Geld & Recht alle pijlers

Einde contract en vakantiedagen opnemen niet mogelijk

21-02-2012 18:05 14 berichten
Hallo,

Ik heb vlak voor mijn zwangerschapsverlof van mijn werkgever te horen gekregen dat ze me geen nieuw jaarcontract zouden aanbieden. Na mijn zwangerschapsverlof ben ik nog een week in dienst maar p&o en mijn leidinggevende hebben zelf (mondeling) gezegd dat ik dan niet hoef te komen.

Ik had door de korte termijn van het beëindigen van de arbeidsrelatie niet de kans om mijn dagen van dit jaar op te nemen. ( moest ook nog afronden en overdragen)

Nu kreeg ik gister een brief van de p&o mevrouw dat ik geacht wordt voor het einde van mijn contract mijn vakantiedagen op te nemen. Maar dat kan dus niet. Zelfs als ik die laatste week moet opnemen heb ik nog vakantiedagen over. Ik was in de verwachting dat ze die gewoon netjes zouden uitbetalen. Het is niet zo n groot bedrijf dus ik vind het ook heel gek van P&O ze weet precies van mijn situatie.

Hoe kan ik nu het beste handelen, beginnen met een vriendelijk mailtje? De brief voelde nogal onvriendelijk (als in opzet) maar dat kan misschien aan mij en de context liggen.
Alle reacties Link kopieren
Er ontbreekt een deel van de OP. Maar ik denk dat je de laatste week dat je zou moeten werken al een deel van je vakantiedagen opmaakt. Dan zullen de eventueel resterende dagen uit worden betaald bij de eindafrekening.

Vervelend dat je contract niet wordt verlengd.
Misschien even je post aanvullen?
Ik krijg er een punthoofd van!
....voor het einde van het contract de nog openstaande vakantiedagen moet opnemen maar dat is niet mogelijk omdat je al met zwangerschapsverlof bent en die ene week na je verlof niet hoeft te komen?

Ik bedenk ook maar wat hoor
http://www.intermediair.n ... etalen-vakantiedagen.html

Dwz dat resterende vakantiedagen moeten worden uitbetaald.

http://www.ontslag.nl/wer ... e_bij_einde_dienstverband

Dwz dat over het algemeen (dus geen CAO afspraken) het wettelijk geregeld is dat een werkgever je niet kan verplichten vakantiedagen op te nemen.
Als je die ene week na je verlof niet hoeft te komen, maak je daarmee dan niet je dagen op?
Dat is waarom ik al aangaf dat het over het algemeen niet verplicht kan worden door de werkgever dat je je vakantiedagen opneemt vooral omdat ze niet de gelegenheid heeft gehad om ze eerder op te nemen. Als TO dus wil werken dan kan dat maar voor hetzelfde geld is ze ziek. Iig goed om duidelijk af te spreken hoe die laatste week gerekend wordt.
tja, kan je werkgever niks kwalijk nemen, maar als je echt nog zoveel vrije dagen hebt zou ik gewoon een week van te voren Aju mensen, had je maar een nieuw contract moeten geven. van uitbetalen wordt je ook niet altijd even vrolijk qua afdragen...
Sorry! De batterij van mijn computer was op. Ik heb mijn OP afgeschreven. Ga nu gelijk jullie reacties lezen.
quote:Kakelvers schreef op 21 februari 2012 @ 18:19:

....voor het einde van het contract de nog openstaande vakantiedagen moet opnemen maar dat is niet mogelijk omdat je al met zwangerschapsverlof bent en die ene week na je verlof niet hoeft te komen?

Ik bedenk ook maar wat hoor Knap geraden.
Uit mijn contract of CAO haal ik geen bijzondere bepaling tav vakantie opname. En ook als ze me die ene week 'rekenen' heb ik gewoon nog vakantie over. Dus ze hebben dan geen poot om op te staan toch he? Moeten het gewoon uitbetalen.
Je kan ze mailen en aangeven dat het opnemen van je resterende vakantiesaldo niet mogelijk is en dus verzoeken om deze uit te betalen.

Dit soort brieven heel zakelijk omdat het dossiermateriaal is. Zou ik me niet aan storen.
Overigens kan je werkgever jou niet verplichten om vakantiedagen op te nemen. Jij als werknemer bepaalt of en wanneer je vakantiedagen opneemt (behoudens mogelijkheden op grond van CAO). Als jij die laatste week gewoon wilt werken dan moet je wg je tot het werk toelaten. Doet hij dat niet, dan is deze week voor zijn rekening. Je zou dus ook geen vakantiedagen hiervoor hoeven opnemen.

Persoonlijk zou ik me op deze wijze niet laten verplichten om vakantiedagen op te nemen en mijn wg er vriendelijk (op papier) erop wijzen dat je die laatste week gewoon wilt werken en dat je verwacht dat je wg je resterende vakantiedagen uitbetaald bij einde dienstverband.

Als je wel voor die week vakantie opneemt en er blijft nog over, dan dient je werkgever dat aan het einde van het dienstverband uit te betalen.

Het is niet mogelijk om gedurende zwangerschapsverlof vakantie op te nemen.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
De wet is hier heel duidelijk over in artikel 7:641. Een werknemer die bij het einde van de arbeidsovereenkomst nog aanspraak op vakantie heeft, heeft recht op een uitkering in geld tot een bedrag van het loon over een tijdvak overeenkomend met de aanspraak.

Afwijken hiervan is niet mogelijk in cao of in arbeidsovereenkomst. Je staat dus in je recht om hier bezwaar tegen aan te tekenen en ook kan werkgever je niet zomaar verplichten om die week vrij te nemen.

Een vakantieverzoek is op initiatief van de werknemer en er ligt hier geen vakantieverzoek van jouw. Wel is er in de cao soms iets afgesproken over een x aantal dagen die werkgever kan aanwijzen als vakantiedag. Als je onder een cao valt zou ik dit nog even gaan nakijken in de desbtreffende overeenkomst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven