Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
*slingert er niet ergens een pdf'je op het net rond van Kondo's boek? kuch kuch*
Ik had al heel lang een volledogr bestekcassette voor 12 personen staan.

Maar gebruikte dus nog de oude meuk die mengelmoes van mij en mans stude tenuitzet was..

Die heb ik bij onze laatste verhuizing op de weggeefhoek gezet en sindsdien gebruiken we het mooie bestek voor alle dag.

Kan er nog iederr dag blij van worden.

ijsbekers gaan even in de kadt en daarna 'verdwijnen' ze..... en ineens vragen ze erna en dan weet ik echt niet waar die gebleven is
IJsbekers weet ik nu nog in het restaurant achter te laten door mijn kinderen te vertellen dat ze die niet mee mogen nemen. We bestellen ook geen kindermenu met speelgoed. Ik heb een hekel aan die 'cadeautjes'. Ook aan het hele uitdelen van (door de ouders gekochte) 'cadeaus' in een restaurant; uit eten gaan is toch al leuk genoeg? Mijn kinderen komen sowieso met bergen zooi van traktaties op kdv en school thuis. Dat verzamel ik en gooi ik regelmatig weg. Alleen de badeendjes die jongste ongeveer 2x per maand krijgt overleven dat meestal en gooi ik weg als ze vies zijn. Alle speelgoed dat kapot is gooi ik ook weg. Werkt het: nee. We hebben enorm veel spullen in huis...

Voor de kerstvakantie heb ik nog wel het uitzoeken van kleding op mijn lijstje staan. Ik heb gewoon veel te veel wat ik niet draag. Van mijn zoons heb ik bakken voor kleding staan wat te klein is maar ik bewaar voor, tsja voor wat eigenlijk? Ik schuif nu veel door naar mijn zus maar zelfs dat vind ik lastig.

Ik probeer wel sinds een tijd bewuster te kopen. Dat heeft me al veel woonspullen bespaard! Dus niet die leuke waxinehouders omdat ze maar ¤1,99 kosten, en niet de leuke theedoek terwijl ik al 20 prima theedoeken heb liggen. Afvragen of ik het echt nodig heb. met woonspullen is het antwoord altijd nee.

Online boodschappen doen bespaart me in ieder geval een hoop want geen impulsaankopen meer. Ik hoop dat ik andere methoden vind om ook op andere gebieden slimmer en minder te kopen. Online kopen van kleding helpt tot nu toe niet, vooral niet mbt kinderkleding.
Fijn dat andere ouders dat ook hebben. Hier verdwijnt ook veel in het "grote grijze archief". Maar net als ik denk dat het opgeruimd is dan komt er weer nieuwe meuk.
Ben dit jaar al een stuk bewuster kleding gaan kopen. Vind ik het echt mooi, heb ik het echt nodig, valt het wel te combineren, zit het goed etc... bij twijfel gewoon NIET doen. Altijd spijt van gehad. Zo probeer ik ook woonspullen te bekijken. Al vind ik dit een stuk moeilijker (ben nog zoekende). ik weet wel dat ik te veel spullen aka kleine frutsels heb. Dat maakt het gezellig maar tegelijk onoverzichtelijk en rommelig. Een allegaartje.

Ik hield twee jaar geleden een lijstje bij van alle kleding die ik dat jaar heb gekocht. Bleek toch nog 1300 a 1400 euro te zijn geweest achteraf. Dit jaar is dat bedrag gehalveerd dankzij de kleding challenge. Gok 500 tot 600 al heb ik het niet exact bijgehouden. Volgend jaar is het mijn doel dit ook weer te halveren.
quote:petram schreef op 28 december 2015 @ 20:56:

Weten jullie leuke blogs door mensen die zich bezighouden met consuminderen/minimalistisch leven? Ik heb Google erop losgelaten en ben verscheidene tegengekomen, maar de meeste vond ik of te ver doorslaan in ideeen of niet inspirerend geschreven.

Ondanks dat ik zelf kindvrij ben, volg ik het blog van Teunie, met 10 (ofzo) kinderen. Ze bakt zelf het brood, doet 2x per jaar kledingwissel voor de kinderen, droogt haar eigen fruit en weckt groente. Niet dat ik ook maar iéts van dat doe, maar lezen is leuk.

Eenvoudigleven.blogspot.nl als ik het zo even uit mijn hoofd doe.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik kom eigenlijk nooit in de verleiding met serviesgoed. In mijn kast staat ook een allegaartje, maar het maakt me eerlijk gezegd niet uit waar ik van eet, als het maar schoon is. De borden heb ik nu 22 jaar. Gekocht bij IKEA toen ik het huis uit ging...

Kleding kopen vind ik eigenlijk vervelend. Ik zat voorheen nog weleens te Zalandoshoppen op de bank, maar in een kledingwinkel vind je me zelden. Alleen in het buitenland vind ik het weleens leuk. Ik heb dus sinds ik begon met besparen (september dit jaar) niets meer gekocht. Dat betekent wel dat ik nu vrij veel in dezelfde kleren loop (ik moet mijn kast ook eens Marie Kondoën, er ligt en hangt van alles wat ik nooit draag). Dat maakt mij zelf eigenlijk niet zoveel uit. De vraag is alleen hoe lang ik het op mijn werk kan maken (en hoeveel ik me daarvan aantrek). En soms zie ik ergens een gaatje in zitten, terwijl ik nog wel gehecht ben aan dat kledingstuk. Dan heb ik nogal de neiging om het gewoon te blijven dragen...

Servies en kleding zijn voor mij in ieder geval absoluut geen uitdagingen qua besparen
Mijn servies was ooit van mijn ouders; zij kregen het een jaar of vijftig jaar geleden als huwelijkscadeau. Echt zo'n heel uitgebreid servies van een duur merk, waar zelfs een koffiepot en een theepot en alles wat je maar kunt bedenken bij zat. Mijn hele kindertijd was het 'het nette servies', waar we alleen met Kerst van aten. Een aantal jaar geleden heb ik een groot deel van het servies van mijn moeder gekregen. Veel dingen had ze al weggedaan; dekschalen die ze nooit gebruikte, die koffie- en theepotten, vleeswarenschaaltjes, rare kleine kopjes etc., maar de borden die ze nog had vond ik, ook na al die jaren, erg mooi. Ik heb toen op Marktplaats nog wat dingen erbij gekocht (onder andere soepkommen en vervanging voor wat gesneuvelde dingen), zodat ik nu weer een prachtig servies heb. Niet meer met alle soorten en maten schaaltjes, bakjes en kopjes die ooit hebben bestaan, maar wel van alle borden, bordjes, kommen en kommetjes die ik regelmatig gebruik meer dan genoeg om er de rest van mijn leven van te eten. Juist omdat het al zo'n oud servies is vind ik het extra leuk (en ondanks dat het al meer dan vijftig jaar bestaat ziet het er nog steeds strak en modern uit, dus ik ben er heel blij mee!).
Ik heb een servies gekocht bij de Gamma. Het was eerst iets van ¤100, toen ging het uit het assortiment en werd het steeds verder afgeprijsd. Uiteindelijk voor ¤15 meegenomen. En dat was maar goed ook, want het bleek heel poreus te zijn. Stukjes braken bij het kleinste botsinkje al af, dus er sneuvelden heel wat hoekjes tijdens de afwas. Oortjes braken zomaar zonder reden af.....

Toen we 3 jaar geleden verhuisden hebben we dus maar een ander servies gekocht. Hopelijk gaat die langer mee...
quote:Bumba1985 schreef op 29 december 2015 @ 09:14:

Ik heb een servies gekocht bij de Gamma. Het was eerst iets van ¤100, toen ging het uit het assortiment en werd het steeds verder afgeprijsd. Uiteindelijk voor ¤15 meegenomen. En dat was maar goed ook, want het bleek heel poreus te zijn. Stukjes braken bij het kleinste botsinkje al af, dus er sneuvelden heel wat hoekjes tijdens de afwas. Oortjes braken zomaar zonder reden af.....

Toen we 3 jaar geleden verhuisden hebben we dus maar een ander servies gekocht. Hopelijk gaat die langer mee...Dan ben je achteraf toch wel blij dat je er maar 15 euro voor betaald hebt...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Oh, servies en keukenspul boeit mij ook niet zo. Bestek is een allegaartje van restanten uit onze studententijd. Inmiddels begint een en ander wel dusdanig af te takelen dat het tijd wordt voor iets nieuws.

Echt een servies heb ik ook niet. Borden zijn van IKEA en AH, die hadden een paar jaar geleden borden die ik mooi vond. De dinerborden waren me alleen te duur, dus die zijn heel simpel wit van de IKEA.

Kleding is inmiddels ook aardig op orde. Voor het werk heb ik een garderobe van veel basisstukken in dezelfde kleuren, die daardoor bijna allemaal onderling te combineren zijn. Drie jurkjes, drie pantalons, drie jasjes en vier blouses. Paar bruine laarzen, paar zwarte laarzen, idem met pumps. Combinatiemogelijkheden zijn bijna eindeloos. Kopen hoef ik dit jaar dan ook niks, hooguit nog een blouse met korte mouwen, of misschien een broek of jurk in een lichte kleur voor de zomer.
quote:lechatrose schreef op 29 december 2015 @ 09:23:

Oh, servies en keukenspul boeit mij ook niet zo. Bestek is een allegaartje van restanten uit onze studententijd. Inmiddels begint een en ander wel dusdanig af te takelen dat het tijd wordt voor iets nieuws.

Echt een servies heb ik ook niet. Borden zijn van IKEA en AH, die hadden een paar jaar geleden borden die ik mooi vond. De dinerborden waren me alleen te duur, dus die zijn heel simpel wit van de IKEA.

Kleding is inmiddels ook aardig op orde. Voor het werk heb ik een garderobe van veel basisstukken in dezelfde kleuren, die daardoor bijna allemaal onderling te combineren zijn. Drie jurkjes, drie pantalons, drie jasjes en vier blouses. Paar bruine laarzen, paar zwarte laarzen, idem met pumps. Combinatiemogelijkheden zijn bijna eindeloos. Kopen hoef ik dit jaar dan ook niks, hooguit nog een blouse met korte mouwen, of misschien een broek of jurk in een lichte kleur voor de zomer.Als je broeken en jasjes in neutrale kleuren zijn, kun er ook makkelijk een ander shirtje mee combineren. Echt ideaal. Ik moet er nog even aan werken. :-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Qua kleding heb ik komend jaar alleen nog een paar goede slippers en/of zomerschoenen nodig. Ik heb toch een berg gekregen afgelopen maand, daar kan ik echt jaren mee vooruit! Twee lange leggings en twee shirts met lange mouwen bij gekocht, en het is weer prima.

Verder heb ik ook gewoon een Ikea-servies, en dat soort bestek. Een servies of bestek voor speciale gelegenheden heb ik eigenlijk niet eens, behalve een prachtig Iittala-schaaltje. Die stond op kerstavond op tafel met de te gourmetten champignons. Nu ben ik nog zo af en toe aan het snoeien in de kopjes en mokken en zo want daar hebben we veel teveel van. Dezelfde bakjes hebben lijkt me trouwens ook heerlijk, vooral omdat ik nu elke keer mezelf al vasthoud als ik die kast opentrek - het komt altijd naar buiten vallen.

Consuminderen en minimalisme zijn wat mij betreft niet hetzelfde, maar het heeft wel overlap. Er komt toch wat bij kijken van tevreden zijn met wat je hebt, geen spullen kopen die je niet nodig hebt of niet echt mooi vindt etc. Maar er zijn minimalisten die elk jaar alles weg gooien en nieuw kopen bij wijze van spreken, en consuminderaars die hun huis vol hebben staan met al die je-weet-maar-nooit-dingen die ze niet weg gooien (zoals ik haha).
Oef, net een vest gekocht. Maar wel echt een heel mooi en iets totaal anders dan wat ik heb en wat ik overal bij kan dragen (is zwart/wit).

Verder heb ik kleding die ik eigenlijk niet draag maar zonde vind om weg te doen. Kan ik beter toch doen want ik weet al dat ik het niet meer aan ga trekken. Zo'n garderobe als jij beschrijft lechatrose lijkt me hartstikke fijn. Dat wil ik ook. Maar de drempel vind ik zo hoog.

Wij hebben een wit servies. Staat nog wel een blauw servies van man van toen hij nog alleen woonde. Maar heb zojuist permissie gekregen om het weg te doen. Ook zijn studieboeken van 15 jaar geleden mogen weg.
.
quote:mandylion schreef op 29 december 2015 @ 11:30:

Wij hebben een wit servies. Staat nog wel een blauw servies van man van toen hij nog alleen woonde. Maar heb zojuist permissie gekregen om het weg te doen. Ook zijn studieboeken van 15 jaar geleden mogen weg.Bij ons thuis ook meerdere serviezen door elkaar in gebruik. Een mooi blauw/wit porceleinen servies van mij, ikea van partner en blokker van partner. Maar ik kan niet zomaar iets wegdoen, anders hebben we niet genoeg borden. Het nadeel als je maar met zijn 2-en bent en echt maar 1 keer in de week de vaatwasser aanzet...
Serviezen boeien ons ook niet.

Manlief heeft een soort (nep?)wedgwood uit de caravan van familie en ik had een startersetje van de Blokker wit met gekleurde stippen. Dit gebruiken we beide.
quote:nerdopviva schreef op 28 december 2015 @ 15:03:

[...]

Dat doe ik ook, het gaat om het principe. Ik ben redelijk principieel en heb wat feministische trekjes, dus ik kan hier niet zo goed tegen. Terwijl ik al plannen beraam om mijn gal te spuwen tegen de ziektekostenverzekeraar, reageert mijn vriend hetzelfde als jij en log ik braaf in met zijn DigiD en wijzig ik de verzekering

:-)

Ik heb net het collectief veranderd... Met de DigiD van mijn man .
Speelgoed is hier wel redelijk overzichtelijk en kwalitatief ook goed ondanks dat het inmiddels al een hele hoop is.

Wat ik het lastigst vind aan het opruim-gebeuren is het overleggen. In mijn eentje zou ik zo weten wat ik weg zou willen/durven doen maar veel van de spullen hier in huis zijn eigenlijk (oorspronkelijk) van mijn vrouw en ook met de dingen die we samen hebben gekocht ben ik toch voorzichtig. Zou dan niet zomaar een kaarsenbakje oid wegdoen of de helft van alle champagneglazen weggeven ofzo omdat ik het teveel ruimte in beslag vind nemen. Zelfs niet met dingen waarvan ik denk dat zij het (ongemerkt) niet eens zou merken.
quote:NYC schreef op 29 december 2015 @ 15:50:

Speelgoed is hier wel redelijk overzichtelijk en kwalitatief ook goed ondanks dat het inmiddels al een hele hoop is.

Wat ik het lastigst vindt aan het opruim-gebeuren is het overleggen. In mijn eentje zou ik zo weten wat ik weg zou willen/durven doen maar veel van de spullen hier in huis zijn eigenlijk (oorspronkelijk) van mijn vrouw en ook met de dingen die we samen hebben gekocht ben ik toch voorzichtig. Zou dan niet zomaar een kaarsenbakje oid wegdoen of de helft van alle champagneglazen weggeven ofzo omdat ik het teveel ruimte in beslag vind nemen. Zelfs niet met dingen waarvan ik denk dat zij het (ongemerkt) niet eens zou merken.

Daar heb ik een simpele oplossing voor: alles gaat hier in een grote vuilniszak en als kinderen/man na een tijdje de betreffende stukken niet mist, gaat het echt weg. Het gebeurd zeer zelden dat iemand alsnog iets terug krijgt uit die zak.

(uiteraard weten man en kinderen niet van die zak af)
quote:Bumba1985 schreef op 29 december 2015 @ 09:14:

Toen we 3 jaar geleden verhuisden hebben we dus maar een ander servies gekocht. Hopelijk gaat die langer mee... jeetje, dat is wel slecht hoor. Zeker voor die originele prijs. Maar waarschijnlijk de reden van de hoge afprijzing.

De borden van de action en de VD hier in de kast gaan al bijna 7 jaar mee.
quote:femke09 schreef op 29 december 2015 @ 16:41:

[...]

Daar heb ik een simpele oplossing voor: alles gaat hier in een grote vuilniszak en als kinderen/man na een tijdje de betreffende stukken niet mist, gaat het echt weg. Het gebeurd zeer zelden dat iemand alsnog iets terug krijgt uit die zak.

(uiteraard weten man en kinderen niet van die zak af)Dat heb ik tijdens mijn studententijd eens geprobeerd. In de zomer stond een deel van de afwas er al 1 maand, toen alles in een krat gezet en een mail gestuurd naar mijn huisgenoten dat ze een week hadden om alles uit te zoeken en af te wassen. Na een week alles weg gegooid, vraagt mijn huisgenoot waar een bepaald 13 in een dozijn kopje was, die had ik dus weggegooid.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:dianaf schreef op 29 december 2015 @ 09:27:

[...]

Als je broeken en jasjes in neutrale kleuren zijn, kun er ook makkelijk een ander shirtje mee combineren. Echt ideaal. Ik moet er nog even aan werken. :-)

Ja, alles in blauw en grijs. Bedenk me net dat ik ook nog twee mooie wollen truien heb gekocht, ook blauw en grijs. Ben nogal een koukleum, dus wil ook iets echt warms geschikt voor werk hebben.

Shirts/bovenkleding zijn verder allemaal blauw/blauwwit gestreept/patroontje. Ik wil echt zoveel mogelijk kunnen combineren en zo min mogelijk na hoeven denken bij het kiezen van een outfit. Een beetje op z'n Steve Jobs zeg maar.
quote:himalaya schreef op 29 december 2015 @ 08:15:

[...]

Ondanks dat ik zelf kindvrij ben, volg ik het blog van Teunie, met 10 (ofzo) kinderen. Ze bakt zelf het brood, doet 2x per jaar kledingwissel voor de kinderen, droogt haar eigen fruit en weckt groente. Niet dat ik ook maar iéts van dat doe, maar lezen is leuk.

Eenvoudigleven.blogspot.nl als ik het zo even uit mijn hoofd doe.

Die is leuk idd!

de kledingwissel doe ik hier ook, maar dan als zoontjes weer eens uit een maat gegroeid zijn. Kleding van de oudste die nog mooi en heel is bewaar ik voor de jongste, ookal zit er 3 jaar tussen. Nadat de jongste het aan gehad heeft gaat het wel weg, op een paar 'eerste pakjes' na.

Ik krijg ook veel kleding via weggeefhoeken. Vandaag weer een paar laarzen en een winterjas gekregen. Laarzen zijn 1 maat groter dan zoon nu heeft, jas is voor de opvang voor komende winter. Ik hou een lijstje bij in mijn telefoon van wat er ligt zodat ik niet teveel dingen heb of dingen dubbel heb.
Ik lees Teunie ook. Nou ben ik zelf ook christen en in die hoek opgegroeid, dus dat stuk van haar blog is ook herkenning voor mij.

Ik heb haar broodrecept laatst al geprint. Nog geen tijd gehad om het te maken.
Teunie volg ik ook al een paar jaar. Heb ook haar broodrecept gebruikt (en met succes).

Hier hebben we 2 startersets van de Blokker gekocht 3.5 jaar geleden. (Met groen en paarse rand). Zijn er wel op uit gekeken maar weg doen we het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven