Geld & Recht alle pijlers

Debat op 2 geen cent meer te makken

15-04-2012 12:02 773 berichten
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1248379

Steeds meer mensen kunnen de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Het neemt zulke grote vormen aan dat ze zelfs geen geld meer hebben voor eten. En dus zijn ze overgeleverd aan de voedselbank.

Het gaat niet alleen om mensen die al in de bijstand leven, maar ook juist gezinnen voor wie tot voor kort nog niet zoveel aan de hand was. Vóór de economische crisis.

Wat vonden jullie van de uitzending?
Alle reacties Link kopieren
Wel als blijkt dat die schuld dankzij een wazige berekening van de deurwaarder helemaal niet slinkt......heeft laatst nog een heel stuk van in het AD gestaan.
quote:-susv- schreef op 15 april 2012 @ 13:44:

Ja met kontant betaald, bedoel ik niet het betalen bij overdracht bij de dealer of verkoper.

Maar of je dit geld niet geleend, maar gespaard hebt.

En als deze morgen totalloss gereden wordt (eigenschuld) heb je dan ook geld voor een vervanger?

Niet dat ik daar persoonlijk nieuwsgierig naar ben, maar in het algemeen.Jazeker, je hoeft toch geen nieuwe auto te kopen? Een 2e of 3e hands is ook goed.
quote:nellaaa schreef op 15 april 2012 @ 15:22:

[...]

De beste man heeft de schulden zelf gemaakt hoor. Ik vind het dus helemaal niet zo begrijpelijk dat zijn motivatie weg is.

Bij jou loopt altijd alles op rolletjes? Ook nooit tegenslagen?

Nooit hulp van familie of andere nodig? Je bent vooruitziend persoon en écht op alles voorbereid?
quote:nellaaa schreef op 15 april 2012 @ 12:45:

Ronniemitchel, je komt die mentaliteit heus niet alleen tegen in het debat op 2. Dus eerlijk gezegd vind ik het nogal een slap excuus wat je hier aanvoert voor zijn opmerkingen.

En inderdaad wat Mienbillekesjeuken ook zegt, voor veel mensen is sparen haast een vies woord. Sparen is toch helemaal nergens voor nodig? Gewoon uitgeven die hap. Bedenken dat er weleens andere tijden kunnen komen is er niet bij geweest. Dan vraag ik me af of je dat moet "belonen".

Enig idee tegen welke verplichte kosten je aanloopt als zzp'er?

En dan als kleine zelfstandige je ook nog moeten verzekeren tegen o.a wekeloosheid, ziekte etc. Dat kost een duit.

Daarmee zeg ik niet dat je, je dan maar niet moet verzekeren tegen dit soort zaken; echter met name de kleine zelfstandigen houden dan amper wat over om van te leven.

En misschien heeft die man wel getracht wat op te bouwen voor onverwachte situaties echter je hoort nooit alle details in zo'n debat.

Idem dito dat je dat niet hoorde over die vrouw met dat koophuis
quote:redband schreef op 15 april 2012 @ 15:31:

[...]

Bij jou loopt altijd alles op rolletjes? Ook nooit tegenslagen?

Nooit hulp van familie of andere nodig? Je bent vooruitziend persoon en écht op alles voorbereid?Nee, dat zeg ik toch ook helemaal niet! Ik zeg alleen dat als je jezelf in de nesten gewerkt hebt, het heel normaal is dat je er alles aan doet om daar weer uit te komen. Zeggen dat de overheid werken meer lonend moet maken omdat jij vind dat het afbetalen van je schulden zwaar is en je daar niet genoeg voor beloond wordt, vind ik belachelijk.
quote:lydia123 schreef op 15 april 2012 @ 15:33:

[...]

Enig idee tegen welke verplichte kosten je aanloopt als zzp'er?

En dan als kleine zelfstandige je ook nog moeten verzekeren tegen o.a wekeloosheid, ziekte etc. Dat kost een duit.

Daarmee zeg ik niet dat je, je dan maar niet moet verzekeren tegen dit soort zaken; echter met name de kleine zelfstandigen houden dan amper wat over om van te leven.

En misschien heeft die man wel getracht wat op te bouwen voor onverwachte situaties echter je hoort nooit alle details in zo'n debat.

Idem dito dat je dat niet hoorde over die vrouw met dat koophuisMensen die dit soort kosten niet zelf kunnen bekostigen moeten dus niet gaan ZZP-en
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 15 april 2012 @ 15:37:

[...]

Mensen die dit soort kosten niet zelf kunnen bekostigen moeten dus niet gaan ZZP-en En toch promoot UWV zzp'er worden. ( wel makkelijke manier om als uwv zijnde er vanaf te komen)
Jammer nellaaaa dat je niet snapt dat deze crisis beyond jezelf in de nesten werken is. Daar heeft t niet mee te maken. Je kunt jarenlanghard hebben gewerkt en toch ontslagen worden
quote:Summerdance schreef op 15 april 2012 @ 15:37:

[...]

Mensen die dit soort kosten niet zelf kunnen bekostigen moeten dus niet gaan ZZP-en Wat een gelul. In goede tijden brengen zzp'ers zoveel belasting binnen. En hebben ze ook nog het stigma bakken met geld te verdienen.
quote:redband schreef op 15 april 2012 @ 15:41:

[...]

En toch promoot UWV zzp'er worden. ( wel makkelijke manier om als uwv zijnde er vanaf te komen)

Hoezo makkelijk?

Buurman van mijn vader is op die manier trouwens een succesvol rijschoolhouder geworden en heeft het razend druk nu.
quote:redband schreef op 15 april 2012 @ 15:41:

[...]

En toch promoot UWV zzp'er worden. ( wel makkelijke manier om als uwv zijnde er vanaf te komen)

Is dat zo?

Ik weet dat ik het toen heb overwogen maar toen bedacht, hmmz dat gaat me een hoop geld kosten voordat het me dan ook maar 1 euro gaat opleveren
quote:VotesforLeo schreef op 15 april 2012 @ 15:42:

Jammer nellaaaa dat je niet snapt dat deze crisis beyond jezelf in de nesten werken is. Daar heeft t niet mee te maken. Je kunt jarenlanghard hebben gewerkt en toch ontslagen wordenDat kan inderdaad. Maar is dat een reden waardoor je ontslagen wordt van de (morele) plicht om je schulden af te betalen? Of is dat een reden om beloond te worden als je je schulden betaalt?
quote:VotesforLeo schreef op 15 april 2012 @ 15:44:

[...]

Wat een gelul. In goede tijden brengen zzp'ers zoveel belasting binnen. En hebben ze ook nog het stigma bakken met geld te verdienen.

Zeg ik heb niet met je geknikkerd hè!

Als je het niet met me eens bent kan dat ook op een andere manier

Maar FYI, het is geen gelul

Zoals ik eerder al zei, mensen moeten eerst eens nadenken voor ze zich ergens instorten

Het gaat hier niet om tientjes, het gaat om grote bedragen

Als men zich nou voordat ze zich in een spannend avontuur storten zich nou eerst eens goed lieten voorlichten...dat zou al een slok op een borrel schelen.
Maar wie zegt dat dat gebeurt Summerdance? Via het UWV krijg je anders wel begeleiding om ZZPer te worden.
quote:evelynsalt schreef op 15 april 2012 @ 15:53:

Maar wie zegt dat dat gebeurt Summerdance? Via het UWV krijg je anders wel begeleiding om ZZPer te worden.

Dat zeg ik ook niet, Lydia sprak over de

verplichte kosten waar je aanloopt als zzp'er

En dan denk ik...ja sorry hoor, maar dat weet je van te voren en als je die kosten niet kan dragen dan moet je die stap niet nemen

Ik wil ook heel graag een vrijstaande villa, en ik denk dat ik hem ook nog wel zou kunnen betalen.

Maar ik koop hem niet omdat ik dan zo vreselijk moet kromliggen voor mijn kosten plaatje dat ik mezelf in de nesten ga werken.

Dat is het enige wat ik ermee bedoelde te zeggen
quote:Summerdance schreef op 15 april 2012 @ 13:00:

[...]

Wat een onzin!

Als jet gaat om grote bedragen dan zorgt een ieder er toch voor dat hij/zij goed is ingelicht?

Dan ga je toch niet af op wat 1 adviseur je vertelt?

Ik blijf het dom vinden als mensen klakkeloos met duizenden (soms tienduizen) euro's aan het goochelen zijn zonder dat ze precies weten wat de gevolgen en de consequenties zijn.

En dat heeft niets met vroegah te maken, want ik doe het nu op precies dezelfde wijze als mijn ouders...

Sparen, bufferen, geen geld uitgeven wat er niet is, hypotheek tot op de letter lezen en snappen (al moet ik er 100 keer voor bellen)

En dat heb ik echt niet zelf verzonnen hoor, geleerd van mijn ouders, zoals die dat vroegah ook deden

Dus ja ik geloof wel dat het onnadenkendheid is van mensen dat ze zichzelf zo in de ellende kunnen werken.

Juist ja, heel veel ligt in de opvoeding van mensen; daar geef ik je gelijk in. Toch worden kinderen volwassen en maakt men hopelijk de goede keuzes in het leven. Echter; soms kun je zó naar je ouders luisteren dat je zonder dat je, je helemaal hebt verdiept in een bepaalde hypotheek deze zondermeer tekent omdat paps en mams zeggen dat dit goed is. Paps en mams verhuizen van de ene grote woning naar de nog grotere woning met zoals ze zelf zeggen gunstige voorwaarden en uiteraard lage lasten.

Dus omdat paps en mams het zeggen en ze zelf zeker het niet het slechte voorbeeld laten zien teken je die akte maar.

Dom om het zelf niet goed te lezen en om het slechts bij vragen aan paps en mams te houden omdat die er al ervaring in hebben?

Ja, immers je bent volwassen en daar hoor je, je na te gedragen echter de subcultuur in deze speelt ook een belangrijke rol.

Hypotheek wordt kind(eren) zo immers opgedrongen.

En ook op deze manier komen zat mensen in de problemen.

Noem je het dan alsnog eigen schuld dikke bult.
Mensen storten zich niet altijd overal maar zomaar in. Wat een kortzichtige gedachtengang is dit.

Hoeveel mensen kunnen zich met deze torenhoge leefkosten nog permitteren een flinke achterdeur te hebben. Als je bijvoorbeeld 10 jaar geleden met gemak je hypotheek kon betalen dan zou het zomaar kunnen dat dat nu een stuk moeilijker is omdat alles veel duurder is geworden, zorgkosten, energie, voeding, kleding en benzine.

Wordt men dan ziek of ontslagen dan val je ineens in een financieel gat. Het achterdeurtje is dan al snel op maar die hypotheek of wat dan ook moet betaald worden.
quote:lydia123 schreef op 15 april 2012 @ 15:56:

[

Sorry...een hypotheek wordt je opgedrongen?

Heel gek maar als ik me voor een dikke twee ton in de schuld steek dan doe ik dat graag op advies van een expert (bank, hypotheker) ipv op advies van mijn ouders....

Dus eigenlijk, ja dan noem ik het nog steeds eigen schuld

Mijn ouders geven zeker advies, maar hun mening zal niet bindend zijn

En voor mensen waarbij dat wel zo is, die zouden eens na moeten denken of ze volwassen en zelfstandig genoeg zijn om zelf beslissingen te nemen

Ik vond mezelf pas volwassen genoeg op mijn 36 hoor.

Eerder durfde ik het zelf ook niet aan, juist omdat het zo'n gigantisch bedrag is
Je gedragen naar je subcultuur? Die had ik nog niet eerder gehoord.....had ik dat gedaan, dan was ik nu alcoholist geweest:-)
quote:lydia123 schreef op 15 april 2012 @ 15:56:

[...]

Juist ja, heel veel ligt in de opvoeding van mensen; daar geef ik je gelijk in. Toch worden kinderen volwassen en maakt men hopelijk de goede keuzes in het leven. Echter; soms kun je zó naar je ouders luisteren dat je zonder dat je, je helemaal hebt verdiept in een bepaalde hypotheek deze zondermeer tekent omdat paps en mams zeggen dat dit goed is. Paps en mams verhuizen van de ene grote woning naar de nog grotere woning met zoals ze zelf zeggen gunstige voorwaarden en uiteraard lage lasten.

Dus omdat paps en mams het zeggen en ze zelf zeker het niet het slechte voorbeeld laten zien teken je die akte maar.

Dom om het zelf niet goed te lezen en om het slechts bij vragen aan paps en mams te houden omdat die er al ervaring in hebben?

Ja, immers je bent volwassen en daar hoor je, je na te gedragen echter de subcultuur in deze speelt ook een belangrijke rol.

Ik heb toen ik geboren werd een eigen stel hersenen gekregen.

Dus het lijkt me niet meer dan logisch dat ik ze ook zelf gebruik.

Als je een huis koopt ligt de tijd dat je doet wat je moeder je opdraagt zonder daar zelf over na te denken, over het algemeen ver achter je. Eigen schuld, dikke bult dus.
quote:Summerdance schreef op 15 april 2012 @ 13:08:

Merano, ik snap dat dus echt niet, dat mensen de grip kwijt raken omdat je zo veel meer keuzes hebben

Wat is er mis met nadenken over de gevolgen?

het gaat niet om een halfje wit wat je maandelijks moet betalen, het gaan om honderden euros

Daar doe je toch een beetje research naar?

Als ik mooie schoenen wil dan kijk ik toch ook bij verschillende zaken, in plaats van gelijk bij de eerste zaak mijn pinpas door de gleuf te halen.

IK zou namelijk best boos op mezelf worden als ik dat zou doen en ik zou 3 winkels verder exact dezelfde schoenen zien maar dan ¤40 goedkoper...

Daar is niks mis mee, en in een winkel staat de prijs gewoon op de schoenen.

Maar veel producten worden steeds ondoorzichtiger gemaakt. Niet alleen financi"ele producten, maar ook bv in de gezondheidszorg, nutsvoorzieningen, etc.

Niet iedereen heeft de vermogens en de benodigde middelen om dan goed te vergelijken. Want dat veronderstelt naast een internetaansluiting en computervaardigheden, niet alleen om iets op te zoeken, maar ook om je pc virusvrij en functionerend te houden, tijd om ervoor te gaan zitten. En vooral het vermogen om de begrijpen wat je leest en de valkuilen te doorzien. Voor je het weet heb je iets aangeschaft wat je je eigenlijk niet kunt permitteren.

Kijk bv. maar naar hoeveel dsb bank probleemgvallen er waren.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Merano, je gaat me niet wijsmaken dat iedereen die het schip in is gegaan met de DSB niet over de capaciteiten beschikt om verstandige beslissingen te nemen. Volgens mij wordt onderschat hoeveel mensen wel de capaciteiten hebben, maar gewoon gemakzuchtig zijn.
Of blind zijn gemaakt voor de nadelem van dat 'aantrekkelijke' lenen.....
Je hebt inderdaad zelf hersens gekregen. En ik ben blij dat ik niet naar mijn ouders heb gekeken. Anders had ik nu in de schulden gezeten net als zij vroeger, ipv een leuke bankrekening te hebben.

Zelf een beetje nadenken ipv achter de horde aan te lopen kan echt geen kwaad.
quote:lammy schreef op 15 april 2012 @ 15:57:

Hoeveel mensen kunnen zich met deze torenhoge leefkosten nog permitteren een flinke achterdeur te hebben. Als je bijvoorbeeld 10 jaar geleden met gemak je hypotheek kon betalen dan zou het zomaar kunnen dat dat nu een stuk moeilijker is omdat alles veel duurder is geworden, zorgkosten, energie, voeding, kleding en benzine.

Toch zijn er nog veel mensen die het gewoon kunnen betalen. Waarom lukt het hun wel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven