Geld & Recht alle pijlers

De ANWB Reiskosten chek.

31-05-2012 10:07 70 berichten
http://www.anwb.nl/auto/r ... eck,/reiskostencheck.html

Doe de ReiskostenCheck

Woon-werkverkeer volgend jaar duurder

Ontvangt u van uw werkgever een vergoeding voor uw woon-werkverkeer? Die vergoeding is nu nog onbelast, maar vanaf volgend jaar moet u er belasting over betalen. U gaat er dus financieel op achteruit, of u nu met uw auto of met de trein naar uw werk reist. Hoeveel deze bezuinigingsmaatregel van het kabinet u ongeveer gaat kosten kunt u hier uitrekenen.
Alle reacties Link kopieren
Krijgen jullie nu dan zoveel reiskostenvergoeding? Ik krijg voor mijn woon- werk verkeer echt geen 19 cent per km. Ik krijg nu 34 euro voor 30 km totaal per dag. Dat is nog geen 6 cent per km.
56000 is de grens voor de 52%

Daar zit man net een paar duizend boven, dus ik zou niet weten wat wijsheid is, minder werken gaat niet zo maar zonder slag of stoot en ik denk dat ik onze boekhouder eens aan de slag zet als alles daadwerkelijk zo gaat worden.

Kijken wat wijsheid is.
Mijn partner heeft een lease auto (met bijtelling voor een 14% auto) en ik krijg geen vergoeding voor mijn reiskosten, dus vooralsnog gaan wij er niet op achteruit.
Ik heb hem ook even gedaan maar kom er niet helemaal uit ( dat zal liggen aan een extreme drukke werkweek ) ik werk 4 dagen per week en mijn enkele reis is 127 kilometer ( ja, echt)

Nu ontvang ik de maximale reiskostenvergoeding van mijn werkgever en die is iets van 136 euro. Hoe moet ik hem dan invullen?

Mijn reiskostenvergoeding is een druppel op de plaat als je kijkt naar de kilometers die ik maak. Dat is dan wel weer goed gemaakt in het salaris wat ik ontvang.

Weet iemand hoe ik het nu moet berekenen?
Is toch niet zo lastig? je vult het aantal kilometers enkele reis in, euro per kilometer dat je vergoedt krijgt van je werkgever(en dat is niet 19 cent zo te zien), het aantal dagen dat je werkt en vult in in welk belastingtarief je valt adh van je salaris.
25 km enkele reis, gebaseerd op 5 werkdagen per week. Krijg nu netto 139 euro per maand. In de niewue regeling nog 100,- euro. Kost du's zo'n 40 euro per maand.
Donewithit schreef op 31 mei 2012 @ 16:07:

Ik heb hem ook even gedaan maar kom er niet helemaal uit ( dat zal liggen aan een extreme drukke werkweek ) ik werk 4 dagen per week en mijn enkele reis is 127 kilometer ( ja, echt)

Nu ontvang ik de maximale reiskostenvergoeding van mijn werkgever en die is iets van 136 euro. Hoe moet ik hem dan invullen?

Mijn reiskostenvergoeding is een druppel op de plaat als je kijkt naar de kilometers die ik maak. Dat is dan wel weer goed gemaakt in het salaris wat ik ontvang.

Weet iemand hoe ik het nu moet berekenen?

Ik denk als volgt. Er vanuit gaande dat je 12x per jaar reiskoten ontvangt en niet in hoeft te leveren voor vakanties.

127 x 2 = 254 per dag x 4 = 1016 per week x 52 = 52832 km per jaar.

127 x 12 = 1524 reiskosten per jaar : 52832 = 0,028 cent per km. SZeg maar 3 cent. Als ik dan die berekening op de site maak gaat het jouw 40,36 euro per maand schelen.
ikke1988 schreef op 31 mei 2012 @ 12:28:

[...]

Heeft het dan geen zin om net iets minder te werken? Om zo in die lagere belastingschaal te komen?

Dat heeft nooit zin. Je betaalt die 52% alleen over de euro's die je meer verdient dan 56.492.

Het is niet zo dat je opeens over je hele salaris 52% moet betalen als je 56.493 euro verdient. Die 52% betaal je dan alleen over die ene euro.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ik reis met de trein zo'n 40km enkele reis en zit in de middelste belastingschaal. Nu krijg ik mijn reiskosten nog volledig vergoed, maar volgend jaar moet ik ongeveer ¤80 pm zelf betalen.
Ik 29km, 4 dagen per week.

Partner 60km, 5 dagen per week.

Enkele reis.

Per maand 300euro inleveren, dus 3600euro per jaar.

Dan wordt je als werkende wel heel erg gedupeerd.

Verhuizen is geen optie, dan zouden we beide werk in dezelfde omgeving moeten vinden. En het huis verkopen dat we eigenhandig gebouwd hebben. Dat nooit!

Geen idee op welke partij we moeten gaan stemmen in september.
60km enkele reis, ga er bijna 180E op achteruit..
mormeltje08 schreef op 31 mei 2012 @ 18:37:

[...]

Ik denk als volgt. Er vanuit gaande dat je 12x per jaar reiskoten ontvangt en niet in hoeft te leveren voor vakanties.

127 x 2 = 254 per dag x 4 = 1016 per week x 52 = 52832 km per jaar.

127 x 12 = 1524 reiskosten per jaar : 52832 = 0,028 cent per km. SZeg maar 3 cent. Als ik dan die berekening op de site maak gaat het jouw 40,36 euro per maand schelen.

Volgens mij kan dat simpeler. Ze krijgt E 136 reiskostenvergoeding en die wordt belast. Uitgaande van 42% gaat ze er dus E57 op achteruit.

Ik ga er zelf E 17 op achteruit. 21 km van werk, 5 dagen per week. Ik krijg maar 5 cent per km dus het verschil is minder groot als wanneer ik 19 cent per km zou krijgen.
Hier zal het gezamenlijk om ongeveer 75 euro per maand gaan (voor ons tweeën). Ik heb 28 km enkele reis en man heeft 10km enkele reis.

Maar we moeten eerst maar eens afwachten. In de werkkostenregeling kan een werkgever ook nog wel wat betekenen. De vrije vergoeding gaat van 1,4% in 2012 naar 1.6% in 2013 en loopt op naar 2,1% in 2014. Een werkgever kan dus afhankelijk van zijn arbeidsvoorwaarden ook een hogere vergoeding geven voor de reiskostenvergoeding.
ClaudeFiolle schreef op 31 mei 2012 @ 18:49:

[...]

Dat heeft nooit zin. Je betaalt die 52% alleen over de euro's die je meer verdient dan 56.492.

Het is niet zo dat je opeens over je hele salaris 52% moet betalen als je 56.493 euro verdient. Die 52% betaal je dan alleen over die ene euro.

Zoals nu bekend wordt de reiskosten vergoeding gewoon volledig belast met 52%

Apart van je salaris dus.
zusenzoo schreef op 31 mei 2012 @ 11:48:

50km per enkele reis berekent en dus 200,- wat dus ook nog zwaarder belast wordt want man zit net in de 52%

Fijn
Als je je E 200 scheelt per maand, dan krijgt hij nu dus E 384 reiskostenvergoeding? Of krijgt hij nu E 200?
zusenzoo schreef op 31 mei 2012 @ 20:59:

[...]

Zoals nu bekend wordt de reiskosten vergoeding gewoon volledig belast met 52%

Apart van je salaris dus.
Nee hoor, de maatregel is dat je belasting moet betalen over de vergoeding. En hoeveel, dat is afhankelijk van hoeveel er in welke schijf valt. Niet 52% over de hele vergoeding terwijl je zelf minder dan die 56nog wat verdient. En als je net onder die grens zit, en met de reiskostenvergoeding erboven, hoef je echt alleen over die euro's boven de grens 52% te betalen, en over de rest 42%.
Als je met je salaris op ( net aan) die 52% zit en dan komen je reiskosten daarnet boven op worden ze volledig voor 52% belast.

Tenminste zo berekent de site van de ANWB het wel.
Ja, maar dan zit je toch ook in die schijf?

We praten een beetje langs elkaar heen, geloof ik.

Met je vorige post leek het alsof je stelde dat je 52% over de reiskostenvergoeding moet betalen, ook al verdien je verder een salaris dat niet eens in de 42% schijf komt. Dat klopt dus niet.
Klopt, maar als je net aan in die 52% zit lijkt het mij wel handig uit te zoeken of een paar euro per jaar minder verdienen niet voordeliger is, vandaar.

Ik vind het gewoon belachelijk dat we er straks 200 per maand op achteruit gaan en niet alleen dat, ook de andere plannen die er op staan zorgen er voor dat we straks gewoon meer dat 15% achteruit gaan per maand.

Dat is echt veel en op een inkomen van rond de 2600 netto per maand is dat dus echt een boel en je pist overal net naast de pot.

We mogen niet klagen hoor, het is fijn dat er werk is en dat man best lekker verdiend, maar ik zeik dus gewoon even.

Snap je?
zusenzoo schreef op 31 mei 2012 @ 21:18:

Klopt, maar als je net aan in die 52% zit lijkt het mij wel handig uit te zoeken of een paar euro per jaar minder verdienen niet voordeliger is, vandaar.

Dat heb ik eerder proberen uit te leggen (maar het lukt me kennelijk niet goed), dat is nooit voordeliger.

Tot 56000 is elke extra euro 58 cent, daarna is elke extra euro 48 cent. Ja, dat is minder, maar het gaat alleen om extra euro's.

Minder willen verdienen, levert je dus minder geld op. Zo simpel.

Ik snap wel dat je baalt van die zak geld die je in een keer kwijt raakt per maand als deze maatregel van kracht wordt.
Dat snap ik, je legt het goed uit.

Alleen stel ik verdien 56.002 euro per jaar, de reiskosten worden straks belast naar de schijf waarin je zit.

Dus als ik 55.999 ga verdienen zit ik in de 42% en de reiskosten worden dan ook maar 42% belast, snap je?

Op die manier.

De reiskosten worden apart belast, dus niet bij je inkomen opgeteld als het ware, je betaald gewoon je percentage afhankelijk in welke schijf je op dat moment zit.

Want wij krijgen iets minder dan 400 reiskosten vergoeding van werkgever en die wordt gewoon volledig belast aangezien, we er 200,- pm op achteruit gaan.

Of ben ik nou echt heeeel erg blond?
240 euro per maand minder. Jammer. Maar goed, wat doe je eraan. Verhuizen kan niet, ander werk zoeken kan niet en stoppen kan al helemaal niet, dus het is gewoon slikken. Had ik maar een vak moeten leren.
Hoe kom je bij dat idee van "apart belasten"?

Ik zou zeggen, je verdient nu 55.999, en straks worden de reiskosten belast (12 * 400 = 4800 per jaar) is samen 60.799 inkomen. Daarvan wordt 4799 belast tegen 52% en 55.999 tegen lagere tarieven.

Het wordt gewoon bij elkaar opgeteld. Ik heb nergens gelezen dat het anders is.
Nav de ANWB check Claude, daar wordt de volledige vergoeding gehalveerd.

Wij krijgen nu iets minder dan 400 en gaan volgens de site 200 achteruit, vandaar.
Wat krijgen veel mensen hoge reiskostenvergoeding, tot meer dan E 500 per maand. Hebben jullie werkgevers geen max. vergoeding?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven