypotheek hebben afgelost, hebben jullie de hypotheek ook uitgeschreven? Ik begreep dat als je nog eens gaat verhuizen, dat je dan je oude hypotheek hergebruiken.
We hebben de hyptoheek nog niet laten royeren, maar dat is omdat we ons aan het orienteren zijn op een nieuwbouwwoning. En de overbruggingshypotheek zal dan (als we bij dezelfde bank blijven) afgesloten worden op hetzelfde huis, dus even laten staan is het makkelijkst voor ons. Soms kun je de lening wel meeverhuizen, maar volgens mij de hypotheek zelf niet. Deze is specifiek voor een bepaald huis/onroerend goed.
Zouden we absoluut geen plannen hebben, dan zou ik het laten royeren. Want ook al heb je geen schuld meer bij de bank, er zijn nog altijd regels waaraan je moet voldoen.
Je kunt inderdaad de gegevens inzien bij het kadaster. Waarom zou het criminelen aantrekken? Je geld zit in je huis en dat betekent niet dat er geld los in je huis ligt of dat je persé duurdere dingen in huis hebt. Daarnaast, hoe moeten ze raden welk huis hypotheekvrij is? Het is namelijk niet gratis om aan te vragen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 17 januari 2018 om 10:03
Dat is wel jammer, ook geen ruimte voor een oplaadpunt aan het huis zelf? Lijkt mij ook wel een voorwaarde overigens, op kunnen laden op eigen terrein. Want van zo'n kabel over de stoep wordt je ook niet happy (los van dat het volgens mij niet mag)nicole123 schreef: ↑16-01-2018 09:28Ik zie het inderdaad. Maar op eigen terrein kan bij ons niet, dus dan zou je zelf betalen en een vergunning moeten aanvragen voor een paal die vervolgens door iedereen gebruikt kan worden. Dan koop ik dus liever zoiets als ik ook een huis met eigen oprit heb, dan weet ik tenminste zeker dat ik kan opladen als ik dat wil.
Ik zou er eigenlijk ook wel een willen, maar dan moeten ze eerst maar eens een radius van meer dan 500km gaan krijgen voor minder dan 40k.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
woensdag 17 januari 2018 om 11:00
Aan het huis zelf kunnen we wel een oplaadpunt kwijt, maar de auto kunnen we er niet bij parkeren. Soms is de dichtstbijzijnde vrije parkeerplaats op 50 meter lopen, dat zou wel een heel lange kabel worden.V1k1ng schreef: ↑17-01-2018 10:03Dat is wel jammer, ook geen ruimte voor een oplaadpunt aan het huis zelf? Lijkt mij ook wel een voorwaarde overigens, op kunnen laden op eigen terrein. Want van zo'n kabel over de stoep wordt je ook niet happy (los van dat het volgens mij niet mag)
Ik zou er eigenlijk ook wel een willen, maar dan moeten ze eerst maar eens een radius van meer dan 500km gaan krijgen voor minder dan 40k.

woensdag 17 januari 2018 om 11:43
Ik zou mij eerder druk maken over de mensen die gaan klagen dat de kabel in de weg lag en ze gestruikeld zijn of zo.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 18 januari 2018 om 17:07
Ik wil jullie even om advies vragen, niet echt consuminderig maar toch. Wij hebben een leuk huis gezien en willen daar misschien gaan kijken. We zitten hier verder prima dus we zijn verder nog niet actief bezig. Wij hebben nu ongeveer 50% familiebank hypotheek ten opzichte van de waarde. We willen deze iets verhogen en met extra eigen geld en overwaarde een nieuwe woning kopen.
We willen graag eerst wat anders kopen. Er zijn 6 huizen in onze straat binnen enkele weken verkocht en ons huis is helemaal af dus daar hebben we wel vertrouwen in. We zouden dan bieden onder voorwaarde verkoop eigen huis. Hoe doe je dat met de oplevering? Omdat er geen bank bij betrokken is hebben we ook geen overbrugging. Is het een idee om on huis dan bijvoorbeeld een maand te huren van de nieuwe eigenaren?
Door de inleg van eigen geld blijft de verhouding hypotheek/waarde bij het nieuwe huis ook ongeveer 50%.
We zijn ons echt nog aan het oriënteren en ik heb hier weinig verstand van dus misschien hebben jullie inzichten.
We willen graag eerst wat anders kopen. Er zijn 6 huizen in onze straat binnen enkele weken verkocht en ons huis is helemaal af dus daar hebben we wel vertrouwen in. We zouden dan bieden onder voorwaarde verkoop eigen huis. Hoe doe je dat met de oplevering? Omdat er geen bank bij betrokken is hebben we ook geen overbrugging. Is het een idee om on huis dan bijvoorbeeld een maand te huren van de nieuwe eigenaren?
Door de inleg van eigen geld blijft de verhouding hypotheek/waarde bij het nieuwe huis ook ongeveer 50%.
We zijn ons echt nog aan het oriënteren en ik heb hier weinig verstand van dus misschien hebben jullie inzichten.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

donderdag 18 januari 2018 om 17:18
Oei dat is een ingewikkelde! Voor die maand een overbrugging aanvragen is een kostbare zaak dus dat zou ik niet willen.
Je vraagt dus eigenlijk aan de verkopers om een maand te wachten op hun geld, oftewel hun overbruggingshypotheek moet een maand langer duren. Het voordeel voor hen is dat je biedt zonder een voorwaarde mbt de financiering. Je kunt het allicht bij jullie bod vermelden, net als jullie voorwaarde mbt verkoop eigen woning.
Ik zit me te bedenken of ik als verkoper er in mee zou gaan. Ik denk het wel, ik denk dat ik de voorwaarde mbt verkoop eigen woning vervelender zou vinden (maar dat komt omdat dat bij mij met de eerste kopers spaak liep, zij vroegen teveel voor hun huis en verkochten het dus niet binnen de gestelde termijn, terwijl bij mij andere potentiële kopers werden afgeschrikt door de verkoop onder voorbehoud).
Je vraagt dus eigenlijk aan de verkopers om een maand te wachten op hun geld, oftewel hun overbruggingshypotheek moet een maand langer duren. Het voordeel voor hen is dat je biedt zonder een voorwaarde mbt de financiering. Je kunt het allicht bij jullie bod vermelden, net als jullie voorwaarde mbt verkoop eigen woning.
Ik zit me te bedenken of ik als verkoper er in mee zou gaan. Ik denk het wel, ik denk dat ik de voorwaarde mbt verkoop eigen woning vervelender zou vinden (maar dat komt omdat dat bij mij met de eerste kopers spaak liep, zij vroegen teveel voor hun huis en verkochten het dus niet binnen de gestelde termijn, terwijl bij mij andere potentiële kopers werden afgeschrikt door de verkoop onder voorbehoud).
donderdag 18 januari 2018 om 17:25
in principe vraag ik onze kopers een maand langer te wachten op de oplevering en heeft de verkopende partij hier geen last van, met hen stel ik gewoon een overdracht vast en mijn kopers moeten zich daaraan aanpassen, in theorie.
Het huis wat we gezien hebben staat 4 maanden te koop, ze zijn al iets gezakt en we willen nog een maand of 2 wachten met bezichtigen. Het is niet een huis dat veel mensen aanspreekt en het is wat duurder.
Het huis wat we gezien hebben staat 4 maanden te koop, ze zijn al iets gezakt en we willen nog een maand of 2 wachten met bezichtigen. Het is niet een huis dat veel mensen aanspreekt en het is wat duurder.

donderdag 18 januari 2018 om 17:31
Oh je wilt je eigen huis een maand huren van jouw kopers, na de overdracht? Jouw kopers moeten jou al betalen, dan kun jij van dat geld het nieuwe huis kopen, en omdat je daar eerst nog wat moet klussen blijf je langer in je oude huis en betaal je als vergoeding daarvoor enige huur. Terwijl jouw kopers dus al hypotheek betalen...
Ik zou het andersom insteken, het nieuwe huis kopen en die verkopers vragen of zij een maand kunnen wachten op hun geld, en in die maand dus als vergoeding daarvoor huur betalen.
Ik zou het andersom insteken, het nieuwe huis kopen en die verkopers vragen of zij een maand kunnen wachten op hun geld, en in die maand dus als vergoeding daarvoor huur betalen.
donderdag 18 januari 2018 om 17:37
Ja dat was het idee. Omdat wij het geld van de verkoop van onze woning nodig hebben om de eventuele nieuwe woning te betalen. Normaal gesproken regel je dat met een bank maar die hebben wij niet en een overbruggingshypotheek voor een maand zien ze niet zitten meestel.Marana-- schreef: ↑18-01-2018 17:31Oh je wilt je eigen huis een maand huren van jouw kopers, na de overdracht? Jouw kopers moeten jou al betalen, dan kun jij van dat geld het nieuwe huis kopen, en omdat je daar eerst nog wat moet klussen blijf je langer in je oude huis en betaal je als vergoeding daarvoor enige huur. Terwijl jouw kopers dus al hypotheek betalen...
Zou dat laatste mogelijk zijn? Er hoeft niet veel geklust te worden maar ik begreep dat na het passeren bij de notaris het nog enkele dagen kan duren voor het geld op de rekening staat. Op dezelfde dag de huizen laten passeren zou dan lastig zijn.

donderdag 18 januari 2018 om 17:40
Ik denk er nog even over na en zie nu dat je wel heel wat zou vragen van de verkopers van je nieuwe huis, ze moeten er maar op vertrouwen dat ze al het geld krijgen een maand later... Wellicht kun je al een deel betalen vanuit die (nieuwe hogere) familiebank?
De mensen die jouw huis kopen moeten in jouw constructie alvast betalen, en dus een maand langer overbruggen ivm de latere overdracht. Denk dat dat inderdaad dan toch makkelijker is.
De mensen die jouw huis kopen moeten in jouw constructie alvast betalen, en dus een maand langer overbruggen ivm de latere overdracht. Denk dat dat inderdaad dan toch makkelijker is.

donderdag 18 januari 2018 om 17:52

donderdag 18 januari 2018 om 19:46
Is het mogelijk om via de familiebank een maand 1,5 hypotheek te krijgen? Dus met nwe familielening je nieuwe huis kopen. Maand later oude huis verkopen en met de opbrengst direct een groot deel van de lening op je nieuwe huis aflossen?Chocoladestukjes schreef: ↑18-01-2018 17:53We hebbende baby en een peuter dus het huren van iets anders zouden we willen voorkomen.
donderdag 18 januari 2018 om 21:03
Ik denk het niet, dan zouden we dus bijna de volledige aanschafprijs moeten financieren door middel van de familiebank hypotheek - eigen geld. Het is een vrij dure woning, eventueel over jaar wellicht wel.
zondag 21 januari 2018 om 10:47
Ja ik lees het ook graag. Stoer ook om zo je hele hebben en houwen op internet te gooien. Ik zou daar geen zin in hebben, mensen vinden overal wel wat van. Ik vond eigenlijk dat ze helemaal niet zoveel verdienden. €80.000 gezamelijk per jaar geloof ik. Daar gaat als zzpér nog heel veel vanaf. Niet dat ze het slecht hebben, maar ik vond het niet schokkend.

zondag 21 januari 2018 om 11:49
Het is inderdaad een goede, lekker leesbare blog. Maar voor mij persoonlijk staan er nogal veel open deuren in (en dat geldt voor de meeste bespaar-, consuminder- en geldblogs). Ik heb m'n hypotheek al afgelost, ik spaar meer dan ik uitgeef en ik consuminder al zoveel mogelijk (of nou ja, zoveel ik zelf nog leuk vind). Voor beginnende consuminderaars kunnen er inderdaad nuttige dingen instaan.
Ik ontving trouwens vorige week al mijn belastingaanslag. Zoals verwacht mag ik flink terugbetalen. Dat heb ik meteen maar gedaan, want dat scheelde me weer wat korting. Dan kijk ik binnenkort wel of ik het bedrag nog wat omlaag kan krijgen door samen met mijn man aangifte te doen (al was het maar die 45 euro die wordt kwijtgescholden als je de bedragen zo verdeelt dat de een niet meer dan dat bedrag moet betalen).
Ik ontving trouwens vorige week al mijn belastingaanslag. Zoals verwacht mag ik flink terugbetalen. Dat heb ik meteen maar gedaan, want dat scheelde me weer wat korting. Dan kijk ik binnenkort wel of ik het bedrag nog wat omlaag kan krijgen door samen met mijn man aangifte te doen (al was het maar die 45 euro die wordt kwijtgescholden als je de bedragen zo verdeelt dat de een niet meer dan dat bedrag moet betalen).