Geld & Recht alle pijlers

Eerder stoppen met werken

22-04-2021 18:03 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Mijn partner is 10 jaar ouder dan mij en gaat over een paar jaar met vervroegd pensioen. Ik moet daarintegen nog heel wat meer jaren werken. Nu zijn we bezig de hypotheek te verlagen om zo laag mogelijk in maandlasten te zitten. Dit lukt heel goed moet ik zeggen. Als partner met vervroegd pensioen gaat wil ik ook stoppen met werken om zo optimaal van onze vrije tijd te gaan genieten. We rekenen en berekenen en alles ziet er goed uit maar....ik ben bang dat we dingen over het hoofd gaan zien. We zijn kinderloos, willen van alleen het vervroegde pensioen van man gaan leven wat volgens onze berekeningen moet lukken. 1 jaar voordat hij met pensioen gaat gaan we mijn volledige salaris opzij zetten om te kijken of we dat ook daadwerkelijk kunnen. Verder dan hypotheek geen schulden.
Waar moeten we nog meer aan denken? Wie zijn hier ook mee bezig of hebben dit gedaan?
In uiterste nood hebben we zoveel overwaarde op het huis dat we die kunnen verkopen. We hebben alle grote verbouwingen al gehad dus verwachten dat er niets meer aan zit te komen.
hummingbird wijzigde dit bericht op 22-04-2021 20:37
Reden: Foutje van 20 jaar verschil
0.23% gewijzigd
Wissewis schreef:
22-04-2021 20:52
Ik zou best wel vaker samen willen thuis zijn of willen reizen.

Maar geen 365 dagen per jaar.

Dan hebben we elkaar toch écht niks meer te vertellen na een tijd.

Dit inderdaad.
Wij werken beiden vier dagen. Ooit handig met kleine kinderen, want twee schooldagen geen opvang nodig. Ik ben langdurig werkloos geweest. We werken inmiddels nu weer beiden vier dagen en hadden jarenlang samen op vrijdag vrij. Echt onze dag. Door Corona en andere toevalligheden werk ik nu juist op vrijdag. Op termijn is dat wel weer een doel om die dag samen door te brengen. Een weekend van drie dagen en een werkweek van vier dagen. Heerlijk, en dan wordt de pensioenpot nog lekker gevuld.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
22-04-2021 21:10
Dan ga je als je gestopt ben met werken nog zo'n 35....40 jaar niets doen? Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om zo vroeg te stoppen met werken. Daar is het veel te leuk voor.
Niets doen, niets doen...
Surebaby schreef:
22-04-2021 20:51
Het klinkt mij als pure horror, gezamenlijk vanaf je 50e (zo oud ben ik volgend jaar!) zo door het leven maar ok.
Ik hoor juist van mensen dat ze na hun 50e lekker er tegenaan gaan, spek je lekker je pensioen.
Ik vind dat je je erg afhankelijk maakt van elkaar en zou daarnaast in deze gekke tijden (ik heb het idee dat er weer een crisis aankomt, bijvoorbeeld) nooit deze keuze maken. Het klinkt mij als een hoge prijs in de oren voor een tijdsbesteding die ik niet snap, maargoed, ik vind mijn werk dan ook erg leuk.
Eigenlijk dacht ik ook altijd dat mijn ideaal zou zijn maar kom er nu achter dat ik niet zo nodig hoef, minder werken heeft nu tijdens Corona weinig zin dus wij spekken ook onze kas. Leuk met pensioen gaan is een dure aangelegenheid als je nog geen pensioen hebt. Met al die vrije tijd wil je ook iets doen en dat kost geld, veel geld want je hebt 7 dagen per week vrijetijd. Je kunt je zelf op het minimum zetten TO maar dan kijk je nog steeds uit naar je pensioen, lekker korter werken en een eigen leven houden is toch ook heerlijk? Kom je thuis van je werk en is je huis schoon en het eten gekookt. ;-)
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
22-04-2021 20:55
Je man gaat dan ook al bijna tien jaar eerder met pensioen dan ‘de bedoeling’ is. Ik neen aan dat jullie dat gebrek aan inleg en rendement al meegenomen hebben?
En zijn er geen dingen die jullie willen doen als jullie met pensioen zijn? Reisje hier en daar bijvoorbeeld? Anders lijkt me 40 jaar behoorlijk lang duren. Heb je goed inzicht in je uitgaven (en prijsinflatie over die lange tijd)?

Je zou trouwens ook minder kunnen werken, 2 dagen bijvoorbeeld. Scheelt in de impact.
Man zijn vervroegd pensioen is erg goed geregeld. We zijn van plan om te gaan reizen. We willen ons leven wat meer downsizen. We hebben een aflosvrije hypotheek die dan nog rond de ton zal liggen. Verder geen schulden. We gaan 1 kleine auto rijden ipv nu 2. Of we vakantiewoning gaan verkopen is nog de vraag....als we het kunnen betalen houden we hem zeker. Misschien de verhuur in als wij reizen. Reizen doen we per camper. Alle verbouwingen in huis hebben we gedaan. We verwachten in de toekomst geen grote uitgaven. We zijn zowiezo niet van de hele luxe dure reizen in grote oorden in hete landen. Als we 75+ zijn, als we dat mogen worden, en uitgereist zijn verkopen we het huis en gaan kleiner wonen. Overwaarde snoepen we op, misschien nodig voor zorg of huisaanpassingen.
Ook hebben we het er over om het huis eerder te verkopen maar dat gaat mij te snel. Hecht nu nog veel waarde aan het huis. Misschien dat na een jaar reizen we verlangen naar een jaar vaste plek en wat weg is is weg.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
22-04-2021 20:51
Het klinkt mij als pure horror, gezamenlijk vanaf je 50e (zo oud ben ik volgend jaar!) zo door het leven maar ok.
Ik hoor juist van mensen dat ze na hun 50e lekker er tegenaan gaan, spek je lekker je pensioen.
Ik vind dat je je erg afhankelijk maakt van elkaar en zou daarnaast in deze gekke tijden (ik heb het idee dat er weer een crisis aankomt, bijvoorbeeld) nooit deze keuze maken. Het klinkt mij als een hoge prijs in de oren voor een tijdsbesteding die ik niet snap, maargoed, ik vind mijn werk dan ook erg leuk.
Wij denken juist andersom. Teveel mensen in nabije omgeving die met pensioen gingen en de 70 niet gehaald hebben.
50 en 59 is jong maar wel een leeftijd waarop we lichamelijk nog van alles kunnen ondernemen.
Gelukkig vinden wij beiden ons werk erg leuk en is het zeker geen straf als blijkt dat het gewoon niet gaat lukken en ik zeker nog een paar jaar door moet werken.
Man heeft een bezwarend beroep en moet er uit. Mag nog 1 jaar verlengen en dat doet hij ook maar dan is het echt klaar.
Alle reacties Link kopieren
Als het kan zeker doen TO. Ik ben nog een stuk jonger maar zou me ook wel vermaken. Betaald werk is niet zaligmakend.

Kijk vooral wat het met je pensioen doet. Omdat je 10 jaar minder inleg hebt gaat dit echt heel veel schelen! Je kan vaak nog zelf vrijwillig even door opbouwen, maar dat is bijna niet te betalen. Kijk ook welke regels het nabestaandenpensioen heeft. Bij sommige pensioenfondsen vervalt dit geheel of gedeeltelijk wanneer je niet meer opbouwt.

Succes :D
Alle reacties Link kopieren
Reken je ook inflatie mee in je plannen? Ongebruikt spaargeld wordt steeds minder waard.
Alle reacties Link kopieren
Hummingbird schreef:
22-04-2021 20:42
Ik 50 en man 59
Mag ik vragen in welke branche hij werkt dat hij zoveel eerder dan 67 met pensioen kan?
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
22-04-2021 21:10
Dan ga je als je gestopt ben met werken nog zo'n 35....40 jaar niets doen? Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om zo vroeg te stoppen met werken. Daar is het veel te leuk voor.
Het leven bestaat toch niet alleen uit werken?
Alle reacties Link kopieren
Pioen00 schreef:
22-04-2021 22:36
Mag ik vragen in welke branche hij werkt dat hij zoveel eerder dan 67 met pensioen kan?
Defensie, brandweer? Dat soort beroepen gaan eerder met pensioen.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 23-04-2021 05:09
4.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Orbifolia schreef:
22-04-2021 22:26
Als het kan zeker doen TO. Ik ben nog een stuk jonger maar zou me ook wel vermaken. Betaald werk is niet zaligmakend.

Kijk vooral wat het met je pensioen doet. Omdat je 10 jaar minder inleg hebt gaat dit echt heel veel schelen! Je kan vaak nog zelf vrijwillig even door opbouwen, maar dat is bijna niet te betalen. Kijk ook welke regels het nabestaandenpensioen heeft. Bij sommige pensioenfondsen vervalt dit geheel of gedeeltelijk wanneer je niet meer opbouwt.

Succes :D

Dit idd, houd er ook rekening mee dat juist je pensioeninleg en dus opbouw (waarschijnlijk deels vergoed door je werkgever) het hoogst is in je “oudere” jaren. Dus 10 jaar niet werken op jonge leeftijd heeft voor je pensioen veel minder impact dan 10 jaar niet werken op latere leeftijd. Ga naar een pensioenadviseur
Hummingbird schreef:
22-04-2021 21:19
Man zijn vervroegd pensioen is erg goed geregeld. We zijn van plan om te gaan reizen. We willen ons leven wat meer downsizen. We hebben een aflosvrije hypotheek die dan nog rond de ton zal liggen. Verder geen schulden. We gaan 1 kleine auto rijden ipv nu 2. Of we vakantiewoning gaan verkopen is nog de vraag....als we het kunnen betalen houden we hem zeker. Misschien de verhuur in als wij reizen. Reizen doen we per camper. Alle verbouwingen in huis hebben we gedaan. We verwachten in de toekomst geen grote uitgaven. We zijn zowiezo niet van de hele luxe dure reizen in grote oorden in hete landen. Als we 75+ zijn, als we dat mogen worden, en uitgereist zijn verkopen we het huis en gaan kleiner wonen. Overwaarde snoepen we op, misschien nodig voor zorg of huisaanpassingen.
Ook hebben we het er over om het huis eerder te verkopen maar dat gaat mij te snel. Hecht nu nog veel waarde aan het huis. Misschien dat na een jaar reizen we verlangen naar een jaar vaste plek en wat weg is is weg.
Klinkt als een goed plan en dan zou ik het zeker doen en er flink van genieten.
Leuke plannen en zeker doen als het kan. Niet werken betekent niet automatisch dat je niets meer doet. Sommigen hebben het nog drukker dan toen ze werkten.

Ik denk dat je op andere forums die gericht zijn op financien wat meer tips krijgt dan hier.
Ga eens rondneuzen op het blog van Mr FOB: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/over-mij/ Hij is al gestopt met werken voor zijn 50e, zij werkt nog een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
23-04-2021 08:02
Ga eens rondneuzen op het blog van Mr FOB: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/over-mij/ Hij is al gestopt met werken voor zijn 50e, zij werkt nog een beetje.

Inderdaad! Genoeg mensen die streven naar financiële vrijheid om te kunnen stoppen met werken.
Mijn man en ik hopen ook om voor ons 50ste te kunnen stoppen, we willen reizen en genieten van elkaar.
Ik zie ‘niet werken’ absoluut niet als ‘niets doen’ en heb het dus ook niet nodig om mijn leven invulling te geven.

Google maar eens op Fire TO.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de link. Ik heb al wat gelezen en ga daar eens verder op kijken. We hebben al gekeken op pensioenoverzicht en het verbaast me nog wat we aan inkomsten gaan krijgen. Had minder verwacht. We hebben echter wel nog een aantal jaren te overbruggen voordat ik ook pensioen en aow ga krijgen. We zitten nu in onze tropenjaren dus ik reken me suf. Sparen is leuk maar zoals iemand al aangaf wordt geld steeds minder waard. 2 ton nu is heel anders dan 2 ton over 10 jaar. Ik vraag me dus af of we er goed aan doen om ons spaargeld in onroerende zaken te steken en te verkopen als we het geld nodig hebben. Bv nog een vakantiehuisje erbij en verhuren. Van beleggen hebben we beide 0,0 verstand.
Hummingbird schreef:
23-04-2021 11:05
Bedankt voor de link. Ik heb al wat gelezen en ga daar eens verder op kijken. We hebben al gekeken op pensioenoverzicht en het verbaast me nog wat we aan inkomsten gaan krijgen. Had minder verwacht.

Dat zijn je inkomsten vanaf je officiële pensioenleeftijd. En het gaat vooral om de tijd die je daarvoor moet overbruggen toch?
Op mijnpensioenoverzicht.nl zit een mogelijkheid in verweven om te zien wat er gebeurt bij 2 jaar eerder stoppen (bij 'wat als mijn situatie veranderd'), heb je daar ook naar gekeken? Bij mij scheelt dat 200 euro per maand na mijn 67e (maar van 65 tot 67 krijg ik dan wel meer).


We hebben echter wel nog een aantal jaren te overbruggen voordat ik ook pensioen en aow ga krijgen. We zitten nu in onze tropenjaren dus ik reken me suf. Sparen is leuk maar zoals iemand al aangaf wordt geld steeds minder waard. 2 ton nu is heel anders dan 2 ton over 10 jaar. Ik vraag me dus af of we er goed aan doen om ons spaargeld in onroerende zaken te steken en te verkopen als we het geld nodig hebben. Bv nog een vakantiehuisje erbij en verhuren. Van beleggen hebben we beide 0,0 verstand.


Verstand van beleggen kun je krijgen. Die blog waar ik je vanmorgen naar verwees bevat heel veel info over veilig en vrijwel risicoloos beleggen. Minder risico en hogere opbrengst dan onroerend goed, en nog minder werk ook dan zelf een huisje verhuren. Ik zou me daar echt in verdiepen als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Ik wil even 2 dingen vermelden nav dit bericht.
Ten eerste check even wat voor pensioenregeling je hebt, eindloon of middelloon regeling. De meesten zijn middelloon, wat inhoud dat je op het einde het meeste opbouwt, dus mocht je "het einde" overslaan kan de uitkering enorm tegenvallen.

Ten tweede had ik echt mijn ouders in rap tempo zien aftakelen nadat ze met pensioen zijn gegaan. Niet zozeer lichamelijk maar geestelijk. Niet meer weten wat er in de wereld speelt, totaal de realiteit met ons (gezin) kwijt, er niet in kunnen komen hoe druk wij het hebben etc etc. Mijn relatie is er enorm op verslechterd sinds ze met pensioen zijn.. heel vervelend.
Zeg niet dat dit met jullie gaat gebeuren, maar ik heb mezelf voorgenomen om gewoon werk te doen wat ik leuk vind, en therapeutisch te blijven werken tot mijn dood haha. Leuke projecten, leuke mensen om me heen. etc etc..

gewoon even een tip ;-)

Succes met rekenen. lijstjes maken en alles uitzoeken. leuk avontuur!
Alle reacties Link kopieren
Ligt er aan hoe jullie je vrije tijd willen indelen. Als je meer vrije tijd hebt zou ik meer op vakantie enzo willen. Dat kost ook geld. het lijkt mij niet fijn om niet meer te werken en vervolgens heel zuinig te moeten leven. Als jullie dat wel kunnen is dat prima.

Hoe altijd wel rekening met onverwachte uitgaves zoals een auto die kapot gaat, onderhoud huis enz.
Alle reacties Link kopieren
Check vooral ook het nabestaandenpensioen dat jij van het pensioenfonds van je man krijgt als hij er niet meer is (bij 10 jaar leeftijdsverschil is de kans dat hij eerder gaat natuurlijk levensgroot). Dat valt vaak tegen en in combinatie met het feit dat jijzelf er voor kiest om zoveel eerder het arbeidsproces te verlaten, wat natuurlijk grote consequenties voor je pensioenopbouw heeft, lijkt me dit een belangrijk punt. Immers, dat is het inkomen waar je het dan als weduwe de rest van je leven mee moet doen waarschijnlijk (opgeteld bij AOW - als dat tegen die tijd nog bestaat).
Mooi plan! Ik sluit me aan bij de eerdere tips. Ik zou vooral financieel- maar ook mentaal- rekening houden met “wat als een van jullie overlijdt”. Is er dan genoeg financiële ruimte, en wat zou je dan zelf willen doen (weer werken, maar dan lastig iets te vinden, alleen in die camper, etc). En verder met een financieel/pensioen adviseur praten.

Ik en man zijn een stuk jonger, maar dromen hier ook stiekem van. We hebben genoeg te doen buiten ons werk, dus “niets doen” is dan niet van toepassing. Bij ons ligt de horizon op “over 10-15 jaar”, dus we hebben nog wat jaren om financieel verder te bouwen. Wij hebben nu ons geld in verschillende dingen belegd, onroerend goed, beleggingen, en in een bedrijfje van ons samen. Tegelijk hebben we nu beiden nog gewoon een betaalde baan in loondienst. Ik ben nu net hard carrière aan het maken binnen mijn vak en heb daar veel plezier in, maar de vrijheid van het roer omgooien over x jaar en dan alleen maar dingen doen en ondernemen die je leuk vindt; dat lijkt mij heerlijk.
Onze situatie is anders, want wij hebben wel kinderen, dus voor hen moet ook alles goed geregeld zijn.

Leuk om jullie plannen zo te lezen, en jullie zijn er zo te lezen goed over na aan het denken.
Ik ken helaas ook teveel mensen die de laatste jaren voor hun pensioen eigenlijk niet meer konden, en na hun pensioen in te slechte gezondheid waren om nog veel te ondernemen.
(Al ken ik ook genoeg mensen die juist “jong” bleven door hun werk en daar alle energie en inspiratie uit haalden)
Alle reacties Link kopieren
Waarom gaat hij met vervroegd pensioen als hij een parner heeft die een stuk jonger is? Waarom werkt hij niet gewoon door tot zijn pensioen wat jouw eerder stoppen tegen die tijd kan compenseren?

Als hij met vervroegd pensioen gaat is het de jaren tot aan zijn oorspronkelijke pensioen ook nog niet je volledige bedrag. Als jij dan ook meteen stopt is dat wel flink minder inkomen.

Als je met pensioen gaat wordt dat toch wel gezien als de laatste fase in je leven. Dat moet ook maar bij je passen. Je bent nog zo jong wil je die fase dan al afsluiten? Is een tijdje onbetaald verlof geen optie? Besef wel dat als je ecbt stopt dat leven niet zo makkelijk weer terug komt. Het klinkt misschien fijn nooit meer hoeven werken maar als alle dagen straks zo zijn is het ook niet zo bijzonder meer.
Alle reacties Link kopieren
kijk of je niet de mogelijkheid hebt om passief inkomen te genereren, eventueel door het verhuren van de vakantiewoning.

Over hoeveel jaar is een 'paar jaar'. Je kan eventueel kijken om te investeren om daar een passief inkomen uit te halen zodat je gewoon kan leven wanneer je met pensioen bent en je niet bang hoeft te zijn dat je geld op zal raken.

Vraag anders advies aan de mensen in het DutchFire draadje op Reddit en lees sowieso FIRE verhalen om te kijken hoe anderen passief inkomen hebben gegenereerd. Óók op latere leeftijd kan je hier mee beginnen, niet alleen als je jong bent (het is alleen wat moeilijker).
Alle reacties Link kopieren
Kun je het voor jezelf wat minder drastisch maken door bijvoorbeeld een sabbatical te nemen, een half jaar nadat je man met vervroegd pensioen is? Dan kun je daarna altijd nog kijken of het je bevalt en je baan definitief opzeggen. Ook heeft je man dan kunnen wennen aan zijn nieuwe status als pensionado.

Wat ik ook een aantal oud-collega's heb zien doen, is zich inschrijven bij de kvk als consultant in hun vakgebied of gerelateerd vakgebied. Soms een jaar lang geen opdracht of enkel 1 jaarlijks terugkerende van een paar weken, of ze schrijven simpelweg een tweetal artikelen, maar zo hou je toch nog feeling met het werkveld, mocht je daar toch wat plezier uithalen of qua inkomsten iets extra nodig hebben. Ook heb je dan geen 'gat' op je linkedin-cv. Ik ken trouwens ook een collega die na 2 jaar een koffiezaakje is begonnen, dus iets heel anders.

Verder begrijp ik helemaal dat je niks hebt gehad aan een financieel adviseur. Verreweg de meesten kennen de principes van hoe in Nederland een pensioen eruit 'hoort' te zien en dat sluit niet aan bij wat jullie willen. Ze denken vaak niet verder dan wat de gemiddelde persoon nodig zou hebben en zijn ook zeker niet per sé financieel echt goed onderlegd.

Zelf zijn wij 30'ers en weten nog niet hoe en wat, maar we zijn rond ons 50e hypotheekvrij en met een hopelijk goede spaar- en beleggingspot. Ik kan me echt wel voorstellen dat je rond die leeftijd wilt minderen of stoppen met werken, er zijn zoveel interessante hobby's uit te oefenen, dingen te leren of zoals jullie interesse, te bereizen. Genoeg manieren om jezelf in de maatschappij te houden op een andere manier dan traditioneel betaald werk. Of wie weet wil 1 van ons dan wel een radicale shift weer eens maken. Hoe dan ook, veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Appletree86 schreef:
23-04-2021 11:25
Ten tweede had ik echt mijn ouders in rap tempo zien aftakelen nadat ze met pensioen zijn gegaan. Niet zozeer lichamelijk maar geestelijk. Niet meer weten wat er in de wereld speelt, totaal de realiteit met ons (gezin) kwijt, er niet in kunnen komen hoe druk wij het hebben etc etc. Mijn relatie is er enorm op verslechterd sinds ze met pensioen zijn.. heel vervelend.
Zeg niet dat dit met jullie gaat gebeuren, maar ik heb mezelf voorgenomen om gewoon werk te doen wat ik leuk vind, en therapeutisch te blijven werken tot mijn dood haha. Leuke projecten, leuke mensen om me heen. etc etc..
Dit is bij zowel mijn vader als schoonvader ook echt zo gebeurd, zó'n ander tempo dat hij zich totaal niet kan en ook niet wil inleven in ons leven en het nieuws via zulke selectieve kanalen volgt dat idd realiteit steeds verder weg raakt. Tegelijk is mijn oma tot op hoge leeftijd vrijwilligerswerk blijven doen en nu dit niet meer kan, onderhoudt ze die contacten met veel jongere mensen alsnog, ze leest veel en breed en dat merk je. Met haar is het ook gemakkelijker praten. Dus je hebt het ook zelf in de hand, maar ik snap zeker je voornemen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven