Geld & Recht alle pijlers

Deurwaarder.

12-09-2016 18:37 65 berichten
Hoi!

Op 6 maart 2016 heb ik als laatst een bericht gekregen van een instantie dat mijn nog-niet-betaalde schuld naar een incassobureau of deurwaarder zou worden gestuurd. Ik heb niets aan berichten ontvangen over hoe ik deze achterstand zou kunnen betalen en verwachtte dus bericht van een incasso bureau.

Dit bericht kwam maar niet en op 19 augustus kwam er een deurwaarder aan de deur om mij te zeggen dat ik 2 dagen had om te betalen. Dit allemaal uit de naam der koning. Best eng dus. Maar goed, ik ben het ten eerste niet eens met de schuld dus ik heb een betaal regeling onder protest.

Mijn vraag is alleen, mogen ze vanuit niets een deurwaarder sturen? Dus niet eerst een incassobureau en geen acceptgiro van de instantie zelf.

Ja, ik weet dat ik een achterstand had moeten betalen. En ja ik was het hele bericht vergeten tot 19 augustus en de deurwaarder op de stoep stond. Ik weet dat ik hier ook fouten heb gemaakt maar ik vraag me gewoon af hoe het zit met wetgeving. En wat als ik de betalingsregeling niet na kan komen? Het is nu de 12e van de maand en ik heb nog een aantal cent tot mijn beschikking, dus als ik de kosten van de deurwaarder kan aanvechten zal me dat veel schelen.
quote:Gappajin schreef op 12 september 2016 @ 19:13:

Mijn hele bericht en vraag ging niet over wat ik wel en niet had moeten doen. Ik vroeg me af of ze na 5 maand stilte een deurwaarder mogen sturen en niet eerst een incassobureau. Dat was de vraag. Het spijt me als het overkwam alsof ik graag wou dat mensen mij even zouden zeggen wat ik wel en niet had moet doen.Maar wat vind je nou zelf van je eigen acties? Jij verbaast je er blijkbaar over dat ze een deurwaarder sturen omdat je een betalingsachterstand hebt die je zelf maar niet oplost.

Mijn hele bericht en vraag ging niet over wat ik wel en niet had moeten doen. Ik vroeg me af of ze na 5 maand stilte een deurwaarder mogen sturen en niet eerst een incassobureau. Dat was de vraag. Het spijt me als het overkwam alsof ik graag wou dat mensen mij even zouden zeggen wat ik wel en niet had moet doen.Een deurwaarder kan ook gewoon incasso's doen, het antwoord is dus ja dat mag.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom belde je dan niet na de eerste brief? Je wilt toch niet wachten tot er een incasso bij komt kijken? Dat maakt de kosten alleen nog maar hoger.
Raising kids is a walk in the park. Jurassic Park.
quote:Gappajin schreef op 12 september 2016 @ 19:02:

Het bericht wat ik 6 maart heb gekregen was niet van een incassobureau. Ik heb nooit contact gehad met een incassobureau.

Zoals ik al aangeef, heb ik zelf ook fouten gemaakt in deze situatie en ik kan best uit gaan leggen waarom het gegaan is hoe het is gegaan maar dat heeft niets met de vraag verder te maken.

Het bericht van DUO staat letterlijk in dat het naar de deurwaarder is gestuurd. Er staat in dat bericht niet hoe ik kan betalen enzovoort. Ik heb sinds 3 maart NIKS gehoord van DUO of van enig incassobureau.Ook niet online in 'mijn duo'? Was een half jaar geleden in het nieuws dat oud-studenten regelmatig geconfronteerd worden met incassobureaus omdat ze niet doorhebben dat de berichten online komen. Dat zou ik dus even nakijken!
Sorry maar voor de zoveelste keer, gaat/gaan mijn post(s) hier niet over.
quote:Gappajin schreef op 12 september 2016 @ 19:17:

Sorry maar voor de zoveelste keer, gaat/gaan mijn post(s) hier niet over.Mij post is toch echt een antwoord op je vraag
quote:Stokstaartjenl schreef op 12 september 2016 @ 19:15:

[...]

Ook niet online in 'mijn duo'? Was een half jaar geleden in het nieuws dat oud-studenten regelmatig geconfronteerd worden met incassobureaus omdat ze niet doorhebben dat de berichten online komen. Dat zou ik dus even nakijken!Dat bericht kwam in Mijn Duo, geen brieven thuis ontvangen. Toen kwam ik erachter dat er een optie was om nog steeds post te ontvangen thuis, dus gelijk maar even aangepast.
Het gaat niet altijd eerst naar een incasso bureau. Sommige bedrijven nemen meteen een deurwaarder in de arm omdat zij beslag kunnen leggen, een incasso bureau kan dat niet
.
Zonder vonnis kan een deurwaarder niet meer doen dan een incassobureau, dwz bijna niets. De volgende stap is overigens dat je wordt gedagvaard, wordt veroordeeld, en dan kan die deurwaarder, met het vonnis in de hand, gaan executeren. Hij kan ook alvast zonder vonnis conservatoir leggen, maar dat zal waarschijnlijk niet zo snel gebeuren als het gaat om een paar honderd euro.

Gewoon betalen lijkt me het handigst.
quote:isa__88 schreef op 12 september 2016 @ 19:19:

Het gaat niet altijd eerst naar een incasso bureau. Sommige bedrijven nemen meteen een deurwaarder in de arm omdat zij beslag kunnen leggen, een incasso bureau kan dat nietVoor een beslag moet een deurwaarder ook altijd eerst een vonnis halen bij de rechter, met uitzondering van een overheidsvordering
Oh het is duo pfffff daar heb ik ook een keer gezeik mee gehad.

Er was kennelijk een keer een afschrijving niet gelukt, wat ik dus niet in de gaten had.

Zij stuurde geen aanmaning per post maar blijkbaar naar een email. Een email adres wat k had toen ik nog op school zat.

Kreeg ik ook ineens een deurwaarder.

Toen was de schuld 700 euro nog wat met kosten erbij in plaats van 98
.
Zij zijn niet verplicht om een incassobureau in te schakelen maar zij moeten jou wel informeren over de schuld niet perse incl. acceptgiro maar wel met info over de betalingsmogelijkheid. Weet je zeker dat je geen brief, mail of iets hebt ontvangen via je online digid-d account?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:sophie_emma schreef op 12 september 2016 @ 19:20:

Zonder vonnis kan een deurwaarder niet meer doen dan een incassobureau, dwz bijna niets. De volgende stap is overigens dat je wordt gedagvaard, wordt veroordeeld, en dan kan die deurwaarder, met het vonnis in de hand, gaan executeren. Hij kan ook alvast zonder vonnis conservatoir leggen, maar dat zal waarschijnlijk niet zo snel gebeuren als het gaat om een paar honderd euro.

Gewoon betalen lijkt me het handigst.

Okay, ja ik betaal ook al.

Na een verhuizing een aantal jaar geleden waren een aantal DUO brieven verkeerd aangekomen en toen is er een incassobureau ingeschakeld. Ze zijn blijkbaar op een ander medium overgegaan.
quote:Gappajin schreef op 12 september 2016 @ 19:19:

[...]

Dat bericht kwam in Mijn Duo, geen brieven thuis ontvangen. Toen kwam ik erachter dat er een optie was om nog steeds post te ontvangen thuis, dus gelijk maar even aangepast.

Dan ben je dus wel geïnformeerd, en kan je niet de 'procedure' aanvechten.

Neem contact op met de deurwaarder en kijk wat er mogelijk is qua betalingsregeling. Wellicht is er enige coulance mogelijk. Volgens mij is dat nu je beste hoop.
In dit geval hebben ze geen vonnis nodig omdat het een overheidsvordering betreft!!
quote:isa__88 schreef op 12 september 2016 @ 19:21:

Oh het is duo pfffff daar heb ik ook een keer gezeik mee gehad.

Er was kennelijk een keer een afschrijving niet gelukt, wat ik dus niet in de gaten had.

Zij stuurde geen aanmaning per post maar blijkbaar naar een email. Een email adres wat k had toen ik nog op school zat.

Kreeg ik ook ineens een deurwaarder.

Toen was de schuld 700 euro nog wat met kosten erbij in plaats van 98DUO heb ik al jaren gezeur mee maar nog nooit zoals dit, daarom de vragen.

Mijn hele bericht en vraag ging niet over wat ik wel en niet had moeten doen. Ik vroeg me af of ze na 5 maand stilte een deurwaarder mogen sturen en niet eerst een incassobureau. Dat was de vraag. Het spijt me als het overkwam alsof ik graag wou dat mensen mij even zouden zeggen wat ik wel en niet had moet doen.De gemeente stuurt niet eerst een incasso die stuurt gelijk de deurwaarder.Overheidsinstanties mogen dat.
quote:Gappajin schreef op 12 september 2016 @ 19:25:

[...]

DUO heb ik al jaren gezeur mee maar nog nooit zoals dit, daarom de vragen.

Je kan DUO bellen, je kan de deurwaarder zelf bellen, je kan het Juridisch Loket bellen, de vakbond als je daar lid van bent. Daar krijg je je informatie, deskundig en professioneel.

Op het Vivaforum krijg je er ook nog even de mening van iedereen mee. Ik vind ook, vanaf 3 maart tot 19 augustus heb jij ook laten versloffen. En DUO mag meteen een deurwaarder inschakelen. Gelukkig heb je nu onder protest (tja, dat is ook maar een holle frase natuurlijk) een betalingsregeling. Dus als je je daar strikt aan houdt, is dit het enige leergeld wat je mag betalen hopelijk.

Mijn hele bericht en vraag ging niet over wat ik wel en niet had moeten doen. Ik vroeg me af of ze na 5 maand stilte een deurwaarder mogen sturen en niet eerst een incassobureau. Dat was de vraag. Het spijt me als het overkwam alsof ik graag wou dat mensen mij even zouden zeggen wat ik wel en niet had moet doen.

Zoals je zelf aangaf: zij hebben in die laatste brief geschreven dat ze het uit handen wilden geven aan deurwaarder of incassobureau.

Dus dit kan voor jou niet onverwacht zijn gekomen, toch? Ook na 5 maanden niet, je wist immers dat je nog steeds niet betaald had
quote:Alieda-1984 schreef op 12 september 2016 @ 19:01:

[...]

Spullen nemen ze niet zo snel mee of je moet al een hele dure auto, tv o.i.d. hebben. Veelal wordt het beslag op inkomen en dan krijg je dus standaard nog de beslagvrije voet die je vervolgens kunt laten verhogen door aan te geven welke vaste lasten je per maand hebt, dan wordt het bedrag dat je per maand nog krijgt weer aangepast.

Zeg dat niet te hard. Bij mijn ex hebben ze alles weggehaald, ook al viel het van ellende uit elkaar.

Maar goed, die had ook geen inkomen.
quote:Doreia schreef op 12 september 2016 @ 19:29:

[...]

Je kan DUO bellen, je kan de deurwaarder zelf bellen, je kan het Juridisch Loket bellen, de vakbond als je daar lid van bent. Daar krijg je je informatie, deskundig en professioneel.

Op het Vivaforum krijg je er ook nog even de mening van iedereen mee. Ik vind ook, vanaf 3 maart tot 19 augustus heb jij ook laten versloffen. En DUO mag meteen een deurwaarder inschakelen. Gelukkig heb je nu onder protest (tja, dat is ook maar een holle frase natuurlijk) een betalingsregeling. Dus als je je daar strikt aan houdt, is dit het enige leergeld wat je mag betalen hopelijk.Ja ik zal ook nooit zeggen dat ik die fout niet heb gemaakt. Er speelt meer mee dan ik natuurlijk gepost heb, omdat sommige dingen niet op het internet hoeven vind ik.
quote:Gappajin schreef op 12 september 2016 @ 19:34:

[...]

Ja ik zal ook nooit zeggen dat ik die fout niet heb gemaakt. Er speelt meer mee dan ik natuurlijk gepost heb, omdat sommige dingen niet op het internet hoeven vind ik.Ik zie niet in hoe dat van invloed kan zijn op deze situatie. Je hebt iets gewoon niet betaalt, hebt daar in maart een bericht over gehad, je hebt daar niet op gereageerd, en nu een half jaar later doen ze de uitvoering.
quote:gizzmo-returns schreef op 12 september 2016 @ 19:24:

In dit geval hebben ze geen vonnis nodig omdat het een overheidsvordering betreft!!

Precies!

Geldt ook voor LBIO trouwens.
quote:Gappajin schreef op 12 september 2016 @ 19:34:

[...]

Ja ik zal ook nooit zeggen dat ik die fout niet heb gemaakt. Er speelt meer mee dan ik natuurlijk gepost heb

Dat doet toch niet ter zake, jij bent in gebreke gebleven.

Moet weer denken aan de wijze woorden van een dierbare helaas veel te jong overleden collega "er is meestal wel een reden, maar het is zelden een excuus".
Ze mogen een deurwaarder inschakelen en je bent de incassokosten (die zijn hetzelfde bij een deurwaarder als bij een incassobureau, tenzij er een vonnis of i.d. wordt betekend) verschuldigd. Je kan het beste zo snel mogelijk contact opnemen om een betalingsregeling te treffen, je zal dan je inkomensgegevens en uitgaven moeten laten zien en dan wordt berekend wat je per maand kan betalen. Je moet altijd 90 % van de bijstandsnorm overhouden, dit ook ongeacht hoeveel schuldeisers je hebt. Sterkte ermee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven