Geld & Recht alle pijlers

Dure (tropen)jaren

25-01-2021 10:05 745 berichten
Alle reacties Link kopieren
BIjna twee jaar geleden hebben wij ons eerste huis gekocht, kort daarna een eerste kindje en nu de tweede op komst. Ondanks dat we echt nog wel wat kunnen sparen merk ik wel dat het geld altijd wel redelijk hard op gaat, er is zowat elke maand wel iets wat er nodig is voor ofwel het huis of de baby.
Nu kwamen we praktisch zonder inboedel in dit huis en was het spaargeld na aankoop en het bewoonbaar maken van ons huis zo goed als op. De inboedel hebben we telkens voor moeten sparen. We houden wel van kwalitatief goede spullen dus soms meerdere maanden gespaard voor bijvoorbeeld een mooi bankstel. Op het moment zijn nu eindelijk de dingen aan de beurt die onderaan ons lijstje stonden zoals mooie raambekleding maar binnenkort moet de CV-ketel ook vervangen worden dus ook weer een hoge kostenpost. En zo is er altijd wel weer iets waar het geld naar toe gaat.

Nu hebben we wel weer een beetje kunnen sparen maar nog niet echt veel, zo rond de € 10.000 hebben we nu weer apart kunnen leggen. En natuurlijk mogen we niet klagen hoor. Is dit herkenbaar voor sommigen? Wanneer ervaarden jullie meer 'rust' in het uitgavenpatroon?
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
25-01-2021 11:56
Je hebt een luxe-probleem, en in mijn ogen eerlijk gezegd helemaal niets om over te klagen. Tel je zegeningen en geniet van je kinderen.
Eens! Geen vuiltje aan de lucht!
Surebaby schreef:
25-01-2021 11:43
Doet je kind mbo, hbo etc is nog vele keren duurder:
1200 schoolgeld per jaar
500 euro boeken.
Excursie 300 euro
Overige kosten 200 euro.
Laptop
Schriften etc.

Alleen school dus al 300 per maand.

Kleding
Sport plus kleding plus vervoer wedstrijden

Ziektekostenverzekering
Andere verzekeringen
Autorijles 💸💸💸
Uitjes
Kamer inrichting
Veel eten, ook met andere pubers (als er hier kinderen mee eten basisschool leeftijd eten die al VEEL op een dag gezien)

En dan heb je het nog niet over bijles 💸💸💸, muziekinstrumenten, huur oefenruimtes, kamerhuur bij bijzondere opleidingen, jaar uitwisselen naar het buitenland Etc.
Voor het mbo krijgen ze tegemoetkoming studiekosten/stufi en ov.
Ziektekosten is vanaf 18, daar krijgen ze zorgtoeslag voor.
diamantje123 schreef:
25-01-2021 12:01
Maar dat doen wij ook zeker, nogmaals is dit niet om te klagen. Ik vroeg me alleen af of anderen de eerste jaren met een koopwoning en pasgeboren kinderen ook als 'duur' ervaren.
Ja, hoor. En daarna werd het allemaal nog duurder.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
25-01-2021 11:00
Ik herken het wel TO. Wij hebben ook twee jonge kinderen die naar een dure opvang gaan (uurtarief van €10,-; en dan is dat nog niet eens de duurste in de wijk o_o ) en een koophuis (eengezinswoning) waar regelmatig wat kapot gaat, dus waarvoor we relatief veel geld aan onderhoud kwijt zijn. En we zijn nog bezig onze studieschuld af te betalen.

Natuurlijk is alles relatief en is voor sommigen €10000,- spaargeld al een gigantisch bedrag, maar als je een koophuis, auto en twee kinderen hebt, is het niet veel. Volgens mij raadt Nibud aan om minstens een half jaarinkomen achter de hand te hebben, dus dan heb je het over een veel hoger bedrag.

Als ik kijk naar hoeveel uur wij werken in de week, had ik ook gedacht meer geld over te houden, maar de tropenjaren zijn inderdaad duur. Over een paar maanden gaat de oudste naar school+bso, dus ontstaat er al iets meer lucht.

Ik houd me maar voor dat het tijdelijk is en we nu wat kritischer moeten zijn op onze uitgaven.

Voor mij is het heel veel
Hier zijn de kinderen het huis uit en pas nu komen we aan dat bedrag op de spaarrekening en dat is dan ook nog dankzij een erfenisje.

Hier dus koophuis, 1 auto, 2 kinderen (nu dus uit huis) en 2 inkomens. Ik snap dit topic totaal niet, moet ik zeggen. 10.000 euro kunnen sparen in 2 jaar + dure meubels kunnen kopen. 600 euro per maand kunnen sparen en bang zijn dat het financieel niet goed gaat. Echt vér van mijn bed.
Later is nu
Ging die kapotte riolering niet via de verzekering? Wij hadden namelijk hetzelfde probleem en dat kostte ons niets.
Alle reacties Link kopieren
Meen je dit serieus ??

Maar 10.000 kunnen sparen in 2 jaar en ondertussen nog dure spullen kunnen kopen en je dan afvragen of dit tropenjaren zijn ? Welkom in het echte leven waar de meeste mensen alleen maar dromen van een spaarrekening met 5 cijfers.

Daarbij vind ik het vrij normaal om te sparen voor dure uitgaven en dan keuzes moeten maken. Als je dat tropenjaren vindt vraag ik me echt af wat je referentiekader is.

Vanaf het moment dat wij aan kinderen begonnen (en ik minder ging werken) vloog het geld de deur uit en waren we blij als we überhaupt konden sparen. Geloof me op het moment dat je kinderen hebt blijft dit bakken vol geld kosten, dit zijn tropenjaren tot ze het huis uit gaan.
Alle reacties Link kopieren
VANTA schreef:
25-01-2021 12:05
Ging die kapotte riolering niet via de verzekering? Wij hadden namelijk hetzelfde probleem en dat kostte ons niets.
Helaas niet, zodra verzakking van het huis de oorzaak is en het 'buiten de fundering van het huis' vergoeden ze helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
klimaatdrammer schreef:
25-01-2021 12:07
Meen je dit serieus ??

Maar 10.000 kunnen sparen in 2 jaar en ondertussen nog dure spullen kunnen kopen en je dan afvragen of dit tropenjaren zijn ? Welkom in het echte leven waar de meeste mensen alleen maar dromen van een spaarrekening met 5 cijfers.

Daarbij vind ik het vrij normaal om te sparen voor dure uitgaven en dan keuzes moeten maken. Als je dat tropenjaren vindt vraag ik me echt af wat je referentiekader is.

Vanaf het moment dat wij aan kinderen begonnen (en ik minder ging werken) vloog het geld de deur uit en waren we blij als we überhaupt konden sparen. Geloof me op het moment dat je kinderen hebt blijft dit bakken vol geld kosten, dit zijn tropenjaren tot ze het huis uit gaan.
Dat zei ik net al, misschien is mijn referentiekader wel wat scheef, geen idee. Daarom ook leuk ook andere reacties/verhalen te horen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het iedereen de eerste jaren met kleine kinderen als duur ervaart. Daarna raak je er een beetje aan gewend is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
25-01-2021 11:48
Dit denk ik ook.
Ik verbaas me ook over sommige berichten over pubers die allerlei dure uitgaven hebben (skireis, laptop, sportclub, merkkleding). Is merendeel daarvan niet gewoon optioneel? Ze hóéven al die dingen toch niet per se? Ik kreeg mijn eerste computer pas toen ik ging studeren en het echt niet handig meer bleek om de computer met het hele gezin te moeten delen, en die kwam dan nog van de Aldi dus erg prijzig zal hij niet geweest zijn. Kleding, cadeautjes, uitgaan e.d. moest ik zelf bij elkaar sparen.
Ik vind dat zeker niet allemaal optioneel. Een puber kan niet zonder laptop. School organiseert (nu even niet natuurlijk) skireis, ja, is optioneel, maar 90% gaat mee. Hoe optioneel is dat echt? Sportclub vind ik ook niet optioneel, een kind moet kunnen sporten. Merkkleding... grensgebied. Mijn puber zou prima vooruit kunnen met twee truien, maar hij wil echt geen trui van de HEMA, Zeeman of Wibra.
Dus als je in twee jaar tijd €10.000,- kunt sparen plus een inboedel kopen, dan vind ik niet dat je deze zaken als optioneel kan beschouwen.
Alle reacties Link kopieren
tropenjaren met zoveel te besteden en op de bank :HA:
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
25-01-2021 10:11
Nooit haha, want toen kwam kind nummer 2 en met een eigen huis blijf je eigenlijk wel bezig vind ik. Ik vind het persoonlijk niet zo erg, dan blijft er tenminste nog wat te wensen over.

Jullie sparen trouwens best snel toch?

Dit, met een eigen huis ben je nooit echt klaar. Er zullen altijd op den duur toch weer dingen vervangen moeten worden en ook het onderhoud van het huis gaat altijd door. Dat is het nadeel van een koophuis.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
25-01-2021 11:48
Dit denk ik ook.
Ik verbaas me ook over sommige berichten over pubers die allerlei dure uitgaven hebben (skireis, laptop, sportclub, merkkleding). Is merendeel daarvan niet gewoon optioneel? Ze hóéven al die dingen toch niet per se? Ik kreeg mijn eerste computer pas toen ik ging studeren en het echt niet handig meer bleek om de computer met het hele gezin te moeten delen, en die kwam dan nog van de Aldi dus erg prijzig zal hij niet geweest zijn. Kleding, cadeautjes, uitgaan e.d. moest ik zelf bij elkaar sparen.
Optioneel? Welnee! Zodra ze naar vo gaan rond de 12 jaar is een laptop vaak verplicht
Incl systeemeisen, dat red je met een aldi laptop echt niet hoor. Rest valt idd een mouw aan te passen, maar als je hele klas op ski trip gaat zeg je echt geen nee.
Mijn jongste begon met 3 jaar over een bepaald instrument. Na jaren zeuren begon ze met 6 jaar met les. Kost ons 110 euro per maand, incl huur instrument. Als je kind daar zelf mee komt en om blijft vragen zeg je ook geen nee. Maar ze mocht er geen dure sport meer bij, dat moest een goedkopere worden. Kiezen dus. Maar dan nog!

To, als je het nu al duur vindt dan maak je borst maar nat. Maar dat begreep je ondertussen wel..
anoniem16121612 wijzigde dit bericht op 25-01-2021 12:28
14.85% gewijzigd
diamantje123 schreef:
25-01-2021 12:13
Dat zei ik net al, misschien is mijn referentiekader wel wat scheef, geen idee. Daarom ook leuk ook andere reacties/verhalen te horen.
Je vindt het leuk om te horen dat anderen krapper zitten?

Dit topic wordt steeds gekker.
Alle reacties Link kopieren
rozekoek1988 schreef:
25-01-2021 11:55
Ja... als ik deze bedragen zie, krijg ik al buikpijn.
Reden dat ik studie weer heb opgepakt, om meer inkomen te genereren en nu al zoveel mogelijk spaar.

Als het er niet is, betaal je minder (mee) voor je kinderen. Wat er niet is, kun je niet uitgeven.

Ik dacht altijd dat wij het heel goed hadden, maar ik begrijp nu dat we jaren op de financiële afgrond hebben gebalanceerd. Pas nu, na een erfenis, zitten we een beetje veilig.

oftewel: goed dat je spaart, als het kan. Als het niet kan ben je niet gelijk failliet als er een keer iets kapot gaat. Zeker met het bedrag dat je nu kunt sparen, dus óverhouden per maand, zie ik nog niet eens een teddybeer op de weg. Een nieuwe ketel heb je in 2 maand 'bijgespaard'.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even de bufferberekening gaan van het Nibud en in ons geval wordt aangeraden om een buffer van ruim €30.000,- aan te houden. Dat is dan puur voor het vervangen van inventaris, onderhoud huis, onverwachte uitgaven en het vervangen van de auto als deze kapot gaat.

Opvangen van inkomensverlies door baanverlies zit daar niet bij.

Dus zo exorbitant hoog is het bedrag van TO niet.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
25-01-2021 12:00
Als To nu werkloos zou raken en haar hypotheek niet meer kan betalen zou ze hier afgemaakt worden omdat ze ‘maar’ 10 K op haar spaarrekening heeft staan.

En dat anderen het met minder doen betekent niet dat je nooit ergens over mag klagen als je het beter hebt. Iets met kindjes in Afrika..
\Nou, niet door mij hoor. Iets met perspectief.

Volgens mij hebben mijn ouders nooit zo'n bedrag op hun rekening gehad. Met 2 inkomens, 2 kinderen, een auto en een koophuis.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
25-01-2021 12:27
Ik heb even de bufferberekening gaan van het Nibud en in ons geval wordt aangeraden om een buffer van ruim €30.000,- aan te houden. Dat is dan puur voor het vervangen van inventaris, onderhoud huis, onverwachte uitgaven en het vervangen van de auto als deze kapot gaat.

Opvangen van inkomensverlies door baanverlies zit daar niet bij.

Dus zo exorbitant hoog is het bedrag van TO niet.

Ik heb dat ook wel eens gedaan, ik vind die buffer van nibud wel heel ruim.
diamantje123 schreef:
25-01-2021 12:01
Maar dat doen wij ook zeker, nogmaals is dit niet om te klagen. Ik vroeg me alleen af of anderen de eerste jaren met een koopwoning en pasgeboren kinderen ook als 'duur' ervaren.

Ja, de combi koophuis en kinderen (tot ze het huis uit zijn) is altijd duur.

Maar het is een keuze, om die combi te maken in het leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nibud nooit heel reëel. Ze mogen dat allemaal wel vinden, maar houden geen rekening met financiële crisis, corona etc. Levert alleen maar stress op.
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
25-01-2021 12:13
Dat zei ik net al, misschien is mijn referentiekader wel wat scheef, geen idee. Daarom ook leuk ook andere reacties/verhalen te horen.
Dat weet ik wel zeker. Ik ben opgegroeid in een omgeving met veel traditionele gezinnen waarbij vader werkt, moeder thuis. (ik ben al 50 dus dat is wel anders) Vanuit huis al gewend om keuzes te maken. In mijn omgeving is meer standaard dat de man een modaal salaris heeft, vrouw een kleine parttime baan en veel zijn al blij dat ze uberhaupt kunnen sparen iedere maand. Die moeten voortdurend keuzes maken... gaan ze wel of niet uit eten, wel of niet op vakantie of toch iets in huis doen.

Dus ja dan komt het op mij wel erg verwend over als je met een spaarrekening met 10k, en nog maandelijks kunnen sparen of de keuze is een nieuwe dure bank of CV. In de meeste gevallen is het dus een jaar sparen voor CV, dat jaar niet op vakantie gaan, geen dure uitgaves in huis.
Als er toch een andere bank nodig is, in dat jaar wordt dat vaak marktplaats oid.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind nibud ook vrij ruim rekenen, maar 15-20k vind ik echt niet heel gek als buffer met een koophuis en kinderen.
Met minder kan prima altijd goed gaan, maar baanverlies icm met groot onderhoud een ketel die aan vervanging toe is, ben je er zo doorheen. En als de badkamer of keuken nog eens vervangen moet gaan worden, kost dat ook weer geld.
Wel vind ik het tempo waarin gespaard wordt prima. Je zou nog kunnen proberen te sparen of als je niet al fulltime werkt, extra uren gaan maken. Dan kun je nog sneller aanvullen als je dat wil.
Alle reacties Link kopieren
Daarbij als ik even mijn omgeving scan denk ik dat 75% niet eens een spaarrekening heeft met meer dan 10k. Meeste wel met een koophuis. Die balanceren allemaal op de afgrond als je het NIBUD mag geloven.
diamantje123 schreef:
25-01-2021 12:13
Dat zei ik net al, misschien is mijn referentiekader wel wat scheef, geen idee. Daarom ook leuk ook andere reacties/verhalen te horen.

Jouw referentiekader is inderdaad gewoon scheef.
Misschien verstrek je hypotheken aan jonge mensen in een rijke gemeente, Bloemendaal, Laren ofzo.
Jonge mensen met schenkingen van rijke ouders of goede banen,

Maar To, jij hebt het heel goed, geniet van je kindjes en besef dat er heel veel mensen nooit 10k op hun bank zullen hebben.
anoniem_63d5811a5d28f wijzigde dit bericht op 25-01-2021 12:45
0.36% gewijzigd
Majime schreef:
25-01-2021 10:45
Dat is tegenwoordig echt niet meer zo. Wij zijn alleen al voor de opvang 800 euro per maand kwijt, terwijl ze maar twee dagen gaan.

En ze hebben ook echt een fiets nodig als ze kleiner zijn en goede schoenen (waar ze heel snel doorheen gaan) en ieder jaar een nieuwe winterjas en een bed als ze groter worden en zo nog tig dingen. Zwemles vond ik ook tegenvallen qua kosten.

Alles bij elkaar denk ik niet dat je duurder uit bent voor een puber, want daar hoef je tenminste geen hoge opvangkosten voor te betalen.
Valt echt in het niet bij de kosten van clubjes, eten, kleding, etc. als ze ouder zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven