Geld & Recht alle pijlers

Dure (tropen)jaren

25-01-2021 10:05 745 berichten
Alle reacties Link kopieren
BIjna twee jaar geleden hebben wij ons eerste huis gekocht, kort daarna een eerste kindje en nu de tweede op komst. Ondanks dat we echt nog wel wat kunnen sparen merk ik wel dat het geld altijd wel redelijk hard op gaat, er is zowat elke maand wel iets wat er nodig is voor ofwel het huis of de baby.
Nu kwamen we praktisch zonder inboedel in dit huis en was het spaargeld na aankoop en het bewoonbaar maken van ons huis zo goed als op. De inboedel hebben we telkens voor moeten sparen. We houden wel van kwalitatief goede spullen dus soms meerdere maanden gespaard voor bijvoorbeeld een mooi bankstel. Op het moment zijn nu eindelijk de dingen aan de beurt die onderaan ons lijstje stonden zoals mooie raambekleding maar binnenkort moet de CV-ketel ook vervangen worden dus ook weer een hoge kostenpost. En zo is er altijd wel weer iets waar het geld naar toe gaat.

Nu hebben we wel weer een beetje kunnen sparen maar nog niet echt veel, zo rond de € 10.000 hebben we nu weer apart kunnen leggen. En natuurlijk mogen we niet klagen hoor. Is dit herkenbaar voor sommigen? Wanneer ervaarden jullie meer 'rust' in het uitgavenpatroon?
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
25-01-2021 10:39
Hier twee kinderen in de basisschoolleeftijd en we verdienen samen ruim meer dan 2x modaal. Maar wij hebben denk ik maar zelden meer dan 10.000 euro spaargeld gehad. Ik zie daar de noodzaak ook niet van, maar we houden dat ook echt niet over terwijl we niets extravagants doen. Waar denk je meer voor nodig te hebben? En maak je je hier echt zorgen om?
Ik persoonlijk ben al 'comfortabel' met 5000 euro op de spaarrekening. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.
Zorgen maak ik me dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu geld zat. Maar arm zijn is altijd in krijgertjes lopen en je dan dood schamen. Niet naar feestjes kunnen. Gelukkig wel gezond, maar eentonig en niet ruim voedsel. Geen auto, geen vakantie, geen sportclub. Dat is niet leuk als je 15 bent. (Afgezien nog van de rest van de situatie)

Maar geestelijk arm bestaat ook. Dat is erger. Maak je niet zo druk over dat geld. Dat komt goed, gezien jouw verhaal.

10.000 tegenvaller - lekkage, dak kapot, groot onderhoud met kozijnen vervangen. Bij een oud huis kan dat, bij nieuwbouw hoef je je er geen zorgen over te maken.
Alle reacties Link kopieren
Juist als ze klein zijn, kosten ze nog maar weinig. De duurste jaren zijn van 15-25 jaar. Ze eten als bootwerkers, willen dure kleding, studiekosten, schoolreisjes, etc.
Toen hadden wij vaak geen 10.000 euro spaargeld hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste denk ik dat jullie het financieel echt prima hebben, als je 10.000 kan sparen in 2 jaar tijd en ook nog dure meubels kan kopen, dan heb je het echt gewoon goed.

Ten tweede denk ik dat de dure jaren nog gaan komen. Kleine kinderen zijn qua spullen echt goedkoper dan grote kinderen. Dus bereid je maar vast voor ;-)
Alle reacties Link kopieren
Score afgelopen jaar voor het huis:
Lekkage aan het dak, na veel wikken en wegen besloten alles te laten vervangen en isoleren: kosten: 15.000 euro.
Maargoed, het had goedkoper gekund of opgelapt kunnen worden wanneer we dat geld niet gehad hadden.

Babyuitzet ook afgelopen jaar gekocht:
Alles bij elkaar zo’n 1500 euro

Netto bijdrage kinderopvang schrok ik me wel wezenloos van toen ik dat ging berekenen: ruim 600 euro. Dat hakt dus wel echt in op wat ik maandelijks kan sparen.
Alle reacties Link kopieren
In 2 jaar al weer 10.000 op de rekening terwijl jullie wel.je lijstje hebben af kunnen werken? Dan snap ik niet zo goed wat jullie probleem is.

Om op je vraag terug te komen, wanner je financieel weer rust zal ervaren? Wanneer de kinderen het huis uit zijn.
Een koophuis vraagt veel onderhoud, daar zal altijd geld naartoe gaan. Hoe groter de kinderen hoe duurder het wordt, zwemles, sport, kinderfeestjes, school, fiets, beugel, kleding wordt groter en duurder enz. Ook gaan ze veel meer eten en drinken.

Met 3 pubers merk ik pas dat wij in financiële tropenjaren zitten.
Luci_Mster2 schreef:
25-01-2021 10:15
Ik vind/vond juist steeds duurder worden, zelfs als op gegeven moment de eigen bijdrage van KO wegvalt, het duurder dan toen ze klein waren.

Ik ook. Toen ze klein waren vond ik het reuze meevallen, pas toen ze allebei gingen studeren (collegegeld, kamerhuur, enz.) begon het financieel
ècht heel voelbaar te worden.
En dan hebben ze nog allebei flink bijgewerkt.

Edit: middelbare school trouwens ook heel duur. Skireizen enz. boeken....
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel TO. Wij hebben ook twee jonge kinderen die naar een dure opvang gaan (uurtarief van €10,-; en dan is dat nog niet eens de duurste in de wijk o_o ) en een koophuis (eengezinswoning) waar regelmatig wat kapot gaat, dus waarvoor we relatief veel geld aan onderhoud kwijt zijn. En we zijn nog bezig onze studieschuld af te betalen.

Natuurlijk is alles relatief en is voor sommigen €10000,- spaargeld al een gigantisch bedrag, maar als je een koophuis, auto en twee kinderen hebt, is het niet veel. Volgens mij raadt Nibud aan om minstens een half jaarinkomen achter de hand te hebben, dus dan heb je het over een veel hoger bedrag.

Als ik kijk naar hoeveel uur wij werken in de week, had ik ook gedacht meer geld over te houden, maar de tropenjaren zijn inderdaad duur. Over een paar maanden gaat de oudste naar school+bso, dus ontstaat er al iets meer lucht.

Ik houd me maar voor dat het tijdelijk is en we nu wat kritischer moeten zijn op onze uitgaven.
Majime schreef:
25-01-2021 10:45
Dat is tegenwoordig echt niet meer zo. Wij zijn alleen al voor de opvang 800 euro per maand kwijt, terwijl ze maar twee dagen gaan.

En ze hebben ook echt een fiets nodig als ze kleiner zijn en goede schoenen (waar ze heel snel doorheen gaan) en ieder jaar een nieuwe winterjas en een bed als ze groter worden en zo nog tig dingen. Zwemles vond ik ook tegenvallen qua kosten.

Alles bij elkaar denk ik niet dat je duurder uit bent voor een puber, want daar hoef je tenminste geen hoge opvangkosten voor te betalen.
Tegenwoordig? Mijn jongste is 7. Ik weet echt wel waar ik het over heb. ;-)

Als je echt zoveel netto kwijt ben aan Kinderopbvang heb je veel kinderen of al een heel hoog inkomen of een heel hoog uurtarief waardoor je zelf meer moet betalen.

En mijn oudste is puber en ja daar ben ik echt meer geld aan kwijt en dat word echt nog veel meer.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 25-01-2021 11:04
5.91% gewijzigd
diamantje123 schreef:
25-01-2021 10:15
Wij sparen nu 500-750 per maand. Nee zeker niet boven ons budget, tweede inkomen is maar deels meegenomen we hebben geen tophypotheek, wel alles annuïtair aflossen maar netto komen we inclusief renteaftrek op 900 euro per maand aan woonlasten.
De kosten voor de baby bedoel ik meer de initiële kosten zoals de kinderwagen, babyspullen, en nu valt het inderdaad wel mee hoor was alleen in het begin hoog. Alleen nu er een tweede aankomt moet er bijv wel een nieuwe kinderkamer komen.

Wij hebben ook een ruim inkomen en sparen veel maar wij kopen echt geen nieuwe kinderkamer of kinderwagen. Het zijn allemaal keuzes.

Ik zet die 1000,- liever op de studierekening zodat we straks 30.000,- per kind hebben voor de studie. Daarvoor kopen we nu voor 20,- bij Ikea een ledikantje en knappen we een oude kast op als commode en de A merk kinderwagen komt van Marktplaats en ik neem dankbaar zakken kleertjes over van vriendinnen. Ondanks een ver bovenmodaal dubbel inkomen en groot huis. Keuzes, keuzes.

Je kan niet alles als je geen miljonair bent.
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 25-01-2021 11:05
6.17% gewijzigd
Nanouk schreef:
25-01-2021 10:58
In 2 jaar al weer 10.000 op de rekening terwijl jullie wel.je lijstje hebben af kunnen werken? Dan snap ik niet zo goed wat jullie probleem is.

Om op je vraag terug te komen, wanner je financieel weer rust zal ervaren? Wanneer de kinderen het huis uit zijn.
Een koophuis vraagt veel onderhoud, daar zal altijd geld naartoe gaan. Hoe groter de kinderen hoe duurder het wordt, zwemles, sport, kinderfeestjes, school, fiets, beugel, kleding wordt groter en duurder enz. Ook gaan ze veel meer eten en drinken.

Met 3 pubers merk ik pas dat wij in financiële tropenjaren zitten.
Als ze willen studeren, en je wil daar als ouders aan bijdragen, gaat het dan zeker zo hard denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie eigenlijk niet wat hier nu bijzonder aan is. Het is vrij normaal om aan het begin van je "woon-/gezinscarriere" met weinig te beginnen en van daaruit alles op begint te bouwen. Iedere fase in je leven heeft bepaalde kosten. Als je jong bent heb je veel kosten voor kleine kinderen, als je kinderen ouder worden gaan ze sporten e.d., daarna studeren. En als dat allemaal gebeurd is kan je andere dingen gaan doen met je geld. Dan kom je er bijvoorbeeld achter dat je pensioen toch niet is wat je gehoopt had en moet je extra gaan sparen. Of je doet in het kader van een mid-life crisis onverantwoorde uitgaven die je in de tijd daarna weer moet compenseren.
Lente19251003 schreef:
25-01-2021 10:56
Ten eerste denk ik dat jullie het financieel echt prima hebben, als je 10.000 kan sparen in 2 jaar tijd en ook nog dure meubels kan kopen, dan heb je het echt gewoon goed.

Ten tweede denk ik dat de dure jaren nog gaan komen. Kleine kinderen zijn qua spullen echt goedkoper dan grote kinderen. Dus bereid je maar vast voor ;-)
Precies.

TO heeft echt niets te klagen nu. Nu als zo snel dat soort bedragen kunnen sparen is voor veel mensen helemaal niet weggelegd.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 25-01-2021 11:06
9.35% gewijzigd
Rosalind schreef:
25-01-2021 11:04
Als ze willen studeren, en je wil daar als ouders aan bijdragen, gaat het dan zeker zo hard denk ik.

Ik denk dat ze volwassen en op eigen benen bedoelt.
herfstappeltaart schreef:
25-01-2021 11:05
Ik denk dat ze volwassen en op eigen benen bedoelt.
Oh oke.
Ik denk bij uit huis gaan aan op kamers gaan om te studeren maar misschien heb je gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
25-01-2021 11:00


Als ik kijk naar hoeveel uur wij werken in de week, had ik ook gedacht meer geld over te houden, maar de tropenjaren zijn inderdaad duur. Over een paar maanden gaat de oudste naar school+bso, dus ontstaat er al iets meer lucht.

Ik houd me maar voor dat het tijdelijk is en we nu wat kritischer moeten zijn op onze uitgaven.
Verwacht je echg meer lucht te krijgen als de oudste naar school gaat? Mijn ervaring is echt dat het vanaf dat moment alleen maar duurder wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de eerste jaren het duurste. Wij betaalde toen zo'n 700 euro netto per maand aan het kdv. Nu gaan ze nog 1 middag naar de BSO en betalen we denk ik zo'n 80 euro. Dit zijn de goedkopere jaren. We werken beide meer onder schooltijd en ze zitten nog op de basisschool. Voor de rest valt het allemaal wel mee. Ze zitten beide op een sport en muziek, maar die 700 euro per maand dat halen we voorlopig echt niet meer.

Het 'nadeel' van een eigen huis is dat je eigenlijk altijd wel kosten hebt. Dan weer een nieuwe ketel, dan is er weer een dakraam lek. Verder krijg je nog het normale onderhoud en de inrichting kun je natuurlijk zo duur mogelijk maken.

Jullie hebben een mooie buffer. Je hoeft geen ton op de bak te hebben en er vervolgens niks meer mee te doen. Dan heb je niks aan dat geld. Je hebt juist een buffer zodat je zonder veel moeite je CV-ketel kunt vervangen. En je auto kunt repareren als dat nodig is.

Zelf hebben wij nu een vrij grote buffer, maar dat komt omdat onze keuken 16 jaar oud is en we de hele benedenverdieping willen aanpakken. Daar hebben we geld voor opzij gezet. Daar spaar je toch voor.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen samen zo’n 2000 euro per maand (komt ook omdat we nu niets uitgeven ivm thuiswerken), maar we hebben geen kinderen.
We hebben in maart ons eerste huis gekocht en ik wilde perse dat er minimaal 15k op de rekening bleef staan. Nu zitten we weer samen op 30k spaargeld. Als er kinderen komen en we minder gaan werken verwacht ik wel dat we het spaargeld nodig gaan hebben. Daarom gaan we de komende twee jaren eerst flink sparen alvorens we voor kinderen gaan.
babette2017 wijzigde dit bericht op 25-01-2021 11:16
1.27% gewijzigd
Nanouk schreef:
25-01-2021 11:10
Verwacht je echg meer lucht te krijgen als de oudste naar school gaat? Mijn ervaring is echt dat het vanaf dat moment alleen maar duurder wordt.

Het scheelt ons toch wel zo'n 350,- per maand aan netto (!) kinderopvangkosten. De kosten van kleren en schoenen zijn gestegen en straks komt er zwemles bij, maar dan nog zijn we goedkoper uit.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
25-01-2021 11:10
Verwacht je echg meer lucht te krijgen als de oudste naar school gaat? Mijn ervaring is echt dat het vanaf dat moment alleen maar duurder wordt.
We betalen nu netto ruim €1400,- per maand aan kinderopvang, dus ik mag hopen dat dat minder gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat ‘ze’ alleen maar duurder worden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Procne schreef:
25-01-2021 11:17
We betalen nu netto ruim €1400,- per maand aan kinderopvang, dus ik mag hopen dat dat minder gaat worden.
Voor hoeveel kinderen? 10 stuks? Of hebben jullie zo'n hoog inkomen? Dan mag je niet klagen.
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
25-01-2021 10:13
Hier bijna geen spaargeld, hooguit genoeg om een koelkast en wasmachine te kunnen vervangen. Zo leven heel veel mensen. Ook nog nooit een echt mooie bank kunnen betalen, of een huis en inboedel for that matter. En toch zijn we niet arm, leven niet van bijstand oid. Jou normaal is eigenlijk al boven gemiddeld.
Dit. Mijn man zit wel een beetje op de lijn van to.
Die kan af en toe ook in een dip zakken vanwege zijn enorme 'armoede', zoals laatst toen we een Nintendo switch wilden kopen en we ook nog een auto 'moesten'.
Man man man wat heb ik daar om gelachen.
Ikzelf ben me er zeer van bewust dat alles nieuw en niet van een keten en van duurdere merken, een koopwoning, auto rijden etc een enorm voorrecht is.
Ik heb zat vrienden en kennissen die huren, alles tweedehands kopen en bank stuk is dus een tijdje op stoelen zitten.
Laat staan 10.000 spaargeld erbij ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen kosten een ton tot hun 18e, maar dan begint het pas...
TijdvoorTaart schreef:
25-01-2021 10:10
Twee jaar geleden was je spaargeld op en nu staat de rekening op €10.000 en dat vind je 'niet veel'?

Komt op mij nogal wereldvreemd over

Dit.
In mijn tropenjaren, had ik nul spaargeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven