Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
quote:modus_ schreef op 27 december 2015 @ 12:15:

[...]

Zorg omtrent zwangerschap en bevalling (ook kraamzorg) gaat niet ten koste van het eigen risico. Ik had bij mijn laatste bevalling maximaal eigen risico maar wel een uitgebreid aanvullend pakket en hoefde niets te betalen ondanks opname in ziekenhuis, keizersnede, kraamzorg en verlengde kraamzorg. Ongeveer de duurste bevalling denkbaar maar dus allemaal zonder eigen risico.

Klopt. Maar wij zijn aangewezen op ivf...

De bevalling etc. heb ik idd verder ook geen kosten gehad en die van mij was vergelijkbaar zo te lezen.
.
Zo zeg.....

ik ben eigenlijk nu al klaar met mijn ziektenkosteverzekering... ik heb via man een collectiviteitsverzekering... kann alleen man wijzigingen doorgeven.

Vind ik al ouderwets.... en vervoglens gaat man met digid inloggen..... kent de verzekering hem niet (nee dat klopt want man heeft een andere variant er van....) Dus.... en een Helpdesk die alleen onder werktijd geopend is.... schiet lekker op.
Ik vind dat ook zo'n ongelofelijke (piep)klus. Hartstikke ondoorzichtig allemaal.
quote:bubbelwijn schreef op 27 december 2015 @ 14:16:

Ik vind dat ook zo'n ongelofelijke (piep)klus. Hartstikke ondoorzichtig allemaal.

Vind ik ook, Maar nu ik er dan uit ben wil ik het ook regelen en dan baal ik dat dat online niet kan.

En dat ze een Helpdesk hebben die van 8 tot 17 uur open is op werkdagen.... juist ja, dan werk ik.
Iedereen de kerst overleefd?

Zojuist de rekeningen weer op orde gemaakt voor de afschrijving van de zorgverzekering komende donderdag.

Wilde vorig jaar over stappen via het werk maar na lang bellen scheen ik 10% van mijn medicatie zelf te moeten betalen. Dat is dus ¤ 300,- per maand. Gaat hem niet worden dus.

Eigen betaalrekening ook weer op orde gemaakt en ga totaal 41% van mijn salaris sparen. Voor 30% heb ik geen doel dus gaat de buffer in.

Deze week halen we alleen zuivel en groenten / fruit en eten we de rest van de week uit de vriezer / voorraadkast.

Qua boodschappenbudget zitten we bijna aan de max ( 50 p/w) dus een weekje rustig aan is niet erg ( voor de stampvolle vriezer ook niet)
Voelde me net zo'n heerlijke knieperd: het hete water van eieren koken voor de thee gebruikt. En het theezakje recyclen tot er niets meer uit komt
quote:mariellet schreef op 27 december 2015 @ 15:37:

Voelde me net zo'n heerlijke knieperd: het hete water van eieren koken voor de thee gebruikt. En het theezakje recyclen tot er niets meer uit komt Haha, supervrek!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:mandylion schreef op 27 december 2015 @ 12:39:

[...]

Klopt. Maar wij zijn aangewezen op ivf...

De bevalling etc. heb ik idd verder ook geen kosten gehad en die van mij was vergelijkbaar zo te lezen.Ik voor van mijn ivf behandelingen geen eigen bedragen hoeven te doen. Nu was de laatste in 2014 misschien dan het verandert is.
quote:leoni schreef op 27 december 2015 @ 18:05:

[...]

Ik voor van mijn ivf behandelingen geen eigen bedragen hoeven te doen. Nu was de laatste in 2014 misschien dan het verandert is.

Wij ook geen eigen bijdrage. Maar eigen risico waren we volledig daaraan kwijt in 2014. Dus die zetten we laag.

Energie gaan we ook overstappen. We kriigen korting, betalen geen vastrecht en de tarieven liggen lager. Nu zijn wij al geen grote verstokers, maar alle beetjes helpen natuurlijk.
.
Wij zijn ook weer overgestapt voor energie, scheelt weer een paar honderd euro
quote:We kriigen korting, betalen geen vastrecht en de tarieven liggen lager.Huh? Vastrecht moet je toch altijd betalen? Ook al betaal je bij de nieuwe leverancier alleen het verbruik, dan toch nog bij de andere leverancier het vastrecht?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 27 december 2015 @ 20:21:quote:We kriigen korting, betalen geen vastrecht en de tarieven liggen lager.Huh? Vastrecht moet je toch altijd betalen? Ook al betaal je bij de nieuwe leverancier alleen het verbruik, dan toch nog bij de andere leverancier het vastrecht?Hier ben ik ook benieuwd naar. Welke aanbieder is dat?
Wihoe, even mijn vreugde delen, ik zet net de balans op te maken voor onze hypotheek en we hebben dit jaar ruim 16000 afgelost!

Als we in dit tempo doorgaan is het nog max een jaar of 5!
Lekker anna!! Wij dit jaar 20.000 extra afgelost. Goed gevoel he?

In principe zouden we 'm over 2 of 3 jaar kunnen aflossen. Maar het is belastingtechnisch gezien handiger om het 15 jaar te laten lopen. Dus in 2019 zijn we klaar.

Maar ja, best kans dat we in die tussen tijd willen verhuizen, kunnen we weer van voor af aan beginnen. Het liefst zouden we nu al willen verhuizen, nu de rente lekker laag staat, maar we komen ons droomhuis maar niet tegen....We willen graag dat de kinderen op dezelfde basisschool kunnen blijven, daardoor zijn we beperkt tot een aantal buurten en daar zien we niets leuks.

Ja eentje, van 7ton, en dat is boven budget.
Haha, altijd baas boven baas bubbelwijn

Maar zeker een fijn gevoel.

Gelukkig hoeven wij voorlopig niet meer te verhuizen, hoogstens als dochter straks uit huis gaat naar iets kleiners

Dus hier als het goed is niet weer een nieuwe hypotheek na deze.
Het was niet bedoeld om op te scheppen hoor, maar ik herkende je blije gevoel en ik heb het van de week ook allemaal uitgerekend.

Op zich wonen we goed, gewoon een rijtjeshuis met tuin en garage. Maar we komen op het punt dat we moeten bedenken of we de badkamer/ wc/ zolder willen aanpakken of dat we willen verhuizen.
Bubbelwijn, ik weet dat het uit een goed hart komt, vandaar de Maar herkenbaar gevoel dus.

En succes met zoeken (of verbouwen).
Lekker hoor, zoveel aflossen! Dat scheelt elke maand weer een leuk bedrag. En je wordt elke maand ietsje minder afhankelijk van de bank, dat alleen al is een heerlijk gevoel.
@bubbelwijn, waarom is het voordeliger om het afbetalen uit te stellen?

Ik heb naar aanleiding van dit topic nagedacht over aflossen van onze hypotheek. (Ik heb daar een week geleden ook een topic over geopend). Naar aanleiding van alle adviezen hebben wij besloten om de hypotheek ook te gaan aflossen. Ik heb vorige week 10% overgemaakt, in de eerste week van januari gaan we nog 10% aflossen.

Ik heb een paar maanden geleden ook overwogen om de hypotheek over te sluiten, maar de boeterente was erg hoog omdat de periode nog 13 jaar duurt. Wij moesten 25.000 betalen. Dat was me teveel geld. Zou rentemiddeling hierin een optie zijn? Krijg je met rentemiddeling wel het fiscale voordeel?

Moet je boeterente betalen over het nog openstaande hypotheekbedrag of over de oorspronkelijke leensom?

Ik ga deze week wel verzoeken om de renteopslag van de rente af te halen, omdat onze marktwaarde onder de 60% ligt op dit moment. Dat scheel 0,2%. Toch 30 euro per maand.
Boeterente betaal je over het nog openstaande bedrag. Het is een vergoeding voor de rente die de bank misloopt doordat je eerder aflost.
Wij hebben een spaardepot wat(tot een bepaald bedrag) belasting vrij is, maar de voorwaarde is dan wel dat je minimaal 15 jaar inlegt. Zoiets is het.
@ Prik, dan zou de boeterente voor ons dus gunstiger uitpakken aangezien we 20% hebben afgelost. Zou dit dubbelop mogen? En boetevrij aflossen en daarna kiezen voor rentemiddeling/oversluiten?

Wat zouden jullie doen?
Prik, dat is precies voor ons het argument om af te lossen: minder afhankelijk van een bank willen zijn. Mijn vertrouwen in deze sector heeft wel een deuk opgelopen de laatste jaren.

Aan de andere kant hadden we zelf ook wel wat slimmer kunnen zijn. Ook wij zijn ooit in zo'n beleggingshypotheek gestapt. Ons vorige huis hebben we na 15 jaar verkocht, met een gewone hypotheek hadden we gewoon de helft al afgelost + de overwaarde die het ons op heeft geleverd. Had ons 75000 euro gescheeld :( . Maar goed, maar niet teveel over nadenken, anders word ik er alsnog heel erg chagrijnig van.
Iemand toevallig bekend met het boek The Complete Tightwad Gazette van Amy Dacyczyn?
Mooi bedrag Anna.

Hier het maximum van bijgelegd. Volgend jaar wordt de hypotheek overgeslagen en dan verdwijnt er nog een flink deel.

Daarna zal er niet veel afgelost worden denk ik. We moeten het toch eens goed gaan uit zoeken hoe het zit en wat voordeliger is. Wij hebben door de spaarhypotheek en een levensverzekering / spaarverzekering een aparte constructie. Daarnaast heb ik met een link van het topic uitgerekend hoe het zat met aflossen, rente betalen en belasting terug gaven en wij waren dit jaar nadelig uit door af te lossen. Dit heeft te maken dat de KOT wordt berekend op de netto waarde (of zoiets) door in te lossen op onze hypotheek wordt die hoger en vallen we in een hogere schaal dus krijgen we minder terug.

We hebben het wel gedaan omdat we een kleinere hypotheek willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven