Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Ik heb mijn energie overgezet maar de ziektekosten niet, ik vind allemaal duur maar ik blijf het goedkoopst uit komen met een restitutie polis bij Interpolis met de ledenkorting.

We hebben geen idee op wat we nog meer kunnen besparen. Maar sparen lukt ook niet echt, er moet nog wat te knibbelen zijn.

Ik ga weer eens hier bijlezen, ik kom vast nog wel op iets.
quote:ekeim schreef op 28 december 2015 @ 11:59:

Wat ik heb geleerd:

-azijn in het wasverzachter bakje doen

oh echt? hoe zorgt dat voor besparing? enige wat ik kan bedenken, is dat je kleren misschien langer mooi blijven - maar ik heb eigenlijk nog nooit van gehoord!
Ipv wasverzachter denk ik? Omdat wasverzachter duurder is?

Nog goedkoper is gewoon niets gebruiken als wasverzachter, ook geen azijn
Oh en ik wil toch nog even een beetje kritisch zijn over dat versneld aflossen van de hypotheek. Ik ben het er zeker mee eens dat je hypotheek lager moet zijn dan de waarde van je huis. Maar zolang er hypotheekrenteaftrek bestaat, is volledig aflossen niet altijd aan te raden. Zeker niet als je nog eens wilt verhuizen, en je dus met de bijleenregeling te maken krijgt.

Mijn huis staat te koop, en ik wil gaan huren. Het enige financiële nadeel wat ik kan bedenken mbt huren is dat ik geen hypotheekrenteaftrek meer krijg.
Ik gebruik ook azijn. Niet zozeer als wasverzachter, wel helpt het tegen bacteriën en dus zweetgeur en helpt het de machine schoon te houden.
quote:Marana_ schreef op 28 december 2015 @ 17:00:

Ipv wasverzachter denk ik? Omdat wasverzachter duurder is?

Nog goedkoper is gewoon niets gebruiken als wasverzachter, ook geen azijn weet wel dat azijn de kleur van een nieuw kledingstuk fixeert, maar daarna stop je het zure broekje toch per ommegaande meteen weer in de was (al dan niet met wasverzachter) om t lekker fris te laten ruiken dunkt mij!
Alle reacties Link kopieren
Die azijn ruik je niet hoor. Ik vind het ook prima wasverzachter.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:Marana_ schreef op 28 december 2015 @ 17:03:

Maar zolang er hypotheekrenteaftrek bestaat, is volledig aflossen niet altijd aan te raden.

Hypotheekrenteaftrek is natuurlijk een sigaar uit eigen doos; je moet altijd (veel) meer betalen dan je terugkrijgt. Daarnaast loont het wel degelijk om je hypotheek helemaal af te lossen, omdat je over een hypotheekvrij huis geen eigenwoningforfait meer betaalt (wet Hillen). Hoe het zit met de bijleenregeling heb ik me nooit zo in verdiept, maar dat lijkt me ook geen nadeel. Want waarom zou je expres een grote hypotheek willen op een volgend huis, als je al de luxe van een afgeloste hypotheek kent? Ik vond het in ieder geval heerlijk dat ik mijn overbruggingshypotheek weer helemaal kon aflossen toen mijn vorige huis verkocht werd.

Ik gebruik trouwens ook (schoonmaak)azijn als wasverzachter. Het is beter voor je wasmachine en je kleding, je ruikt echt geen zure geur na het wassen en het is ook nog eens véél goedkoper dan wasverzachter. Win-win-win dus.
Ja je betaalt meer rente dan je krijgt, maar je kunt met het geld wat je in de aflossing steekt ook andere zinvolle dingen doen, die rendement opleveren. Bijv zonnepanelen.
Of je azijn nodig hebt voor je wasmachine hangt ook af van de hardheid van het water.

En ik ga wel volledig aflossen, ik vind de gemoedsrust die dat geeft ook veel waard.

Een duurder huis zie ik ons niet zo snel weer kopen. Ik hoef niet nog groter. Woon op 5 min van het centrum. Hooguit gaan we ooit nog eens voor een leuk boederijtje maar dat moet wel ljkken voor dezelfde prijs. Ik weel ook weer geen te grote boerderij.
Aflossen is voor mij ook niet perse zaligmakend Marana. Maar we hebben een aflossingsvrij deel waar we in ieder geval vanaf willen. De komende jaren hebben we die mogelijkheden nog ivm goede banen en geen studerende kinderen. Zodra die gaan studeren, gaan onze kosten flink omhoog. Het is fijn als we dan wat meer financiële armslag hebben.

We gaan ook in een zonneboiler en zonnepanelen investeren, waarschijnlijk komend jaar al.
Wat prik zegt wilde ik ook zeggen.

Ik gebruik zo af en toe ook azijn in de wasmachine. En nee, dat broekje gooi ik dan niet nog een keer in de was, maar trek ik gewoon aan. Je ruikt niets van de azijn en het is heel goed voor je wasmachine en voor de kleuren van je kleding.
13 e maand is binnen, was ongeveer 1200 euro. 600 euro op de spaar gezet (1/3e spaardoel dit jaar) 250 voor vakantie opzij (1/8e van vakantiepotje) en een mooie nepkerstboom gekocht. Was wel 107 euro (oorspronkelijke prijs 189 ofzo) maar hier is een echt klein lullig boompje al 40 tot 50 euro! Dus dit jaar bewust gewacht tot de uitverkoop nav het kerstboomgesprek eerder in dit topic. Daarnaast wil ik gewoon niet elk jaar een boom in huis slepen die is gekapt alleen voor dit doel. Na drie jaar is de boom er alweer uit.

Voor 100 euro mocht ik mezelf verwennen met wat leuke accecoires voor in huis. Meeste zat 50 tot 70 procent korting op. Wil een wat volwassener uitstraling in huis en paar grotere items ipv al dat kleine priegelige. In januari wil ik de boel opruimen en op marktplaats zetten, weggeven aan vrienden, koningsdag bak etc... Wil ook het boek van marie kondo lezen, maar heb er geen 18 euro voor over. -_-

Rest laat ik even op de rekening staan. December is nu eenmaal een dure maand.
Mooie verdeling Broodtrommel.

Zojuist het bericht gekregen dat Florius (eindelijk) aan rente middeling gaat doen. Voor de spaarhypotheek heeft dit geen zin maar voor de aflossingsvrije weer wel. Vanavond weer Radar kijken .

Het wegdoen van dingen ala Marie Kondo geeft mij meer overzicht.

Heb al 7 zakken vol uit mijn kledingkast getrokken dus daar kan niets meer uit. Keuken wil ik nog uit zoeken maar denk daar weinig uit te halen. ( misschien een paar tupperware bakjes en koekvormpjes)
quote:broodtrommel schreef op 28 december 2015 @ 19:07:

Wil ook het boek van marie kondo lezen, maar heb er geen 18 euro voor over Ik heb op bol.com de Engelse gekocht voor 12 euro. En ze staan er tweedehands ook al goedkoper op.
Only dead fish go with the flow.
Het Engelse e-book van Marie Kondo is in de aanbieding bij bol voor ¤6,99. Ik twijfel eerlijk gezegd nog of ik het zal bestellen, ben bang dat ik het te zweverig ga vinden (maar ben toch ook heel nieuwsgierig)
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Ik kom nog even terug op Marie Kondo, want jullie schrijven er mooie dingen over of hebben vragen die ik ook heb.

Iemand vroeg: is minimalisme hetzelfde als consuminderen? Ik ben nog maar bij het opruimen van de kleren. Wat heb ik er voor mezelf uitgehaald aan lessen van Marie?

- Wat ligt in mijn kast en vind ik mooi, draag ik graag, staat me goed enz.

- ik had door het hele huis heen dozen met kleren. Te klein, niet mooi meer, niet modern meer. Veel gekocht voordat ik mijn huidige stijl ontwikkeld heb. Alles bij elkaar leggen gaf me veel overzicht. Ik heb alles inderdaad in de hand gehad, mezelf afgevraagd waarom ik dat specifieke shirtje niet aantrek enz. Bijvoorbeeld omdat het te kort is. Zo kwam ik op een aantal vuilniszakken met kleding die afgevoerd gaan worden en inmiddels heb ik zelfs al een hele leuke ochtend gehad met mijn vriendinnen die door mijn kleding zijn gegaan en eruit hebben gehaald wat ze leuk vinden. En zo gaven we elkaar allemaal stijladviezen en was iedereen blij! Wat ik ook typisch vond: ik ben veel zwaarder dan twee van mijn vriendinnen, zij hebben een heel ander postuur. Kleding die mij maar een heel klein beetje krap zat maar niet mijn model is, stonden hen prachtig.

Ik heb nu ruimte in mijn kast en allemaal mooie stukken. Alles heeft een vaste plaats.

- ik heb een bak met kleding die ik nu niet pas, maar waar ik wel aan gehecht ben. Die gaan niet weg, nu nog niet in ieder geval. Daar wil ik nog over nadenken. Grappig was wel dat ik daar vandaag ook al weer dingen uit heb gehaald om toch af te voeren of weg te geven.

Wat Marie voor mij met mijn kleding heeft gedaan: ik heb overzicht, kastruimte en minder rondzwevende kleding in huis. Al mijn kleding ligt nu bij elkaar en voor het grijpen.

Over alle andere zaken, zoals de boeken, paperassen enz kan ik nog niks zeggen, die moeten nog. Oh ja, ik heb Marie niet perse gekocht om te consuminderen. Waarschijnlijk had ik het beter op de relatietopic kunnen posten, want rommel in huis is een van de grootste stresspunten /ruziemakers/mopperbuien hier.

Ik vind het verder ook een puzzel, hoe ik moet consuminderen. Hoe ik dat straks ook nog op mijn drie kids toe moet passen en wat ik wel en niet wil consuminderen. Er is geen financiële noodzaak, er is geen noodzaak vanuit ruimtegebrek. De groene gedachte van consuminderen spreekt me wel aan, maar er zit nog een drempeltje in mijn hoofd als het over groen gaat, dan heb ik een beeld van geitenwollensokken dragende link(s)e idealisten en daar associeer ik mezelf nou ook weer niet direct mee.
Over bol.com en knieperd gesproken. Ik wou afgelopen week wat bestellen, maar het kostte 19, 99... Vanaf ¤20 is het gratis verzenden. Nu zag ik laatst op tv een clip van iemand die een site heeft die op bol.com zoekt naar items van 1, 5, 10 cent om jouw bol order aan te vullen zodat je geen verzendkosten hebt. Werkt super! Ik heb nu een 1 of ander Frans e-book (die ik niet kan cq wil lezen ) erbij gekregen
quote:Pochacco schreef op 28 december 2015 @ 20:40:

Over bol.com en knieperd gesproken. Ik wou afgelopen week wat bestellen, maar het kostte 19, 99... Vanaf ¤20 is het gratis verzenden. Nu zag ik laatst op tv een clip van iemand die een site heeft die op bol.com zoekt naar items van 1, 5, 10 cent om jouw bol order aan te vullen zodat je geen verzendkosten hebt. Werkt super! Ik heb nu een 1 of ander Frans e-book (die ik niet kan cq wil lezen ) erbij gekregenHad het ook gelezen, handig! Bol zei dat ze het ook een prima initiatief vonden, wel grappig
Only dead fish go with the flow.
quote:sannennas schreef op 28 december 2015 @ 20:48:

[...]

Had het ook gelezen, handig! Bol zei dat ze het ook een prima initiatief vonden, wel grappigKlopt, bol had blijkbaar zelf het idee geopperd (stond op die website)
Weten jullie leuke blogs door mensen die zich bezighouden met consuminderen/minimalistisch leven? Ik heb Google erop losgelaten en ben verscheidene tegengekomen, maar de meeste vond ik of te ver doorslaan in ideeen of niet inspirerend geschreven.
Een blog/site die ik ken is greenevelien.com. Zij gaat naar mijn mening ook heel ver maar vind het wel interessant en het zet aan tot nadenken, ook als je zelf bij lange na niet zo ver kunt of wil gaan.

Wat kleding betreft ga ik het komende jaar dus wel meedoen aan die challenge. Ik heb niet exact zo'n 33 kledingstukken-capsule maar het is voor mij nog wel overzichtelijk. Voor kwartaal 1 alles uitgezocht. Over drie maanden een nieuwe capsule met deels overlappende dingen en na die drie maanden weet ik dan ook waarschijnlijk wat ik wel/niet/vaak/weinig heb gedragen en wat er de reden van is. Nieuwe kledingstukken kopen mag ik dan pas weer in 2017 als ik op basis van de challenge kan zeggen wat echt aan vervanging toe is en waar ik teveel of te weinig van heb. Ik vind dit een leuke uitdaging.

Op spullen-gebied merk ik dat ik vooral graag overzicht en eenheid heb. Het liefst zou ik echt eens goed willen investeren in servies, glas, plastic bakjes en afscheid nemen van het allegaartje wat er nu overal her en der ligt. Maar ik denk dat ik dat project op de lange baan schuif. Maar wat lijkt me dát fijn. Set wijnglazen, set longdrinkglazen, set theeglazen. Doordeweekse servies en luxe feestsevies. Één duidelijk bestek, of twee sets in geval je ook een luxe set wil. Of het nu van alles zes, acht of twaalf is.

Plastic bakjes allemaal van Tupperware. Of allemaal van Ikea.

En niet twee van Tupperware, eentje van Ikea, enkele van Blokker, eentje ooit achtergebleven van schoonmoeder etc etc. Gewoon overzicht en duidelijkheid. Één trommel voor koekjes en eentje voor snoep. In plaats van twintig trommeltjes, doosjes, blikjes, bakjes, schaaltjes, potjes die deels ooit zelf zijn gekocht, deels kado gekregen, deels gratis ergens bij gekregen zijn etc.
Ik kan je uit de droom helpen dat dat met 2 kinderen waarschijnlijk niet gaat lukken NYc. Ik had pas mijn servieskast opgeruimd toen dochter thuis kwam met een lelijke beker. Klasgenootje had die getrakteerd. Dag erna kwam ze er met nog eentje thuis, die was nog over en mocht zij hebben. En dan die lelijke bekers waar een kinderijsje in zit, daar valt niet eens normaal uit te drinken,maar vullen wel enorm de kast. Echt leuk, dat het restaurant zei, dat die mee naar huis mochten... en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Haha, oh ja, zo wordt het natuurlijk niet echt makkelijk nee om rust, eenheid en overzicht in je kasten te behouden.
IJsbekertjes gaan hier echt gewoon weg, rommel is dat!

Wij hebben wel een mooie luxe bestekset, maar dat bedrijf is een aantal jaren geleden failliet gegaan en dit wordt nu niet meer gemaakt. We gebruiken het dagelijks en heeft zijn geld meer dan opgeleverd, alleen aanvullingen zijn een beetje lastig. Borden hebben we van Ikea. Alles grijs en volgens mij inmiddels in drie verschillende kleuren, omdat Ikea dan net weer een tintje lichter doet in een nieuw jaar. Maar het past prima bij elkaar en is makkelijk te vervangen bij breuk. Glaswerk hebben we ook van onze Zweedse vrienden, vooral ook weer omdat het makkelijk te vervangen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven