Geld & Recht alle pijlers

Eigen risico en de pil

22-01-2013 16:56 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik weer de pil gehaald voor een half jaar. Ik heb geen aanvullende verzekering. Alleen basis. Nu weet ik dat ik de pil zelf moet betalen. Dat moet ik altijd direct bij de apotheek doen anders krijg ik het niet mee.

Nu heb ik de rekening naar mijn zorgverzekering gestuurd. (niet dat ik hem vergoed krijg) maar ik ging er vanuit dat het van me eigen risico af zou gaan. Aangezien ik hem zelf moet betalen. Vandaag een brief ontvangen dat het ook niet van me eigen risico af gaat.

Ik snap dat niet. Ik betaal het toch zelf? Gaat het dan niet van je eigen risico af?
Is dat niet gewoon je eigen bijdrage omdat anticonceptie niet in het pakket zit?
De pil valt niet in je eigen risico. (wel tot je 21e)

Andere geneesmiddelen die je niet direct contact af hoeft te rekenen in de apotheek vallen WEL binnen je eigen risico.
Anticonceptie zit niet in het basispakket. Moet je zelf betalen en heeft geen invloed op je eigen risico.
Nee, dat gaat net zo min van je eigen risico af als een brood dat je bij de supermarkt koopt.
Ook als je voorheen alleen een "eigen bijdrage" voor je pil moest betalen betaal je nu alles.

Het verschil tussen eigen bijdrage en het totaal bedrag kan je afhankelijk van je zorgverzekering en pakket weer terug krijgen.
Als je iets zelf betaald dan wordt dat niet gekort op je eigen risico. Het is net als je autoverzekering. Als je schade hebt en betaald die schade zelf dan gaat dat niet ten koste van je schade vrije jaren.

Je huisarts bezoek valt trouwens ook niet onder je eigen risico.
Alles wat in het basispakket zit, valt onder je eigen risico, muv huisartsbezoek. De pil zit niet in het basispakket en valt dus ook niet onder het eigen risico.
waarom stuurde je de rekening op?
quote:boompje12 schreef op 22 januari 2013 @ 16:56:

Nu heb ik de rekening naar mijn zorgverzekering gestuurd. (niet dat ik hem vergoed krijg) maar ik ging er vanuit dat het van me eigen risico af zou gaan. Aangezien ik hem zelf moet betalen. Vandaag een brief ontvangen dat het ook niet van me eigen risico af gaat.

Ik snap dat niet. Ik betaal het toch zelf? Gaat het dan niet van je eigen risico af?

Eigen risico is dat je de eerste 350 euro van de dingen die vergoed worden door je verzekering moet terugbetalen.

Als iets niet onder je verzekering valt, moet je het zelf betalen.

Niet verzekerd, dus ook niets te maken met eigen risico.
Àls ik de nota van de fietsenmaker opstuur gaat het ook niet van mijn eigen risico af.

Raar hé..

Alleen vergoedingen die je uit de basisverzekering krijgt worden verrekend met ER.

Zo simpel is het.

Pil boven de 21 jaar zit niet in de basis. Dus geen vergoeding én al zeker geen ER
Eigenlijk belachelijk dat we als vrouw dat zelf moeten betalen!
quote:vogelbekdiertje schreef op 22 januari 2013 @ 17:13:

Eigenlijk belachelijk dat we als vrouw dat zelf moeten betalen!

Waarom?

Als jij wilt seksen zonder dat er een kind van komt kun je dat toch gewoon zelf betalen.

Of je laat de man condooms halen (die kosten ook geld)

Wie moet dan betalen volgens jou dan?
Dan neem je het toch niet vogelbekdiertje? Dan haal je maar condooms in de winkel,niemand die je verplicht de pil te nemen.
Je moet medicijnen van de huisarts nu ook zelf betalen tot een bedrag van 350 euro.Dat is wat meer geld dan alleen een anticonceptiepil
sterker nog: abortus wordt uit de AWBZ betaald.

Misschien dat dan de pil in de basisverzkering geen slecht alternatief is. Ter voorkoming van abortus?
Sorry dat ik stoor met mijn vraag op iemand anders topic, maar dit wekt bij mij de vraag of dit ook geldt voor de Diane pil tot je 21ste vergoed want de Diane pil is eigenlijk van oorsprong een acne pil
quote:lilalinda schreef op 22 januari 2013 @ 17:21:

Misschien dat dan de pil in de basisverzkering geen slecht alternatief is. Ter voorkoming van abortus?

Hoezo: Sterker nog.....

Net alsof mensen de pil niet gaan gebruiken (die een paar euro kost) en gewoon het er op aan laten komen ómdat een abortus nou eenmaal vergoed wordt.

Wat een kul argument.
quote:iloveyouthemost schreef op 22 januari 2013 @ 17:23:

Sorry dat ik stoor met mijn vraag op iemand anders topic, maar dit wekt bij mij de vraag of dit ook geldt voor de Diane pil tot je 21ste vergoed want de Diane pil is eigenlijk van oorsprong een acne pil

Basisverzekering: tot je 21ste sowieso en vanaf je 21ste als je het gebruikt vanwege de acné (medische indicatie)

...of va je 21ste zonder medische indicatie vanuit een aanvullend pakket.
quote:Biebeliee schreef op 22 januari 2013 @ 17:24:

[...]

Net alsof mensen de pil niet gaan gebruiken (die een paar euro kost) en gewoon het er op aan laten komen ómdat een abortus nou eenmaal vergoed wordt.

Wat een kul argument.Nou..ik denk dat er best wel een (kleine) groep mensen is die zo denkt..
quote:Biebeliee schreef op 22 januari 2013 @ 17:24:

[...]

Wat een kul argument.Jij en ik niet. Maar ik vind het een groot verschil, dat zwnagerschapspreventie niet vergoed wordt, en -afbreking wel. Kan ik niet met elkaar rijmen. Maar jij blijkbaar wel?
quote:lilalinda schreef op 22 januari 2013 @ 17:21:

Misschien dat dan de pil in de basisverzkering geen slecht alternatief is. Ter voorkoming van abortus?Voorlopig nog niet.
quote:eldiabonita schreef op 22 januari 2013 @ 17:28:

[...]

Nou..ik denk dat er best wel een (kleine) groep mensen is die zo denkt..

Ja tuurlijk joh.

Een abortus doe je zo even tussen het boodschappen doen door.

Heeft verder helemaal geen impact.
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 22 januari 2013 @ 17:00:

Anticonceptie zit niet in het basispakket. Moet je zelf betalen en heeft geen invloed op je eigen risico.Inderdaad.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:lilalinda schreef op 22 januari 2013 @ 17:29:

[...]

Jij en ik niet. Maar ik vind het een groot verschil, dat zwnagerschapspreventie niet vergoed wordt, en -afbreking wel. Kan ik niet met elkaar rijmen. Maar jij blijkbaar wel?

Ja hoor ik wel.

Preventie kan iedereen zelf voor zorgen.

Pil kost weinig,condooms zijn overal te koop.

Is een verantwoordelijkheid die iemand prima zelf kan dragen.

...en met de laagste aanvullende pakketten is het vrijwel bij iedere zorgverzekering gedekt.

Seks is geen ziekte dus waarom zou dat in je basis ziektekostenverzekering moeten zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven