Geld & Recht alle pijlers

Debat op 2 geen cent meer te makken

15-04-2012 12:02 773 berichten
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1248379

Steeds meer mensen kunnen de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Het neemt zulke grote vormen aan dat ze zelfs geen geld meer hebben voor eten. En dus zijn ze overgeleverd aan de voedselbank.

Het gaat niet alleen om mensen die al in de bijstand leven, maar ook juist gezinnen voor wie tot voor kort nog niet zoveel aan de hand was. Vóór de economische crisis.

Wat vonden jullie van de uitzending?
Alle reacties Link kopieren
quote:tikal schreef op 15 april 2012 @ 12:48:

[...]

Ok het is complex ja.

Maar waar ik vaak op stuit (in mijn werkveld) is dat de eigen verantwoordelijkheid niet voldoende gestimuleerd wordt.

Er wordt deze mensen te veel uit handen genomen.

Ik heb enkel Maatschappelijk Werk gestudeerd en heb nooit in het werkveld gewerkt, dus mijn kennis is slechts gebaseerd op wat ik zie bij mijn bijstandscliënten.

En het is zeer treurig om te merken dat bewindvoering vaak ook faalt, en deze bewindvoerders maakt het niet uit, want ach, het zijn immers maar hun cliënten, geen mensen toch ??

Hier kom je na een poosje vanuit schuldhulpverlening bij de Kredietbank terecht , die doen echt niks voor je hoor behalve butgetbeheer, maar het kan ook zijn dat ze voor ons niks deden en niks uit handen haalden omdat we zelf met alles aan kwamen.

Wat veel mensen ook niet weten is dat als je de WSNP ingaat je butgetbeheer via de kredietbank kan aan houden en dat de bewindvoerder dan geen cent in handen krijgt, zo weet je ook zeker dat je geld idd naar de juiste instantie's gaat
Je moet er inderdaad zelf wat van maken.

En het ligt natuurlijk ook erg aan je eigen sociale netwerk.

Mijn man is vorig jaar zijn baan kwijtgeraakt.

Ik zat net in de ziektewet na een operatie, maar was ook werkzoekend in een andere branch dan de horeca.

Hij solliciteerde zich rot, maar kreeg overal Nee te horen.

Er waren gewoon geen passende banen.

Na een half jaar vond hij een baan, waar hij na 2 weken weer buiten stond. Zijn functie was toch eigenlijk overbodig gebleken, mijn man zou de functie overnemen van iemand die wegwou.

Maar die gene bleek toch niet weg te gaan.

Nouja, daar sta je dan weer.

Na 2 maanden vond hij weer een andere baan, hij heeft een 0 uren contract maar werkt gemiddeld 40 uur.

Als hij zijn loon krijgt, houden we geld over.

Want ik heb inmiddels ook een nieuwe baan, met zekerheid.

De afgelopen 4 maanden waren echt heel moeilijk, omdat hij in plaats van een gewone werkdag van 9 uur, maar één afspraak had. En als die afspraak dan ook nog werd afgezegd kreeg hij die dag gewoon geen geld.

Als je dat van te voren weet kan je er rekening mee houden, maar als je dat dezelfde dag pas hoort, wat moet je dan?

Je kan niet ineens een baan erbij nemen hoor.

Als we geen financiele hulp van mijn ouders hadden gehad, waren we hier heel anders uitgekomen.

We hebben geen luxe uitgaven patroon, geen webwinkels waar massaal gekocht wordt, niet 2 auto's voor de deur.

Maar als je ineens 1700 euro mist in een maand, en dan de maand erop weer, val je wel in een gat als je geen buffer hebt.

Want dat buffer was niet zo groot, en al op toen het 2 maanden slecht ging.

Je gaat gaten met gaten vullen en als er dan ineens een hoge rekening komt die betaald MOET worden..pfff.

Ik steek mijn kop niet in het zand, bewaar al mijn bonnetjes en heb de zondagavond als 'administratie-avond', voer alles in in Excel.

Mensen denken gelijk dat je een enorme bigspender bent en dat het je eigen schuld wel zal zijn, maar soms heb je gewoon pech.
quote:nellaaa schreef op 15 april 2012 @ 12:49:

Tsjah, persoonlijk vind ik niet dat je door een opmerking die je niet bevalt meteen al je eigen normen en waarden moet laten varen en het bijltje er maar bij neer moet gooien. Geen probleem als jij dat anders ziet hoor.Wie zegt dat die man zijn normen en waarden meteen heeft laten vallen, heb je enig idee hoe vaak en hoe lang mensen dit soort opmerkingen moeten aan horen?, en dan nog beleefd blijven ook terwijl je schofterig behandeld word.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 15 april 2012 @ 12:41:

Aan de andere kant begrijp ik ook niet hoe mensen die jarenlang in een hoogconjunctuur goed geld verdiend hebben, dat die niks opzij hebben zetten. Ken ze ook hoor, goed opgeleid, prima verdiende mensen die sparen gewoon onzin vinden. Lastig als je dan je baan verliest.Als het inkomensverlies maar lang genoeg duurt, dan raakt de spaarpot ook leeg, zelfs al heb je wel geld opzij gezet. Het geld gaat er sneller af dan dat erbij komt.
quote:ronniemitchel schreef op 15 april 2012 @ 12:52:

[...]

sja er zijn wel meer dingen waar ik raar van op kijk, neem nu de woningmarkt, ik ben opgegeroeid met het idee dat je een hypotheek afsluit bij het kopen van een huis, die zo voordeligmogelijk voor je is en die je zo lang mogelijk vast zet, daarbij wist ik niet beter dan dat je die aflost, en kijk wat er in huizenland gebeurd.

Zo zijn veel mensen via de uwv ZZP'R geworden, die hebben waarschijnlijk niet de voorlichting gekregen zoals jij en ik wel hebben gehad dat je je prive kapitaal op de naam van je partner zet (niet in gemeenschap van goederen trouwt ) en dat je je zaak op deze manier appart van je prive houd, tenminste zo ging dat vroegah

Wat een onzin!

Als jet gaat om grote bedragen dan zorgt een ieder er toch voor dat hij/zij goed is ingelicht?

Dan ga je toch niet af op wat 1 adviseur je vertelt?

Ik blijf het dom vinden als mensen klakkeloos met duizenden (soms tienduizen) euro's aan het goochelen zijn zonder dat ze precies weten wat de gevolgen en de consequenties zijn.

En dat heeft niets met vroegah te maken, want ik doe het nu op precies dezelfde wijze als mijn ouders...

Sparen, bufferen, geen geld uitgeven wat er niet is, hypotheek tot op de letter lezen en snappen (al moet ik er 100 keer voor bellen)

En dat heb ik echt niet zelf verzonnen hoor, geleerd van mijn ouders, zoals die dat vroegah ook deden

Dus ja ik geloof wel dat het onnadenkendheid is van mensen dat ze zichzelf zo in de ellende kunnen werken.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:ronniemitchel schreef op 15 april 2012 @ 12:57:

[...]

Wie zegt dat die man zijn normen en waarden meteen heeft laten vallen, heb je enig idee hoe vaak en hoe lang mensen dit soort opmerkingen moeten aan horen?, en dan nog beleefd blijven ook terwijl je schofterig behandeld word.Ook al krijgt hij het vaker te horen, ik blijf nog steeds bij mijn punt. Dat iemand jouw niet aardig behandelt, betekent niet dat jij hetzelfde moet gaan doen. Waarom moet het persé oog om oog, tand om tand volgens jou? Met verzuren heb je uiteindelijk alleen maar jezelf.
quote:nellaaa schreef op 15 april 2012 @ 12:51:

[...]

Dan ligt toch daar het eigenlijke probleem. Als jij het in goede tijden niet nodig vindt om een buffer aan te leggen, dan moet je in slechte tijden niet piepen dat niemand wat voor je doet en dat je het zo slecht hebt.Misschien moeten mensen ersoneel betalen en zijn ze allang blij als dat lukt. Goede tijden kan ook betekenen dat je het redt, niet dat je er stervensrijk van wordt. Ennzeg zelf, had jij in 2009 deze heftige crisis voorzien?
quote:tikal schreef op 15 april 2012 @ 12:54:

[...]

IK ben het bovenstaande eens.

Ik vrees alleen dat bij het invoeren de rest van Nederland op z'n achterste benen gaat steigeren.

Betutteling zullen ze het noemen .Van mij mogen ze het morgen invoeren hoor
quote:sprokkelientje schreef op 15 april 2012 @ 12:44:

[...]

Eens met je laatste zin, echter, je moet dan wel in staat zijn iets van je leven te willen en kunnen maken.

Fijn om te lezen dat het jou lukt. Wij maken ook wat van ons leven, genieten van de kleine dingen die voor bij komen , en dat is maar goed ook aangezien we alweer ruim 4,5 jaar in gevecht zijn en mijn gezondheid steeds verder achteruit gaat, nog 2 nachtjes en we weten meer ik hoop dat we dan eindelijk rust hebben.
quote:Kuzu schreef op 15 april 2012 @ 12:56:

Mensen denken gelijk dat je een enorme bigspender bent en dat het je eigen schuld wel zal zijn, maar soms heb je gewoon pech.

Maar dat wordt toch ook nergens gezegd?

Mag ik je trouwens een compliment geven over hoe jullie je staande hebben weten te houden in die moeilijke tijd!
quote:Summerdance schreef op 15 april 2012 @ 13:00:

[...]

Wat een onzin!

Als jet gaat om grote bedragen dan zorgt een ieder er toch voor dat hij/zij goed is ingelicht?

Dan ga je toch niet af op wat 1 adviseur je vertelt?

Ik blijf het dom vinden als mensen klakkeloos met duizenden (soms tienduizen) euro's aan het goochelen zijn zonder dat ze precies weten wat de gevolgen en de consequenties zijn.

En dat heeft niets met vroegah te maken, want ik doe het nu op precies dezelfde wijze als mijn ouders...

Sparen, bufferen, geen geld uitgeven wat er niet is, hypotheek tot op de letter lezen en snappen (al moet ik er 100 keer voor bellen)

En dat heb ik echt niet zelf verzonnen hoor, geleerd van mijn ouders, zoals die dat vroegah ook deden

Dus ja ik geloof wel dat het onnadenkendheid is van mensen dat ze zichzelf zo in de ellende kunnen werken.Het leven wordt steeds ingewikkelder. Waar je vroeger van veel dingen maar een of twee keuzes had (gas, tv, telefoon, hypotheekvorm, etc) moet je nu overal over nadenken en de mogelijkheden tegen elkaar afwegen. Niet iedereen heeft de vaardigheden om daar verstandig mee om te gaan, en het verbaast mij niks dat er zoveel mensen zijn die geen grip meer hebben op hun eigen financi"ele situatie.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:VotesforLeo schreef op 15 april 2012 @ 13:01:

[...]

Misschien moeten mensen ersoneel betalen en zijn ze allang blij als dat lukt. Goede tijden kan ook betekenen dat je het redt, niet dat je er stervensrijk van wordt. Ennzeg zelf, had jij in 2009 deze heftige crisis voorzien?Het net redden is toch heel iets anders dan goede tijden hebben? Bovendien, of er nou een crisis duidelijk in het vooruitzicht ligt of niet doet toch niks af aan het feit dat het altijd verstandig is een buffer aan te leggen?
quote:nellaaa schreef op 15 april 2012 @ 13:01:

[...]

Ook al krijgt hij het vaker te horen, ik blijf nog steeds bij mijn punt. Dat iemand jouw niet aardig behandelt, betekent niet dat jij hetzelfde moet gaan doen. Waarom moet het persé oog om oog, tand om tand volgens jou? Met verzuren heb je uiteindelijk alleen maar jezelf.Het is wel duidelijk dat je echt niet begrijpt wat ik bedoel, en wie zegt dat die man verzuurt is dat maak jij er van, hij schopt nu gewoon terug en ja dat begrijp ik.
quote:Ikbenanoniem schreef op 15 april 2012 @ 12:58:

[...]

Als het inkomensverlies maar lang genoeg duurt, dan raakt de spaarpot ook leeg, zelfs al heb je wel geld opzij gezet. Het geld gaat er sneller af dan dat erbij komt.

Dat is waar, maar daar gaat nog wel een hele tijd aan vooraf.

Ik heb zelf collega's waarvan ik weet dat ze exact hetzelfde verdienen als ik, maar die geen cent sparen. Dat vind ik onverantwoord, want stel, de keet gaat failliet, dan duurt het altijd een tijd voordat je aanspraak kan maken op wat dan ook.

Ik vind dit soort programma's altijd erg lastig, enerzijds zie je van die verschrikkelijke types zoals die student die ik wel door het scherm zou kunnen trekken ware het niet dat ie eigenlijk heel zielig is, en aan de andere kant die types die vinden dat 'de overheid' maar alles voor ze moet oplossen. Ik kan me in geen van beide kanten vinden.
quote:loisnvt schreef op 15 april 2012 @ 12:50:

[...]

Je kan als zzp'er een goedlopend bedrijf hebben, maar dat wil absoluut niet zeggen dat het lonend is er een BV van te maken!

Als het niet lonend is van je eenmanszaak een bv te maken, is het waarschijnlijk toch niet zo goedlopend als je dacht. Of je wil de extra kosten niet maken en zelf meer overhouden. Tja, dan neem je wat mij betreft bewust het risico om bij faillissement van je bedrijf privé aansprakelijk te worden gesteld.

Ik heb in mijn omgeving verschillende bedrijfsoprichtingen meegemaakt. Mijn zwager is een paar jaar geleden een bedrijf gestart, eerst gespaard, meteen een bv van gemaakt, nam alles aan waar hij maar geld aan kon verdienen, werkte in het begin voornamelijk met uitzendkrachten (duurder, maar makkelijker als er wat minder opdrachten zijn). Het loopt nog steeds ontzettend goed, ook in deze tijd, terwijl hij een luxe-product verkoopt. En als het wat minder gaat en hij krijgt een klusje wat misschien niet helemaal in zijn straatje past, pakt hij het gewoon aan. Hij houdt goed zijn financiën in de gaten zodat als het wat minder gaat, hij maatregelen kan nemen.
Merano, ik snap dat dus echt niet, dat mensen de grip kwijt raken omdat je zo veel meer keuzes hebben

Wat is er mis met nadenken over de gevolgen?

het gaat niet om een halfje wit wat je maandelijks moet betalen, het gaan om honderden euros

Daar doe je toch een beetje research naar?

Als ik mooie schoenen wil dan kijk ik toch ook bij verschillende zaken, in plaats van gelijk bij de eerste zaak mijn pinpas door de gleuf te halen.

IK zou namelijk best boos op mezelf worden als ik dat zou doen en ik zou 3 winkels verder exact dezelfde schoenen zien maar dan ¤40 goedkoper...
.
quote:ronniemitchel schreef op 15 april 2012 @ 13:06:

[...]

Het is wel duidelijk dat je echt niet begrijpt wat ik bedoel, en wie zegt dat die man verzuurt is dat maak jij er van, hij schopt nu gewoon terug en ja dat begrijp ik.Ah, als mensen het niet met je eens zijn dan begrijpen ze je meteen niet. Goed om te weten.....
quote:Ruza schreef op 15 april 2012 @ 12:29:

Ik zei inderdaad niet dat iedereen het zelf in de hand heeft, of dingen beter had kunnen aanpakken. En hoe vervelend en cru het ook is voor die man...dqt is wel het risico dat je (hopelijk) bewust neemt als zelfstandig ondernemer. Je weet dat de dag kan komen dat je bedrijf niet meer loopt. Wie dat risico niet wil nemen moet geen eigen zaak beginnen.Jij bent echt net als die student economie... Een vast contract bij een werkgever is ook geen verzekering voor vast werk/inkomen.
quote:nellaaa schreef op 15 april 2012 @ 13:05:

Bovendien, of er nou een crisis duidelijk in het vooruitzicht ligt of niet doet toch niks af aan het feit dat het altijd verstandig is een buffer aan te leggen?

Dat ben ik helemaal met je eens.

Alleen, volgens mij lopen de kosten van levensonderhoud zo op, dat sparen voor veel mensen steeds moeilijker, zo niet onmogelijk, wordt.

Ik hou mijn hart dan ook vast voor de uitkomsten van het Catshuisoverleg. De BTW omhoog betekent nog meer geld moeten uitgeven aan dagelijkse boodschappen en simpel levensonderhoud.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 15 april 2012 @ 13:06:

[...]

Dat is waar, maar daar gaat nog wel een hele tijd aan vooraf.

Ik heb zelf collega's waarvan ik weet dat ze exact hetzelfde verdienen als ik, maar die geen cent sparen. Dat vind ik onverantwoord, want stel, de keet gaat failliet, dan duurt het altijd een tijd voordat je aanspraak kan maken op wat dan ook.

Ik vind dit soort programma's altijd erg lastig, enerzijds zie je van die verschrikkelijke types zoals die student die ik wel door het scherm zou kunnen trekken ware het niet dat ie eigenlijk heel zielig is, en aan de andere kant die types die vinden dat 'de overheid' maar alles voor ze moet oplossen. Ik kan me in geen van beide kanten vinden.

De meeste mensen die zo praten als in dat programma als dat je alles in je schoot geworpen krijgt, denkt ook dat er met 1 druk op de knop alles voor ze geregeld is.

Dat je je maar hoeft aan te melden en dat je zo binnen een dag een uitkering en allerlei toeslagen krijgt, die willen niet eens horen dat dat een sprookje is zolang ze zelf nog werk hebben.
quote:nellaaa schreef op 15 april 2012 @ 13:09:

[...]

Ah, als mensen het niet met je eens zijn dan begrijpen ze je meteen niet. Goed om te weten.....Wees blij dat je me niet begrijpt, dat wil je echt niet hoor.
quote:ronniemitchel schreef op 15 april 2012 @ 13:12:

[...]

Wees blij dat je me niet begrijpt, dat wil je echt niet hoor.

Ron, ze begrijpt je echt wel hoor.

Ze is het alleen niet met je eens, dat is wat anders
quote:Summerdance schreef op 15 april 2012 @ 13:13:

[...]

Ron, ze begrijpt je echt wel hoor.

Ze is het alleen niet met je eens, dat is wat anders okee
quote:Ikbenanoniem schreef op 15 april 2012 @ 13:09:

[...]

Dat ben ik helemaal met je eens.

Alleen, volgens mij lopen de kosten van levensonderhoud zo op, dat sparen voor veel mensen steeds moeilijker, zo niet onmogelijk, wordt.

Ik hou mijn hart dan ook vast voor de uitkomsten van het Catshuisoverleg. De BTW omhoog betekent nog meer geld moeten uitgeven aan dagelijkse boodschappen en simpel levensonderhoud.De kosten van het levensonderhoud lopen inderdaad op, waardoor sparen NU inderdaad moeilijker wordt dan dat het in de goede tijden is geweest. Dat ben ik met je eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven