Geld & Recht alle pijlers

Deurwaarder.

12-09-2016 18:37 65 berichten
Hoi!

Op 6 maart 2016 heb ik als laatst een bericht gekregen van een instantie dat mijn nog-niet-betaalde schuld naar een incassobureau of deurwaarder zou worden gestuurd. Ik heb niets aan berichten ontvangen over hoe ik deze achterstand zou kunnen betalen en verwachtte dus bericht van een incasso bureau.

Dit bericht kwam maar niet en op 19 augustus kwam er een deurwaarder aan de deur om mij te zeggen dat ik 2 dagen had om te betalen. Dit allemaal uit de naam der koning. Best eng dus. Maar goed, ik ben het ten eerste niet eens met de schuld dus ik heb een betaal regeling onder protest.

Mijn vraag is alleen, mogen ze vanuit niets een deurwaarder sturen? Dus niet eerst een incassobureau en geen acceptgiro van de instantie zelf.

Ja, ik weet dat ik een achterstand had moeten betalen. En ja ik was het hele bericht vergeten tot 19 augustus en de deurwaarder op de stoep stond. Ik weet dat ik hier ook fouten heb gemaakt maar ik vraag me gewoon af hoe het zit met wetgeving. En wat als ik de betalingsregeling niet na kan komen? Het is nu de 12e van de maand en ik heb nog een aantal cent tot mijn beschikking, dus als ik de kosten van de deurwaarder kan aanvechten zal me dat veel schelen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je er niet even achteraan gebeld?
Raising kids is a walk in the park. Jurassic Park.
Voordat er een deurwaarder komt heb je veel mogelijkheden gehad om te betalen of bezwaar te maken.

Volgens mij dat het niet-nakomen van je betalingsregeling loonbeslag kan inhouden.

Hoe kun je nu een bericht van een incassobureau negeren en 5 maanden lang "vergeten"?
Je weet dat je moet betalen maar he gaat zitten wachten op een betalingsregeling? Gied plan!
Ik bedoel die 6 maart, dat je het er niet mee eens was, of info kon innen over hoe te betalen. 5 maanden lang een betaling vergeten is natuurlijk wel erg lang.
Raising kids is a walk in the park. Jurassic Park.
Die deurwaarder staat niet zomaa op de stoep, daar zijn aanmaningen aan vooraf gegaan, nu komen er ook nog extra deurwaardes kosten bij. Ook al ben je het niet mee eens, die rekenig gaat alleen maar hoger worden.
Om wat voor bedrag gaat het?
Dat bericht in maart was dus al een laatste aanmaning...,
vast niet zo maar uit het niets. had je de algemene voorwaarden vooraf goed gelezen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
De rechten die je hád (betalen, vragen om betalingsregeling, vragen om uitstel etc.) heb je nu verspeeld door af te wachten en niet zelf actie te ondernemen.

Maar om antwoord te geven op je vraag: ze mogen een deurwaarder sturen en ze mogen het bedrag ineens opeisen (inclusief de deurwaarderskosten, wettelijke rente etc.). En als ze van een rechter toestemming krijgen, mogen ze ook beslag leggen op je spullen en eventueel op je inkomsten.
Had je gehoopt dat ze t zouden vergeten?
quote:nerdopviva schreef op 12 september 2016 @ 18:50:

De rechten die je hád (betalen, vragen om betalingsregeling, vragen om uitstel etc.) heb je nu verspeeld door af te wachten en niet zelf actie te ondernemen.

Maar om antwoord te geven op je vraag: ze mogen een deurwaarder sturen en ze mogen het bedrag ineens opeisen (inclusief de deurwaarderskosten, wettelijke rente etc.). En als ze van een rechter toestemming krijgen, mogen ze ook beslag leggen op je spullen en eventueel op je inkomsten.Spullen nemen ze niet zo snel mee of je moet al een hele dure auto, tv o.i.d. hebben. Veelal wordt het beslag op inkomen en dan krijg je dus standaard nog de beslagvrije voet die je vervolgens kunt laten verhogen door aan te geven welke vaste lasten je per maand hebt, dan wordt het bedrag dat je per maand nog krijgt weer aangepast.
Op https://www.plusonline.nl ... aarder-staat-voor-de-deur staat

"Ik heb een cliënt die weigert te betalen. Wanneer kan ik de deurwaarder inschakelen?

Wanneer u wilt. Dit is een kwestie van afspraken tussen u en de deurwaarder. De gang van zaken bij wanbetaling is dat de eiser eerst twee keer een herinnering tot betaling stuurt en vervolgens een derde brief, waarin wordt aangezegd dat de zaak aan een incassobureau zal worden overgedragen. Met alle verhogende kosten van dien. Sommige bedrijven kiezen er voor dit 'voortraject' zelf te doen, anderen besteden ook dit liever uit aan een incasso-of deurwaarderskantoor."

Dus het kan gelijk van de schuldeiser naar de deurwaarder (zonder nog een incassobureau ertussen).

Jij schreef "Op 6 maart 2016 heb ik als laatst een bericht gekregen van een instantie dat mijn nog-niet-betaalde schuld naar een incassobureau of deurwaarder zou worden gestuurd."

Er staat "incassobureau of deurwaarder". Blijkbaar heeft de schuldeiser gekozen voor het tweede: de deurwaarder.

Niet reageren op schuldeisers / incassobureau's / deurwaarders is begrijpelijk (want: nare post), maar niet goed. Het gaat niet weg.

Beter om pro-actief contact te zoeken. Dat lijkt me nu ook nog het beste; misschien is er nog een regeling af te spreken. Afwachten tot de deurwaarder op je stoep staat maakt het erger.
Het bericht wat ik 6 maart heb gekregen was niet van een incassobureau. Ik heb nooit contact gehad met een incassobureau.

Zoals ik al aangeef, heb ik zelf ook fouten gemaakt in deze situatie en ik kan best uit gaan leggen waarom het gegaan is hoe het is gegaan maar dat heeft niets met de vraag verder te maken.

Het bericht van DUO staat letterlijk in dat het naar de deurwaarder is gestuurd. Er staat in dat bericht niet hoe ik kan betalen enzovoort. Ik heb sinds 3 maart NIKS gehoord van DUO of van enig incassobureau.
Ze mogen t gelijk overdragen aan een deurwaarder, hoeft niet per se eerst naar een incassobureau.
Indien je een achterstand hebt en je weet dat dan is het toch niet vanuit het niets.

Zij kunnen een incasso inschakelen of een deurwaarder. Wanneer je eerder in gesprek gaat met je schuldeisers dan kun je soms een vrijwillige machtiging regelen, maar wanneer je maar blijft wachten dan gaat het proces verder toen beslag leggen op je loon of uitkering.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Gappajin schreef op 12 september 2016 @ 19:02:

Het bericht wat ik 6 maart heb gekregen was niet van een incassobureau. Ik heb nooit contact gehad met een incassobureau.

Zoals ik al aangeef, heb ik zelf ook fouten gemaakt in deze situatie en ik kan best uit gaan leggen waarom het gegaan is hoe het is gegaan maar dat heeft niets met de vraag verder te maken.

Het bericht van DUO staat letterlijk in dat het naar de deurwaarder is gestuurd. Er staat in dat bericht niet hoe ik kan betalen enzovoort. Ik heb sinds 3 maart NIKS gehoord van DUO of van enig incassobureau.

En het leek je geen goed plan om zelf er achteraan te bellen?

Je was het gewoon vergeten, zeg maar?

Vreemd
[quote]Gappajin schreef op 12 september 2016 @ 19:02:

Het bericht van DUO staat letterlijk in dat het naar de deurwaarder is gestuurd. Er staat in dat bericht niet hoe ik kan betalen enzovoort. Ik heb sinds 3 maart NIKS gehoord van DUO of van enig incassobureau.[/quote]

En dan denk jij niet dat je zelf contact moet op nemen met DUO? Dat DUO het allemaal wel even voor je regelt?
quote:Gappajin schreef op 12 september 2016 @ 19:02:

Het bericht van DUO staat letterlijk in dat het naar de deurwaarder is gestuurd. Er staat in dat bericht niet hoe ik kan betalen enzovoort. Ik heb sinds 3 maart NIKS gehoord van DUO of van enig incassobureau.En dan komt het niet in je op naar DUO te bellen over hoe te betalen? Ja dan krijg je dit. En ja dat recht hebben ze.
Ze sturen niet 'vanuit het niets' een deurwaarder. Ze hebben het op een andere manier niet kunnen innen, dus is de deurwaarder ingeschakeld.

Zou proberen een regeling te treffen met de deurwaarder. Les die je hieruit hebt kunnen leren: blijf in contact met je schuldeiser(s) en het laat het niet op z'n beloop.
Dank jullie wel voor het beantwoorden van de vraag.

Ik vind het jammer dat er mensen zijn die mij gelijk lopen te judgen terwijl jullie de achtergrond verder niet weten.
Tsja, we kunnen je verhaal enkel beoordelen op de informatie die je ons geeft.
Ik vroeg niet om een beoordeling.
quote:Gappajin schreef op 12 september 2016 @ 19:08:

Dank jullie wel voor het beantwoorden van de vraag.

Ik vind het jammer dat er mensen zijn die mij gelijk lopen te judgen terwijl jullie de achtergrond verder niet weten.Jij vind niet dat je zelf contact op had moeten nemen om een betalingsregeling te treffen?
Mijn hele bericht en vraag ging niet over wat ik wel en niet had moeten doen. Ik vroeg me af of ze na 5 maand stilte een deurwaarder mogen sturen en niet eerst een incassobureau. Dat was de vraag. Het spijt me als het overkwam alsof ik graag wou dat mensen mij even zouden zeggen wat ik wel en niet had moet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven