Geld & Recht alle pijlers

De nieuwe termijnbedragen voor energie 2019

21-12-2018 12:08 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor en lees dat veel mensen soms wel 50! of meer euro per maand gaan betalen voor electra en gas vanwege de hogere belastingen.

Daar schrik ik van en ik vroeg me af hoe het bij jullie is?

Mijn leverancier Eneco kon nog geen duidelijkheid geven omdat bij hen de bedragen vd belastingen nog niet bekend zijn. Hoe kan het dan dat anderen dan wel al hun nieuwe termijn bedragen voor 2019 dan wel weten?

Is het allemaal paniekzaaierij of staat me nog wat te wachten naast alle andere stijgende kosten?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Mutsje78 schreef:
23-12-2018 18:13
..

Ik heb na mijn verhuizing door een erkend bedrijf een speciale contactdoos en apparte groep in mijn meterkast laten plaatsen voor mijn electrische fornuis, het gaat al 10 jaar goed en ik huur. Dus het zou moeten kunnen maar laat het niet door een beunhaas doen.
Ja, heb ik ook laten doen door een erkende elektricien voor de wasdroger en inderdaad, ik heb hem al 14 jaar en geen haan die ernaar kraait.

Voor het fornuis zat er al een aansluiting voor zowel elektra als gas.

Maar goed, ze kan het altijd vragen natuurlijk, dat staat vrij.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-12-2018 13:01
Ik kreeg in okt/nov een bericht dat mijn termijnbedrag met 20-25 euro omlaag wordt bijgesteld. Ik heb dit aangepast naar 50 euro omhoog. Krijg liever terug dan dat ik moet bijbetalen. En het zit er natuurlijk in dat het komend jaar veel meer energie verbruikt wordt als de zomer niet zo warm wordt.

Same here
Alle reacties Link kopieren
Wij stappen ieder jaar (dit jaar voor het vierde jaar op rij) over via gaslicht.com ideaal, snel en zorgeloos.

Aangezien wij relatief weinig verbruiken in onze tweekapper (1000 m3 gas en 1900 kwh) is de welkomskorting voor ons relatief hoog (260 euro dit jaar) en dus heel interessant om jaarlijks de overstap te maken.

Ik lees hierboven dat je goed het contract moet lezen en de vaste kosten etc allemaal goed moet meenemen... uiteraard maar via een website als hierboven genoemd, doen ze dit al voor je. Ideaal dus
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
24-12-2018 10:22

Ik lees hierboven dat je goed het contract moet lezen en de vaste kosten etc allemaal goed moet meenemen... uiteraard maar via een website als hierboven genoemd, doen ze dit al voor je. Ideaal dus

Dat is dus ook mijn ervaring. :)
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Mutsje78 schreef:
23-12-2018 18:13
..

Ik heb na mijn verhuizing door een erkend bedrijf een speciale contactdoos en apparte groep in mijn meterkast laten plaatsen voor mijn electrische fornuis, het gaat al 10 jaar goed en ik huur. Dus het zou moeten kunnen maar laat het niet door een beunhaas doen.

Sowieso als je het niet door een erkende installateur laat doen, kan het voor problemen zorgen wanneer er wel iets mis gaat. Schade ed is dan namelijk vaak niet gedekt door de verzekeraar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Eindelijk de brief van Nuon op de mat. Ruim €30 per maand meer. :(
Precies zoals voorspeld dus.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben afscheid genomen van Nuon. Dat gebeurt officieel deze week pas, dus het termijnbedrag dat 62 euro meer was dan ons termijnbedrag van vorig jaar, is nog even afgeschreven.
Such fun!1
MarindaH schreef:
22-01-2019 18:44
Wij hebben afscheid genomen van Nuon. Dat gebeurt officieel deze week pas, dus het termijnbedrag dat 62 euro meer was dan ons termijnbedrag van vorig jaar, is nog even afgeschreven.

Ik ga toch ook maar eens kijken of het ergens goedkoper kan. Het wordt me nu wel een beetje gortig.
Alle reacties Link kopieren
Zijn toch voorschot bedragen, ik heb dat op daadwerkelijk verbruik staan.

Ik bepaal bedrag niet energiemaatschappij.
slobberbone schreef:
22-01-2019 21:10
Zijn toch voorschot bedragen, ik heb dat op daadwerkelijk verbruik staan.

Ik bepaal bedrag niet energiemaatschappij.

Dat is het probleem niet, het verbruik en alles klopt. Punt is dat energie bijna 40% duurder is geworden dit jaar. En dat doet echt wel zeer aan je portemonnee.
Alle reacties Link kopieren
Ons termijn was 2 euro meer, dat is 4% meer. We zien wel, misschien dat we het tussentijds aanpassen, maar het is nu winter, dus het is nog wel dekkend.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
23-01-2019 09:18
Ons termijn was 2 euro meer, dat is 4% meer. We zien wel, misschien dat we het tussentijds aanpassen, maar het is nu winter, dus het is nog wel dekkend.

Maar dan betaalde je waarschijnlijk al die tijd al te veel? Kreeg je steeds terug na je jaarafrekening?
Ik kan me niet voorstellen dat sommigen er maar 4% op achteruit gaan en anderen bijna 40%.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-01-2019 09:28
Maar dan betaalde je waarschijnlijk al die tijd al te veel? Kreeg je steeds terug na je jaarafrekening?
Ik kan me niet voorstellen dat sommigen er maar 4% op achteruit gaan en anderen bijna 40%.

Ja, ons verbruik in de zomer is extreem laag, dus dan betalen we te veel en in de winter veel te weinig. We willen het wel meer gaan monitoren, dus dat we steeds ongeveer het verbruik betalen. Teruggave viel vaak wel mee hoor, ik denk 60-80 euro op jaarbasis. Sowieso is ons verbruik heel laag en alleen elektra, dus dan scheelt misschien ook wel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
23-01-2019 10:29
Ja, ons verbruik in de zomer is extreem laag, dus dan betalen we te veel en in de winter veel te weinig. We willen het wel meer gaan monitoren, dus dat we steeds ongeveer het verbruik betalen. Teruggave viel vaak wel mee hoor, ik denk 60-80 euro op jaarbasis. Sowieso is ons verbruik heel laag en alleen elektra, dus dan scheelt misschien ook wel.

Uiteraard scheelt dat, gas is driekwart van de rekening...
Alle reacties Link kopieren
Gewoon alle kosten in eenmaal per jaar - dus achteraf - betalen. Geen gezeur met voorschotbedragen en met bijbetalen of terugkrijgen wat je te veel hebt betaald. Werkt prima.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
23-01-2019 14:45
Gewoon alle kosten in eenmaal per jaar - dus achteraf - betalen. Geen gezeur met voorschotbedragen en met bijbetalen of terugkrijgen wat je te veel hebt betaald. Werkt prima.
bij welke energieleverancier kan dit?
ik heb er nog nooit een meegemaakt waar je geen voorschot hebt en achteraf pas voor je daadwerkelijk verbruik betaalt
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
23-01-2019 14:55
bij welke energieleverancier kan dit?
ik heb er nog nooit een meegemaakt waar je geen voorschot hebt en achteraf pas voor je daadwerkelijk verbruik betaalt
Je moet hier zelf om verzoeken. Op aanvraag.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
23-01-2019 15:02
Je moet hier zelf om verzoeken. Op aanvraag.
Welke energiemaatschappij zit jij dan? Ik snap dat je er dan zelf om moet verzoeken maar het risico die de energieleverancier dan loopt is dan toch enorm groot. Wie zegt dat de klant niet na 10 maanden ineens in de schuldsanering zit en de energieleverancier nooit meer zijn geld krijgt?

Ik weet wel dat je vooraf kan betalen bij sommige partijen zoals particuliere verzekeringen en zorgverzekering maar dit nog nooit gehoord dat het achteraf kan en zeker niet bij een energiebedrijf die ook gewoon gedurende het jaar de belasting op energie en de transportkosten etc gewoon al moet afdragen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-01-2019 09:28
Maar dan betaalde je waarschijnlijk al die tijd al te veel? Kreeg je steeds terug na je jaarafrekening?
Ik kan me niet voorstellen dat sommigen er maar 4% op achteruit gaan en anderen bijna 40%.
Kwestie van goed schatten en je verbruik goed in de gaten houden.
Daarnaast over het algemeen mensen met een slecht geïsoleerd huis en afhankelijk van gas er op achteruit.

De energiebelasting op elektra gaat juist omlaag. Mijn verbruik is normaal met een gezin van 4 mensen maar omdat we geen gas hebben gaan we er € 8 euro op vooruit. Uiteraard ervan uitgaande dat ons elektra verbruik niet ineens stijgt. Maar aangezien die al jaren stabiel is verwacht ik geen andere uitkomst.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
25-01-2019 16:02
Kwestie van goed schatten en je verbruik goed in de gaten houden.
Daarnaast over het algemeen mensen met een slecht geïsoleerd huis en afhankelijk van gas er op achteruit.

De energiebelasting op elektra gaat juist omlaag. Mijn verbruik is normaal met een gezin van 4 mensen maar omdat we geen gas hebben gaan we er € 8 euro op vooruit. Uiteraard ervan uitgaande dat ons elektra verbruik niet ineens stijgt. Maar aangezien die al jaren stabiel is verwacht ik geen andere uitkomst.

Gemiddelde verhoging is 153 euro bij geen gas betekent dat besparing van 54 euro dus overall betaal je jaarlijks toch nog 99 euro meer.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-01-2019 09:28
Maar dan betaalde je waarschijnlijk al die tijd al te veel? Kreeg je steeds terug na je jaarafrekening?
Ik kan me niet voorstellen dat sommigen er maar 4% op achteruit gaan en anderen bijna 40%.
Ik moest ineens 25 procent meer betalen aan voorschotbedrag... Dit terug gezet naar 12.5 en hou mijn verbruik in de gaten. Ik kreeg wel altijd terug maar dat was via een andere maatschappij. Denk niet dat ik nu nog terug krijg met hetzelfde verbruik.
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
25-01-2019 17:48
Gemiddelde verhoging is 153 euro bij geen gas betekent dat besparing van 54 euro dus overall betaal je jaarlijks toch nog 99 euro meer.
Ik heb deze zin nu een paar keer gelezen maar ik begrijp nog niet wat je wil zeggen.

Voor het geval je probeert te zeggen dat ik 99 euro meer ga betalen?
Nee, ik ga juist € 92 euro per jaar minder betalen.

Waarom?
Ten eerste: geen gas waardoor ik al direct voordeel heb uit het feit dat voor elektra de energiebelasting omlaag gaat. Dus ik heb niks met de verhoging te maken van de energiebelasting voor gas omdat ik geen gas heb.
Ten tweede: mijn huis is pas 15 jaar oud en heel goed geïsoleerd.

Het gemiddelde waar jij naar refereert zitten dus alle huishoudens in Nederland. De meeste zijn niet goed geïsoleerd en de meeste zijn ook op het gas aangesloten.

Hoe zit het met energiebelasting? Lees de onderstaande link. Daar staat een duidelijk infographic op.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ebelasting
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-01-2019 09:28
Maar dan betaalde je waarschijnlijk al die tijd al te veel? Kreeg je steeds terug na je jaarafrekening?
Ik kan me niet voorstellen dat sommigen er maar 4% op achteruit gaan en anderen bijna 40%.
dat is wel een groot verschil inderdaad.
maar ik ga bijv altijd in de winter op vakantie, scheelt ook heel veel..
@summerheat
Maar waarom reageer je dan in dit topic? Het ging hier toch juist om mensen die wél een flinke verhoging krijgen? Wat heeft het voor zin om hier te komen melden dat je geen verhoging hebt omdat je geen gas gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-01-2019 09:31
@summerheat
Maar waarom reageer je dan in dit topic? Het ging hier toch juist om mensen die wél een flinke verhoging krijgen? Wat heeft het voor zin om hier te komen melden dat je geen verhoging hebt omdat je geen gas gebruikt?
Lees het topicstarter bericht nog eens.

Ik hoor en lees dat veel mensen soms wel 50! of meer euro per maand gaan betalen voor elektra en gas vanwege de hogere belastingen.
Daar schrik ik van en ik vroeg me af hoe het bij jullie is?



En omdat de topicstarter daarnaast ook nog vermeld dat er meer betaald moet worden voor elektra en gas. terwijl je juist minder betaald voor elektra.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven