Geld & Recht alle pijlers

Contract sportschool opzeggen, stilzwijgend verlengd..

01-03-2010 13:48 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik heb een vraag over mijn abbonement van mijn sportschool. Zo'n 3 jaar geleden heb ik daar een 12 maanden contract afgesloten.

Nu ga ik verhuizen en wil ik graag mijn abbonement opzeggen. Nu blijkt dus dat mijn contract net een paar weken geleden stilzwijgend voor weer 12 maanden is verlengd. Als ik wil opzeggen dan moet dat 61 dagen voordat het contract afloopt anders wordt het weer 12 maanden stilzwijgend verlengd. Dit staat overigens ook in de algemene voorwaarden...

Mag dit zomaar? Ik was namelijk in de veronderstelling dat een contract wel stilzwijgend met een zelfde periode mag worden verlengd maar dan opgezegd mag worden met bijv. een opzegtermijn van een maand.

Groetjes,

Cats02
Je gaat toch verhuizen?

Staat daar niks van in de voorwaarden?
Volgens mij mag stilzwijgend verlengen uberhaupt niet meer...
Er staat helaas niks vermeld over verhuizen...

Er staat alleen dat na verloop van de overeengekomen inschrijvingstermijn (6 of 12 maanden, ik heb 12 maanden). Stilzwijgend met een periode gelijk aan het inschrijvingstermijn, verlengd, tenzij uiterlijk 61 dagen voor de dag waarop die termijn is verstreken, van de cursist een schriftelijk verzoek is ontvangen de inschrijving niet te verlengen.

Ook na de eerste verlenging wordt, telkens na verloop van de verlengde termijn, de inschrijving stilzwijgend met een zelfde periode verlengd, tenzij uiterlijk 61 dagen voor de dag waarop die termijn is verstreken, van de cursist een schriftelijk verzoek is ontvangen de inschrijving niet te verlengen.
Een contract dien je altijd van te voren op te zeggen, dus voordat de contractsperiode verloopt.

Echter meen ik mij te herinneren dat er vorig jaar wetgeving is gemaakt omtrent het stilzwijgend verlengen van contracten. Dit mag niet zomaar meer. Hoe het echt in elkaar steekt weet ik niet, daar is vast wel informatie over te vinden.
Klopt het dat abonnementen per 1 januari 2010 niet meer stilzwijgend verlengd mogen worden?

Nee, dit klopt niet. Voor abonnementen op bijvoorbeeld een krant, een tijdschrift of de sportschool, zijn de regels niet veranderd. Er ligt op dit moment wel een wetsvoorstel in de Kamer.

Bron: www.consuwijzer.nl
Ik zou gewoon vragen of je het toch op kan zeggen. Vertellen dat je verhuist e.d

Is mooi balen als je nu nog moet blijven betalen voor zoiets.

Mijn ex heeft ook eens zo iets gehad, en heeft het toen ook kunnen oplossen.

Wel typisch dat er zo veel sportscholen zijn met dat soort wurgcontracten.
Verhuizing is een geldige reden om dit abonnement te stoppen.

Vraag even de rechtsbijstandverzekering.
Het is niet toevallig Fit For Free? Want als je daar opzegt moet je het echt met een aangetekende brief doen, anders doen ze net of ze je brief niet gehad hebben (ik ken tientallen gevallen waar dat bij gebeurde) en zit je er nóg een jaar aan vast.

Volgens mij is er wettelijk wel iets vastgelegd over dat je een abonnement dat stilzwijgend verlengd is eerder af kunt breken omdat je door verhuizing niet meer van hun diensten gebruik kunt maken, maar het fijne weet ik er ook niet van. Ik weet wel dat je soms ook gelijk kunt krijgen als het expliciet anders in de algemene voorwaarden staat, omdat de wet dat 'billijk' vindt.
Getver! Ik lees het net ind op internet dat vanaf 2011 dit soort verlengingen niet meer mogen, dan zou ik daar net een maand van profiteren, haha.

Las ook op internet dat vorig jaar 80.000 opzeggingen wegens verhuizing niet zijn geaccepteerd

Een vriendin van mij is ook aan het verhuizen en heeft ook een abb. bij deze sportschool. Was geen geldige reden volgens hun, contract is contract zeiden ze... (geen fit for free, soortgelijke sportschool)

Ik ga sowieso proberen het op te zeggen en als ze echt niet willen het abb. proberen om te zetten in een 6 maanden contract.

Het abb. moet worden opgezegd via een formulier, aan de balie te verkrijgen, of via een brief aangetekend opgestuurd.

Het zijn gewoon trucjes om nog geld aan iemand te verdien!
Wat je ook nog kan doen is kijken of je iemand kan vinden aan wie je t abonnement kan overdragen. Bij sommige sportscholen kan dat...

maar welke keten is het nou :p
haha, het is geen grote keten valt onder Health center

Ik ben daar 3 geleden begonnen voor 26,95 per maand en betaal nu 34,95 dus in prijzen verhogen zijn ze ook ontezettend goed!
Bij mijn sportschool was verhuizing wel een geldige reden om tussentijds op te zeggen, maar je moest dan wel een soort van bewijzen kunnen laten zien. Inschrijving bij nieuwe gemeente ofzo, weet het niet meer precies. Misschien een idee om zoiets mee te nemen als je gaat opzeggen.
Als het een sportschool is, die meerdere vestigingen heeft, dan kan ik mij voorstellen dat zij verhuizen niet accepteren als ontbindende voorwaarde als je er sprake is van een andere vestiging in of vlak bij jouw nieuwe woonplaats.
Is een recente prijsverhoging geen reden tot opzegging? Zal wel niet want meestal dekken ze zich overal voor in.
Hier ook een health center lid. Ik heb vrijdag opgezegd, volgens mij nog net op de valreep maar ze hebben inderdaad wurgcontracten. Ik dacht ook dat het niet meer mocht om stilzwijgend te verlengen met weer een jaar.
Bij ons in het contract staat dat bij verhuizing het gewoon opgezegd kan worden. Weet niet wat voor Health Center jullie hebben,. maar dat van mij heeft het ook in de naam en kan het dus wel.
Uit ervaring weet ik dat als je maar lang genoeg doorzeurt dat ze er van af zien. Ben je ingelicht over de verlenging van je contract, heb je zwart op wit staan dat je contract stilzwijgend is verlengd? Als dat niet zo is, dan hebben ze geen recht van spreken en kunnen ze niet anders dan je contract intrekken. Ben je rechtsbijstandverzekerd? Mocht je er niet uitkomen, dan kun je altijd bellen! dat is gewoon gratis. En mochten er verdere stappen ondernomen moeten worden, dan zit je daar ook goed. Mijn vriend is jurist en hij heeft toen voor mij een brief geschreven. Uit eindelijk is het toen goed gekomen. Voor verlenging van contract moet je altijd getekend hebben en een kopie hebben ontvangen van het nieuwe contract. Het is om gek van te worden dit soort dingen!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven