Geld & Recht alle pijlers

Doktersbezoek dochter calamiteitenverlof

22-12-2020 09:20 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik kreeg vandaag mijn verlofoverzicht

Nu ben ik een hele tijd terug last minute met mijn dochter naar de huisarts geweest

Ik dacht dat dit onder calamiteiten verlof viel maar de tijd is van mijn verlof afgeschreven

Nu gaat het mij niet om dat uurtje maar vroeg me af of ik dat nu echt verkeerd had?
Had het er op mijn urenbriefje erbij staan nooit wat over gehoord
pennetje80 schreef:
22-12-2020 09:57
Ik ga het gedoe hier ook niet om doen

Maar het is wel het zoveelste erbij wat niet klopt/volgens de regels gaat dat het me wel steeds meer duidelijk wordt dat dit niet mijn bedrijf is om oud in te worden
Maar als het je dwars zit, kun je het toch gewoon even navragen? Dan weet je ook meteen hoe de procedure binnen jouw bedrijf is wat betreft dit soort verlof.
pennetje80 schreef:
22-12-2020 10:04
Had het er op mijn urenbriefje erbij staan nooit wat over gehoord
Maar wat had je dan verwacht? Dat soort dingen overleg je toch?
Honey, you should see me in a crown
Ik snap wel dat als jij meldt dat je een uurtje later begint omdat je langs de huisarts moet, jouw werkgever niet spontaan calamiteitenverlof inzet. Als je ‘s morgens je leidinggevende belt met dat je met spoed met je kind naar de huisarts moet en daardoor later komt wordt het een ander verhaal. Ik kan me dus voorstellen dat het ook te maken heeft met jouw communicatie TO.
Pindakaasjes schreef:
22-12-2020 10:03
Ik snap dat je benieuwd bent hoe zoiets zit, zeker even navragen op je werk.
Nu ging het maar om één uurtje, een volgende keer is het misschien een halve dag.
Altijd goed om op te letten of de zaken wel kloppen.
Ik ben destijds een keer weggeroepen van mijn werk omdat mijn vader een hartstilstand had gehad.
Later zag ik dat mijn afwezige uren werden ingerekend als 'vakantie'.
Maar ik werk in de zorg en daar kunnen ze snoeihard zijn bij dit soort zaken.
Sorry dat vind ik echt belachelijk
Ik weet niet beter dan dat Calamiteiten verlof besproken moet worden van te voren, of op zn minst medegedeeld.

Alleen op een urenbriefje schrijven vind ik een vreemde gang van zaken,.
Normale bezoekjes / dingen die geen spoed hebben (zelfs het laten kijken naar arm ofzo na een val) aan de huisarts doe ik buiten mijn werkuren

Nu heb ik smorgens contact met werkgever gehad dat ik naar de huisarts moest dat dat niet kon wachten en dat ik niet wist hoe lang het zou duren omdat ze bij de huisarts aan de telefoon al zeiden dat als hij het niet “opgelost” kreeg ik misschien naar het ziekenhuis moest
Bij ons valt het onder kortdurend zorgverlof. Ik meld dan wel expliciet aan mijn leidinggevende dat ik kortdurend zorgverlof wil opnemen ivm huisartsbezoek kind of ziek kind. Gebruikte het ook voor bezoek therapeut kind.
pennetje80 schreef:
22-12-2020 10:22
Normale bezoekjes / dingen die geen spoed hebben (zelfs het laten kijken naar arm ofzo na een val) aan de huisarts doe ik buiten mijn werkuren

Nu heb ik smorgens contact met werkgever gehad dat ik naar de huisarts moest dat dat niet kon wachten en dat ik niet wist hoe lang het zou duren omdat ze bij de huisarts aan de telefoon al zeiden dat als hij het niet “opgelost” kreeg ik misschien naar het ziekenhuis moest
Maar je hebt het bij terugkeer op je werk niet even besproken hoe en wat dus? Je hebt gewoon aangenomen dat zij het als calamiteitenverlof zouden zetten?
Honey, you should see me in a crown
-Rosings- schreef:
22-12-2020 10:17
Ik weet niet beter dan dat Calamiteiten verlof besproken moet worden van te voren, of op zn minst medegedeeld.

Alleen op een urenbriefje schrijven vind ik een vreemde gang van zaken,.
Een calamiteit is per definitie toch iets dat onvoorzien is en spoed heeft? Dat kun je toch niet vantevoren aanvragen?
Ik ben een keer op het werk gebeld vanwege lekkage in mijn huis. Toen heb ik alleen gezegd dat ik direct weg moest en het verlof pas achteraf geregeld.

Misschien dat TO idd bij terugkomst van het doktersbezoek alsnog een aanvraag hiervoor had moeten indienen en ze had even kunnen overleggen met HR , maar calamiteitenverlof lijkt me nu net een soort verlof dat je achteraf aanvraagt.
Calamiteitenverlof is altijd een beetje ongemakkelijk vind ik. Gewoon verlof opnemen voelt minder vervelend.
Uurtje huisarts vind ik ook niet echt een calamiteit. Een gesprongen waterleiding thuis bijvoorbeeld wel.
Uurtje huisarts vind ik aan de reden liggen of het calamiteit is

Maar dat heb ik dan mis weet ik dat voor de volgende x

En zoals ik al zei ga ik niet moeilijk doen over dat uurtje
pennetje80 schreef:
22-12-2020 10:49
Uurtje huisarts vind ik aan de reden liggen of het calamiteit is
Daarnaast ook aan de vraag of jij perse mee moest (bij een peuter is dat anders dan bij een puber) en of bijvoorbeeld de vader ook mee had gekund.
Jufjoke schreef:
22-12-2020 09:50
Het is niet echt duidelijk dat een bezoek aan de huisarts hier onomstotelijk onder valt. Dus dat het zonder meer als calamiteitenverlof de boeken in zou gaan, is ook niet vanzelfsprekend. Je kunt inderdaad alsnog met je baas in overleg.
Maar zelf zou ik dat niet de moeite waard vinden.
"U moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd." Veel duidelijker wordt het toch niet?
Jufjoke schreef:
22-12-2020 09:50
Het is niet echt duidelijk dat een bezoek aan de huisarts hier onomstotelijk onder valt. Dus dat het zonder meer als calamiteitenverlof de boeken in zou gaan, is ook niet vanzelfsprekend. Je kunt inderdaad alsnog met je baas in overleg.
Maar zelf zou ik dat niet de moeite waard vinden.
U moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd. Of u moet iemand uit uw naaste omgeving naar de dokter begeleiden.
sophiax schreef:
22-12-2020 12:00
Daarnaast ook aan de vraag of jij perse mee moest (bij een peuter is dat anders dan bij een puber) en of bijvoorbeeld de vader ook mee had gekund.
Maar hoe zie je dat in de praktijk voor je dan. Moet je een a4 inleveren met argumenten waarom jij degene was die mee moest?
Bij ons gaat dat niet van onze verlof uren af. Ook niet als het geen spoed is. Degene die bij ons de planning doet is daar heel makkelijk in.

Daarom plannen sommige parttime collega's hun fysiobezoeken, tandarts, huisarts en dergelijke zoveel mogelijk in op hun werkdag.
Maduixa schreef:
22-12-2020 12:23
"U moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd." Veel duidelijker wordt het toch niet?
Dat kan zeker wel duidelijker. Want zij moest niet naar de dokter, maar haar kind. Dat is niet hetzelfde.
Ik wil hier niet zozeer mee zeggen dat het geen calamiteitenverlof had moeten zijn. Misschien wel, maar daar kan alleen de werkgever antwoord op geven.
saartje- schreef:
22-12-2020 12:47
Bij ons gaat dat niet van onze verlof uren af. Ook niet als het geen spoed is. Degene die bij ons de planning doet is daar heel makkelijk in.

Daarom plannen sommige parttime collega's hun fysiobezoeken, tandarts, huisarts en dergelijke zoveel mogelijk in op hun werkdag.
In dat geval heb je dus een goede manager nodig, die ervoor zorgt dat dit niet de spuigaten uitloopt. Mijn werkgever heeft in 12 jaar nog nooit moeilijk gedaan over dit soort dingen maar vertrouwt er ook op dat ik het anders regel als het kan en dat ik ook wel eens iets doe waar ik eigenlijk niet voor betaald word. Geven en nemen. Hij zegt altijd, als het onder de streep in balans is dan ben ik blij en hopelijk jij ook. Werkt al jaren prima.
forumfossiel schreef:
22-12-2020 10:30
Een calamiteit is per definitie toch iets dat onvoorzien is en spoed heeft? Dat kun je toch niet vantevoren aanvragen?
Ik ben een keer op het werk gebeld vanwege lekkage in mijn huis. Toen heb ik alleen gezegd dat ik direct weg moest en het verlof pas achteraf geregeld.

Misschien dat TO idd bij terugkomst van het doktersbezoek alsnog een aanvraag hiervoor had moeten indienen en ze had even kunnen overleggen met HR , maar calamiteitenverlof lijkt me nu net een soort verlof dat je achteraf aanvraagt.
Nee van te voren inplannen dat je lekkage thuis krijgt lukt natuurlijk niet. (dan kan je t beter voorkomen die lekkage).
Maar overleggen/bespreken/benoemen kan ook achteraf.

Hey baas, ik was gister uurtje eerder weg, dochter had gat in haar hoofd en moest naar de huisarts met haar, daar wil ik graag calamiteitenverlof voor schrijven.

Alleen op een urenbriefje schrijven en verder niet communiceren snap ik niet zo goed.
Jufjoke schreef:
22-12-2020 12:52
Dat kan zeker wel duidelijker. Want zij moest niet naar de dokter, maar haar kind. Dat is niet hetzelfde.
Dit is de volledige tekst:

U moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd. Of u moet iemand uit uw naaste omgeving naar de dokter begeleiden.

Echt, veel duidelijker kan ik het ook niet omschrijven.
Marelyse schreef:
22-12-2020 12:41
Maar hoe zie je dat in de praktijk voor je dan. Moet je een a4 inleveren met argumenten waarom jij degene was die mee moest?
Nee, maar ik heb zelf echt wel eens calamiteitenverlof afgewezen omdat iemand vond dat z’n 16 jarige zoon niet een paar uurtjes alleen thuis kon blijven met buikgriep of wanneer de vader gewoon thuis blijkt te zijn bij een doktersbezoek. Ik ga er in principe van uit dat beide ouders dit soort calamiteiten gelijk verdelen (uitgezonderd natuurlijk situaties wanneer de partner bv vrachtwagenchauffeur is of militair) en dus niet dat altijd de moeder de klos is.
Je hebt in de ochtend bij je leidinggevende gemeld dat je onverwacht naar huisarts moest met kind. Dat heeft LG goedgekeurd. Vervolgens ben je een uur weg.
En je vult op je urenbrief in dat je 1 uur weg bent. Met een opmerking. Wat was precies de de opmerking die je daar had genoteerd? En wie heeft die uren en dus die opmerking gelezen en goedgekeurd?
Misschien heeft de dame van de urenregistratie jouw opmerking niet goed geïnterpreteerd.

Ik zou sowieso je handboek lezen of de collega om uitleg vragen hoe je het een volgende keer wel goed moet regelen.
Ik ben gescheiden dus komt het op mij aan

En ik ben niet iemand die er misbruik van maakt wat mijn baas zou kunnen weten (het is niet dat ik er pas een half jaar werk)

En nee ik heb achteraf niet gecommuniceerd dat het calamiteit was
Want ik ging er vanuit dat dat met wat ik besproken had toen ik belde en met vermelding op urenbrief duidelijk was

Nu is mij. Baas sowieso meer van nemen dan geven

In eerste lockdown redelijk wat verlof opgenomen op zijn vraag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven