Geld & Recht alle pijlers

Creditcard

07-03-2010 21:15 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het soms nog wel eens handig kan zijn, willen we toch maar eens een creditcard gaan aanschaffen. Maar ik heb dus werkelijk geen idee hoe dat werkt. Ik zoek wel op internet, maar eigenlijk staat er maar weinig informatie op de sites van diverse creditcards.

Ik begrijp dat je per jaar een bedrag moet betalen, maar moet je nu ook een percentage betalen over het bedrag dat je afrekent met je creditcard? Stort je er een bepaald bedrag over of krijg je een rekening achteraf? Ik heb echt geen idee, maar er is hier vast wel iemand die mijn vragen kan beantwoorden.

Alvast bedankt.
Volgens mij zijn de voorwaarden per kaart verschillend. Ik betaal elk jaar een bepaald bedrag voor de kaart (weet even niet hoeveel). Als ik mijn kaart heb gebruikt wordt er maandelijks max 45 euro afgeschreven. De rest moet ik zelf regelen. Ik zorg er altijd voor om het gelijk weer af te betalen. Ik gebruik hem dan ook alleen voor kleine bedragen (concertkaarten, cd's, enz.). Ik krijg elke maand een afschrift, maar heb ook inzage via ING.nl. Ik heb een masterkaart via de ING.
Kun je niet via je bank (waar je dus je lopende rekening hebt) een creditcard nemen? Da's denk ik het handigst.
Hier ook Mastercard van de ING.

Het maandelijks afschrijven van 45 euro moet je apart regelen. Over het resterende bedrag dat open staat betaal je dan rente.

Regel je dit niet, dan wordt het totaal openstaande bedrag gewoon elke maand van je lopende rekening afgeschreven. Geen rente, ideaal!
Ik heb een creditcard via mijn bank (mastercard) en het bedrag dat ik via de creditcard heb besteed wordt gewoon maandelijks van mijn gewone rekening afgeschreven. Heb ik dus geen omkijken naar en de schuld (en rente) loopt dus niet op.

Ik heb wel eens begrepen dat Visa een rotkaart is en lang niet overal wordt geaccepteerd. Met mijn mastercard nog nooit problemen gehad, werd overal in buitenland geaccepteerd.
quote:Vinyl schreef op 07 maart 2010 @ 21:30:

Hier ook Mastercard van de ING.

Het maandelijks afschrijven van 45 euro moet je apart regelen. Over het resterende bedrag dat open staat betaal je dan rente.

Regel je dit niet, dan wordt het totaal openstaande bedrag gewoon elke maand van je lopende rekening afgeschreven. Geen rente, ideaal!

Nou... geen rente.....?

Beetje rente denk ik.
Mijn creditcard is van de ABN AMRO en zit in het Young Professional pakket waar ik nu geloof ik 2,50 per maand voor betaal.

Alles wat ik betaal wordt één keer per maand automatisch in zijn geheel afgeschreven. Misschien dat het ook anders kan, maar ik vind het wel makkelijk zo want op deze manier betaal ik dus inderdaad geen extra rente.

Wat verder handig is om te weten, is dat bij de meeste (alle??) creditcards diefstal verzekerd is en vaak ook nog diefstal van het spul dat je met de kaart gekocht hebt.
quote:hiltje schreef op 07 maart 2010 @ 21:32:

[...]

Nou... geen rente.....?

Beetje rente denk ik.Nee hoor, geen rente... zolang je in 1 keer inlost betaal je geen rente. Als je contact geld op zou willen nemen dan betaal je per transactie.. ( ik weet echter niet hoeveel)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik wilde een creditcard hebben (ING) maar mijn aanvraag is afgewezen omdat mijn inkomen niet toereikend schijnt te zijn... STOM! Ik heb geen hoog inkomen maar sta eigenlijk nooit rood en ga prima met mijn geld om. Ik wilde alleen maar een creditcard voor een bezoek aan Amerika.
Gewoon de kaart van je bank nemen. Ik zit bij de Rabo en heb via hen 'n mastercard. Uitgaven met die kaart worden gelijk dezelfde maand afgeschreven. Bijna zoals je pinpas dus, maar dan met vertraging. Ideaal voor betalingen via internet en op reis.
quote:biol schreef op 07 maart 2010 @ 21:41:

[...]

Nee hoor, geen rente... zolang je in 1 keer inlost betaal je geen rente. Als je contact geld op zou willen nemen dan betaal je per transactie.. ( ik weet echter niet hoeveel)

Inderdaad, geen rente als je alles gewoon elke maand in één keer betaalt. Ik kan me nog wel vaag herinneren dat we dat apart moesten regelen. De eerste keer dat wij met de creditcard betaalden, werd niet het hele bedrag afgeschreven en bleef de rest staan als "schuld". Belachelijk, er stond genoeg op de rekening en het is dat wij het zagen, anders hadden we hartstikke veel rente moeten betalen.

Geen idee of het nu veranderd is, maar misschien handig om even op te letten als je je eerste afrekening krijgt.
Bij mijn credit card (Rabo) wordt alles wat ik betaal automatisch van de lopende rekening afgeschreven, zonder dat ik daarvoor iets heb hoeven te doen. Ik betaal eens per drie maanden een klein bedrag (maar dat is dan wel een studenten card).

Overigens heb ik zowel een Visa en een Mastercard en heb ik in het buitenland minder problemen met de Visa dan de Mastercard. Als ze iets accepteren, is het eerder de Visa.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
quote:Hangmat schreef op 07 maart 2010 @ 21:56:

Ik wilde een creditcard hebben (ING) maar mijn aanvraag is afgewezen omdat mijn inkomen niet toereikend schijnt te zijn... STOM! Ik heb geen hoog inkomen maar sta eigenlijk nooit rood en ga prima met mijn geld om. Ik wilde alleen maar een creditcard voor een bezoek aan Amerika.Je zou kunnen proberen een kaart aan te vragen waarbij je de limiet van de credit card op een aparte rekening zet waar je niet bij kunt. Vaak doen de banken daar iets minder moeilijk over (want: geen risico). Of anders misschien een kaart met een lagere limiet?
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Heeft de ANWB niet ook een credit card? Ik zou het altijd via een instantie doen als een bank, of de ANWB, dat is meestal veel goedkoper dan direct bij de creditcardmaatschappij.
Je kan het ook regelen via je verzekering (heb een visa via ohra), de anwb etc.
Die van ANWB moet je mee uitkijken, ben je gelijk bij het BKR geregistreerd.

Bij die van de ING niet, als je het gelijk laat incasseren vanaf je rekening.

Ik heb er een hoop gedoe mee gehadbij een hypotheek terwijl ik die van de ANWB toen nooit had gebruikt!
quote:delphicat schreef op 07 maart 2010 @ 22:34:

Heeft de ANWB niet ook een credit card? Ik zou het altijd via een instantie doen als een bank, of de ANWB, dat is meestal veel goedkoper dan direct bij de creditcardmaatschappij.Ik had ooit van de ANWB 'n visa als reserve kaart, maar visa stuurt je elke week reclamespam in de brievenbus met 'leen dit koop dat' en meer van die nonsens, dus het was voor mij al snel exit visa.
Heb een visa en betaal eigenlijk alleen vliegtickets. Eerste jaar was gratis om te proberen nu betaal ik geloof ik tussen de 30 en 35 euro per jaar. Je krijgt een rekening die je voor de 26ste moet betalen, als je dan alles in een keer betaalt, betaal je geen rente. Als je niet zo kunnen betalen voor de 26ste, kun je van te voren geld storten op die rekening en dan wordt het automatisch afgeschreven rond de 26ste. Ik vind het wel prettig werken, want ik heb nooit heel veel op mijn lopende rekening staan en bepaal via de rekening of ik geld moet bij storten via de spaarrekening.

Maar gebruik hem niet heel veel. Er wordt vaak wel nog administratie kosten verrekend, bovenop het bedrag dat je moet betalen, dus je betaalt wel iets extra's.
Je krijgt 1x per maand n blad in de bus met reclame, maar verder toch niet meer.
Ik vond die Visa card in het buitenland toch wel prettiger dan Mastercard, werd overal geaccepteerd. Ik ben overgestapt op Mastercard van ING omdat die iets goedkoper was per jaar, maar heb hem nu weer opgezegd. Ik heb nu gewoon een creditcard via onze eigen bank (Rabo).
Ik heb/had Visa en lig met ze in de clinch. Zodra alles geregeld is voor mij geen Visa meer, na 14 jaar trouwe klant te zijn (geweest).
Ik heb de simpelste van AMEX, duurde wel even voor ik hem had, en ze waren best veeleisend/arrogant, wat onduidelijk ook die aanvrage, werd gebeld door een uitsluitend engels sprekende man van AMEX etc etc.

Wilde eerst via Rabobank een cc, maar dat duurde nog langer, en ze deden erg ingewikkeld, dus nu maar bij AMEX, al gebruik ik hem maar eens per jaar of zo.

Als ik iets betaal wordt het snel en automatisch van mijn bankrekening afgeschreven, geen rente dus.
Ik heb de visa world card Veel kaarten geven extra's en omdat ik hem toch voornamelijk gebruik om te reizen vond ik deze fijn.

Aanvragen ging makkelijk en visa wordt goed geaccepteerd.

Eerst had ik de visa greencard amar daar is iets raars mee gebeurd: ze zijn overgenomen door repay. Mijn aantrekkelijke voorwaarden vervielen, ik kreeg een nieuw aanbod maar werd toen ineens afgekeurd. Dat terwijl ik altijd keurig betaal en geen schulden heb. Vervolgens kreeg ik wel zonder problemen de world card, terwijl die zelfs een hogere bestedingslimiet heeft! Kortom; ik denk dat ze mij als vaste klant een voordelig aanbod moesten doen, maar er toen alles aan hebben gedaan om me de kaart niet te geven. Ik ben vervolgens daar ook schofterig te woord gestaan. Voor mij nooit meer een kaart bij Repay.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Visa wordt - geloof ik - vooral in Amerika geacccepteerd, in Europa vooral Mastercard. Bij internetwinkels vaak alletwee. Bij sommige winkels moet je extra betalen voor het gebruik van een creditcard, maar meestal niet. Normaalgesproken draait de verkoper op voor de extra kosten voor het gebruik van een creditcard.

Ik heb zelf Mastercard van mijn studentenrekening, voor 12,50 p.j. en een Amex partnerkaart, gratis bij de kaart van mijn vriend. Hij heeft een Visa en een Amex om via verschillende frequent flyer programma's extra miles te sparen. Handig als je veel vliegt. Misschien loont het de moeite om eens te kijken welke creditcard voor jou een extra voordeel heeft? Veel creditcardmaatschappijen geven trouwens ook een extra verzekering en garantie op je aankopen.

Je kunt zelf je afbetaling op 100% van het openstaande saldo zetten, dan betaal je geen rente.

Ik vind het hebben van een creditcard vooral handig bij het boeken van tickets, huren van een auto, online aankopen en tijdens een verblijf in het buitenland.
Ik heb even gekeken bij de ABN waar ik mijn rekening heb en bij het betaalpakket wat ik heb is de creditcard gratis. Als je er voor kiest het totale bedrag wat je hebt uitgegeven in 1 keer van je rekening af te laten schrijven, dan kost het niks extra's. Dus dat ziet er goed.

Bedankt voor alle reacties, ben inmiddels een stuk wijzer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven