Creditcardnummer in e-mail
woensdag 11 januari 2012 om 12:01
Zojuist met een hotel in belgie gebeld, ik wil daar namelijk mijn hema-kasteel-bon verzilveren. Op hun site staat vermeld dat je dan niet via de online-boeking moet reserveren maar even moet bellen.
Dat heb ik gedaan, er was nog plaats. Ten slotte vroeg de man aan de telefoon of ik mijn naam, adres en het nummer van de hema-kaart en mijn creditkaart wil doormailen (+ datum en vervaldatum, maar niet die 3 cijfers op de achterkant).
Is dat okay? Of toch af te raden?
Dat heb ik gedaan, er was nog plaats. Ten slotte vroeg de man aan de telefoon of ik mijn naam, adres en het nummer van de hema-kaart en mijn creditkaart wil doormailen (+ datum en vervaldatum, maar niet die 3 cijfers op de achterkant).
Is dat okay? Of toch af te raden?

woensdag 11 januari 2012 om 12:11
In principe mag dit niet. Het wordt geadviseerd creditgegevens per telefoon door te geven.
Voor mijn bedrijf heb ik een platform waarmee ik creditcards op afstand kan incasseren. De gegevens mogen wij niet per e-mail ontvangen, wel per telefoon of fax. Deze voorwaarden komt bij creditcard uigevende instanties vandaan.
Voor mijn bedrijf heb ik een platform waarmee ik creditcards op afstand kan incasseren. De gegevens mogen wij niet per e-mail ontvangen, wel per telefoon of fax. Deze voorwaarden komt bij creditcard uigevende instanties vandaan.
woensdag 11 januari 2012 om 12:48
Bedankt voor de reacties, domme ik, had het natuurlijk al gedaan. Maar heb nu direct de bank gebeld om pas toch te laten blokkeren.
Het hotel heeft i.i.g. de gegevens van mijn hema-kaart, en mijn adres. Ik merk dan wel als ze een probleem met mijn reservering hebben. Meestal worden de creditkaarten toch pas gechecked bij aankomst. I.i.g. dat is mijn ervaring.
Het hotel heeft i.i.g. de gegevens van mijn hema-kaart, en mijn adres. Ik merk dan wel als ze een probleem met mijn reservering hebben. Meestal worden de creditkaarten toch pas gechecked bij aankomst. I.i.g. dat is mijn ervaring.
woensdag 11 januari 2012 om 16:40
Nou ik heb nog steeds geen reactie.
Ik belde tegen 10.00 om te reserveren. Waarop hij vroeg om een mail te sturen met alle gegevens, dat heb ik toen gedaan.
Ik kreeg direct eenr reactie terug om 10.05 of ik ook even mijn creditcard nummer wilde doorgeven. Dat heb ik toen ook plompverloren gedaan.
Kreeg helemaal geen reactie terug, geen bevestiging.
Toen gaan nadenken, dit topic geopend.
En om 12.30 Bank gebeld om pas te laten blokkeren.
Ik had nu al wel een bevestiging verwacht of een mail om te zeggen dat mijn creditcard ofwel verkeerd of ongeldig is.
Ik belde tegen 10.00 om te reserveren. Waarop hij vroeg om een mail te sturen met alle gegevens, dat heb ik toen gedaan.
Ik kreeg direct eenr reactie terug om 10.05 of ik ook even mijn creditcard nummer wilde doorgeven. Dat heb ik toen ook plompverloren gedaan.
Kreeg helemaal geen reactie terug, geen bevestiging.
Toen gaan nadenken, dit topic geopend.
En om 12.30 Bank gebeld om pas te laten blokkeren.
Ik had nu al wel een bevestiging verwacht of een mail om te zeggen dat mijn creditcard ofwel verkeerd of ongeldig is.
donderdag 12 januari 2012 om 15:05
Als het goed is gaan ze helemaal niet merken dat die gegevens verkeerd zijn. Ze doen er normaal gezien helemaal niks mee, namelijk. Pas als jij niet komt opdagen, brengen ze iets in rekening. Dat ze nog niet geklaagd hebben, is dus helemaal niet vreemd. Voor een bevestiging zou ik zelf nog even bellen, want die zou ik wel verwachten.