Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
RP7 schreef:
06-01-2018 17:16
Welk hondenvoer gebruik je? Want dan weet ik er misschien nog wel.. Zooplus heeft trouwens ook vaak aanbiedingen/kortingscodes. Ik bestel altijd hondenvoer ook inderdaad vanwege het sjouwen, maar ook omdat het veel goedkoper is zo.
Bijna altijd ProPlan.
Alle reacties Link kopieren
Avondzon schreef:
06-01-2018 18:01
Bijna altijd ProPlan.
Die bestel ik zelf inderdaad altijd bij zooplus, even goed kortingsacties in de gaten houden (inschrijven nieuwsbrief helpt!). Bij zooplus spaar je trouwens ook punten, ik heb daar de vorige keer een balletje van genomen waar de hond helemaal weg van is. Die ligt echt uren op dat ding te kauwen, gooit hem zelf weg en dan met zijn poten er op slaan. :flirting: In ieder geval, kun je met die bonuspunten dus ook vaak botjes bestellen, speeltjes, hondenkoekjes. Laatst was er een discussie hier over punten sparen, maar ja ik koop daar toch al, en het is alleen heel af en toe goedkoper bij bol.com als die een aanbieding hebben.

Als je trouwens 2 zakken besteld ben je nog iets goedkoper uit per kilo meestal. Moet je wel kunnen opslaan...
nicole123 schreef:
06-01-2018 16:13

En wat ik ook nog eens wil uitzoeken is of de LIDL de moeite waard is om eens per maand ofzo een rits boodschappen te doen. Er zit hier een grote redelijk in de buurt, maar ik ben er nog nooit geweest. Ik heb het idee dat ze niet alles hebben wat ik wil en dat het qua prijs niet enorm scheelt, maar ik weet niet of dat klopt. Wat is jullie ervaring met de LIDL ten opzichte van de Jumbo en AH?
Ik verdeel mijn boodschappen over de ah en de lidl.
Bij de lidl haal ik het meeste, vooral de gewone weekboodschappen zoals groente/fruit en vlees. Zoals marana zegt het wasmiddel en schoonmaak producten zijn ook goed en erg goedkoop. Voor sommige producten scheelt het flink ten opzichte van de ah of de jumbo.
Bij de AH kom ik voor het brood, dat vinden we lekkerder en aantal eigen merk/euroshopper producten die goedkoper zijn dan bij de lidl en de a-merkaanbiedingen.

Ik slaag er in om veruit het grootste deel van de a-merken die we gebruiken alleen in de aanbieding te kopen en dan zijn ze goedkoper dan bij de jumbo die eigenlijk nooit aanbiedingen heeft. Als je zoveel mogelijk al je boodschappen bij een winkel wil doen is de jumbo waarschijnlijk het goedkoopst.
Boodschappen haal ik alleen bij AH. Ik doe lopend of fietsend 1x per week boodschappen en de AH zit t.o. mijn huis. Plus/Jumbo/Lidl zit hier allemaal niet in de buurt en red ik niet qua afstand zonder auto. Wel kijk ik heel goed naar wat in de bonus is, en dat eten we dan. Ook vaak producten met 35% korting, die vries ik in.
Deze week flink gehamsterd met oa shampoo. Dan betaal ik 1 euro voor een best grote fles, daarvoor ga ik niet helemaal naar Kruidvat.
Ik krijg ook best vaak gratis producten van AH.
Meestal zit ik rond de €400 per maand voor 2volw. en 2 kinderen, denk nog iets minder. Dan komt er nog wel een bedragje aan de groentenboer bij, maar dat zal niet schokkend zijn.
Hmm, ik zie dat veel van jullie vooral verse producten bij de Lidl halen. Dat wordt voor ons lastiger, want mijn man doet die boodschappen standaard, samen met dochter, en hij vindt het wel prima om naar de Jumbo op loopafstand te gaan. En ik vind het wel prima dat hij die wekelijkse boodschappen blijft doen, die taak ga ik niet overnemen. Het zou mij meer gaan om houdbare dingen waarvoor ik dan eens per maand ofzo naar de Lidl ga. Maar ik zal eens zelf gaan kijken, dan maak ik eerst mijn lijstje af met de prijzen van onze veelgebruikte dingen bij Jumbo en AH en ga ik daar een keer mee naar de Lidl om te vergelijken.
Bubblegum1 schreef:
06-01-2018 20:07
Boodschappen haal ik alleen bij AH. Ik doe lopend of fietsend 1x per week boodschappen en de AH zit t.o. mijn huis. Plus/Jumbo/Lidl zit hier allemaal niet in de buurt en red ik niet qua afstand zonder auto. Wel kijk ik heel goed naar wat in de bonus is, en dat eten we dan. Ook vaak producten met 35% korting, die vries ik in.
Deze week flink gehamsterd met oa shampoo. Dan betaal ik 1 euro voor een best grote fles, daarvoor ga ik niet helemaal naar Kruidvat.
Ik krijg ook best vaak gratis producten van AH.
Meestal zit ik rond de €400 per maand voor 2volw. en 2 kinderen, denk nog iets minder. Dan komt er nog wel een bedragje aan de groentenboer bij, maar dat zal niet schokkend zijn.
Hoe red je het om zo'n lading boodschappen in 1x mee te nemen, of neem je dan het winkelwagentje mee tot je huis? Wij gaan ook altijd lopend of met de fiets, maar moeten toch wel 2x per week om het allemaal mee te krijgen. En dan hebben we nog altijd een kinderwagen mee met aardig groot bagagedeel en bestellen we grote en zware dingen (zoals een kratje bier) al vaak online bij de AH. Dus ik ben wel benieuwd naar tips &tricks om zoveel in 1x mee te nemen. Want principieel willen we niet graag met de auto naar een winkel 2 straten verderop en over een tijdje zullen we niet meer met de kinderwagen gaan dus dan wordt het al helemaal lastig.
Het winkelwagentje gaat mee naar huis. Dat is voor ons hooguit een paar honderd meter. Dat laad ik uit en het wagentje gaat terug. Soms haal ik in het weekend wat versproducten bij, maar dat is niet veel, hooguit wat brood, fruit en vleeswaren. Ik wil ook niet met de auto naar een supermarkt die op loopafstand is.
nicole123 schreef:
06-01-2018 23:16
Hoe red je het om zo'n lading boodschappen in 1x mee te nemen, of neem je dan het winkelwagentje mee tot je huis? Wij gaan ook altijd lopend of met de fiets, maar moeten toch wel 2x per week om het allemaal mee te krijgen. En dan hebben we nog altijd een kinderwagen mee met aardig groot bagagedeel en bestellen we grote en zware dingen (zoals een kratje bier) al vaak online bij de AH. Dus ik ben wel benieuwd naar tips &tricks om zoveel in 1x mee te nemen. Want principieel willen we niet graag met de auto naar een winkel 2 straten verderop en over een tijdje zullen we niet meer met de kinderwagen gaan dus dan wordt het al helemaal lastig.
Ik heb een fiets met een krat voorop en fietstassen. Een kratje bier en een doos melk (12 pakken) gaat niet lukken, maar de rest van de week boodschappen wel. Hier Jumbo en lidl in het dorp. Bij Lidl haal ik altijd brood, brinta, havermout, vla, yoghurt, wc papier, kaas. Groente en fruit haal ik bij beide. Kijk meestal wat er in de aanbieding is en hoe het uitkomt. Suiker, koffie (DE), cola, sinaasappelsap haal ik altijd van de Jumbo, suiker omdat dat op een gegeven moment goedkoper was bij de Jumbo. Nu is het bij beiden even duur, dus eigenlijk uit gewoonte haal ik dat bij Jumbo. De andere producten omdat we daar A merk van gebruiken of de Jumbovariant lekkerder is.
nicole123 schreef:
06-01-2018 23:16
Hoe red je het om zo'n lading boodschappen in 1x mee te nemen, of neem je dan het winkelwagentje mee tot je huis?

Ik doe meestal ook maar één keer per week boodschappen. Vroeger ging ik altijd op de fiets; met twee grote fietstassen en twee tassen aan het stuur kon ik het meeste wel meekrijgen, maar echt handig was het niet. Als ik lopend ging liep ik me rot te sjouwen. Tegenwoordig heb ik zo'n boodschappentrolley. Zo'n boodschappentas op wieltjes voor oude mensen dus. ;-D Maar ik kan gewoon lekker gaan lopen en de meeste boodschappen passen gewoon in die trolley. Nog een tasje met licht spul er bovenop, en heel soms nog een losse tas in m'n andere hand, en ik loop probleemloos weer naar huis. Ik vind zo'n trolley dus ideaal, ik zou 'm niet meer willen missen!
Ik ben echt fan van de Lidl! Ik vind het aanbod de laatste jaren ook sterk verbeterd en ben over basisproducten als groente, fruit, kaas, eieren etc ook tevreden. De Lidl hier heeft een grote verse broodjes afdeling die lekker en goedkoop is. En lekkere afbakbroodjes (triangel meergranen, aanrader!l Gewoon het "dagelijks brood kopen we dan weer bij de bakker.

We combineren Lidl en AH meestal in 1 route. Eerst Lidl en wat ze daar niet hebben kopen we dan nog bij AH. Voor een vergeten boodschap komen we ook nog wel eens bij de Plus.
Niet alles is goedkoper bij de Lidl. Bijvoorbeeld qua zuivelproducten scheelt het niets tussen Lidl of de zuivelhoeve van AH.

Wat wel veel scheelt is vooral groente en fruit, daar zit echt een flink verschil in.

Wij doen het ook zoals NYC: eerst de Lidl en daarna wat daar niet te koop is halen bij AH>
Hier hetzelfde, eerst een rondje lidl en daarna door naar de AH. Als ik heel veel boodschappen heb zit ik ze tussendoor even bij mijn moeder.

Voor naar huis heb ik een rugzak en grote fietstassen, maar goed, wij zijn maar met zijn tweeën. Af en toe halen we tussendoor nog iets bij de buurtsuper. Soms is het lastig als ik bepaalde grote en/of zware boodschappen moet hebben maar meestal gaat het prima.
Wij doen tegenwoordig eens per week boodschappen met de auto. Ik heb een boekje met weekmenu's en boodschappenlijstjes erin, dat werkt perfect. Elke week neem ik het lijstje over en neem nog wat extra's mee qua broodbeleg, brood en drinken. En dan zijn we weer klaar voor de week.
Hier ook een opruimer met een niet zo opruimerige partner. Als ik over zijn enorme stapel cd's vraag wat ermee te doen krijg ik als antwoord 'het eet toch geen brood?' en dus blijven ze liggen, ondanks het feit dat we al een paar jaar geen cd speler meer hebben. Ik heb vijf van mijn cd's gehouden omdat er herinneringen aan zitten en de rest weggedaan. En zo gaat het met alle spullen hier eigenlijk. Voorheen vond ik het heel vervelend dat hij niks wilde wegdoen, maar nu heb ik er wel vrede mee. Ik kan en wil hem niet dwingen in mijn minimaliseerenthousiasme dus hou ik het bij zijn spullen bij het netjes opruimen.

De boodschappen doe ik bij AH, twee keer per week op de fiets met een grote fietstas en een tas voor brood en lichte dingen aan het stuur. Wij hebben ook een Aldi in het dorp, maar als ik daar kom ga ik los op snoep, koek en andere extra's en die zijn vervolgens altijd snel op. Dat levert dus juist geen besparing op voor ons haha. Voor de kerst ben ik wel naar de LIdl een paar dorpen verderop geweest, dat scheelde een boel ten opzichte van de AH. Wij geven met z'n tweeën per week ongeveer 70-80 euro uit, dus ik ben tevreden.
Rente bijgeschreven op m'n ASN spaarrekening...
wat een verschil met een aantal jaar geleden, door de lage rentepercentages. Toen kreeg ik - met een lager saldo dan nu! - echt lekker een paar honderd euro rente, nu een bedrag waar ik misschien anderhalve week boodschappen van kan betalen.

Nou ja, 't is niet anders.
gemberpannekoek schreef:
07-01-2018 12:05
Rente bijgeschreven op m'n ASN spaarrekening...
wat een verschil met een aantal jaar geleden, door de lage rentepercentages. Toen kreeg ik - met een lager saldo dan nu! - echt lekker een paar honderd euro rente, nu een bedrag waar ik misschien anderhalve week boodschappen van kan betalen.

Nou ja, 't is niet anders.
Nouja beter iets dan niets, maar inderdaad zonde is het wel. Ik heb tot 4 jaar geleden geld op een deposito gehad waar ik 4,9% rente op kreeg, dat is nu echt ondenkbaar. Nu zat ik trouwens even te kijken bij ASN, maar volgens mij krijg je bij Nationale Nederlanden nog iets meer rente dan daar. Ik heb het grootste deel van mijn spaargeld daar staan, helaas ook drastisch gedaald afgelopen jaar.
Deze week ook de waternet ontvangen. Verbruik precies gelijk aan vorig jaar. Bij ons betaal je het water 2 keer per jaar. Het te betalen bedrag is 2 euro lager als vorig jaar (dus 4 euro over het hele jaar)
Dank voor de tips en ervaringen! Alles op de fiets laden gaat lastig worden in combinatie met een peuter (en soms ook nog een kleuter) die er ook nog op moet. Al zou het met lopen met de fiets aan de hand misschien kunnen. Een boodschappentrolley zou veruit de meest praktische oplossing zijn, maar daar wil mijn man helaas niet aan. Misschien nog eens op hem inpraten, want eigenlijk is het van de zotte dat je puur om het imago zoiets niet zou willen gebruiken.
nicole123 wijzigde dit bericht op 07-01-2018 15:17
0.00% gewijzigd
De mijne komt van Ikea (https://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/90282335/), misschien scheelt het dat het niet zo'n suf geruit stofje is. :P
Ik haak even in, hoi!

Ik haal fruit/groente, vis, soms kaas, en ook non-food (bijv 3 pakken zilvervliesrijst, of wat er dan ook ligt wat we ook daadwerkelijk eten) op de wekelijkse markt. Dat is echt voordelig.
Ik ben dan voor hele week aan groente/fruit/non-food (kaas twee weken) klaar voor max 20 euro. Ik ga altijd met mijn moeder en/of zus, markt heeft vaak dozen mango's, meerdere kilo's mandarijnen en meerdere non-food dingen (4 stuks 1 euro ofzo) etc. Die verdelen we onder elkaar anders is het fruit/groente rot voor je eraan toe komt het te eten. Werkt goed.
We gaan meestal op de fiets, alles in de fietstassen en hup. Is wel 8km enkele reis maar dat is gratis beweging!

Naar Ah ga ik alleen voor de specifieke bonus-aanbiedingen, rest haal ik bij de Lidl. Vlees verdeel ik in porties en vries ik in. Als vleeswaar voor op brood in aanbieding is, doe ik de 2/3e vaak gewoon in de vriezer tot we eraan toekomen.

We zitten meestal rond de 90-100 euro, inclusief thuisbezorgd eten soms, schoonmaakmiddelen/wasmiddelen en verzorgingsproducten. Die haal ik soms bij de Zeeman ook trouwens, die zijn soms goedkoop. Kruidvat haal ik alleen pijnstillers eigen merk en soms shampoo aanbieding, een van de weinig winkels hier die Dove shampoo en conditioner verkoopt en die vind ik fijn. Wel te duur buiten aanbiedingen om, dus wacht altijd daarop.

Ik doe alles op de fiets, maar ga wel vaker dan 1x in de week naar de supermarkt. Ook omdat Lidl non-food dingen pas op donderdag start met verkopen.
Update: ik stelde het net aan mijn man voor: in eerste instantie kwam hij niet meer bij van het lachen want hij heeft nogal een oude-omaatjes-idee erbij, maar na enig nadenken ziet hij er wel het nut van in. Even laten bezinken maar nu, maar ik geef het een goede kans!

Trotter, heb jij tips over waar op,te letten bij aanschaf? Zijn bijv de duurdere varianten veel beter dan een simpele van de Blokker? ik zal eens kijken naar die van Ikea!
nicole123 schreef:
07-01-2018 15:17
Trotter, heb jij tips over waar op,te letten bij aanschaf? Zijn bijv de duurdere varianten veel beter dan een simpele van de Blokker? ik zal eens kijken naar die van Ikea!

Dit is mijn allereerste boodschappentrolley ooit, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Maar ik gebruik 'm nu 2,5 jaar wekelijks (de eerste paar maanden dat we hier woonden ging ik nog op de fiets) en hij is nog helemaal ongeschonden. Ik doe er alle boodschappen voor een week in (samen met een losse tas die ik op de bovenkant laat rusten) en trek 'm achter me aan naar huis. Hij was destijds een stuk goedkoper dan de trolleys die ik bij Blokker had gezien (en hij zag er een stuk stoerder uit).
Toen ik nog geen gezin had of misschien 1 kind, gebruikte ik ook een trolley. Het enige wat ik wel eens lastig vond, was om in de winkel in te schatten hoeveel ik nog mee kon meenemen. De trolley liet ik bij de kassa staan.
nicole123 schreef:
07-01-2018 14:50
Dank voor de tips en ervaringen! Alles op de fiets laden gaat lastig worden in combinatie met een peuter (en soms ook nog een kleuter) die er ook nog op moet. Al zou het met lopen met de fiets aan de hand misschien kunnen. Een boodschappentrolley zou veruit de meest praktische oplossing zijn, maar daar wil mijn man helaas niet aan. Misschien nog eens op hem inpraten, want eigenlijk is het van de zotte dat je puur om het imago zoiets niet zou willen gebruiken.

of een bolderkar? Ook handig voor uitstapjes enzo :)
@Nicole: ik lees nu dat je man toch overstag is. Ik heb nog zo'n trolley liggen, wij gebruiken hem niet meer. Als je wilt kun je hem lenen tot je hem niet meer nodig hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven