Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
@bumba Ik vind dat ook fijn, dingen afstrepen. Elke maand als ik de rekeningen betaal, maak ik de betaalde rekeningen groen in excel. En de termijnen voor het appartement, streep ik door.
Oh, dat herinnert mij er aan dat ik ff wat wijzigingen moet doorgeven aan de belastingdienst!
Lijkt me ook erg fijn Bumga, om gewoon een doel bereikt te hebben, en dan door te gaan. Heb je al een volgorde gegeven aan welk doel je het eerst wilt doen? Als je bijv eerst die zonnepanelen behaalt, dan bespaar je daarmee weer verder, kun je het volgende potje alweer sneller vullen.

Ik schrok van mijn AOV, pff dat bedrag loopt hard op ieder jaar, met het ouder worden. Dure grap, maar wel een belangrijke verzekering. Even op een houtje bijten in januar...
Overigens heb ik een andere bezuiniging bedacht in januari: gezonder leven. Dus geen koek en snoep en pizza's en afhaaleten en zo meer. Wel meer brood en groente en fruit maar als ik dat een beetje naar het seizoen koop, kost dat toch minder denk ik. Ik doe het vooral uit gezondeheidsoverwegingen, maar hoop toch ook op minder uitgaven.
Wij gaan ook weer gezonder leven in januari.

December is altijd een rot maand wat eten betreft (al komt er bij mij niets bij en gaat er niets af dus dat is mooi) en budget technisch is het nooit een goede maand.
Als ik aan het werk ben zal het hier ook wel gezonder worden qua eten. Geen tijd meer om naar de winkel te gaan ;)

Misschien een tip voor wie gezonder wil: gezond eten voor het grijpen leggen. Ik sinds kort een grote schaal met groente en fruit er op en merk dat ik het zo veel sneller pak. Zo aantrekkelijk en makkelijk mogelijk maken om gezond te snaaien.

Scheelt trouwens niet alleen in de portemonnee, het levert ook veel minder afval op. Dat snaaigoed heeft veel verpakking eigenlijk.
Zo ik ben er ook weer hoor!!

Gezonde&goedkope doel voor 2016: stoppen met roken. Nu hadden we daarin al flink bezuinigd door over te gaan op zelf sigaretten maken met zo'n apparaatje, maar nu moet het maar eens afgelopen zijn met dat roken.

Verder heeft man prive-gebruik van zijn auto per 1-1 opgezegd en dat bespaart ook weer 190 euro per maand (en het zou per januari ook nog eens flink duurder worden).

Verder sparen we vrolijk door, nog geen huis gevonden dat we echt leuk vinden en hebben we even goed besproken hoe we het in 2016 willen aanpakken met de financiën. Erg fijn dat we wat dat betreft helemaal op 1 lijn zitten.
Maar vind die kerstboodschappen toch vies tegen vallen. Ik had me zo voorgenomen niet meer honderden euro's uit te geven, en toch zitten we al op de 160 euro aan boodschappen (zitten ook wel dagelijkse boodschappen tussen hoor).
@Sannenas en Marana: vorig haar kon je bij ABN AMRO nog aflossen met een overmaking, dit jaar kan het alleen met een incasso (digitaal of op papier). En dan schrijven ze het op 1 februari pas af. Dus ik kan het niet nu al van mijn rekening krijgen en zal vermogensbelasting moeten betalen erover. Echt irritant. En @Modus: ze hebben die hele 'voor de 22e' mogelijkheid weggehaald, op de site staat dat er sowieso pas per februari afgelost kan worden als je het nu doorgeeft. En als je het daadwerkelijk in gaat vullen (inmiddels gedaan) staat het idd op 1 feb. Ik ga morgen bellen. Ik denk niet dat ik ze in mijn eentje ervan kan overtuigen dat dit echt niet kan, maar als er veel anderen ook bellen zet het ze misschien aan het denken. Tot ze beterschap beloven zal ik aan anderen in ieder geval geen ABN AMRO hypotheek aanraden!
Mooie voornemens voor 2016 lees ik hier verder, goed bezig allemaal!
Aaah zo Nicole, ik begrijp het, wat irritant!
quote:sannennas schreef op 20 december 2015 @ 00:46:

[...]

Als je het nu overmaakt is het toch al van je bankrekening af per 1 januari? En staat het dus ook niet meer in je vermogen voor de vermogensbelasting per 1 januari...

Wel balen voor de rest en zeker niet netjes van ABN!

abn is idd traag.. ik gaf half oktober aan wat ik extra wilde aflossen, en per 1 december was het pas afgerond.

Je kan nl niet zelf overmaken, je moet aangeven wat je wil aflossen en dan wordt dat bedrag op een door hen te bepalen datum van je rekening gehaald..
Maar waarom sowieso zo laat aan het einde van het jaar aflossen? Is daar een reden voor? Maakt het nog uit of je dat halverwege het jaar doet of eind van het jaar? Ik zou persoonlijk al ergens in oktober of november aflossen zodat je zeker weet dat het de 31e december geregeld is, maar goed, ik heb er qua extra aflossen nog niet echt veel verstand van (net een paar maanden pas mijn eerste hypotheek) dus wellicht is er een goede reden om te wachten tot december?
Wat ben ik blij met mijn hypotheek waarbij ik gewoon nog 31.12 geld kan overmaken voor 2015
@bieno: ik kan me voorstellen dat mensen graag zo veel mogelijk extra aflossen in een jaar. Dan kun je nog net wat extra sparen als je het in december kan doen ten opzichte van oktober of november.

Ik heb ook pas net een hypotheek dus ook geen ervaring verder.
Lechatrose, ach ja tuurlijk, ik ging er even vanuit dat dat bedrag al op de spaar stond maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet
Ik kan bij mijn hypotheek (ING) inderdaad gewoon zelf op elk moment geld overboeken als ik extra wil aflossen. Dan duurt het vaak wel iets van een week ofzo voordat ik de bevestiging in de brievenbus heb, maar het wordt wel meteen van mijn rekening afgeschreven. Slechte zaak van ABN Amro. Balen nicole!
Vandaag mijn maand (van de 21e tot de 20e) afgesloten met een bijster goed resultaat. Het maandelijkse spaarbedrag is weer gehaald én ik heb een buffertje om straks de gemeentebelastingen mee te betalen. Voelt lekker!

.

quote:Marana_ schreef op 20 december 2015 @ 12:30:

Overigens heb ik een andere bezuiniging bedacht in januari: gezonder leven. Dus geen koek en snoep en pizza's en afhaaleten en zo meer. Wel meer brood en groente en fruit maar als ik dat een beetje naar het seizoen koop, kost dat toch minder denk ik. Ik doe het vooral uit gezondeheidsoverwegingen, maar hoop toch ook op minder uitgaven.Ik doe mee! Qua boodschappen zit ik nog steeds erg hoog (zo'n 300 euro per maand voor mijzelf en twee katten). Ik zit in deze donkere maanden veel te veel met chocola en chips op de bank. Er mogen inmiddels best een paar kilo's af en ik verwacht ook dat ik er geld mee bespaar. Morgen beginnen!
Wij hebben ook zoiets besloten: namelijk dat we echt echt écht niet meer in de kantine willen gaan eten. Het kost ons ondanks dat we dachten dat we het beter deden deze maand toch nog zó ontzettend veel geld. Jullie hadden helemaal gelijk; al die kleine bedragen vormen zo naar het einde van de maand toch een flink bedrag bij elkaar
Goed van je Bumba! Elke keer dat je aan de lekkere dingen in de kantine denkt maar even je gedachten verplaatsen naar je groeiende spaarrekening!
Zo, even de ABN AMRO gebeld en ze gezegd dat ik het achterlijk vindt dat zij 6 weken nodig hebben voor iets wat andere banken en hypotheekverstrekkers binnen een paar dagen kunnen. En dat ik NU, in 2015, wil aflossen, punt. Volgens mij hadden ze wel door dat ik pissig was haha. Ik kreeg eerst een algemeen blabla verhaal over dat ze nu een systeem hebben dat je altijd voor de 10e van de maand je aflossing door moet geven om voor die maand af te lossen en dat ze in januari geen aflossingen doen. En dat volgens haar er niks over de 22e op de website had gestaan (ik begon bijna aan mezelf te twijfelen maar Maiskip heeft het ook zien staan toch?!). Voor henzelf vast lekker efficiënt op deze manier, maar behoorlijk klantonvriendelijk! Maar goed, ze kon voor dit jaar nog een uitzondering maken en ik mag het geld uiterlijk de 22e overmaken en dan kan het toch nog mee met 2015. Dus fijn dat dat nu toch kan.

Iemand vroeg waarom we nu aflossen en niet al eerder in het jaar. Dat is ten eerste omdat we in december het beste overzicht hebben over de financiën. We willen onder de grens van de vermogensbelasting zitten op de peildatum van 1 januari, maar wel een grote buffer aanhouden omdat ik mogelijk binnenkort werkloos word en we komende jaren veel aan het huis willen laten doen. En ten tweede hebben we ons huis ooit gekocht in januari, dus in december is er steeds een hypotheekjaar voorbij. En omdat aflossen bij ABN AMRO tot nu toe heel omslachtig ging wilden we 1x per jaar aflossen en niet zoals veel mensen hier regelmatig even tussendoor. Maar ik heb van dit gedoe wel geleerd en ben van plan komend jaar in oktober al de aflossing door te geven. Dan maar even schatten en berekenen hoe het er aan het eind van het jaar voor zal staan, dat is beter dan dat het opeens niet meer kan.
Fijn dat het toch nog kan Nicole! Het was ook echt belachelijk dat ze daar opeens zo moeilijk over doen.

Als het goed is heb ik de gegevens van iedereen die mij een e-mailadres heeft gestuurd doorgegeven aan TNS-Nipo, en dit ook teruggekoppeld met een pb'tje. Ik wist niet dat dit topic zóveel stille meelezers had. Ik stop er dus even mee.
Sorry, hier zo'n stille meelezer

Wel heel fijn dat je het hebt willen doen!
Fijn dat het alsnog nog kan, Nicole! Ik kan me voorstellen dat je best even pissig was; het had je een hoop geld kunnen kosten als je alsnog die vermogensbelasting had moeten betalen lijkt me.

Ik ben al even bezig met gezond willen eten, al kan het altijd nog beter. Ik verbaas me nog best wel eens over de mensen die met een zak merkchips in de hand zeggen dat gezonder eten zoveel duurder is, zoals een van de buren hier voor elkaar kreeg

Ja, natuurlijk is groente en fruit niet goedkoop, maar voor die zak merkchips kan ik al snel anderhalve kilo bananen kopen als ik de goedkoopste bananen neem. Ik weet wel wat gezonder is én beter vult. Zelfde geldt voor al die pakjes en zakjes, je betaalt flink geld voor vooral zout en smaakversterkers, en voor hetzelfde geld heb je al een zakje gedroogde basilicum/knoflookpoeder/gember/kurkuma/wat dan ook voor kruid, om maar weer wat te noemen. Je moet er alleen bewuster boodschappen voor doen als je weinig geld hebt en gezond wilt eten. Ook bij mij kan het beter hoor, zo af en toe vind ik een zak chips of een stuk brie ook erg lekker namelijk Maar als we weer een week extra rustig aan moeten/willen doen zijn dat toch echt de eerste dingen die we laten liggen, niet de gezonde dingen.
Wat goed Nicole, dat het toch gelukt is!

Wij zijn goedkoper boodschappen gaan doen en dat lukt prima, vooral door terug te schroeven op koek, snoep etc. Ik bak nu vaker zelf koekjes en mijn vriend dronk echt superveel (coca) cola (uit blikjes), wat best duur is. Nu geniet hij er veel meer van als we eens een pak met cocacolablikjes kopen als het in de aanbieding is

Bij mij is het laatste salaris van dit jaar inmiddels gestort en ben even aan het kijken hoe ik de verdeling ga maken (spaarrekening waar ik makkelijk bij kan, bv voor de zorgverzekering die ik in 1 x ga betalen, spaarrekening bij een andere bank met een hoge rente, beleggingsrekening of toch ook wat extra's laten staan op mijn betaalrekening en wat leuks doen).

Goed om te lezen dat mensen al een planning en doelen voor 2016 hebben gemaakt. Ik vind dat erg moeilijk om te maken dit jaar, aangezien ik niet weet wanneer ons nieuwbouwappartement af is, wanneer ons oude huis verkocht is en wat het allemaal gaat kosten (dubbele lasten, verhuizing, vloer, een paar andere meubels, stucen etc). Ik heb natuurlijk wel een begroting gemaakt daarvoor en ik denk dat ik het daar bij laat. We hebben iig genoeg geld om dat allemaal te kunnen bekostigen, maar stiekem hoop ik daarvan nog over te houden
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven