Geld & Recht alle pijlers

Dure (tropen)jaren

25-01-2021 10:05 745 berichten
Alle reacties Link kopieren
BIjna twee jaar geleden hebben wij ons eerste huis gekocht, kort daarna een eerste kindje en nu de tweede op komst. Ondanks dat we echt nog wel wat kunnen sparen merk ik wel dat het geld altijd wel redelijk hard op gaat, er is zowat elke maand wel iets wat er nodig is voor ofwel het huis of de baby.
Nu kwamen we praktisch zonder inboedel in dit huis en was het spaargeld na aankoop en het bewoonbaar maken van ons huis zo goed als op. De inboedel hebben we telkens voor moeten sparen. We houden wel van kwalitatief goede spullen dus soms meerdere maanden gespaard voor bijvoorbeeld een mooi bankstel. Op het moment zijn nu eindelijk de dingen aan de beurt die onderaan ons lijstje stonden zoals mooie raambekleding maar binnenkort moet de CV-ketel ook vervangen worden dus ook weer een hoge kostenpost. En zo is er altijd wel weer iets waar het geld naar toe gaat.

Nu hebben we wel weer een beetje kunnen sparen maar nog niet echt veel, zo rond de € 10.000 hebben we nu weer apart kunnen leggen. En natuurlijk mogen we niet klagen hoor. Is dit herkenbaar voor sommigen? Wanneer ervaarden jullie meer 'rust' in het uitgavenpatroon?
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
25-01-2021 10:20
Zoals ik al in mijn OP zei, dit is geen klaagtopic maar een 'herkenbaar?' topic over de dure tropenjaren met 2 jonge kinderen.

Dat heeft niet veel met dure tropenjaren qua kinderen te maken maar met alle spullen nieuw en in het hogere segment willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
25-01-2021 10:41
Mensen die bij arm zijn denken aan een studentenleven zijn echt even out of the loop.
Je hebt geen idee to, hoe het is om ieder dubbeltje om te moeten draaien. Je klinkt echt wereldvreemd.

Toepasselijke nick ook wel.
Ja eens. Ik snap het wel een beetje, de hoeveelheid kostenposten bij een eigen huis en kind en nog een kind is ineens best overweldigend. Maar je zorgen komen voort uit luxe, omdat je voorheen makkelijker spaarde en meer zelf kon beslissen wat je wanneer uitgaf.

Het gezinsleven is duur, het ene jaar meer dan het andere maar mijn ervaring is dat het wel zo blijft. Zolang je genoeg buffer hebt en een een idee wat je per jaar uit gaat geven aan incidentals (wasmachine, auto, cv, buitenboel schilderen) bovenop de vaste lasten (en terugkerende uitgaven voor je kinderen horen daar bij) kun je je er het beste niet al te druk om maken.
En op actueel "mochten"mensen in de bijstand niet klagen.
:blabla:
Luci_Mster2 schreef:
25-01-2021 11:04
Tegenwoordig? Mijn jongste is 7. Ik weet echt wel waar ik het over heb. ;-)

Als je echt zoveel netto kwijt ben aan Kinderopbvang heb je veel kinderen of al een heel hoog inkomen of een heel hoog uurtarief waardoor je zelf meer moet betalen.

En mijn oudste is puber en ja daar ben ik echt meer geld aan kwijt en dat word echt nog veel meer.
Wij hebben twee kinderen en het uurtarief is gewoon gemiddeld op onze opvang/bso. We hebben wel een hoog gezamenlijk inkomen, dus we kunnen het prima betalen, maar ik vind het veel geld 800 euro per maand voor die twee dagen. Ik denk niet dat jij dit kwijt bent aan je puber. Daar bovenop komen voor ons ook de kosten voor schoenen, een winterjas, elk seizoen nieuwe kleding, want daar zijn ze allang weer uitgegroeid, zwemles en verjaardagsfeestjes hebben ze hier ook al. Een laptop hebben ze nu al nodig in groep 1, aangezien de lessen online worden verzorgd en wij onze laptops nodig hebben voor ons eigen werk.

Waar ben jij dan zoveel meer geld aan kwijt? Is dat echt 800 euro + al die andere spullen die ik net noemde? Hoeveel ben jij kwijt dan?
S-Groot schreef:
25-01-2021 11:24
Dat heeft niet veel met dure tropenjaren qua kinderen te maken maar met alle spullen nieuw en in het hogere segment willen hebben.
Dit. Ik zie niets wat met de kinderen te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
25-01-2021 11:20
Voor hoeveel kinderen? 10 stuks? Of hebben jullie zo'n hoog inkomen? Dan mag je niet klagen.
2 kinderen, voor drie dagen.

We verdienen prima, maar het uurtarief van het kdv is erg hoog (€10,- per uur).
Toen de oudste begon op het kdv lag het tarief maar iets boven het maximale uurtarief, maar in de afgelopen jaren hebben ze de prijzen flink omhoog gegooid. Overstappen naar een ander kdv is lastig (jongste staat al een jaar op de wachtlijst bij een ander kdv, maar nog steeds geen plek) en onze kinderen vinden het daar fantastisch.

We kunnen het gelukkig betalen, maar er blijft dus wel minder geld over om te sparen nu.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat we echt nog wel wat kunnen sparen

Overigens vind ik 10000 euro sparen in nog geen twee jaar terwijl je ook in die tijd nog een hele inboedel nieuw gekocht hebt ('kwalitatief' ook nog) niet 'wel wat' sparen. Dus eens met de rest dat je het niet bepaald helder ziet.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
25-01-2021 11:06
Oh oke.
Ik denk bij uit huis gaan aan op kamers gaan om te studeren maar misschien heb je gelijk.
Ik bedoelde met het huis uit idd op eigen benen, een eigen huis en een baan. In mijn ogen gaan ze het huis niet uit als ze op kamers gaan omdat ze dan nog geregeld de weekenden komen aanwaaien om de was te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdlang 4 dagen per week een gekwalificeerde oppas aan huis gehad voor 2 kinderen. Dat kostte 2.600 bruto, ook in de vakanties en als ze ziek was.
Procne schreef:
25-01-2021 11:31


We kunnen het gelukkig betalen, maar er blijft dus wel minder geld over om te sparen nu.
Goh.. Ben er stil van.
Wat een decadent topic.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
25-01-2021 11:25
En op actueel "mochten"mensen in de bijstand niet klagen.
:blabla:
Was dat TO die dat zei? Volgens mij niet. Dus erg raar dat je dat er nu bij haalt.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
25-01-2021 11:29
Wij hebben twee kinderen en het uurtarief is gewoon gemiddeld op onze opvang/bso. We hebben wel een hoog gezamenlijk inkomen, dus we kunnen het prima betalen, maar ik vind het veel geld 800 euro per maand voor die twee dagen. Ik denk niet dat jij dit kwijt bent aan je puber. Daar bovenop komen voor ons ook de kosten voor schoenen, een winterjas, elk seizoen nieuwe kleding, want daar zijn ze allang weer uitgegroeid, zwemles en verjaardagsfeestjes hebben ze hier ook al. Een laptop hebben ze nu al nodig in groep 1, aangezien de lessen online worden verzorgd en wij onze laptops nodig hebben voor ons eigen werk.

Waar ben jij dan zoveel meer geld aan kwijt? Is dat echt 800 euro + al die andere spullen die ik net noemde? Hoeveel ben jij kwijt dan?
Doet je kind mbo, hbo etc is nog vele keren duurder:
1200 schoolgeld per jaar
500 euro boeken.
Excursie 300 euro
Overige kosten 200 euro.
Laptop
Schriften etc.

Alleen school dus al 300 per maand.

Kleding
Sport plus kleding plus vervoer wedstrijden

Ziektekostenverzekering
Andere verzekeringen
Autorijles 💸💸💸
Uitjes
Kamer inrichting
Veel eten, ook met andere pubers (als er hier kinderen mee eten basisschool leeftijd eten die al VEEL op een dag gezien)

En dan heb je het nog niet over bijles 💸💸💸, muziekinstrumenten, huur oefenruimtes, kamerhuur bij bijzondere opleidingen, jaar uitwisselen naar het buitenland Etc.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
25-01-2021 11:37
Wat een decadent topic.
Je kunt ook overdrijven. Het is niet dat TO klaagt over de kosten van champagne en kaviaar.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
25-01-2021 11:24
Dat heeft niet veel met dure tropenjaren qua kinderen te maken maar met alle spullen nieuw en in het hogere segment willen hebben.
Dit denk ik ook.
Ik verbaas me ook over sommige berichten over pubers die allerlei dure uitgaven hebben (skireis, laptop, sportclub, merkkleding). Is merendeel daarvan niet gewoon optioneel? Ze hóéven al die dingen toch niet per se? Ik kreeg mijn eerste computer pas toen ik ging studeren en het echt niet handig meer bleek om de computer met het hele gezin te moeten delen, en die kwam dan nog van de Aldi dus erg prijzig zal hij niet geweest zijn. Kleding, cadeautjes, uitgaan e.d. moest ik zelf bij elkaar sparen.
10.000 euro spaargeld kan veel zijn of “weinig”.
Ligt er maar net aan hoe je woont/leeft.

In een huurhuis(je), met goedkope auto is dit een prachtig spaarbedrag.

Met een grote eigen woning is het misschien weinig (vervangen riolering, eventueel dak, onderhoud etc etc).
Daveotion schreef:
25-01-2021 11:48
Dit denk ik ook.
Ik verbaas me ook over sommige berichten over pubers die allerlei dure uitgaven hebben (skireis, laptop, sportclub, merkkleding). Is merendeel daarvan niet gewoon optioneel? Ze hóéven al die dingen toch niet per se? Ik kreeg mijn eerste computer pas toen ik ging studeren en het echt niet handig meer bleek om de computer met het hele gezin te moeten delen, en die kwam dan nog van de Aldi dus erg prijzig zal hij niet geweest zijn. Kleding, cadeautjes, uitgaan e.d. moest ik zelf bij elkaar sparen.
Hoe oud ben jij?
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
25-01-2021 10:15
Wij sparen nu 500-750 per maand. Nee zeker niet boven ons budget, tweede inkomen is maar deels meegenomen we hebben geen tophypotheek, wel alles annuïtair aflossen maar netto komen we inclusief renteaftrek op 900 euro per maand aan woonlasten.
De kosten voor de baby bedoel ik meer de initiële kosten zoals de kinderwagen, babyspullen, en nu valt het inderdaad wel mee hoor was alleen in het begin hoog. Alleen nu er een tweede aankomt moet er bijv wel een nieuwe kinderkamer komen.

:O

Toen onze kinderen klein waren hadden we dat op onze spaarrekening staan en voelden ons al heel rijk. Heeft jaren geduurd voordat het boven de 1000 euro kwam. Je kunt je ook teveel problemen in het hoofd halen. jeetje.
Later is nu
Surebaby schreef:
25-01-2021 11:43
Doet je kind mbo, hbo etc is nog vele keren duurder:
1200 schoolgeld per jaar
500 euro boeken.
Excursie 300 euro
Overige kosten 200 euro.
Laptop
Schriften etc.

Alleen school dus al 300 per maand.

Kleding
Sport plus kleding plus vervoer wedstrijden

Ziektekostenverzekering
Andere verzekeringen
Autorijles 💸💸💸
Uitjes
Kamer inrichting
Veel eten, ook met andere pubers (als er hier kinderen mee eten basisschool leeftijd eten die al VEEL op een dag gezien)

En dan heb je het nog niet over bijles 💸💸💸, muziekinstrumenten, huur oefenruimtes, kamerhuur bij bijzondere opleidingen, jaar uitwisselen naar het buitenland Etc.

Ja... als ik deze bedragen zie, krijg ik al buikpijn.
Reden dat ik studie weer heb opgepakt, om meer inkomen te genereren en nu al zoveel mogelijk spaar.
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
25-01-2021 10:19
Hoe oud zijn jou kinderen nu? Wij sparen de kinderbijslag en 20 euro per kind, daarnaast sparen opa en oma ook nog 30 euro per kind.
Dit wordt tegen die tijd wel aangewend voor opleidingskosten.
Je doet je nick eer aan....
Je hebt een luxe-probleem, en in mijn ogen eerlijk gezegd helemaal niets om over te klagen. Tel je zegeningen en geniet van je kinderen.
Crovax schreef:
25-01-2021 10:26
Wij hebben geen kinderen. Wel net een koophuis maar lang niet de max van wat we konden krijgen. Sparen zo'n 15000 per jaar. Geen kinderen is een bewuste keus geweest.

En kinderen mogen krijgen is ook een bewuste keuze, meestal dan he.

Dan maar geen spaargeld tijdens de tropenjaren.

Het komt vanzelf wel een keer goed met het spaargeld, als je maar wilt en kan werken.
Alle reacties Link kopieren
10000 euro in twee jaar sparen is toch niet zo heel vreemd? Twee jaar vakantiegeld, eventuele dertiende maand erbij en het gaat al best rap.

Verder weten we natuurlijk ook niet wat TO verstaat over goede meubels.
Alle reacties Link kopieren
Als To nu werkloos zou raken en haar hypotheek niet meer kan betalen zou ze hier afgemaakt worden omdat ze ‘maar’ 10 K op haar spaarrekening heeft staan.

En dat anderen het met minder doen betekent niet dat je nooit ergens over mag klagen als je het beter hebt. Iets met kindjes in Afrika..
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
25-01-2021 11:56
Je hebt een luxe-probleem, en in mijn ogen eerlijk gezegd helemaal niets om over te klagen. Tel je zegeningen en geniet van je kinderen.
Maar dat doen wij ook zeker, nogmaals is dit niet om te klagen. Ik vroeg me alleen af of anderen de eerste jaren met een koopwoning en pasgeboren kinderen ook als 'duur' ervaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven