Geld & Recht alle pijlers

Deponeren merknaam

22-09-2013 08:42 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, want met Google kom ik er niet uit.

Wanneer is een merknaam beschrijvend?

Bij de BBIE wordt aangegeven dat een merknaam niet gedeponeerd kan worden als het beschrijvend is. Als voorbeeld wordt gegeven: fietsmagazine, als het een blad is over wielrennen, mtb, fietsen, ofzo.

Zijn de volgende namen beschrijvend?

After party

Sieradenparty

Het gekke is namelijk (dat vind ik althans) dat after party wel gedeponeerd is als merk bij BBIE, terwijl ik dit toch beschrijvend vind.
Ik vind after party geen merknaam nee. Het staat in de dikke vandale en is een benaming voor een feest na afloop van iets. In mijn ogen kan je zo'n woord niet als merknaam gebruiken nee. Zelfde met sieradenparty trouwens.
Wat beschrijft after party dan?
@ desperate_housewive, dat vond ik ook. Vandaar dat ik nu twijfel over wat precies beschrijvend is.

@star, een after party beschrijft toch wat voor soort party het is? Net als dat een sieradenparty over sieraden gaat, is de after party na een andere party? Of zit ik er nu naast?
Klopt idd, in de vandale staat "feest na afloop van iets".
Jules, ik bedoel dat after party niet weggeeft wat voor soort party is, terwijl sieradenparty al aangeeft dat het over sieraden gaat.
Maar bedoelen ze niet dat het geen beschrijving mag zijn van het product? Dat afterparty wel kan maar afterparty-organisator niet? Met afterparty weet je toch nog niks?

Wat Star zegt dus
Daar heb je inderdaad een goed punt, Star. Waarschijnlijk is dat de reden dat after party wel gedeponeerd is en sieradenparty niet.

Beschrijvend zou in dit geval dus kunnen betekenen dat het echt iets tastbaars/een onderwerp moet beschrijven en niet iets vaags?

After party is zo algemeen dat het na ieder willekeurig evenement kan. Een sieradenparty is heel specifiek. Je weet wat je krijgt.
Karootje81, waarschijnlijk bedoelen ze dat inderdaad.
anoniem_8858 wijzigde dit bericht op 22-09-2013 09:56
Reden: Mijn reactie was wat onduidelijk
% gewijzigd
Beschrijvendheid staat in relatie tot de waren en/of diensten waarvoor je een merknaam deponeert. D.w.z. Fietsenmagazine voor een blad ver fietsen is beschrijvend. Maar Apple voor computerdiensten is niet beschrijvend omdat Apple geen verwijzing heeft naar de waren en diensten waarvoor een merk is aangevraagd.

Vroeger was het BBIE erg soepel omtrent de beschrijvendheid, nu zijn de aanzienlijk strenger. Sieradenparty is zonder twijfel beschrijvend. AFTER PARTY is beschrijvend voor diensten zoals het organiseren van feesten, maar bijvoorbeeld niet voor een spijkerbroekenmerk ( denk aan Apple voorbeeld).

Soms kun je een beschrijvende term wel registeren in combinatie met een onderscheidend logo. Dan heb je alleen rechten om de combinatie van logo en term. Succes!
Juist omdat de regels aangescherpt zijn, krijg je nu allemaal rare merknamen.

Het is hele moeilijk om een naam waarin een algemene term verwerkt zit te deponeren. Ook niet als het een unieke combinatie oplevert. Stel je verkoopt tassen voor bloembollen en je wil die boltas noemen, dan kun je dat woord niet deponeren. Boltas is (neem ik aan) een uniek woord,maar bol en tas niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven